Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door joel
#2745498
Oke, na een jaar barfen met de hond, gaan nu ook de katten over.....Maar met deze overstap ben ik toch een beetje onzeker........


Trio is 16 en Gorgie 15 jaar, dus t zijn ouwe besjes  :-* :-* ze kregen altijd al hier en daar wat vleesjes van de hond en dat ging met Trio al heel lang goed en nu sinds een maandje ook met Gorgie steeds beter, dus wil ze nu allebei op volledig op barf te zetten.
Gorgie weegt 2 en Trio 2,5 kilo
Heb de % wel naar boven afgerond omdat ik buiten het lams en geit vlees wel mager vlees heb en wil niet dat ze veel afvallen maar liever iets laten staan en dat ze juist iets zwaarder worden

Heb even wat menu's bekeken en daar ik zelf niet zoveel fantasie heb, heb ik gewoon even het menu van een medebarfer gekopieerd en mn eigen idee erin gestopt.


Dus als jullie even willen meekijken, heel graag  :)
Vetgedrukte ingredienten zijn voor die week erop dus niet erbij  :)

Ma  100 gr kippennek
Di    50 kippenvoorrug, 50  kalkoenmaag, lamslever, ei
Woe  50 geitvlees/ paardspiervlees, 1 kuiken
Do    100 eendennek, 1 kuiken
Vrij    100 lamsvlees / rundvlees
Zat    125 parelhoen/ zalmlijf
Zon    50 konijnniertjes / kippenhartjes, 1 kuiken

Yoghurt heb ik nog niet geprobeerd, maar dat gaan we morgen proberen.
Dit zijn de vleesjes die Trio iig lust dus hoop dat Gorgie hier ook volop van gaat mee-eten (al lust zij geen kuikens) dus die zullen voor haar komen te vervallen tot ze het wel lekker gaat vinden.
Zal ik op de dagen dat Gorgie niet wil barfen dan brokjes geven of wat is jullie advies?
Ik heb ook nog gemalen kipfilet dat vind ze wel lekker, dat zou ook nog kunnen bedenk ik me nu...?

En natuurlijk even een foto van de dames,
Trio
Afbeelding

met zn drietjes t vlees verdelen ;-)
Afbeelding
Laatst gewijzigd door joel op wo 21 aug 2013, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
#2745502
Ik vind het er op het eerste oog niet zo raar uitzien, dus zal vast goed komen. Kan je nog wel even zelf de onderlinge percentages berekenen?
Eendennek vind ik een stevige kluif voor katten. Het kan zijn dat je deze mag hameren voor je bejaarden of malen.
#2745510
Wat denk je van kwarteltjes? Mijn katten eten die graag, zijn ook lekker zachte botjes...
Ik geef ook konijn, die laat ik door de slager malen. En verder geef ik af en toe een klein vet visje of wat zalmstukjes.

Wanneer mijn katten balen van al dat goede en gezonde voer, dan krijgen ze een paar dagen gezond blikvoer zonder granen of heel weinig granen er tussendoor.  ::)
Gebruikersavatar
Door joel
#2745535
[quote="Annemarie Rijnveld"]
Wat denk je van kwarteltjes? Mijn katten eten die graag, zijn ook lekker zachte botjes...
Ik geef ook konijn, die laat ik door de slager malen. En verder geef ik af en toe een klein vet visje of wat zalmstukjes.

Wanneer mijn katten balen van al dat goede en gezonde voer, dan krijgen ze een paar dagen gezond blikvoer zonder granen of heel weinig granen er tussendoor.  ::)
[/quote]

ohja, die kwarteltjes, ik krijg volgende week een kwartel van mijn zus om te proberen, dus dat is idd een goede afwisseling voor erbij samen met de sardientjes, die heb ik idd ook nog, thanks! Konijn en kwartel lust Qadir niet, dus die heb ik ook niet ;-) vandaar

[quote="koekje"]
Ik vind het er op het eerste oog niet zo raar uitzien, dus zal vast goed komen. Kan je nog wel even zelf de onderlinge percentages berekenen?
Eendennek vind ik een stevige kluif voor katten. Het kan zijn dat je deze mag hameren voor je bejaarden of malen.
[/quote]

