Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2742280
ik ben nog behoorlijk geschrokken en heb zoveel informatie gekregen, gelezen ik zie door de bomen het bos niet meer.

gister zijn er foto's gemaakt van lisa dr rug en ze heeft spondylose maar nog veel erger boven haar heup zijn de rugwervels niet ver genoeg uit elkaar gegroeid, daar heeft ze dus last van.
advies kwa bewegen dat weet ik gelukkig wel. fietsen zou het beste zijn, geen rare dingen en helaas geen carriere als sledehond.

we hebben PUUR rug en dOIlS  omega 3 meegekregen, die laatste is ontzettend duur. ik heb wat gegoogled en zie goedkopere merken voorbij komen wel met lagere doseringen (wat dus zou betekenen dat ze meer nodig heeft daarvan???) maar moet ik dit ook geven als ze zalm eet die dag?  kan ik haar bijvoorbeeld 2x per week vis geven (husky's schijnen überhaupt meer behoefte aan vette vis te hebben dan andere rassen) en dan 2x de DOILS overslaan?

ze moet dit haar hele leven blijven krijgen om hopelijk pijnstilling uit te kunnen stellen, heb ook nog geen idee dus hoe lang we met zo n flesje doen.
zijn er pijnstillers die ik standaard in huis kan halen? we hebben al traumeel maar dat werkt niet goed genoeg, dat zou meer dan ter ondersteuning kunnen dienen als ze op de pijnstilling moet.

volgende week is tannetje weer terug van vakantie en natuurlijk ga ik die ook het hemd van het lijf vragen, maar het is nu natuurlijk weekend en ik heb de vragen (en een beetje in shock nog).

alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door signmodel op za 17 aug 2013, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
#2742326
Kan me voorstellen dat je je rot geschrokken bent.

Bij een van mijn honden werd een ernstige spondylose en artrose vastgesteld toen hij net nog geen 2 jaar was.
Ben ik me indertijd ook wezenloos van geschrokken.

Mijn hond gaat wat zijn rug betreft inmiddels redelijk goed.
Als eenmaal de bruggen (de uitsteeksels onderaan de wervels) vergroeid zijn en vastzitten worden ze wat stijf, maar hebben wel minder pijn.
Ik geef glucosamine, omega-3, boswelia en soms msm en celadrinn.
In de winter meer als in de zomer, als het koud en nat is heeft ie meer last.
Hij is nu 5 jaar, en pas afgelopen winter voor het eerst een paar dagen pijnstillers moeten geven.
Dat krijgt ie niet standaard, ik kies er dan eerder voor supplementen erbij te geven, en als het nat/koud is krijgt ie een regenjas aan.
Kan ie nog mee werken, ook met zijn jas aan (ziet er wel komisch uit, een border collie aan het werk bij de schapen met een jas aan, maar dat lukt prima!)

Ik dacht eerst ook hij kan/mag niks meer, maar met wat opletten in de training liep ie zelfs nog wedstrijden.
Ik heb het dit jaar pas moeten opgeven hem regelmatig te laten werken toen ie daarbij nog last kreeg van epileptische aanvallen  :'(
Misschien als we hem goed ingesteld krijgen op de medicatie dat we terug wat meer werken kunnen.

Belangrijk voor jouw hond dat je hem zeker niet gaat stilleggen, maar zorgt dat zijn spieropbouw goed is en blijft, mijn hond was door de trainingen gelukkig al super gespierd en in een goeie sportconditie.
Fietsen is heel goed, niet te veel over ongelijk terrein, vooral niet laten springen, dat soort dingen.
En ik zorg dat ie niet te veel kilo's hoeft mee te sjouwen, scheelt ook wel wat.
Je kunt dus best veel doen om je hond in een zo goed mogelijke conditie te houden.

