Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door essie
#274635
Mijn hond zero had vanaf een woensdag moeilijkheden met poepen (kwam gewoon niks uit), maakte me eerst niet zo druk, maar ben donderdag begonnen met klisma(2 keer) en pruimen. Hielp allemaal niks dus vandaag naar de dierenarts.
Zero had de dag voor de verstopping een lamsrib op en dat ook aan dierenarts vertelt, vond ze natuurlijk al helemaal niks. Hij kreeg een katheter met parrafine en zij voelen, haalde ze er een botje uit van ongeveer 5 cm :o :o.
Ik me dood geschrokken, mijn vriend gelijk dat ze geen botten meer krijgen en de dierenarts vertellen dat het best wel veel voorkomt en dat dit van de rib was. Maar ik vond het zo raar, zo'n groot stuk bot wat niet verteerd was.
Ik wel dat stukje bot meegenomen. In de auto voelde ik me behoorlijk schuldig en was toch maar van plan om ze dan maar alleen nog maar Bibi en pens te geven.
Kijk ik even later naar het botje, lijkt het helmaal niet op een stuk lamsrib, het is helemaal glad van buiten. Lijkt meer op een kippenbotje.
Het is keihard en wat hol (niet helemaal, maar meer bros) van binnen. Ik vermoed dat Zero een gekookt/gebakken kippenbotje heeft opgegeten.

Mijn vraag dus zou het inderdaad gekookt/gebakken kunnen zijn. Zou ook graag een foto willen plaatsen, maar kan dat niet
Door Lizzy
#274638
Hoi Essie, jeetje, wat een ellende zeg.... Stuur de foto maar naar Leo, dan zal ik zorgen dat hij de foto bij dit onderwerp zet. Kunnen we er allemaal even naar kijken.... Zijn email adres: [email protected]
Door Lizzy
#274642
Als ik het zo lees, dan kan ik me ook niet voorstellen dat het van de lamsrib was. Lamsrib is dikker en niet rond.

Je geeft zelf geen kippebotjes?
Door essie
#274644
Ze krijgen regelmatig kippenpoten, maar is volgens mij alweer minimaal een week geleden.
Zelf heb ik wel van de week kippenpoten gekookt (misschien heeft hij wat uit de prullenbak gejat). Of hij heeft wat buiten gevonden, hij vind hier regelmatig wat "eetbaars".
Foto zal ik zo maken, maar ben niet zo snel
Door Eef+Stippels
#274746
essie schreef: (misschien heeft hij wat uit de prullenbak gejat).
Zou me niets verbazen, hier zitten ze ook altijd op de vuilnisbak te azen. Inmidels heb ik een hogere gekocht, zodat ze niet tegelijkertijd het pedaaltje in kunnen drukken en er dan uit eten ::)

waar is de foto? of heb je die naar leo gestuurd?
Door essie
#274782
De foto heb ik inderdaad naar Leo gestuurd.

En dat jatten uit de prullenbak doet hij eigenlijk niet zo snel,mijn andere hond wel. Die sloopt alles om maar eten te komen. Maar misschien heb ik wel wat laten vallen en heeft hij dat op??? :-\
Door Lizzy
#274827
Ik vind het moeilijk te zien maar mijn eerste reactie was "dit is geen rauw botje". Ik vind het ook niet de juiste kleur hebben voor een rauw bot.... (Dat is wit).
Door essie
#274838
Hij is ook erg scherp. Normaal gesproken kan ik dit formaat rauwe botjes zo breken, maar hier zit geen enkele beweging in.
Door essie
#274843
Lupa schreef: ook nadat het "bewerkt" is door de maagsappen?
Dat vraag ik me dus ook af ???, maar rauwe botjes moet hij eigenlijk gewoon kunnen verteren
Door Lizzy
#274850
Lupa schreef: ook nadat het "bewerkt" is door de maagsappen?
Ja, juist! De ontlasting is daarom ook altijd zo wit, als ze bot hebben gegeten. Hier heeft Brutus wel eens een stukje bot in zijn ontlasting zitten (wat hij gewoon naar buiten poept). Dit zijn altijd stukjes bot van te harde botten (waar die sukkel grote stukken vanaf bijt) maar deze zitten dus als spierwitte stukjes bot in zijn poep.
Door essie
#274878
Als Zero weleens wat te harde rauwe botten op heeft, kotst hij het eigenlijk meestal gewoon uit.

Ik denk toch dat het niet rauw was, maar ik schrok gewoon heel erg. Ik besef nu wel dat we eigenlijk veel geluk hebben gehad dat het al bijna buiten was, wat als het eerder ergens was blijven steken.
Door diana
#275981
daar had Lady er 3 van in haar darmen zitten!!!
wat haar bijna fataal geworden was.
maar die had ze opgegeten bleek achteraf in de hondenwc,
omdat daar vaker eten in gegooid werd .
Door essie
#276089
Wat ik dan zo jammer van de dierenarts vind is dat ze gelijk haar oordeel heeft. Het is dat ik het botje heb meegenomen en is goed heb bestudeerd anders had hij dus niet meer op botten mogen knagen.
Zover was ik al bijna.
Nu doe ik nog even rustig aan met hem (voor als er toch iets beschadigd is ofzo) en volgende week gaat hij gewoon weer aan de botten
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door