Ik heb de vaste percentages aangehouden en de grammen naar boven afgerond,
dus 50 bot, 20 spier, 15 orgaan en extra's

de halve eendennek gaat er bijna helemaal in, maar zal um idd even platslaan, even vergeten (oepsie  ::))
Gebruikersavatar
Door joel
#2745566
[quote="koekje"]
Ah, das een relatief hoog perecentage vleesbot. Hou er dan rekening mee dat het voornamelijk zeer goed bevleesd is.
Ik vind nekken niet 'zeer goed' bevleesd, maar 'normaal'.
[/quote]

oke, zal de ontlasting goed in de gaten houden, anders idd wat verlagen,
Alweer bedankt  ;)
#2745645
Ja, kwarteltjes vinden de katers hier (de enigen die de maaltijd aan stuk krijgen) ook heerlijk! Voor de anderen maal ik ze.

Ook ik vind het bot gedeelte aan de hoge kant. Hier hou ik de nrv percentages voor onze senior poezels aan met maximaal 15% bot (kaal).

Korenna VERTIKT vers vlees te eten en die krijgt graanvrij blikvoer. Krijgt ze toch alvast behoorlijk wat vocht binnen.

btw, ik weet niet waar je vlees haalt, maar wild konijnenvlees gaat er hier ook heel goed in.  ;)
Door Martine-Tom
#2745657
Hier hebben we 40/40/20 en daar doen ze het alle 3 goed op..das wel weer makkelijk, meer bot en Tom gaat aan de witte poep en minder bot en de katten hebben plakpoep  :)
#2745684
Annemarie Rijnveld schreef: Ja ik ben het met je eens @Ruisje...ik houd ook 30% vleesbot aan, 55% spiervlees, 15% orgaan (8% hart, 5% lever en 2% nier) af en toe ook kipmaagjes in plaats van de nier.

Lijken mij toch meer vogelpercentages ;D
Ja, dat zijn exact mijn percentages :) Ik maal alles zelf en Bubbles en Gucci krijgen het een dag of drie per week heel. Alleen voor Ruis doe ik er nog wat extra spiervlees bij tot zo'n 12% bot, want anders poept ie nog steeds wit.
Door Martine-Tom
#2745697
Annemarie Rijnveld schreef: Hoe heb jij die 20% onderverdeeld Martine?
Lever, nier en hart, alle 3 een kilo, malen, in een bak en dan gaat er een kilo spiervlees, een kilo botvlees en een pond van die mix bij elkaar.
Give or take ;)
Gebruikersavatar
Door joel
#2745722
Menu voor de katten, 15 en 16 jaar oud, gewenst gewicht 3,5 kilo.
Hoeveelheid: 3% van 3,5 kilo = 105 gram per dag / 735 gram per week

Rauw vleesbot 30% : 221 gr.
Extra's 15% : 110 gr.
Orgaanvlees 15% : 110 gr.
Spiervlees 40% : 294 gr.



Heb even opnieuw alles berekend, heb mn botpercentages verlaagd en vlees omhoog

Ma 50 gr kippennek, 60 gr kalkoenmaag, lamslever
Di 50 kippenvoorrug + 1 kuiken
Woe 100 gr geitvlees/ paardspiervlees,
Do 70 eendennek kwartel + 1 kleine sardien
Vrij 100 lamsvlees / rundvlees
Zat 50 gr parelhoen/ zalmlijf , 60 konijnniertjes / kippenhartjes, 1 kuiken
Zon 100 gr rundvlees + 1 ei


de hond krijgt elke vleesbot, met 1x pw pens en 1x orgaan, en 5 x pw vlees erbij, voor de kat heb ik het bot verdeeld over 4 dagen, hoop dat ze dan niet aan de rees gaan?
Geven jullie het bot, vlees en orgaan altijd elke dag compleet of ook zoiets als ik met de hond doe en zo ja, hoe gaat dat?

edit: ik bestel bijna alles hier op bp met de lijntjes mee, en wat ik " vergeet' bestel ik bij Vers Voer
Laatst gewijzigd door joel op wo 21 aug 2013, 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door