Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door danielle1980
#274428
Karin & Pyrs schreef: Ik zag deze nieuwe link vanmorgen op de website van onze rasvereniging staan en was aangenaam verrast ;)
http://www.biomentor.org/

ja ik had het giesteravond ook gezien,
heb de site gelijk bekeken.
er staat een heel stuk over vers vlees en barf op. :D
ik ben er erg blij mee :D ;)

ook goed stuk over enten enz.
Laatst gewijzigd door danielle1980 op vr 04 mar 2005, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door danielle1980
#274718
Lizzy schreef: Nou, Barf kan ik het niet noemen hoor Danielle, maar het is wel aardig!
er is een stuk ergens waar word genoemd dat je kunt barfen met de hond.
ik weet alleen niet zo 1 2 3 waar. :-\
Door Eef+Stippels
#274725
Bedoel je dit?
Zelf klaargemaakt menu voor uw hond

Meng de volgende ingrediënten in een grote kom:
1.5 kop gemalen of gesneden rauw rundvlees, pens***, lam, kippennekjes* of makreel.

½ kop gekookte zilvervliesrijst, millet, quinoa, amaranth

3 koppen gehakselde (geen stronken) groenten: broccoli, spinazie, kool, aardappel etc.

1 theelepel verwarmde eischaal poeder*

½ theelepel olijfolie of sesamolie

2 ml Mifloran

½ theelepel kruiden (kan Aromax kruiden zijn, maar ook een combinatie van brandnetel, paardebloem en verse peterselie is prima)


Indien mogelijk grondstoffen van biologische oorsprong gebruiken Zo veel mogelijk kleine porties voeren.
Als na een half uur het eten niet op is, het restant weer invriezen. De behoefte is sterk individueel.
Af en toe niet eten kan normaal zijn.
Let op de reactie van de hond: vacht, levendigheid, ontlasting etc. Veel variaties aanbrengen, dit voorkomt ook het ontstaan van eventuele tekorten.


*
spaar eischaal van uw ontbijt, zet het in de oven gedurende 10 minuten bij 350 C en maal de gebakken eischaal tot een poeder. Indien kippennekjes of andere vleessoorten, waarin bot zit altijd een hoofdbestanddeel vormt, is de calciumbehoefte gedekt, zodat geen eischaal hoeft te worden gegeven.

**
Liefst geen tarwe, omdat daar veel overgevoeligheid bij voorkomt

***
Pens is hoogwaardig hondenvoer, vanwege plantaardige bestanddelen en enzymen


Opmerking: tekorten aan bepaalde voedingsstoffen kunnen altijd voorkomen. Een en ander is afhankelijk van de soort grondstof en de behoefte van het individuele dier. Indien geen goede response optreedt of er ontstaan klachten, contact opnemen met uw dierenarts.


Door Eef+Stippels
#274732
Dit dan?
Eiwitten, vetten en koolhydraten
Als eiwit bron kan allerlei soorten vis of vlees dienen. Geen varkensvlees. Vleesresten op karkas of graat is ook goed. Rauwe vissenkoppen zijn ook o.k. of soeplappen die over de datum zijn b.v. Wat ik wil zeggen is: het hoeft geen haasbiefstuk te zijn. Af en toe lever, nieren, longen en ander orgaanvlees is ook perfect. Een rauw ei is ook goed. Lever is een goede bron voor vitamine A. Geef wel lever van dieren die jong zijn geslacht en/of biologisch gehouden worden.

Bonen en erwten moeten wel goed doorgekookt worden. Gefermenteerde soya als Tofu, Tempeh of Miso zijn ook prima.

Vis is als leverancier van omega’s bekend. De kwaliteit van visolie en levertraan olie kan verschillen. Kijk uit met oliën die niet in de koeling bewaard hoeven te worden. Dierlijk, rauw vet is niet ongezond, integendeel, het geeft o.a. ook de mogelijkheden om de vetoplosbare vitamines tot zijn recht te laten komen.


