Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2740332
Op FB is er een discussie aan de gang over het gebruik van vleesbot bij Barf.
Een dierenarts waarschuwt de Barfisten geen vleesbot te gebruiken, want al het bot (en vet) afkomstig van dieren uit de vleesfokbedrijven bevat metabolieten van het antibioticum oxytetracicline. Deze metabolieten zijn, (naar eigen zeggen heeft hij er jarenlange onderzoek naar gedaan), de oorzaak van alle ziektes waarmee onze huisdieren te kampen hebben: allergie, hotspots, pancreatite, overgeven, gras eten, boeren en scheten, diarree, anaalklierproblemen, haarverlies, slechte en stinkende vacht en allerlei huidaandoeningen, oor- en oogontstekingen, granulomi, likken aan de poten, etc.

Oxytetracicline is naar zijn zeggen een UE toegestaan antibioticum, en wordt door alle vleesfokbedrijven op grote schaal gebruikt. Het probleem is niet zozeer dat het in het vlees terecht zou komen, als wel dat de metabolieten ervan worden opgeslagen in het bot en in het vet.
De norm dat een dier een x periode antibioticumvrij moet zijn, voordat het kan worden geslacht, heeft alleen een positieve noot voor het vlees, maar niet voor het bot en vet.

Dus naar zijn zeggen vergiftigen wij onze honden met vleesbot als kip, kwartel, parelhoen, eend, kalkoen, konijn, met kalfsbot en runder- en varkensbot (er zijn mensen inderdaad die hier rund- en varkensbot geven).

Veilig is alleen vleesbot van dieren uit Biologische fokkerijen, en schaap, hert en ander wild.

Ok, bovenstaande ter inleiding.

Wie o wie kan mij hier meer over zeggen? @Hitam, @Fido is hier jullie iets over bekend?
Wat moet ik hiermee aan?
Is dit klinkklare onzin, of zit er een bron van waarheid in?
Laatst gewijzigd door Annemarie Rijnveld op ma 26 aug 2013, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
#2740441
Ik heb er geen verstand van, maar wat stelt meneer dan als alternatief voor? Brokken en blik? Wordt *moeilijke naam* door verhitting dan onschadelijk gemaakt? En hoe verklaart meneer dat bij honden die van brokken en blik op rauw overstappen de klachten die hij opsomt ("allergie, hotspots, pancreatite, overgeven, gras eten, boeren en scheten, diarree, anaalklierproblemen, haarverlies, slechte en stinkende vacht en allerlei huidaandoeningen, oor- en oogontstekingen, granulomi, likken aan de poten") in de meeste gevallen juist verdwijnen?
#2740484
Anne in Duitsland schreef: Ik heb er geen verstand van, maar wat stelt meneer dan als alternatief voor? Brokken en blik? Wordt *moeilijke naam* door verhitting dan onschadelijk gemaakt? En hoe verklaart meneer dat bij honden die van brokken en blik op rauw overstappen de klachten die hij opsomt ("allergie, hotspots, pancreatite, overgeven, gras eten, boeren en scheten, diarree, anaalklierproblemen, haarverlies, slechte en stinkende vacht en allerlei huidaandoeningen, oor- en oogontstekingen, granulomi, likken aan de poten") in de meeste gevallen juist verdwijnen?
:biggrin2: meneer de DA heeft de oplossing, het is zijn eigenste formule  :D maar dat laat zich makkelijk raden natuurlijk...openheid van zaken geeft hij niet. 1000 x gevraagd hoe hij dan aan zijn reine Calcium komt, welke beestjes hij dan gebruikt en waar hij die vandaan haalt; maar ja, geen antwoord natuurlijk....wij moeten dan maar op zijn site gaan kijken, hetgeen wij hebben gedaan: zonder enig resultaat.
Schijnt een speciale formule te zijn...

Owh, hij zegt gewoon dat het helemaal niet waar is dat de problemen verdwijnen als de hond/kat eenmaal op rauw is gezet, dat is een illusie, een tijdelijke illusie....hij ziet juist het tegendeel, alleen maar problemen en allemaal veroorzaakt door vleesbot.
Je krijgt dan zo'n soort van Wellus-Nietus spelletje, waar we verder ook niet zoveel aan hebben.

Maar goed, dit terzijde. Ik heb er ook geen verstand van, vandaar mijn vraag hier op BP.

