Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Lelie
#2747528
De beslissing is gevallen om hier zelf vlees te gaan malen voor de katten om verschillende redenen (zie http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 870.0.html ). Alleen heb ik een wel een paar vragen waar jullie me hopelijk mee op weg willen helpen.


Allereerst even het percentage die ik had bedacht voor hun gemalen barf (of zelfgemaakte kvv, ik weet niet wat de correcte naam is?):

35 procent botvlees
15 procent orgaan ( 1/3 lever 1/3 hart 1/6 nier en 1/6 maag)
45 procent spiervlees
5 procent overige


Het botpercentage heb ik bewust zo laag gedaan omdat mijn beide volwassen katten nu op carnibest soms krijtpoep krijgen. De kleine krijgt dan wat minder bot binnen dan nu, kan dat kwaad?

Die 5 procent overige, mag ik dat volledig invullen met vis? Of is beter om vis apart te geven van hun dagelijkse prakje, omdat ik hier soms lees max. 1 keer per week vis?
Ei kan ik helaas alleen geven aan de kater. De poes moet niets hebben die ook maar in de buurt komt van een ei (letterlijk) en de kleine moet ervan spugen.


Hoe doet men dat dat met proportioneren? Allemaal in aparte zakjes vind ik niet erg mileubewust, maar ik zie zo niet direct een alternatief. Zeker omdat het gaat om grotere hoeveelheden. Een paar muffinvormen zullen niet volstaan.

Hoelang is zelfgemalen vlees houdbaar in de vriezer? Ik heb erg uiteenlopende dingen hierover gelezen.


Om ze te laten kauwen had ik bedacht om ze 2x per week een kippennek of kuiken te geven. De kleine en de kater zullen dit wel willen, de poes niet altijd. Moet ik dit verrekenen in hun menu of kan ik dit als extra snack beschouwen?


Alvast erg bedankt voor de hulp!
Door Martine-Tom
#2747533
Ik maal ook, ik maal eerst een hele zwik spiervlees, orgaan en bot en daarna mix ik het door elkaar (in de goede verhoudingen uiteraard) en dan gaat het in dagporties (in mijn geval een pond) in zakjes in de vriezer, elke dag een zak eruit en klaar.
Geen idee hoe lang het houdbaar is, ik koop in per halfjaar ongeveer en heb nog niks gehad wat "rot" was  :)


Als je maar 1 of 2 keer per week een nekje geeft zou ik het niet meerekenen, en kuiken en vis zou ik onder overige zetten (kuiken is ei met een jasje  ;))
#2747573
Ik noem het zelfgemalen barf, want je hebt het toch zelf samengesteld  :)

Zo snel gekeken vind ik het er netjes uitzien. Ik zou gewoon eens gaan doen en testen hoe het jou en de poezekes bevalt.
Als ze het eten, mag je de vette vis er bijmalen en dat bij de 5% rekenen.
1 tip: kuikens meemalen is vies!
#2747592
Ik deed voor mijn kat, het gemalen spul invriezen in muffinvormen.  Zitten er 12 in zo'n vorm dus en als ze dan bevroren waren deed ik ze in een grote plastic bak. Ik hoefde dan elke dag maar 1 muffin eruit te halen en dat was precies genoeg. Maar als je er meer hebt dan is dat denk ik te weinig idd. Voor de honden heb ik het barf spul in yoghurt emmertjes van de lidl of salade emmertjes van de euroshopper (ah) . Hier kan ongeveer 600 gram in.  En die kan ik na gebruik afwassen en weer gebruiken. Misschien een idee. Weet niet op wat voor gewicht je per dag komt voor de katzels? Hoef je niet steeds zakjes weg te gooien.
Je hebt ook kleinere yoghurt emmertjes bij de ah, en je hebt ook handige bakjes waar ijs in zit in mini formaat....genoeg te bedenken dus. Of je moet bij de action o.i.d. plastic bakjes kopen.
#2747821
Persoonlijk vind ik iets meer dan 17% bot niet laag hoor.

Als je uitgaat van 1 portie vis per week dan is dat hetzelfde wanneer je die portie verdeeld over 7 dagen geeft. Scheelt wellicht ook met poepen.

Ik heb handige bakjes van Xenos.

Commerciële kvv zou volgens de verpakking 1 jaar na productiedatum houdbaar zijn. Zelfgemaakte lijkt me dan hetzelfde. Ach, en misschien wel langer.
Niet fris meer ruiken/uitzien en niet meer willen eten = weggooien.

Mag ik vragen wat de meerwaarde van ei is?
#2747892
Ok, erg bedankt voor de berichtjes tot nog toe!

