Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2745350
Naar aanleiding van een topic bij de honden over vaccineren, nu nog een vraagje betreffende katten.

Bambi is 9 en heeft tot haar 7e jaarlijks alle entingen gehad zoals het de da's goeddunkte. Ik denk dat die voor de rest van d'r leven wel geïmmuniseerd is.

Sokjes is nu 3 en heeft een stuk minder entingen achter de kiezen. Hij heeft met een maand of zeven, acht een enting gehad - geen idee welke, ik kwam bij de da omdat hij erg misselijk en apatisch was, en behalve een spuit tegen de misselijkheid heeft de da er ook nog iets anders ingejast. Ben nooit teruggekeerd bij die vent, heb ook geen paspoort gekregen waar de enting in staat. En nog voor die tijd is hij bij diezelfde dap gecastreerd; ik neem aan dat ze hem toen ook een kittenenting hebben gegeven.

Sindsdien is Sokjes nog één keer geënt, mei 2011, en wel met Novibac RCP. Dat betekent dat hij geënt is voor

Felines Rhinotracheitisvirus mind. 104,5 pfu* - oftewel niesziekte
Felines Calicivirus (Stamm F9) mind. 104,5 pfu - oftewel ook niesziekte?
Felines Panleukopenievirus mind. 104,5 GKID50 ** - oftewel kattenziekte/parvovirose.

Verder natuurlijk rabiës (Novibac T).

Bij de honden en Bambi is inmiddels duidelijk: die hoeven nooit meer geënt te worden. Maar hoe zit het met Sokjes? Kittenenting (mogelijk 2 x, mogelijk 1 x plus 1 x iets anders) en 1 x Novibac RCP, is dat voldoende om gezond oud te worden? Of zou ik hem moeten laten titeren en eventueel opnieuw laten enten? Al heeft titeren blijkbaar ook weinig zin, lees ik nu bij Honden.
Door Ruisje
#2745360
Ik heb het verhaal bij de honden gelezen. Als je zou titeren en er komt wat uit, al is het laag, weet je wat je moet doen: niet enten. Maar als er niks gemeten worden, weet je nog niks -- want die geheugencellen komen pas in actie als het nodig is.  Zijn de geheugencellen van Sokjes geactiveerd bij zijn eerdere entingen, dat is de vraag.  Het blijft een moeilijk verhaal.

Kan nu alleen zeggen wat ik zou doen.  :)
Ikzelf zou niet enten, hij heeft op het moment dat hij gezond was een volledige enting gehad. Dat zou voldoende moeten zijn om de geheugencellen te activeren (als ze dat niet waren bij de vorige onbekende entingen)

Blijf je de onzekerheid houden of het voldoende is dan zou ik hem laten enten en daarna (er is een wachtperiode) laten titeren. Wat ik uit het honden verhaal begreep is dat de enting de geheugencellen triggert antistoffen te maken, dan moet de titer meetbaar zijn.

Als ik het mis heb hier of het hondenverhaal verkeerd begrepen heb, verbeter me aub  ;)
#2745362
Sokje komt toch gewoon altijd buiten? Dus genoeg mogelijkheden gehad om in contact te Komen met allerlei ziektekiemen. Is Sokje ook niet die gevonden kater?
Voor mij zou het geen probleem zijn, ik zou hem geen inentingen meer geven...maar dat is mijn eigen mening, hè...
#2745452
Annemarie Rijnveld schreef: Sokje komt toch gewoon altijd buiten? Dus genoeg mogelijkheden gehad om in contact te Komen met allerlei ziektekiemen. Is Sokje ook niet die gevonden kater?
Voor mij zou het geen probleem zijn, ik zou hem geen inentingen meer geven...maar dat is mijn eigen mening, hè...
Sokjes komt inderdaad buiten, en er lopen bij ons veel thuisloze katten rond die neem ik aan ook het een en ander kunnen meedragen. Hij is een vondelingetje inderdaad, heeft wel de maximale tijd bij mama verbracht, dus alles wat die via d'r melk heeft kunnen meegeven aan haar kittens zit er wel in.

@Koekje: da's wel een heel andere opvatting dan die van de anderen. Waar zou hij dan eventueel nog voor geënt moeten worden? Is die RCP-mix voldoende, of zijn er andere entingen die een kat maar beter wel een keer gehad kan hebben die niet in de RCP-mix zitten?
Gebruikersavatar
Door koekje
#2745456
Voor zover mijn lekenoog kan inschatten, zit er wel alles in. Soms slaat een vaccinatie niet helemaal lekker aan en worden er geen , of niet genoeg, antistoffen gemaakt. Daarom een 2e ronde, de boost. Doen ze bij mensen ook.

Komt hij buiten veel in aanraking met veel en veel vreemde katten? Buiten komen alleen is volgens mij niet voldoende om daar afweer op te doen.
Door Martine-Tom
#2745458
koekje schreef: Voor zover mijn lekenoog kan inschatten, zit er wel alles in. Soms slaat een vaccinatie niet helemaal lekker aan en worden er geen , of niet genoeg, antistoffen gemaakt. Daarom een 2e ronde, de boost. Doen ze bij mensen ook.

