Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Drijver
#2742050
Er mag in een lever sparend dieet geen rood vlees gegeven worden, het meeste wild is donker van kleur. Wild konijn niet, is natuurlijk wel wild, maar is ook licht van kleur.
Ik vraag me dus een beetje af of het zozeer wild is wat beter niet gegeven kan worden, of dat het juist de kleur van het vlees is.
Door Lizzy
#2744032
Rood vlees: het spiervlees van zoogdieren als runderen (kalfsvlees), varkens (o.a. wilde zwijnen), schapen, geiten, paarden, hazen, hertachtigen en reeën. Ook het vlees van sommige vogels zoals eenden, duiven, struisvogels, emoes en ganzen worden onder rood vlees geklasseerd.[2] Vlees van deze dieren dat in gerechten is verwerkt valt ook onder deze categorie; bijvoorbeeld lasagne, moussaka, ravioli en bijvoorbeeld als gehakt in pasta's.
    Rood vlees onderscheidt zich van wit vlees, zoals dat van gevogelte, door de concentratie myoglobine in spiervezels. Rood vlees bevat relatief veel myoglobinerijke dunne spiervezels (type I spiervezels) met hoge aerobe capaciteit (met veel mitochondriën), die langdurig kunnen werken, zonder rustperiode.

Wit vlees: het spiervlees van pluimvee en ander gevogelte. Onder pluimvee wordt gerekend: kip (bv. kipfilet, braadkip, kipnugget) , kalkoenen, konijnen, en parelhoenders. Ook wild gevogelte (zoals kwartels, fazanten en patrijzen) bevat wit vlees.

Ik zou denken rood....
Door Ruisje
#2744105
Dit kwam ik tegen op internet:

"De kleur van het vlees van een dier wordt dus bepaald door de inspanning die het dier verricht. Een konijn verplaatst zich enorm snel, maar beweegt niet vaak. Het vlees van dit dier bestaat hierdoor voornamelijk uit witte vezels. Een konijn heeft dus wit vlees. Eenden daarentegen maken lange tochten van enkele honderden kilometers, hierdoor zal het vlees voornamelijk uit rode spiervezels bestaan en zal het dier rood vlees bevatten.
De meeste spieren zullen echter afwisselend korte en lange inspanningen verrichten. Hierdoor bevatten ze zowel witte als rode spiervezels."

http://watetenwemorgen.be/index2.php?op ... f=1&id=747
Door Drijver
#2744163
Bedankt voor jullie antwoorden  :)
Ik kom niet echt uit het verhaal van de link of een wild konijn nou wit of rood is.
Ik gokte ook op rood maar als ik die link bekijk kan het net zo goed wit zijn.
Ik had wel graag nog iets variatie in het eten gehad, maar ik ga het niet gokken. Ik voer het dus maar niet.
Het gaat nu juist zo goed met mijn ouwetje. Ze krijgt tam konijn, kip, witvis, parelhoen en kalkoen. Daar moet ze het dan maar mee doen  ;)
Door Ruisje
#2744175
Ondanks de link zou ik het ook niet gokken als het nu heel goed gaat!!

Maar ik denk dat het in de link om wild konijn gaat. Een tam vleeskonijn kan zich niet snel verplaatsen omdat daar geen ruimte voor is. Sneu, maar waar.

Hier lopen heel veel wilde konijnen in de buurt. Als ik ze zie, zitten ze altijd stil, gras te eten of onze honden in de gaten te houden. Alleen als de honden te dicht in de buurt komen, zijn ze weg -- pijlsnel!  :biggrin2:

Ook is wild konijnenvlees idd donkerder dan tam vlees -- toevallig vanavond door de menus van de katten gemalen.
#2745098
Lizzy schreef: Rood vlees: het spiervlees van zoogdieren als runderen (kalfsvlees), varkens (o.a. wilde zwijnen), schapen, geiten, paarden, hazen, hertachtigen en reeën. Ook het vlees van sommige vogels zoals eenden, duiven, struisvogels, emoes en ganzen worden onder rood vlees geklasseerd.[2] Vlees van deze dieren dat in gerechten is verwerkt valt ook onder deze categorie; bijvoorbeeld lasagne, moussaka, ravioli en bijvoorbeeld als gehakt in pasta's.
    Rood vlees onderscheidt zich van wit vlees, zoals dat van gevogelte, door de concentratie myoglobine in spiervezels. Rood vlees bevat relatief veel myoglobinerijke dunne spiervezels (type I spiervezels) met hoge aerobe capaciteit (met veel mitochondriën), die langdurig kunnen werken, zonder rustperiode.

Wit vlees: het spiervlees van pluimvee en ander gevogelte. Onder pluimvee wordt gerekend: kip (bv. kipfilet, braadkip, kipnugget) , kalkoenen, konijnen, en parelhoenders. Ook wild gevogelte (zoals kwartels, fazanten en patrijzen) bevat wit vlees.

Ik zou denken rood....

