Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2743184
Ik heb vandaag van alles gelezen over Omega-3. Ik heb een hond met een allergie voor verschillende mijten. Dit weet ik nu een jaar. Sinds vorig jaar juli krijgt hij om deze reden visolie, dagelijks bij zijn voer. 1 capsule van  Solgar. Vandaag ben ik eens opnieuw gaan zoeken naar info over omega-3. Dit omdat ik laatst in een artikel in een hondentijdschrift las over het inzetten van visolie bij huidaandoeningen. Daar stond dat je, wil het therapeutisch werken, zo’n 40 tot 60 mg EPA per kg lichaamsgewicht moet geven. Hier op het forum kwam ik dit ook tegen, zelfs 40 tot 80 mg EPA per kg lichaamsgewicht. Met deze dosering zou andere medicatie overbodig worden. Mijn hond heeft het lange tijd goed gedaan zonder medicatie. Vorig jaar november was de jeuk even zo heftig dat hij wat Moderin heeft gehad. Niet lang. In het half jaar daarna ging het gelukkig goed. Jammer genoeg werd de jeuk half juni weer ondragelijk voor hem en nu zit hij weer op de Moderin. IN lage dosering 2 mg om de dag, de da wil dit weer af gaan bouwen, ik ook natuurlijk. OM deze reden wil ik dus naar de hoeveelheden omega-3 die ik net noemde, om die Moderin in de toekomst hopelijk niet meer nodig te hebben.
Goed, mijn hond, kruising labrador/golden van bijna 8 weegt 30 kg. Ik kies dan even voor 60 mg per kg lichaamsgewicht. Dat betekent dus dat hij 1800 mg EPA per dag moet hebben.
In Solgar zit per softgel 360 mg EPA. Ofwel ik heb er dan 5 nodig. Die dingen zijn omwijs duur, 066 euro per stuk. Ik heb heel veel over voor mijn hond maar 5 keer 0,66 = 3,33 euro aan visolie per dag gaat wat ver.
In de Doils Joint zit 450 mg EPA per ml. Met 4 ml per dag zou ik er dan zijn. Even ruw gezegd betekent dat dat ik met een fles Doils 2 maanden doe. Dat lijkt me prima. Komt op 066 euro per dag.
Naast dit verschil zit ik bij de Doils net iets boven de normaal geadviseerde hoeveelheid voor een hond van zijn gewicht. 4 ml i.p.v. 3 ml. En bij de Solgar ga ik volgens mij gigantisch over de geadviseerde hoeveelheid heen. Lijkt me niet goed.

Maak ik nu ergens een rekenfout? Of kan ik echt beter overstappen van Solgar naar Doils? Is deze laatste zoveel geconcentreerder?
De Solgar bevalt nu prima, hij heeft een schitterende vacht en beweegt prima, maar ik wil dus gaan proberen of een hogere dosering EPA mijn hond ook van zijn jeuk afhelpt. Wie kan mij helpen?
#2743366
Senta schreef: de dosering voor doils is 1 ml per 10 kg