(bron van waarheid moet trouwens kern van waarheid zijn hahaha, ikke is moe)
#2740487
Annemarie Rijnveld schreef:   :biggrin2: meneer de DA heeft de oplossing, het is zijn eigenste formule  :D maar dat laat zich makkelijk raden natuurlijk...openheid van zaken geeft hij niet. 1000 x gevraagd hoe hij dan aan zijn reine Calcium komt, welke beestjes hij dan gebruikt en waar hij die vandaan haalt; maar ja, geen antwoord natuurlijk....wij moeten dan maar op zijn site gaan kijken, hetgeen wij hebben gedaan: zonder enig resultaat.
Schijnt een speciale formule te zijn...

Owh, hij zegt gewoon dat het helemaal niet waar is dat de problemen verdwijnen als de hond/kat eenmaal op rauw is gezet, dat is een illusie, een tijdelijke illusie....hij ziet juist het tegendeel, alleen maar problemen en allemaal veroorzaakt door vleesbot.
Je krijgt dan zo'n soort van Wellus-Nietus spelletje, waar we verder ook niet zoveel aan hebben.

Maar goed, dit terzijde. Ik heb er ook geen verstand van, vandaar mijn vraag hier op BP.

(bron van waarheid moet trouwens kern van waarheid zijn hahaha, ikke is moe)
Grutten. We zitten hier op een forum van leugenaars dus. Gelukkig is meneer er nog met zijn speciale formule... ::)
#2740499
Hahah, ja ook het Italiaanse FB forum, iedereen is het spoor kennelijk bijster...
Het gekke is dat hij òns juist heeft opgezocht, om een discussie aan te gaan, een confrontatie.

Ik ga morgen het paardentopic opzoeken, daarin moet een link zijn aangaande UE regels slachtvee en aanverwante zaken.
Misschien dat ik die tetradingesen ergens tegenkom...

Maar het zou fijn als Fido of Hitam mij iets erover zouden kunnen uitleggen, de mensen zijn behoorlijk bang gemaakt....en ik sta met mijn mond vol tanden  :biggrin2:
Door Lizzy
#2740564
Duidelijk dat je op antwoord van Fido en Hitam zit te wachten maar ik geef je alvast dit mee: waar denkt meneer de dierenarts dat beendermeel van wordt gemaakt? En gelatine?

En ja hoor, mijn pups zijn 4de generatie rauw gevoerd en lijden allemaal aan genoemde problemen. Net als al die honden van al die andere mensen hier. En wij blijven toch stug rauw voeren.
#2740623
Lizzy schreef: Duidelijk dat je op antwoord van Fido en Hitam zit te wachten maar ik geef je alvast dit mee: waar denkt meneer de dierenarts dat beendermeel van wordt gemaakt? En gelatine?

En ja hoor, mijn pups zijn 4de generatie rauw gevoerd en lijden allemaal aan genoemde problemen. Net als al die honden van al die andere mensen hier. En wij blijven toch stug rauw voeren.
ik ook hoor, Lizzy...ik ga ook stug door, en heb er ook alle vertrouwen in, dat rauw het beste is.
Ik heb verteld van alle goede en jarenlange ervaringen, ook over generaties heen. In Nederland, maar ook andere landen. Antwoord van hem is dat dan waarschijnlijk de normen aangaande het voeren van oxytetra aan slachtvee in ieder land anders ligt..tja....

DA geeft geen uitsluitsel over beendermeel....dus wie weet wat hij als calciumbron gebruikt? Maakt mij ook niet uit, hij kan doen en laten wat hij wil. Maar het feit dat metabolieten van oxytetraciclinen hoe dan ook in bot- en vetweefsel worden opgeslagen kan ik dus niet weerleggen, tot nog toe..jakkes
Door Sietie
#2741009
Lizzy schreef: Duidelijk dat je op antwoord van Fido en Hitam zit te wachten maar ik geef je alvast dit mee: waar denkt meneer de dierenarts dat beendermeel van wordt gemaakt? En gelatine?

