Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door mirjam Pierik
#2727685
hoi allemaal,
mijn twee kleine katjes (3 en 4 kilo) eten graag barf maar ik vind het lastig om het compleet te maken met allerlei verschillende soorten en bot en orgaan (sorry..). Weet iemand of er een mogelijkheid is om kattenbarf te kopen, geportioneerd zakjes van 400 gram, in pakken voor bijvoorbeeld 1 of 2 maanden, ? Ze krijgen nu hondenkvv met wat extra spier en soms wat lever maar heb er toch een ontevreden gevoel over...
Of is er iemand die het evt. samen met mij wil maken?

reacties als het kan via pb!

bedankt,
mirjam
Door Too
#2727693
Waar woon je, dat maakt t iets makkelijker om met je mee te denken.

Ik stel wel samen voor mijn dametjes die elk max 90gr/dag eten.
Orgaan koop ik bij de gewone mensenwinkel [islamslager/groene slager/marktpoelier] omdat t dan per ons/pond kan, voor hele kilo's van hart/lever/nier heb ik ook geen plek.
Spiervlees en vleesbot mag ik vaak met een grootverbruiker [lees hondenbaas] meebestellen bij een internetleverancier of een kilootje van t een of ander van een 'lijntje' overnemen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2731876
Ja, er bestaan ook kattenkvv's.
Op www.voerwijzer.com kan je de verschillende merken met samenstelling vinden. Om te weten waar ze ze verkopen ga je wat moeten rondkijken, evt googlen en kijken bij verschillende barfleveranciers. De meeste barfleveranciers verkopen ook iets van kvv.
Soms een eigen merk, soms andere merken.
Door mexxum
#2744789
Je hoeft natuurlijk niet elke dag compleet te voeren.
Ik heb 3 dagen die ik samen compleet maak. Nu 1 dag eendennek en dan 2 dagen spiervlees met orgaanmix. En dan 2 dagen dat ik per dag compleet voer (fazantnekje, spiervlees en orgaanmix en eendenbil, spiervlees en orgaanmix). In de weekenden voer ik kvv of prooi.

Omdat ik maar 1 kat heb heb ik gekozen voor orgaanmix. Een mix die 4 organen bevat en al gemalen is. Omdat ik niet 4 losse kilo's ga bestellen, dat is gewoon zonde.
Door tomcat
#2744864
Hier 1 kat 3,5 kg die ook maar 90 gram per dag eet. Hij eet per week compleet. Ontbijt 6 keer per week met vleesbot (kip, eend, parelhoen, konijn). Hij dineert met 4 keer per week spiervlees (kalkoen, eend, konijn, rund, paard ,kip dat gooi ik bij het portioneren gewoon allemaal door elkaar voor mijn gemak) en 2 keer per week met orgaanmix (die ik zelf samenstel in de juiste verhouding van meestal 3 diersoorten). De 7e dag heeft hij een vismaaltijd (zalm of sardine of viskoppen als we zelf tong eten oid) en 2 kuikens of ipv kuikens een rauw eitje met wat yoghurt. Zo eens per 2 maanden portioneer ik zijn weekporties die ik in zakken in de vriezer doe. Het is een makkelijke eter die graag knaagt en er hoeft dus niets gemalen te worden. Omdat hij snel verstopt zit, krijgt hij iets minder vleesbot en wat meer spiervlees dan in de barf rekenhulp staat.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2745093
Als ik het vleesbot in 1 maaltijd geef en het spier en orgaan in een andere, krijg ik hier ook krijtpoepen. Als ik het vleesbot gelijk over beide maaltijden verdeel niet.
Dus het vleesbot niet gelijkmatig verdelen zou hier geen optie zijn.
Door mexxum
#2745158
Vleesbot dat 50/50 is verdeeld gaat hier wel goed. iets met meer dan 2/3 bot geeft idd wat wittere ontlasting.
Door JosJ
#2746734
[quote="tomcat"]
... Hij dineert met 4 keer per week spiervlees (kalkoen, eend, konijn, rund, paard ,kip dat gooi ik bij het portioneren gewoon allemaal door elkaar voor mijn gemak) en 2 keer per week met orgaanmix (die ik zelf samenstel in de juiste verhouding van meestal 3 diersoorten)...
[/quote]
Hoi, wat bedoel je met allemaal door elkaar gooien; bijv stukje kalkoenvlees en stukje rundvl, kipfilet, enz in één maaltje?
Door JosJ
#2746736
[quote="tomcat"]
... Zo eens per 2 maanden portioneer ik zijn weekporties die ik in zakken in de vriezer doe. Het is een makkelijke eter die graag knaagt en er hoeft dus niets gemalen te worden.
[/quote]
Ik wil graag leren  :) : Hoe doe je dat met afmeten en wegen voor een week? Hak je de porties dan zo klein dat je ze per dag uit de vriezer kunt nemen?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2746890
Ik portioneer vlees ook in ongeveer dagporties, orgaan per dagportie en vleesbot ongemalen gewoon zoals het eenvoudig uitkomt (per karkas, per half karkas of nekken, vleugels en boutjes los), gemalen ook per dagportie.
Ik haal dus elke dag 1 portie vlees, 1 portie orgaan en een portie vleesbot of vb 2 nekken uit. 
Vleesbot is vaak te veel, dat gaat dan mee naar de volgende dag, dus om de zoveel dagen hoef ik eens niets uit te halen.

Ik portioneer wel voor alledrie de katten samen en deel het dan eens ontdooit net voor het voeren.
Door mexxum
#2746926
[quote="JoJ"]
Ik wil graag leren  :) : Hoe doe je dat met afmeten en wegen voor een week? Hak je de porties dan zo klein dat je ze per dag uit de vriezer kunt nemen?
[/quote]
Ik haal het vlees uit de vriezer, laat het licht ontdooien en dan verpak ik zakjes per dag. Molly mag 100 gram, dus ik kan makkelijk de grammen afwegen (ze zijn dan hetzelfde als de procenten/verhoudingen). Zakje op de weegschaal, weegschaal op 0 en zakje vullen.

En ik heb paarse zakjes die voor 3 dagen bevatten. 1 eendennek en 2 zakjes spier met orgaan. Die voer ik dan op in 3 dagen en dan is het compleet.
Ik zorg dat ik met botdingen werk die goed passen in haar menu. Nekjes en eendenbillen zijn voor Molly ideaal. Dus een nekje dat 50/50 (spier/bot) bevat en dan rond de 30/40 gram weegt. Dan bevat dat dagzakje 15/20 gr bot, dan gooi ik er een plukje orgaanmix bij a 15/20 gram en dat vul ik aan met spiervlees.
De eendenbil bevat 1/3 bot. Dus dan zorg ik dat ik 45-60 gram erin doe aan eendenbil, weer 15/20 gram orgaan en aanvullen met spiervlees.
Door JosJ
#2747363
Lijkt mij dat je snel moet werken, om te voorkomen dat het te snel ontdooit.
Heel erg bedankt, beiden, voor het uitgebreid uitleggen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door