Hier staat konijnen toch onder het wit vlees?  En als gevogelte ook wild onder het witte vlees valt, dan zou dat voor konijnen toch ook moeten gelden?
Ik denk dat er wel een verschil is tussen wat met klasseert onder rood en wit vlees en het voorkomen van rode en witten spiervezels in de spieren.  Want dat spreekt elkaar inderdaad tegen.  Ik denk dat in grote grazers nog iets anders zit dat het vlees er roder doet uitzien dan enkel de rode spiervezels.  Een paard heeft namelijk een gelijkaardig bewegingspatroon als een konijn:  veel zacht grazen en af en toe korte hevige inspanningen.  Anders dan een vogel die een hele tijd hevige inspanningen doet bij het vliegen.

De vraag is, wat is het in het rode vlees dat een probleem geeft. Zijn het de rode spierbundels? Of is het nog iets anders?  Moet je rekening houden met de mate waarin er rode spiervezels aanwezig zijn, of gaat het echt om de letterlijke kleur van het vlees?
In beide gevallen zou ik echter denken dat wild konijn wit vlees is (korte inspanningen, bleke kleur).
Gans of wilde eend zijn dan interessantere vraagstellingen...  :biggrin2:
Door Drijver
#2745254
Inderdaad spreekt het elkaar wat tegen. Ik ging er op een gegeven moment vanuit dat niet de kleur van het vlees an sich het em doet, maar de samenstelling van de spiervezels.
En als je het zo bekijkt hoeft "wit" vlees dus niet letterlijk "wit" te zijn.
Door Lizzy
#2745812
Ruisje schreef: Ondanks de link zou ik het ook niet gokken als het nu heel goed gaat!!

Maar ik denk dat het in de link om wild konijn gaat. Een tam vleeskonijn kan zich niet snel verplaatsen omdat daar geen ruimte voor is. Sneu, maar waar.

Hier lopen heel veel wilde konijnen in de buurt. Als ik ze zie, zitten ze altijd stil, gras te eten of onze honden in de gaten te houden. Alleen als de honden te dicht in de buurt komen, zijn ze weg -- pijlsnel!  :biggrin2:

Ook is wild konijnenvlees idd donkerder dan tam vlees -- toevallig vanavond door de menus van de katten gemalen.
Daarom gokte ik ook op rood. Konijnen zijn hartstikke bewegelijke dieren, in het wild. Hun vlees is hartstikke donker, als je dat ook vergelijkt met tam konijn. Tam konijn is net kip. Wild konijn is hartstikke donker en volgens mij geldt voor deze "Rood vlees bevat relatief veel myoglobinerijke dunne spiervezels (type I spiervezels) met hoge aerobe capaciteit (met veel mitochondriën), die langdurig kunnen werken, zonder rustperiode". Alleen is het wat raar dat fazant dan weer tot wit behoort....

Kortom : goeie vraag :biggrin2:
#2745817
Ik denk dat geen enkel wild dier echt wit vlees heeft.  Tam kip en konijn bewegen gewoon NIET, das eenvoudig, dus wordt hun vlees onnatuurlijk wit.
Dus ofwel moet je dan in je leverdieet enkel gekweekt wit vlees voeren (wat jammer zou zijn), ofwel is er toch wat mis met de manier van indelen in wit en rood vlees.  En moet je misschien het witte vlees van tamme kip en konijn gewoon vergeten en kijken tussen de meer vrijbewegende dieren: welk vlees is er meer wit en welk meer rood dan ander. 
En waarom mag dat rood vlees niet? Wat is het precies in rood vlees dat belastend is voor de lever? Zijn het de spiervezels, of is het iets anders dat in vlees van grazers gewoon meer aanwezig is?  Want gekweekt rund (wit-blauw vb) is heel erg bleek om rund te zijn, maar is wel nog steeds roder dan wild konijn....  Nochtans staat dat dier ook erg veel stil en komt er weinig beweging in.  Van nature is grazer dus gewoon roder dan gevogelte en konijn.  Kijk je daar dan naar, of kijk je naar de mate van beweging in een dier?
Door Drijver
#2746129
We hebben dus iets om over na te denken en uit te zoeken  :-\
Ik krijg wel eens wild konijn van een jager, maar ik vind hun vlees echt niet heel erg donker. Niet zo donker als wilde eend bijvoorbeeld, wel wat donkerder als tam konijn en kip. En wel zo "niet donker" dat ik me dus afvroeg of het kon.
Maar zoals ik al zei: ik waag het er niet op.
Door Ruisje
#2746193
pearlsofpassion schreef: ......   
En waarom mag dat rood vlees niet? Wat is het precies in rood vlees dat belastend is voor de lever? Zijn het de spiervezels, of is het iets anders dat in vlees van grazers gewoon meer aanwezig is?  Want gekweekt rund (wit-blauw vb) is heel erg bleek om rund te zijn, maar is wel nog steeds roder dan wild konijn....  Nochtans staat dat dier ook erg veel stil en komt er weinig beweging in.  Van nature is grazer dus gewoon roder dan gevogelte en konijn.  Kijk je daar dan naar, of kijk je naar de mate van beweging in een dier?
Het gaat om het eiwit myoglobin wat zorgt voor de rode kleur van het spierweefsel.
http://en.wikipedia.org/wiki/Myoglobin

Wanneer spierweefsel beschadigd raakt komt extra veel van deze eiwit vrij.
Dit is vooral slecht voor de nieren (nierfalen), maar ook voor de lever:

http://www.petmd.com/dog/conditions/car ... hZBrcsayK0
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door