http://www.nmlhealth.com/p,48,467/Doils ... enior.aspx
Dat weet ik. Vandaar ook de 3 ml voor mijn hond, maar omdat ik het voor huidproblemen wil gaan gebruiken, kwam ik met mijn berekening op 4 ml uit. Dus een iets verhoogde dosis, wat geen probleem zou moeten zijn vind ik op internet. Ik wil aan die bepaalde hoeveelheid EPA komen en mijn voornaamste vraag was eigenlijk of het klopt dat ik daar 5 softgels van Solgar voor nodig heb, dan ga ik namelijk wel heel erg over de geadviseerde hoeveelheid heen.
#2743367
Nanne91 schreef: Dat weet ik. Vandaar ook de 3 ml voor mijn hond, maar omdat ik het voor huidproblemen wil gaan gebruiken, kwam ik met mijn berekening op 4 ml uit. Dus een iets verhoogde dosis, wat geen probleem zou moeten zijn vind ik op internet. Ik wil aan die bepaalde hoeveelheid EPA komen en mijn voornaamste vraag was eigenlijk of het klopt dat ik daar 5 softgels van Solgar voor nodig heb, dan ga ik namelijk wel heel erg over de geadviseerde hoeveelheid heen.
Volgens mij heeft Solgar meerdere visolie's dus welke bedoel je precies?
#2743373
Nanne91 schreef: Ik heb vandaag van alles gelezen over Omega-3. Ik heb een hond met een allergie voor verschillende mijten. Dit weet ik nu een jaar. Sinds vorig jaar juli krijgt hij om deze reden visolie, dagelijks bij zijn voer. 1 capsule van  Solgar. Vandaag ben ik eens opnieuw gaan zoeken naar info over omega-3. Dit omdat ik laatst in een artikel in een hondentijdschrift las over het inzetten van visolie bij huidaandoeningen. Daar stond dat je, wil het therapeutisch werken, zo’n 40 tot 60 mg EPA per kg lichaamsgewicht moet geven. Hier op het forum kwam ik dit ook tegen, zelfs 40 tot 80 mg EPA per kg lichaamsgewicht. Met deze dosering zou andere medicatie overbodig worden. Mijn hond heeft het lange tijd goed gedaan zonder medicatie. Vorig jaar november was de jeuk even zo heftig dat hij wat Moderin heeft gehad. Niet lang. In het half jaar daarna ging het gelukkig goed. Jammer genoeg werd de jeuk half juni weer ondragelijk voor hem en nu zit hij weer op de Moderin. IN lage dosering 2 mg om de dag, de da wil dit weer af gaan bouwen, ik ook natuurlijk. OM deze reden wil ik dus naar de hoeveelheden omega-3 die ik net noemde, om die Moderin in de toekomst hopelijk niet meer nodig te hebben.
Goed, mijn hond, kruising labrador/golden van bijna 8 weegt 30 kg. Ik kies dan even voor 60 mg per kg lichaamsgewicht. Dat betekent dus dat hij 1800 mg EPA per dag moet hebben.
In Solgar zit per softgel 360 mg EPA. Ofwel ik heb er dan 5 nodig. Die dingen zijn omwijs duur, 066 euro per stuk. Ik heb heel veel over voor mijn hond maar 5 keer 0,66 = 3,33 euro aan visolie per dag gaat wat ver.
In de Doils Joint zit 450 mg EPA per ml. Met 4 ml per dag zou ik er dan zijn. Even ruw gezegd betekent dat dat ik met een fles Doils 2 maanden doe. Dat lijkt me prima. Komt op 066 euro per dag.
Naast dit verschil zit ik bij de Doils net iets boven de normaal geadviseerde hoeveelheid voor een hond van zijn gewicht. 4 ml i.p.v. 3 ml. En bij de Solgar ga ik volgens mij gigantisch over de geadviseerde hoeveelheid heen. Lijkt me niet goed.

Maak ik nu ergens een rekenfout? Of kan ik echt beter overstappen van Solgar naar Doils? Is deze laatste zoveel geconcentreerder?
De Solgar bevalt nu prima, hij heeft een schitterende vacht en beweegt prima, maar ik wil dus gaan proberen of een hogere dosering EPA mijn hond ook van zijn jeuk afhelpt. Wie kan mij helpen?
Zo maar uit interesse: heb je wel eens Puur Pollen overwogen? Daar zitten diverse mijten in, in homeopathische verdunning.

Op zich doseer je met Solgar niet over in de zin dat hij met 5 capsules teveel zou binnen krijgen, hoewel je ook nog even naar de DHA moet kijken. Alleen gaat je portomonee er inderdaad van naar de grootjes...

In de Doils Joint zit inderdaad 450 mg EPA. Ik vraag me dan alleen weer af of die hoge doseringen vitamine E (bij 4 ml) niet de spuigaten uitlopen?
#2743546
Ok, dus wat ik dacht. Dat van die vitamine E is wel een goede, ik zal eens proberen op te zoeken, welke hoeveelheid erin zit en of dat teveel is.
Hij krijgt nu Puur huid, volgens mijn da past die het beste bij zijn allergien. Of zou je die allebei kunnen geven?
Met de homeopathie komen we een eind, hij kan gelukkig nog meestal zonder Moderin en andere medicatie, wat volgens de da, gezien de enorm hoge waarden die uit het bloedonderzoek kwamen, bijzonder is. De visolie helpt vast ook mee, vandaar ook dat ik probeer te onderzoeken of ik dat in een hogere dosering kan gaan geven. Nu met die ene softgel Solgar krijgt hij 360 mg EPA per dag binnen. Als ik over ga naar Doils, naar de geadviseerde hoeveelheid is dat al veel hoger. Dus denk ik de overstap ga maken en dan nog even verder uitzoek of 4 ml i.p.v. 3 ml  Doils een goede is.

