Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Kefraya
#273708
Heeft iemand onder jullie ervaring met diabetes bij katten en het overzetten op vers?
De buurpoes heeft inderdaad diabetes, en omdat ze af en toe al wat rauw vlees eet, zou ik graag willen proberen om haar op vers over te zetten. Probleem: de da is niet enthousiast en houdt haar het liefst op brokken. Buurvrouw wil wel proberen, maar wil er graag de brokken bijhouden omdat de da gezegd heeft dat dat geen probleem is. Ik denk echter dat het essentieel is dat ze geen brokken meer krijgt als we willen vaststellen of vers helpt.
Wie heeft hier ervaring mee? Evt. verwijzingen naar artikelen die ik kan printen en aan de da geven zijn ook heel welkom. Heb al wel gegoogled, maar kan niet echt vinden wat ik zoek. Bedankt!
Gebruikersavatar
Door sylvia
#273712
Zeker bij diabetes is overzetten naar vers heel erg belangrijk.
Je moet namelijk een zo'n koolhydraat arm dieet geven als mogelijk is. Brokken zijn koolhydraat bommen , dus hoe sneller de kat over is op een vers menu des te beter het is.
Door Borke
#273808
sylvia schreef: Zeker bij diabetes is overzetten naar vers heel erg belangrijk.
Je moet namelijk een zo'n koolhydraat arm dieet geven als mogelijk is. Brokken zijn koolhydraat bommen , dus hoe sneller de kat over is op een vers menu des te beter het is.
Als ik bovenstaande lees, dan zou je voor verwijzsingen ook eens kunnen kijkken naar artikels over mensen met diabetes die het Atkins dieet volgen (ook koolhydraat arm). Wellicht dat je daar iets vind?

Groetjes,
Door Kefraya
#273825
AstridStraver schreef: Als ik bovenstaande lees, dan zou je voor verwijzsingen ook eens kunnen kijkken naar artikels over mensen met diabetes die het Atkins dieet volgen (ook koolhydraat arm). Wellicht dat je daar iets vind?

Groetjes,
Ik betwijfel of dat mijn da over de streep trekt!
Ik ben er zelf van overtuigd dat vers het probleem oplost, maar zolang de da blijft roepen dat brokken ok zijn, zal mijn buurvrouw de da eerder geloven dan mijn persoontje. Ik moet dus iets in handen hebben dat de da kan overtuigen, hetzij positieve ervaringen van iemand met een kat met diabetes, hetzij een goed onderbouwd artikel hierover.
Ik ben niet makkelijk, ik weet het :-[
Gebruikersavatar
Door sylvia
#273892
Kefraya schreef: Ik betwijfel of dat mijn da over de streep trekt!
Ik ben er zelf van overtuigd dat vers het probleem oplost, maar zolang de da blijft roepen dat brokken ok zijn, zal mijn buurvrouw de da eerder geloven dan mijn persoontje. Ik moet dus iets in handen hebben dat de da kan overtuigen, hetzij positieve ervaringen van iemand met een kat met diabetes, hetzij een goed onderbouwd artikel hierover.
Ik ben niet makkelijk, ik weet het :-[
ik denk dat een reactie van Tannetje (Hitam) misschien kan overtuigen, daar Tannetje ook dierenarts is
Laatst gewijzigd door sylvia op do 03 mar 2005, 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door amber2
#274000
Bij carnibest hebben ze ook speciaal natuurvoer diabetes voor katten. misschien dat je daar ook uitleg kunt krijgen en waarschijnlijk hebben ze ook wel ervaringen van mensen met dit koolhydraatvrije voer.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#274568
D´r zijn geen artikelen over vers en diabetes maar eigenlijk zegt Hill´s hetzelfde. Als het goed is heeft deze dierenarts wel wat gehoord over diabetes en voeding toen Hill´s het nieuwe M/D voer op de markt bracht. Zij zeggen ook zo min mogelijk koolhydraten. Alleen heb je nu eenmaal granen nodig om brokjes te kunnen maken. Dus zit er in de M/D wel wat koolhydraten, hoewel de meeste slecht opneembaar zijn. Je ziet ook dat katten met diabetes redelijk goed reageren op de M/D.

Vers zonder koolhydraten werkt nog beter, maar volgens hetzelfde principe. Als je vers voert hoef je geen koolhydraten te voeren dus kun je een strenger suikerbeperkt dieet maken. Eigenlijk is het suikerbeperkt.

Ik heb behoorlijk wat ervaring met vers en diabetes.
In de praktijk zet ik alle katten met diabetes op vers zonder koolhydraten en katten die weinig insuline krijgen die krijg je helemaal van de insuline af. Met weinig bedoel ik 2-4 eenheden per dag.
De ander kun je veel minder geven.

Ik heb in het asiel ook een paar katten van de insuline af gekregen. Die konden vervolgens gemakkelijker geplaatst worden omdat ze niet meer gespoten hoefden te worden.
Door Kefraya
#274575
Dank je wel, hier heb ik iets aan! Ik heb het uitgeprint en ga het vanavond bij de da langsbrengen.
Ik heb net nog uitgebreid met haar gebeld, en ze vindt Carnibest wel ok om te proberen, zeker omdat er toch nog niet gespoten hoeft te worden.
Duimen dat we deze poes weer gezond krijgen zonder insuline en dieet!!
Door tieneke
#274583
Onze vorige Leonberger had ook suikerziekte.
Lees eens onder: Medisch bij topic suikerziekte.
Hij knapte heel erg goed op met versvlees.
Jammergenoeg had hij al een tijdje suikerziekte voor hij versvlees kreeg,hadden wij de brokken eerder eruit gegooid dan zou hij waarschijnlijk geen insuline spuiten nodig hebben gehad.
Door Kefraya
#274626
Ja, ze is inderdaad welwillend. Ze heeft al een paar katten met allergieen zien opknappen na Carnibest, maar heeft nog geen ervaring met andere aandoeningen.
In het gesprek vanmiddag bleek ze vnl. alle angsten te hebben die ik (wij allemaal?) gehad hebben: botten zijn eng en scherp, kip levert salmonella op en is het wel volledig allemaal? Dat krijg je natuurlijk niet zo maar opgelost.
Ik hoop dat dit lukt, dan hebben we in haar misschien weer een medestander
Ja, ik heb alvast Carnibest Diabetes opzij laten leggen voor de buurvrouw. Ga het morgen voor haar poes halen.
Enne: ik breng mijn da vanavond een portie Bandit voor haar eigen katten ;)
Door zurca
#274652
Mijn oude kat, toen 16 jaar, had suikerziekte. Ik vermoed zelf dat ze dit gekregen heeft als reactie op injecties die zij kreeg om haar jeuk te onderdrukken..Ze was moeilijk in te stellen en had maar weinig insuline nodig. Ik heb haar toen op cb gezet en nu heb ik dus een 18 jarige kat zonder suikerziekte en zonder jeuk :D

Overgens was mijn dierenarts ook nniet echt happig op het overzetten naar versvlees, helemaal niet zelfs..Zij heeft haar mening aardig bij moeten stellen ;)
Laatst gewijzigd door zurca op vr 04 mar 2005, 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door