Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

#2746358
Er wonen hier in het buitengebied heel veel soorten dieren die dus overal poep achterlaten.

Nu loop ik met de honden vlakbij ons huis vaak over een zandpad richting bosgebied .
Daar zitten o.a. dassenburchten ,vossen ,reeen,wasbeerhonden.

Dit zandpad ligt midden in open weidegebied .
Naast het pad zie ik heel vaak verse grote poepjes in een kuiltje van ong.max.10 cm op vaste plaatsen.

Ik dacht eerst kattepoep van zwerfkatten ,maar het zijn duidelijk grotere poepjes. .
Ook zijn deze kuiltjes elke dag " vers" en liggen er soms flinke drollen in.
De honden vinden deze kuiltjes met poep reuze interessant en gaan er zelf ook flink markeren.

Ik heb net in de schemer eens een paar foto's gemaakt ,het gras was net vandaag gemaaid door de buurman.
Het is dus goed te zien.

Ik heb al eens gegoogeld ,ik vermoed dat het dassendrollen ziijn,maar zouden het ook vossendrollen kunnen zijn?

Als het vossendrollen zijn ,moet ik dan bang zijn voor besmetting met de vossenlintworm ?http://www.rivm.nl/Documenten_en_publicaties/Algemeen_Actueel/Veelgestelde_vragen/Infectieziekten/ISI_standaarden/ISI_Vossenlintworm

Herkent iemand van welk dier dit afkomstig is?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
#2746503
Ha ,wat een handige weetjes en foto's staan daar tussen ,bedankt :)

Als ik daar verder kijk bij " dassen " lijkt me het raadsel opgelost
http://outdooridee.com/das-uitwerpselen/

Het klopt helemaal met de beschrijving

De honden ruiken er namelijk nogal intensief aan
en ik was bang dat ze besmet zouden kunnen raken met de vossenlintworm

Oh nou ,dan loopt er dus elke nacht hier een das familie langs
#2746507
Haha, gezellig! Ja, de plaatjes komen overeen met jou foto's, ook de holletjes. Vond het wel leuk om op te zoeken, leerzame site inderdaad! :)
Fijn te weten dat het geen vossedrol is, maar die is dus ook niet zo goed te onderscheiden van een hondendrol  :-\, ik heb ze hier trouwens nog nooit zien liggen terwijl ze hier ook wel lopen en alleen wij en de buren daar met de hond lopen. En ik ken de uitwerpselen van de buurhond... Aldimeuk :(.
#2746512
S Morgens sta ik ik echt vaak te kijken tijdens de wandeling wat er s nachts neergelegd is
door al die verschillende dieren :biggrin2:

Vossendrollen wil ik dus liever niet tegenkomen vanwege die waarschuwing de laatste tijd voor de gevolgen van de vossenlintworm. :-\
http://www.telegraaf.nl/binnenland/21705946/___Pas_op_voor_vossenpoep___.html
Laatst gewijzigd door Daantje op vr 23 aug 2013, 09:19, 1 keer totaal gewijzigd.
#2748536
DJ en Doerak schreef: Haha, gezellig! Ja, de plaatjes komen overeen met jou foto's, ook de holletjes. Vond het wel leuk om op te zoeken, leerzame site inderdaad! :)
Fijn te weten dat het geen vossedrol is, maar die is dus ook niet zo goed te onderscheiden van een hondendrol :-\, ik heb ze hier trouwens nog nooit zien liggen terwijl ze hier ook wel lopen en alleen wij en de buren daar met de hond lopen. En ik ken de uitwerpselen van de buurhond... Aldimeuk :(.
Vossendrollen zijn veelal wel te onderscheiden van hondendrollen. Ze eindigen doorgaans in een gedraaid puntje. Bovendien leggen ze ze niet telkens in hetzelfde kuiltje. Voor foto:

http://www.vogelbescherming.be/site/ind ... Itemid=138
#2749092
Ik ben inmiddels weer een hoop wijzer wat  betreft drollen van deze dieren  :biggrin2:
en wat betreft de honden als deze ermee in kontakt komen.

Vossendrollen kunnen besmet zijn met de vossenlintworm .
Zie publicaties hierover bij het www.rivm.nl
Oppassen dus.

Dassendrollen voor zover ik heb begrepen  vormen geen gevaar als er contact is .

Een vossendrol ligt vaak op een plek die je kunt zien ( bovenop een molshoop e.d)
en lijken idd. op een barfdrol
Alleen zit er dan een puntje aan gedraaid  :biggrin2:

Dassendrollen liggen in mestputjes ,zo'n 10 cm onder het maaiveld en ze laten deze open liggen.
Ze graven hun poepjes dus niet onder zoals een kat.

Inmiddels is het duidelijk dat we hier op de grens wonen van het territorium van  een dassenfamilie
Ik liep in de schemer met de 2 honden ineens vlakbij een dassenfamile : 2 volwassenen en 3 jongen. ???

Ik hoorde wat geritsel en wist niet wat ik zag.5 dassen!
Ze waren net zo verbaasd als de honden en ik  :)
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door