Bedankt voor je reactie in ieder geval, superfijn dit forum, je kunt hier zoveel vinden!
Laatst gewijzigd door Nanne91 op ma 19 aug 2013, 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
#2743604
Je kunt Puur Pollen daar wel naast geven, naast Puur Huid. Het is nu in de zomer erger geworden dus je zou volgend jaar voorjaar met Puur Pollen kunnen beginnen....

Doils is prima spul maar ik zou van de vitamine E wel even nakijken en desnoods die vraag bij NML Health (volgens mij is dat de importeur).
#2743606
Nanne91 schreef: Ok, dus wat ik dacht. Dat van die vitamine E is wel een goede, ik zal eens proberen op te zoeken, welke hoeveelheid erin zit en of dat teveel is.
Hij krijgt nu Puur huid, volgens mijn da past die het beste bij zijn allergien. Of zou je die allebei kunnen geven?
Met de homeopathie komen we een eind, hij kan gelukkig nog meestal zonder Moderin en andere medicatie, wat volgens de da, gezien de enorm hoge waarden die uit het bloedonderzoek kwamen, bijzonder is. De visolie helpt vast ook mee, vandaar ook dat ik probeer te onderzoeken of ik dat in een hogere dosering kan gaan geven. Nu met die ene softgel Solgar krijgt hij 360 mg EPA per dag binnen. Als ik over ga naar Doils, naar de geadviseerde hoeveelheid is dat al veel hoger. Dus denk ik de overstap ga maken en dan nog even verder uitzoek of 4 ml i.p.v. 3 ml  Doils een goede is.

Bedankt voor je reactie in ieder geval, superfijn dit forum, je kunt hier zoveel vinden!
Dank je :)
#2743852
Ok, ik geef dus doils skin aan mijn hond met atopie (ook verschillende mijten) maar het is dus handiger om doils joint te geven? Best wel apart....skin is speciaal voor de huid, maar dan zou joint beter zijn. die puur pollen is een goed idee...ga ik volgend voorjaar proberen. Hij krijgt nu puur jeuk
#2743964
Lizzy schreef: Je kunt Puur Pollen daar wel naast geven, naast Puur Huid. Het is nu in de zomer erger geworden dus je zou volgend jaar voorjaar met Puur Pollen kunnen beginnen....

Doils is prima spul maar ik zou van de vitamine E wel even nakijken en desnoods die vraag bij NML Health (volgens mij is dat de importeur).
Ok, weer bedankt voor je antwoord. Ik ga dat van die vitamine E goed uitzoeken. Morgen eerst op vakantie naar de waddeneilanden. Ik heb ook nog Solgra voor een paar weken. Komt nog wel even mooi uit, capsules zijn makkelijker op een fietsvakantie. Moet ook nog even bedenken hoe ik de juiste hoeveelheid olie in een spuitje ga krijgen, ben volledig blind. Denk dat ik een spuitje van de goede hoeveelheid moet hebben, kan ik hem gewoon helemaal voltrekken, komt wel goed.
En goed om te weten van die Puur pollen. Ik ga dat ook even met mijn da overleggen. Hij was betrokken bij de ontwikkeling van Puur, dus neem aan dat hij wel weet welke producten er zijn en wat ze doen.
Ik heb overigens voor de joint versie gekozen omdat de EPA daarin het hoogst is en dat belangrijk is bij huidproblemen. Vond het ook wel bijzonder dat de versie voor huid, minder EPA bevat. Las hier op het forum ook een paar keer een bericht van mensen die de joint voor huidproblemen hadden gekregen van hun da.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door