Plantaardige vetten en oliën zijn ook goed, als ze maar niet kunstmatig ‘hard’ gemaakt zijn. In het algemeen voldoet lijnzaad (olie) en teunisbloemolie als omega leverancier goed. Maar ook de ‘gewonere’ oliën uit de zonnebloempit of olijf goed. Dit verhaal geldt niet voor katten; deze kunnen beter visolie verteren.


Plantaardige suikers worden van nature (bijna) niet opgenomen. Dit geldt in zeer hoge mate voor de kat en de fret.

De hond lust wel graag fruit; suikers uit fruit zijn ook niet zo’n probleem. Suikers uit rijpe granen zijn geen hondenvoer. Als tussenoplossing kunnen de (weinig glycogene) granen als zilvervliesrijst, quinoa, millet en amaranth dienen.


Micro-organismen en enzymen
Rauwe pens bevat een keur aan ‘klein leven’, wat voor uw hond zo belangrijk is om een gezonde microflora in de darm te krijgen. Verder rauwe zuurkool, Biogarde Yoghurt, Creme Fraiche, zuurdesembrood etc. Dat uw hond af en toe een paardenvijg eet is niet zo erg. Verder zijn er goed bruikbare probiotica (Mifloran b.v.) op de markt. Rauwe alvleesklier zorgt voor een aanbod van enzymen als er problemen met de vertering bestaan.


Groenten en fruit
Er is eigenlijk maar weinig wat ze niet mogen hebben. Rauw ui zijn ze niet zo gek op. Aardappels zou ik vermijden.

Wortel, appel en rettich b.v. raspen en direct over het voer strooien. Sommige honden zijn gek op Advocado.
Koolsoorten, broccoli e.d. goed voorweken. Sla, andijvie en spinazie zijn wat te rijk aan bepaalde stikstofverbindingen.


Kruiden
Alle kruiden die routinematig voor de mens gebruikt worden zijn geschikt. Maar ook ‘onkruiden’ zoals paardebloem, varkensgras, hondsdraf, brandnetel etc zijn welkom.


Supplementen
Voor de Calcium en Fosfor voorziening zijn rauwe botten het meest geschikt. Het beste zijn platte botten als ribben, schouderblad, staarten etc. Kippenbouten met bot zijn goed geschikt.
Belangrijk: nooit koken die botten. Dan pas worden ze gevaarlijk en splinterig.
Als je de botten te eng vindt kan je ook supplementen in de vorm van calciumcitraat en fosfor citraat krijgen.
Missing Link is een goed supplement. Verder kan de biergist, spirulina, algen, wieren, gerstsap etc allemaal (afwisselend) toedienen.


Bereiding
Vlees, vis en eieren rauw geven. Gebruik ingevroren vlees, omdat dit invriezen een aantal mogelijk schadelijke parasieten (lintworm, toxoplasma, sarcocystes) afdoodt. Bonen, erwten en granen wel goed doorkoken. Groenten voorweken.
Voor Salmonella infecties zijn dieren niet zo gevoelig, maar mensen wel. Hygiëne goed betrachten zodat er geen kruisbesmetting mogelijk is (rauwe kip met de hand aanraken en vervolgens de salade voor jezelf met besmette handen gaan voorbereiden).

Vaak zien we bij de overgang op ‘vers’een periode van diarree optreden die 1 tot wel 10 dagen kan aanhouden. Vaak hebben dieren die eerst op Eukanuba of Pedigree brokken gestaan hebben de meest last van de overgang.
Is wenperiode te extreem: de hoeveelheid vers terugbrengen en licht de kook erover laten gaan.

Probeer er een sport van te maken uw hond op ‘afval’ van de menselijke dis te voeren, met behoud van bovenstaande principe’s.

Als u weinig tijd of geen zin om zelf te bereiden, zijn er ook uitstekende diepvriesvoeders te verkrijgen: Carnibest, Duck, Energique, Bandit om maar enige te noemen. Wij werken het meest met Carnibest omdat hier geen vulstoffen worde gebruikt. Bandit is een biologisch rauwvoer. Indien ondanks alles het niet lukt om rauw voer te geven is Farmfood een goed droogvoer dat uitstekend combineert met rauw voer.