Die vijf procent ga ik invullen met vis, dan is hun vis mooi verdeelt over de hele week. Wat is de beste viskeuze hiervoor, heeft iemand een idee?


Ik heb nog even nagedacht over de invriesvormpjes. Als het handig werkt dat is misschien toch handig is om in een hele hoop te investeren. Ten slotte gaan we als het goed bevalt minstens 15 jaar malen tegemoet, dus we zullen er normaal ruimschoots gebruik kunnen van maken.
Ik was van plan om per 100 (of 110, weet nog niet zeker) gram in te vriezen. Dat is dan een dagportie voor de groters. Dat moet vast passen in de muffinvormpjes denk ik.

Weet iemand hoelang het ongeveer duurt voor zo'n muffin is ingevroren?

Ik ben blij om te lezen dat zelfgemalen vlees vrij lang goed blijft. Ik dacht van zo om te twee maanden vlees te gaan bestellen (voor telkens twee of drie mixen). Zodat ze ook niet te lang dezelfde smaken moeten eten.


Kuikens meemalen was ik gelukkig al niet van plan  ;D. Had ergens gelezen dat ze soort van vloeibaar zijn vanbinnen(?). Lijkt me niet zo handig met malen. Ga dat houden voor af en toe ze iets te knagen te geven.
#2748110
Ok, zalm moet normaal wel gaan lukken. Dan neem ik dat. Hoe doe jij trouwens je zelfgemalen spul in porties Mowgli?

Heb me zojuist even beziggehouden met twee mixjes samen te stellen met het aanbod van waar ik wil gaan bestellen in mijn achterhoofd.

Mix1:

Botvlees: Konijnkarkas en fazantnekken
Orgaan: Lamshart/Eendenlever/Konijnnieren/kippenmagen
Overige /vis: Zalm
Spiervlees: Paardenvlees en eendenbillen


Mix 2:

Botvlees: parelhoenkarkas en kippenvleugels
Orgaan: Lamshart/eendenlever/konijnnieren/kippenmaag
Overige/ vis: zalm
Spiervlees: Kalkoenfilet en rundsvlees


Kippenmaag is nog niet zeker. Eén van de katten wil er niets van weten zo in zijn geheel. Dus ik ga er eentje fijn snijden en door haar kvv doen. Als ze dat wel wil dan doe ik het bij de mixen, anders laat ik het er uit.

Verder twijfel ik nog over de fazantennekken, omdat ik lees dat veel katten dat blijkbaar minder graag lusten.
#2748121
Martine-Tom schreef: Ik maal ook, ik maal eerst een hele zwik spiervlees, orgaan en bot en daarna mix ik het door elkaar (in de goede verhoudingen uiteraard) en dan gaat het in dagporties (in mijn geval een pond) in zakjes in de vriezer, elke dag een zak eruit en klaar.
Geen idee hoe lang het houdbaar is, ik koop in per halfjaar ongeveer en heb nog niks gehad wat "rot" was :)


Als je maar 1 of 2 keer per week een nekje geeft zou ik het niet meerekenen, en kuiken en vis zou ik onder overige zetten (kuiken is ei met een jasje ;))
even tussendoorvraagje sorry hoor maar ben benieuwt met wat voor molen jij dit voor de poezen maalt? Wil ook zelf gaan malen maar wil dus erg graag weten welke molen daar geschikt voor is bedankt alvast
Door Martine-Tom
#2748126
kiara schreef: even tussendoorvraagje sorry hoor maar ben benieuwt met wat voor molen jij dit voor de poezen maalt? Wil ook zelf gaan malen maar wil dus erg graag weten welke molen daar geschikt voor is bedankt alvast
Ik heb een...goeie weet ik uit mijn hoofd niet, maar hij is ook niet meer te koop kwamen ze achter toen ze eerder al op zoek gingen naar mijn molen ;)
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 912.0.html
#2748135
Ok, zalm uittesten zet ik op de lijst. De mannen eten wel hele sprotjes, de poes eet ze als ik ze in stukjes door haar kvv doe (behalve de kop, dat moet ze niet hebben).
Dus ik hoop dat vis geen probleem is.

Ow, en over die molen. Ik was van plan om met een 15mm schijf te gaan malen (te laten malen  ;D). Kan iemand zeggen met welke schijf de carnibest ongeveer gemalen word? Dan kan ik de grofheid alvast een beetje inschatten.
Door Martine-Tom
#2748136
Geen idee maar ik maal met 8 en dat is al iets grover dan CB  :)
Edit: Ik maal met 10 zie ik net
Laatst gewijzigd door Martine-Tom op zo 25 aug 2013, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door