Sterkte ermee!
#2742583
dank jullie.
de  dierenarts was best verbaasd dat ze met dit probleem in zo n goede conditie was/is en dat haar achterhand (daar zit de vergroeiing) nog zo gespierd was/is. natuurlijk geeft ze al langere tijd, vanaf dat ik haar heb (nu 2 jaar) aan dat ze niet aan het werk wilt, en graag in ze zon of bij de kachel ligt. wat dat betreft zijn er een hoop puzzelstukjes in elkaar gevallen.
een husky met jas aan gaat me voor nu toch echt even te ver, maar misschien moet ik er wel al aan gaan denken. maxje heeft een heel assortiment aan jasjes dus ach de baas is er al aan gewend.
en kijk die  10 euro per fles scheelt al enorm.(reken maar uit per jaar en dat nog 10 jaar lang)

overigens is lisa ook pas 6 jaar, maar heeft dit dus al vanaf haar geboorte, schande aan haar vorige eigenaren en mijn oude dierenarts, waar ik vanzelf sprekend nooit meer een voet binnen zal zetten.
#2742601
signmodel schreef:
een husky met jas aan gaat me voor nu toch echt even te ver, maar misschien moet ik er wel al aan gaan denken.
Ach weet je, ik had me ook nooit kunnen voorstellen een working sheepdog met een jas aan te zien, laat staan dat ik dat zelf zou doen. Uiteindelijk is het belang van de hond het enige wat telt  ;)
signmodel schreef: overigens is lisa ook pas 6 jaar, maar heeft dit dus al vanaf haar geboorte, schande aan haar vorige eigenaren en mijn oude dierenarts, waar ik vanzelf sprekend nooit meer een voet binnen zal zetten.
Misschien wisten ze het wel helemaal niet, bij mijn hond is het per toeval ontdekt, tijdens het maken van de heupfoto's. Hij liep niet mank of had klachten dat je dacht er is iets mis!
Daarom was het ook zo een enorme schok dat de rugfoto's zo erg slecht waren.
Foto's van mijn hond zijn rug zijn zo veel slechter als het klinische beeld wat ie geeft.
Als ik op de rug foto's af zou moeten gaan zou ie bijna niet meer moeten kunnen lopen, laat staan werken.

Mika zijn rug wordt ook telkenmale slechter, we hebben op een leeftijd van 3 jaar nog controlefoto's laten maken, op een jaar tijd duidelijk verslechterd. En dit jaar in juni vanwege een onderzoek naar epilepsie moesten er weer foto's gemaakt worden, en daar werd er het etiket DISH = Diffuse Idiopathic Skeletal Hyperostosis opgeplakt (noemt men ook de ziekte van Forestier), en spondylose T4-T6

En toch is mijn hond best nog een vrolijke opgewekte hond die nog veel kan (met wat beperkingen natuurlijk, en zeker heeft ie ook wel mindere dagen), dus TS, niet de moed opgeven!
:bigarmhug:
#2742688
signmodel schreef: ik ben nog behoorlijk geschrokken en heb zoveel informatie gekregen, gelezen ik zie door de bomen het bos niet meer.

gister zijn er foto's gemaakt van lisa dr rug en ze heeft spondylose maar nog veel erger boven haar heup zijn de rugwervels niet ver genoeg uit elkaar gegroeid, daar heeft ze dus last van.
advies kwa bewegen dat weet ik gelukkig wel. fietsen zou het beste zijn, geen rare dingen en helaas geen carriere als sledehond.

we hebben PUUR rug en dOIlS  omega 3 meegekregen, die laatste is ontzettend duur. ik heb wat gegoogled en zie goedkopere merken voorbij komen wel met lagere doseringen (wat dus zou betekenen dat ze meer nodig heeft daarvan???) maar moet ik dit ook geven als ze zalm eet die dag?  kan ik haar bijvoorbeeld 2x per week vis geven (husky's schijnen überhaupt meer behoefte aan vette vis te hebben dan andere rassen) en dan 2x de DOILS overslaan?

ze moet dit haar hele leven blijven krijgen om hopelijk pijnstilling uit te kunnen stellen, heb ook nog geen idee dus hoe lang we met zo n flesje doen.
zijn er pijnstillers die ik standaard in huis kan halen? we hebben al traumeel maar dat werkt niet goed genoeg, dat zou meer dan ter ondersteuning kunnen dienen als ze op de pijnstilling moet.

volgende week is tannetje weer terug van vakantie en natuurlijk ga ik die ook het hemd van het lijf vragen, maar het is nu natuurlijk weekend en ik heb de vragen (en een beetje in shock nog).

alvast bedankt.
Waarom zouden Husky's meer behoefte hebben aan vette vis?