Komt hij buiten veel in aanraking met veel en veel vreemde katten? Buiten komen alleen is volgens mij niet voldoende om daar afweer op te doen.
Volgens het andere topic geld dat alleen als er geent is in een tijd waarin de maternale bescherming nog gold. Na die tijd heb je of geheugencellen/titer die de afweer verzorgen of het gaat nooit aanslaan  :)
Door Mowgli
#2745461
Ik heb Pugsley nooit laten enten, hij kwam ook altijd buiten. Toen we naar Berlijn vertrokken heb ik hem tegen hondsdolheid laten enten. Omdat hier veel vossen, vleermuizen, ratten en tegenwoordig ook wasberen zijn en omdat weer vrij dichtbij Polen zijn, waar nog steeds hondsdolheid heerst, heb ik wel iedere 3 jaar opnieuw tegen hondsdolheid laten enten.  Mowgli heeft alleen de kitten entingen gehad.  Ik laat hem niet meer inenten.  Hooguit tegen hondsdolheid voor het geval we hem mee over de grens gaan nemen en de enting is niet eer geldig.  Hij was na de enting tegen hondsdolheid een dag flink ziek. Dat was zo zielig...

Pugsley is nooit ziek geworden terwijl hij nooit geënt is.

Edit: typefouten die de automatische aanvulling van mijn gsm heeft gemaakt verbeterd
Laatst gewijzigd door Mowgli op wo 21 aug 2013, 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2745463
Waarom wordt er humaan dan ook 2x gevaccineerd? De eerste daarvan is volgens mij bij een aantal vaccinaties ook op een leeftijd waar er echt geen bescherming van moeders is.

Sien is als kitten ook 2x gevaccineerd en heeft een aangepast vaccinatieschema doorlopen. De eerste ronde was ze al even bij mij en had dus ook geen bescherming meer.


Kijk, niesziekte kan een volwassen gezonde kat goed overleven. Parvo word ik toch een stuk minder vrolijk van. Nu komt dat gelukkig amper voor, laat staan bij grote poezekes, maar toch.
Ik heb Ot en Sien als kittens ook met volle overtuiging 2x laten vaccineren. En daarna niet meer (Sien nog wel 1x op 1 jarige leeftijd, vlak voordat Ot kwam). En ik denk niet dat ik Ot en Sien nu nog zou laten vaccineren, ze zijn groot (relatief) en sterk.
Door Martine-Tom
#2745468
Geen idee waarom dat humaan zo is, misschien is dat net zo goed overenten als dat veterinair gebeurd?
Naar ik begrijp zijn ze in de kattenwereld ook steeds meer bezig om kittens maar 1 keer te enten maar dan later, 16 weken oid.
IK heb en wil geen kinderen en de katten kan ik toch niet enten dus ook daar niet zo heel erg in verdiept maar via vrienden hoor ik wel dat kittens via fokkers ook wel eens met maar 1 enting het nest verlaten...
#2745471
koekje schreef: Voor zover mijn lekenoog kan inschatten, zit er wel alles in. Soms slaat een vaccinatie niet helemaal lekker aan en worden er geen , of niet genoeg, antistoffen gemaakt. Daarom een 2e ronde, de boost. Doen ze bij mensen ook.

Komt hij buiten veel in aanraking met veel en veel vreemde katten? Buiten komen alleen is volgens mij niet voldoende om daar afweer op te doen.
Hij heeft bv. veel gespeeld met de kater van de buren, ook een zwerver die is blijven hangen en die van zijn leven nog geen enting heeft gehad; die eet en slaapt bij de buren zeg maar, en verder niets. Hoe sociaal hij nu is met andere katten, weet ik niet eerlijk gezegd.

Mamapoes Moeke is ook nog nooit geënt, en die woont al sinds een jaar of 12 op straat in ons achterafwijkje. En die ziet er ook kerngezond uit, zeker sinds ze bij ons binnen mag overnachten en 's ochtends en 's avonds haar barfhapje krijgt. :biggrin2:
Door Martine-Tom
#2745474
koekje schreef: Waarom wordt er humaan dan ook 2x gevaccineerd? De eerste daarvan is volgens mij bij een aantal vaccinaties ook op een leeftijd waar er echt geen bescherming van moeders is.

Sien is als kitten ook 2x gevaccineerd en heeft een aangepast vaccinatieschema doorlopen. De eerste ronde was ze al even bij mij en had dus ook geen bescherming meer.


Kijk, niesziekte kan een volwassen gezonde kat goed overleven. Parvo word ik toch een stuk minder vrolijk van. Nu komt dat gelukkig amper voor, laat staan bij grote poezekes, maar toch.
Ik heb Ot en Sien als kittens ook met volle overtuiging 2x laten vaccineren. En daarna niet meer (Sien nog wel 1x op 1 jarige leeftijd, vlak voordat Ot kwam). En ik denk niet dat ik Ot en Sien nu nog zou laten vaccineren, ze zijn groot (relatief) en sterk.
Is dat een standaard kattenenting?
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door