Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Martine-Tom
#2744566
Ik kwam deze link tegen:
http://vitalanimal.com/fallacy-of-titer-tests/

In het kort, als je een volwassen hond hebt van volwassen leeftijd die een aantal keer volgens schema geent is en daarna jarenlang niet. Die ga je titeren en daar komt een lage titer uit, de algemeen heersende visie is nu dat er dan geent word, maar is dat wel nodig?
Als er al lang niet geent is en er is nog een lage titer...dat zegt dan toch dat het lijf doet wat het moet doen dus is enten dan niet gewoon overbodig?

Ik vraag me dat ook al af, nadat ik een filmpje van Karen Becker heb gezien waarin in het kort gezegd word: Geen titer dan reageerd het lijf niet op entingen dus heeft herenten geen zin want dan reageerd het lijf toch niet, lage titer dan heeft het lijf gereageerd dus hoef je niet te enten, hoge titer hoef je uiteraard niet te enten.

#2744594
Martine, ik heb altijd mijn honden en katten maar 1 vaccinatie laten zetten, de eerste, en daarmee was het verder schluss.
Ik heb nog nooit getiterd, wist er het bestaan niet eens van....mijn beesten zijn nooit ernstig ziek geweest/geworden door het niet meer laten enten.

Voor mij zou inderdaad ook een lage titer betekenen dat er antistoffen aanwezig zijn, dus geen reden tot her-inenten. Doen we toch ook niet bij ons zelf?
Door Martine-Tom
#2744601
Exact, voor mijn idee werkt het dus ook zo maar als ik bijvoorbeeld de titertopics van Tannetje volg word er geent op een lage titer...en dat verbaasde me dus....
#2744702
Martine-Tom schreef: Exact, voor mijn idee werkt het dus ook zo maar als ik bijvoorbeeld de titertopics van Tannetje volg word er geent op een lage titer...en dat verbaasde me dus....
Misschien ook op basis van ''hoeveel risico loopt mijn hond/kat''? Wat doe je met de hen? Wedstrijden, shows, veel honden in de buurt?

Ik woon in een gebied waar niet zoveel honden zijn, maakt misschien ook wel verschil?
Door ulla
#2744768
Ik ga binnenkort mijn twee honden laten titeren.
Als er een lage titer aanwezig is dan lijkt mij dat enten geen zin heeft omdat er m.i. nog anti stoffen in het lichaam zijn en de enting niet aanslaat.

Maar dat is mijn gedachte. ::)
Door Martine-Tom
#2744846
hannabelgje schreef: Als de titer voldoende laag is, kun je gewoon enten. Wij worden ook ons hele leven geënt, bijvoorbeeld voor tetanus.
Tetanus krijg je alleen maar als hij verlopen is en je risico hebt gelopen (open wond door valpartij ofzo) en tuurlijk kan je gewoon enten, dat kan je ook gewoon elk jaar doen, daar ging het me ook niet om. Je ent om een entreactie teweeg te brengen en zolang er nog reactie is heeft het mijns inziens geen nut om te enten.
Ik wilde ook gaan titeren maar om bovenstaande redenen doe ik het dus niet, geen titer is geen reactie dus hoeveel zin heeft het dan om te enten als het lijf er toch niks mee doet? Een lage of hoge titer houd in dat het lijf nog reageert dus hoef je ook niet te enten...
Door hannabelgje
#2744866
Tja niks doen kost ook niks, dat dan weer wel.
Zelf vind ik dat niet handig, als de titer te laag is geworden wil ik toch echt weer enten.
In risico beroepen wordt je iedere zoveel jaar geënt, niet alleen bij eventuele blootstelling.
Door miik
#2744878
Misschien ook goed om even mee te nemen wat er verstaan wordt onder "lage titer" !
Want het kan best zijn dat wat Tannetje lage titer noemt, betekend dat er geen anti-stoffen zijn.. het laagste puntje op het kaartje...
Of zoiets... weet er het fijne niet van,. maar zou dat wel even goed communiceren !
Door Martine-Tom
#2744887
hannabelgje schreef: Tja niks doen kost ook niks, dat dan weer wel.
Zelf vind ik dat niet handig, als de titer te laag is geworden wil ik toch echt weer enten.
In risico beroepen wordt je iedere zoveel jaar geënt, niet alleen bij eventuele blootstelling.
Waar slaat dat nou weer op? Waar lees jij dat het mij om het geld gaat? Beetje flauw, en voelt als een persoonlijke aanval...

Mijn huivering komt doordat Dook longontsteking kreeg als reactie op de nies enting en Tom doodziek werd van de laatste pupenting.
Dus niet gelijk oordelen.

Ik loop er gewoon echt op vast, je wil dat het lijf reageert, en zolang dat het nog doet wat heeft enten dan voor zin?
Laatst gewijzigd door Martine-Tom op di 20 aug 2013, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door hannabelgje
#2744923
Ik ben ervan overtuigd dat enten niet altijd goed is en een hoop ellende kan veroorzaken, maar als de titer te laag is is het wel nuttig om te enten. Ik begrijp dus niet dat jij zegt enten heeft geen zin en titeren ook niet. Das nogal een heftig advies.
Door Martine-Tom
#2744929
hannabelgje schreef: Ik ben ervan overtuigd dat enten niet altijd goed is en een hoop ellende kan veroorzaken, maar als de titer te laag is is het wel nuttig om te enten. Ik begrijp dus niet dat jij zegt enten heeft geen zin en titeren ook niet. Das nogal een heftig advies.
Ik adviseer niks, ik vraag meningen. En waar lees jij dat ik het uit geldelijke overwegingen doe?
Ieder zijn mening maar zo persoonlijk aanvallen is nergens voor nodig!
#2744936
hannabelgje schreef: Als de titer voldoende laag is, kun je gewoon enten. Wij worden ook ons hele leven geënt, bijvoorbeeld voor tetanus.
Maar tetanus is een bacterie...ik ben denk ik al 50 jaar niet meer ingeent tegen Tetanus, whaha, zou het niet eens weten wanneer ik de laatste inenting daarvoor heb gekregen.
Door hannabelgje
#2744956
hannabelgje schreef: Tja niks doen kost ook niks, dat dan weer wel.
Zelf vind ik dat niet handig, als de titer te laag is geworden wil ik toch echt weer enten.
In risico beroepen wordt je iedere zoveel jaar geënt, niet alleen bij eventuele blootstelling.
Ik zie in mijn post hierboven nergens jouw naam staan.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door