Doils visolie is duur ja. Maar dat komt omdat het en geconcentreerd is en niet vervuild. Je zou het uit moeten rekenen maar ik denk dat je met Solgar 3-700 even duur uit bent. En met Royal Green misschien iets goedkoper maar ja, die is dan ook iets minder geconcentreerd. Voor skelet problemen is het toch wel raadzaam om een hoge dosering visolie te geven, zo'n 5 a 7 keer per week. Of het bij spondylose er veel helpt is de vraag natuurlijk.... Ik zou er eigenlijk mijn geld niet om durven verwedden.....

Ik zou zelf uitrekenen welke van de 3 goede merken het goedkoopst is en dit 4 dagen in de week geven (voor Solgar en Royal Green geldt dat je helft van de mensendosering kunt geven. Beide is 1 capsule per dag maar 7 dagen per week 1 capsule lijkt me erg veel, vandaar dat ik ook zeg "4 dagen per week").

Naast Puur Rug zou ik Puur Spondy proberen.
#2742786
Lizzy schreef: Waarom zouden Husky's meer behoefte hebben aan vette vis?

Doils visolie is duur ja. Maar dat komt omdat het en geconcentreerd is en niet vervuild. Je zou het uit moeten rekenen maar ik denk dat je met Solgar 3-700 even duur uit bent. En met Royal Green misschien iets goedkoper maar ja, die is dan ook iets minder geconcentreerd. Voor skelet problemen is het toch wel raadzaam om een hoge dosering visolie te geven, zo'n 5 a 7 keer per week. Of het bij spondylose er veel helpt is de vraag natuurlijk.... Ik zou er eigenlijk mijn geld niet om durven verwedden.....

Ik zou zelf uitrekenen welke van de 3 goede merken het goedkoopst is en dit 4 dagen in de week geven (voor Solgar en Royal Green geldt dat je helft van de mensendosering kunt geven. Beide is 1 capsule per dag maar 7 dagen per week 1 capsule lijkt me erg veel, vandaar dat ik ook zeg "4 dagen per week").

Naast Puur Rug zou ik Puur Spondy proberen.
omdat de inuit natuurlijk makkelijker aan vis dan aan vlees konden komen voor hun honden, hun metabolisme schijnt anders te zijn, zo zouden ze ook meer moeite hebben met het verteren van vet, en ze hebben wel meer aparte dingen (gewoon is ook maar zo gewoon)
maar ik hoef het dus niet elke dag te geven, daarmee is inderdaad mijn vraag beantwoord. dus als ik vis geef, sla ik een dosis over en de andere houden we er maar in 'als ik vergeet te geven, hoef ik me niet druk te maken'. 

ik heb ook aan de PUUR spondy gedacht, maar anders had de dokter deze toch ook wel meegegeven??? zal het volgende week eens na vragen.
#2742948
Ik zou toch voor de duurdere variant visolie gaan (doils joint dus). En als je hem bij medpets koopt (die van de link) dan ben je een stuk goedkoper uit. het grote flesje is ook stukken goedkoper in verhouding dan de kleine. Ik geef ook doils (skin) aan onze honden (2 husky;s en een pyr. herder)  en doe ruim 3 maand met een groot flesje. Met 1 husky moet je dus zeker 9 maanden met zo'n groot flesje kunnen....dan valt de prijs wel mee.

En Lizzy, mijn ervaring is idd dat husky's meer visolie kunnen hebben, en ook nodig hebben voor een mooie vacht. Ik geef naast de losse visjes en barf (bijna alleen wild en biologisch) ook doils ernaast. Ik zie duidelijk verschil in wanneer ik alleen barf geef of ook extra doils erbij. Mn andere honden glimmen/glommen als spiegeltjes op barf maar de husky's hebben dus wel wat extra visolie nodig. Ik geef ze gewoon de dosering die is aangegeven.
#2742992
Envie schreef: Ik lees even met je mee, heb hier ook net een topic over geopend. Misschien zitten er voor jullie ook nog bruikbare tips bij ....
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 433.0.html

Zo rot die ziekte, helemaal wanneer haar rug al niet goed in elkaar zit. Sterkte voor je meisje.
ze heeft (nog) geen last van de spondylose, maar bedankt en ook sterkte voor jouw kind.

en suzanne 1; als ik er 9 maanden (ongeveer) mee zou doen dan is mijn geklaag over de prijs gelijk over, dan valt dat reuze mee. ik was bang dat dit maandelijks terug zou komen.
Laatst gewijzigd door signmodel op zo 18 aug 2013, 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door