En ja hoor, mijn pups zijn 4de generatie rauw gevoerd en lijden allemaal aan genoemde problemen. Net als al die honden van al die andere mensen hier. En wij blijven toch stug rauw voeren.
Ook hier inmiddels al weer derde generatie wat rauw gevoerd wordt! en ze zien er toch verrot uit  :o ::) :P :biggrin2: 
Door Ruisje
#2741766
Geen antwoord, maar misschien een verklaring... ;)
Wat mij de laatste tijd opvalt zijn de bijna continue aanbiedingen van Hill's, RC en Eukanuba. Ze proberen volgens mij de supermarktbrokjesklanten voor zich te winnen omdat veel andere klanten overgestapt zijn. Op rauw!  :biggrin2:

Deze trend merken de dierenartsen natuurlijk ook in hun portomonnee. En daar nog steeds de meeste dierenartsen niet overtuigt zijn van rauw (vanwege hun beperkte kennis en weer de portomonnee) zoeken ze een weerwoord. In het "Over Dieren" blad bij de DA praktijken heeft natuurlijk een tijd terug een negatief verhaal over rauw voeren gestaan. En nu dit!
Biologisch en/of wild blijft natuurlijk beter, maar onze honden en katten zijn en blijven rauw vleeseters!
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2741783
Annemarie Rijnveld schreef: Dus naar zijn zeggen vergiftigen wij onze honden met vleesbot als kip, kwartel, parelhoen, eend, kalkoen, konijn, met kalfsbot en runder- en varkensbot (er zijn mensen inderdaad die hier rund- en varkensbot geven).

Veilig is alleen vleesbot van dieren uit Biologische fokkerijen, en schaap, hert en ander wild.
Weet je, op het moment dat iemand iets gaat roepen over dat een zó belangrijk ingrediënt van BARF zó gevaarlijk en levensbedreigend is, dan neem je zo iemand toch direct niet meer serieus? Want als we daadwerkelijk onze honden zouden vergiftigen met vleesbot, dan zouden honden die al jaren en jaren (en generaties) op vleesbot leven, gewoon niet gezond kunnen zijn.

Kijk, als iemand iets zegt als: dit of dat stofje kan gevaarlijk zijn bij bepaalde doseringen en gevoeligheden en dan bepaalde probleempjes geven. Ja, dan luister ik, want dat klinkt plausibel. Maar als ik mijn hond al 2 jaar lang puur gif voerde, dan liep ie niet zo vrolijk rond, dus dat doe ik dan toch echt af als kul.

Laat die beste man eerst maar een uitleggen (met onderbouwing en bronnen) wat precies het effect van dat goedje is en hoeveel risico we daarmee lopen en waarom zijn voertje dan zoveel beter is (met fatsoenlijke bronnen en onderbouwing!).
Gebruikersavatar
Door MargaS
#2741912
I.p.v. roepen moet meneer maar eens een onderzoek laten zien waarin dit wordt aangetoond. Op deze manier kun je niets weerleggen. Iedereen kan wel wat roepen.
En hoe zit het met ons gehakt? Als het ook opslaat in vet?

http://www.rundveewijzer.nl/nl-nl/wacht ... =true  Misschien kun je deze fabriekant eens benaderen of er bij hun iets van bekend is? Zijn hele aardige mensen.
Gebruikersavatar
Door MargaS
#2742513
Heb het globaal gelezen. Zal morgen beter m'n best doen.
Voor zover ik nu kan bekijken is het niet aangetoond. Staat nergens dat het door tetracycline komt. Dieren hadden met ander voer dezelfde symptomen kunnen ontwikkelen. Onderzoek is al van 1995.
Zou zeggen stuur dit ook mee naar dhr de Bruin. (Dopharma). Ik verwacht dat je zeker antwoord krijgt.
#2742519
Het ''onderzoek'' is gewoon waardeloos....het mag eigenlijk niet eens die naam hebben....
Hij gaat al uit van een standpunt en daar wordt alles aan opgehangen....

Ik ben niet echt ver gekomen, wel heel veel gelezen, maar geen enkele uitsluitsel; mijn maag draait er van om, je weet gewoon niet meer wat je nu nog wel kan eten....ik zou het liefste mijn hoofd in het zand steken.

Ik heb via FB de fa. Dopharma aangeschreven, Marga...ik heb namelijk het emailadres niet kunnen vinden.
Ik zal het onderzoek er nog even achter aan sturen..Dank je wel.
Gebruikersavatar
Door MargaS
#2742530
Denk dat je je door zoiets niet het hoofd op hol moet laten brengen. Gezien op BP toch heel veel honden gezond oud worden. Ik heb destijds mijn 15 jarige JRT op kvv gezet terwijl ik op het punt stond hem in te laten slapen. Hij verbeterde zo enorm en is 17 geworden. Voor mij genoeg bewijs.
Bovendien zou ik aangetoond willen zien dat tetracycline in de botten opslaat en in welke hoeveelheden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door