Hoeveelheid
Voer uw dier naar conditie: ribben voelbaar, maar niet zichtbaar. Een mooi ingedeukte lendenpartij die van de zijkant gezien schuin richting bekken naar boven loopt. Een richtlijn is 20 gram per kg lichaamsgewicht. Voor jonge dieren twee tot driemaal zoveel; een en ander afhankelijk van conditie, beweging en stofwisselingsniveau. Ze moeten het eten binnen een half uur op hebben. Daarna wegpakken en de volgende dag minder geven


Variatie is het kernwoord, waarbij vasten ook wordt gerekend.

Door danielle1980
#274735
gevonden.
als je naar honden gaat en dan bv huidproblemen.

dit staat er bv.

Zorg ervoor dat u uw dier overzet op een rauw dieet. Als rauw dieet kan men zelf een maaltijd klaarmaken( zie ook BARF, wat staat Biological Appropiate Raw Food). Ook zijn de diepvriesvoedingen (Carnibest, Duck, Energique) goed te gebruiken Deze overgang moet wel geleidelijk gebeuren. Het is noodzakelijk eerst een goede (lage) maag pH te krijgen voordat tot volledig vers overgegaan kan worden.( Zie info over voeroverschakeling). Minimaal uitkomen op 2 versdagen in de week. Eenmaal in de 14 dagen vasten. Als men nog droogvoer geeft, gebruik dan ecovoeders en voeders vrij van chemische toevoegingen. Op deze manier vindt er ook ontgiftiging plaats. Dit proces van detoxificatie kan met bepaalde middelen nog efficienter gemaakt worden.

Wissel zoveel mogelijk af om een eenzijdige en kwetsbare maagdarmflora te vermijden. Geef een bot (rund, rauw, met vlees of vetresten) na de maaltijd. Dit is als 'toetje' normaal in de natuur.
Door danielle1980
#274738
Evelyn schreef: De site promoot in ieder geval vers voer, en dat is natuurlijk altijd goed ;)
ja daar ben ik het met je eens.
ik probeer de pupkopers op vers te krijgen en houden,
als er dan op de site van de vereniging zo'n link staat is ook wel makkelijk. ;)
Laatst gewijzigd door danielle1980 op vr 04 mar 2005, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Eef+Stippels
#274739
De informatie op de site komt op mij nogal dubbel over. Op de enige pagina staat allerlei positieve informatie over vers en ergens anders gaat het dan toch weer over droogvoer, ecovoeders ::) maar goed...
Door Eef+Stippels
#274740
danielle1980 schreef: ja daar ben ik het met je eens.
ik probeer de pupkopers op vers te krijgen en houden,
als er dan op de site van de vereniging zo'n link staat is ook wel makkelijk. ;)
Klopt! Ik vind het ook wel weer een positief punt dat ze op hun site hebben gezet dat "preventief" ontwormen niet zo'n goed idee is.
Laatst gewijzigd door Eef+Stippels op vr 04 mar 2005, 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Door danielle1980
#274744
Evelyn schreef: Klopt! Ik vind het ook wel weer een positief punt dat ze op hun site hebben gezet dat "preventief" ontwormen niet zo'n goed idee is.
ja dat vond ik ook. :D
Door Eef+Stippels
#274745
danielle1980 schreef: ja dat vond ik ook. :D
Helemaal nu de fabrikanten van die troep steeds zeggen dat je 4 keer per jaar !!preventief!! moet ontwormen >:( Ik vind dat zulke reclame verboden moet worden!
Door danielle1980
#274749
Evelyn schreef: Helemaal nu de fabrikanten van die troep steeds zeggen dat je 4 keer per jaar !!preventief!! moet ontwormen >:( Ik vind dat zulke reclame verboden moet worden!
ja ik probeer altijd als mn pupkopers vragen hebben het zo goed mogelijk te onderbouwen,
maar helaas werkt dat niet altijd
(en doorsturen naar precies het goed stuk over bp is best lastig uit mn hoofd ;))
en sommige geloven toch sneller de da of bv de vereniging.
daarom ben ik blij met de link. :D
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door