Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Martine-Tom
#2749130
Tom heeft een centenbak....en niet zo'n kleintje ook daardoor staan zijn kaken niet helemaal jofel en heeft ie toch best wat plaque. Dus ik denk dat ik toch maar ga poetsen, botten helpen gewoon niet genoeg om het te voorkomen.
Wat is nou handig, krabben met haakjes? Poetsen met een gewone mensen tandenborstel? Zo'n borstel die je op je vinger kan zetten? Met een gaasje?
En waarmee...hondentandpasta is dat nou echt een noodzaak of zijn er andere dingen die beter zijn?
Door Santa
#2749177
Ik poets 1 a 2 keer per week, heb een borstel die op de vinger kan en gebruik wondgaasjes.
Ligt een beetje aan welke tanden.
Ik heb een pasta van Versele Laga, maar als deze op is wil ik tandverzorging van Cdvet gaan gebruiken, omdat ik daar op een ander forum veel goede verhalen over heb gelezen.
Krabben is nodig bij tandsteen, ik poets alleen de plak weg, Santa heeft een klein beetje tandsteen dat soms bijna weg is, en na een tijdje zie ik weer wat zitten.
Door Lizzy
#2749461
[quote="Martine-Tom"]
Tom heeft een centenbak....en niet zo'n kleintje ook daardoor staan zijn kaken niet helemaal jofel en heeft ie toch best wat plaque. Dus ik denk dat ik toch maar ga poetsen, botten helpen gewoon niet genoeg om het te voorkomen.
Wat is nou handig, krabben met haakjes? Poetsen met een gewone mensen tandenborstel? Zo'n borstel die je op je vinger kan zetten? Met een gaasje?
En waarmee...hondentandpasta is dat nou echt een noodzaak of zijn er andere dingen die beter zijn?
[/quote]

Ik heb zelf een krabbertje en dat gebruik ik alleen als er tandsteen zit. Verder poets ik met een gewone mensenborstel (de goedkoopste Oral B, zacht) en gebruik ik wel hondentandpasta want mensentandpasta's smaken veel te heftig (vies) en bovendien zit daar fluor in en je wil niet dat je hond dat naar binnen krijgt (zij slikken de tandpasta 100% in).
Door Parelridder
#2749504
Een tandheelkundig dierenarts adviseerde tijdens een lezing aan de rasvereniging om te poetsen met een zachte tandenborstel. Een tandpasta voor mensen is NIET goed, een tandpasta voor honden heeft volgens hem als enige meerwaarde dat dit lekker smaakt en daardoor poetsen leuker maakt. Belangrijkste om het prettig te maken, zo zei hij, was je vinger op de borstel te leggen, zodat je voelt tot hoe ver je kunt gaan in de bek. Deze tandarts had n.l. de ervaring dat we in onze ijver te ver door stoten achter in de bek, wat pijn doet. Zorg dus dat je een vinger op het eind v/d borstel legt, danwel een vinger bij de laatste kies houdt (vind ik zelf prettiger poetsen).
Krabben haalt wel het zichtbare tandsteen v/h gebit weg, maar voorkomt geen pocketvorming / tandvleesproblemen. Kans op beschadiging v/h glazuur is niet denkbeeldig middels een krabbertje. Ik zou dus gaan voor poetsen en vind zelf het makkelijkst dat in een routine te gieten, omdat het er anders bij in schiet. Bijv. steevast na het laatste avondrondje: met een schoon gebit de nacht in.
Door Martine-Tom
#2749543
Dan denk ik dat ik eens voor een kindertandenborstel ga kijken en voor hondentandpasta...
Door El_Kato
#2750940
Mex heeft ook een behoorlijke centenbak + schot en scheef staande tanden en tandsteen. Wij poetsen elke avond iN iedergeval haar voortanden en gehemelte omdat daar voedselresten blijven zitten. Ook staat 1 van de voortantjes zo scheef tegen de hoektand aan dat hier ook allemaal rotzooi in blijft zitten en dat haal ik weg met een stokertje. Tanden poetsen doe ik met een normale tandenborstel en geen tandpasta. Ze heeft ook tandsteen maar wil eerst eens zien hoe dat er straks als ze een tijdje gebarft heeft eruit ziet voor ik daar wat mee ga doen.

Ze woont natuurlijk nog niet zo lang bij ons en denk dat ze al wel iets van poetsen gewend was want ze laat het allemaal zonder morren toe. Dat koekje wat we altijd al klaar leggen en ze na het poetsen krijgt doet ook veel goed  ;D
Door Martine-Tom
#2750948
Vandaag een eerste dappere poging gedaan...een zeer respectabele WTF!?!?! blik viel mij ten deel  :biggrin2:
Morgen weer een poging ;D
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2751762
[quote="Parelridder"]
Ter info, de arts die de lezing gaf, was dr. Knaake: http://www.tandheelkundigdierenarts.nl/ Overigens was hij voor rauwe voeding, mede met het oog op het gebit en vertelde hij over de invloed van gemalen versus ongemalen verse voeding n.a.v. ervaringen in dierentuinen.
[/quote]

O da's grappig, heb 2 jaar geleden een lezing gevolgd en toen was het allemaal maar onzin dat rauwe voer en moesten we vooral brokken geven....
Gebruikersavatar
Door Sarah5
#2751777
Ik ben ook maar begonnen met tanden poetsen en heb inmiddels zo'n vingerhoesje en tandpasta voor de honden.

Alles van Bogadent, op natuurlijke basis. Lola vindt het echt leuk omdat ze de tandpasta lekker vindt smaken en ze probeert zoveel mogelijk naar binnen te werken, terwijl ik probeer te poetsen  ;D

Paika vindt het iets minder, maar de bruine stukjes die op de tanden zaten zijn er wel mooi mee weg.
Gebruikersavatar
Door Sarah5
#2752328
[quote="MarijeEnBoomer"]
Heb je de bruine aanslag weggekregen met de gewone tandpasta van bogadent of die lipo gel?!
[/quote]

Ik heb de lipo gel met de Plaque Fingers gebruikt
Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#2753646
[quote="Sarah5"]
Ik heb de lipo gel met de Plaque Fingers gebruikt
[/quote]
1 keer gepoetst ! Nog geen zichtbaar resultaat maar dat lijkt me logisch!
Boomer vind het okay !
En ik vind dat vingerhoesje prettiger dan een borstel!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door