Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Sammiej1989
#2741959
Ik heb even een vraagje, ik wou gisterochtend kippenlever voorzetten bij Jake maar hier moest hij niks van hebben. Later op de dag dan maar de eendenlever aangebroken en deze ontdooid en geprobeerd te geven, wilt hij ook niet... Savonds kreeg hij dan ook nog paardenvlees, blieft meneer ook niet. Ik heb het toen wat later op de avond nog een keer geprobeerd met blikvleesje, trapt meneer ook niet in, kort aangebakken, nee nog steeds niet hoor vrouwtje.

Ik heb het kort aangebakken vlees dus nog wel bewaard en vraag me dus af of ik dit nu de volgende ochtend dan nog wel kan geven? (hij heeft nu dus behalve het blikvleesje al een tijdje niks gegeten dus misschien dat hij het nu wel wilt?)

Vanmiddag ga ik even in de winkels kijken of ik iets biologisch kan vinden of eventueel lams lever... Meneertje moet toch wel eten!

Alvast bedankt :)
Gebruikersavatar
Door Hylos
#2741973
Ben bang dat het allemaal niet gaat helpen. Zelfde probleem hier. En volgens mij zijn er best veel honden die geen lever lusten!
Weet niet of je de mogelijkheid hebt om het te malen/pureren? Zelf geen ervaring mee hoor. maar misschien kun  je het dan beter ergens doorheen mengen.

En die lamslever laat hij ook staan ben ik bang

EDIT: oh het gaat om een kat zie ik... sorry!!  :-X
Gebruikersavatar
Door koekje
#2741977
Lever is essentieel.
Ik heb hetzelfde in den beginne gehad met nier (minder essentieel). Op donderdag krijgt Sien een stukje nier bij het avondeten en dat moest ze eerst niet. Ik ben niet gaan mengen of dwingen, maar ze kreeg ook niets anders. Uiteindelijk vond ze de donderdagmaaltijd wel erg karig en is ze toch maar eens gaan proeven van de nier en sindsdien eet ze het gewoon zonder gezanik.

Het kan wel zijn dat bio levertjes er beter in gaan. Als dat het geval is, zou ik gewoon duur doen en bio levertjes voeren.
Door Sammiej1989
#2741980
Ik ga sowieso vandaag dan even opzoek naar biologische lever, bedankt voor de info Hylos en koekje!

Jake heeft tot nu toe ook niks anders gekregen maar wat ik me dan afvraag is of ik dat kort aangebakken vleesje van gisteravond vandaag nog wel kan geven?
Gebruikersavatar
Door Thea
#2742000
Ik zou het echt in mini mini kruimels snijden en dan met stinkblik. Hier word alles wat ze jakkie vinden gegeten als er een heel klein beetje stinkblik bij doet. In het begin wat meer blik en steeds minderen ;)
Door Sammiej1989
#2742007
Ja precies, dat dacht ik eerst ook heb dat dus ook met de lever gedaan maar Jakie haalt gewoon zn vleesje eromheen weg en dat wat op de lever zit laat ie dan maar liggen. Ik vind het gewoon zo apart dat ie het nu niet moet hebben terwijl hij het al wel een keer heeft gehad, kieskeurig beesje.

Paardenvlees net nog een keer gegeven maar daar haalt hij zn neus weer voor op. Ze kregen vandaag ook konijnniertjes, zn broertje eet natuurlijk alles netjes op dus daar heb ik gelukkig geen omkijken naar maar Jakie wilt ook de niertjes niet hebben maar blijft wel op eten zeuren. Heb het maar weer weggezet. Vorige keer at hij de kipniertjes wel op dus die overblijfselen heb ik er maar uitgehaald en probeer dat nog wel te geven later op de dag.

Ik denk dat hij gewoon even opstandig aan het doen is omdat ie geen brokjes meer krijgt.. Hopen dat ie dan vandaag wel gaat eten want in mn achterhoofd maak ik me toch steeds zorgen over die leververvetting en tekorten.

Ik zal de inimini kleine stukjes nog gaan proberen trouwens, dankjewel! :)
Door Mowgli
#2743512
Kun je aan konijnenlevertjes komen?
De meeste katten zijn gek op konijnenvlees, misschien dat jouw kat de konijnenlevertjes wel wil eten.

En als ik jou was zou ik de rauwe lever echt tot moes snijden (of misschien zelfs in de keukenmachine pureren) en dat in wat stinkblik verwerken, op deze manier kan hij het vlees eromheen niet opeten. Een heel klein beetje in het begin en dan langzaam aan meer lever minder stinkblik.

Wat hier ook nog wel eens helpt is yoghurt / kwark mee mengen, andere vers voerders mengen een scheutje room mee, of smeren in met zachte echte boter.

even OT: grappig detail: onze Mowgli is echt een enorme mieperd met eten, heel veel dingen zijn "jakkie bah", maar lever eet hij enorm graag.
Door Sammiej1989
#2748951
Ik heb geen konijnlever, weet zo 1 2 3 ook niet waar ik dat vandaan kan halen. Waarschijnlijk dan bij een volgende bestelling online. Maar ik heb ook konijnen niertjes en die lust Jake ook niet.. Dus vraag me af of hij überhaupt wel konijn gaat lusten. Overigens doet ie alleen moeilijk met orgaan vlees en hele prooitjes.

Heb laatst nog een keer lever van de kip geprobeerd maar dat geef ik liever niet maar dit keer at ie daar wel wat meer van. Ik ben nog steeds aan het rondkijken naar lever dus misschien kom ik nog wat tegen.

Er een moesje van maken is misschien wel een idee, alleen gaat Jake tegenwoordig kotsen als ik zijn vleesje meng met stinkblik dus dan moet ik het denk ik met kipfilet o.i.d. gaan mengen. Misschien dat ie dat dan wel wilt. Ga ik proberen!

Yoghurt/kwark moet hij ook niet hebben dus dat word m ook niet. Ik heb wel roomboter van de koe in de koelkast maar is dat niet te vet voor ze? (kan ik dan iig ook nog proberen!)

Katjes zijn inderdaad aparte beesten, onze Finn eet perfect alles op echt geweldig. Jake daar in tegen beslist volgens mij per dag wat ie vandaag wel of niet lust :P

Verder eten ze wel prima hoor! Paardenvlees gaat nu ook al een stukje beter en de parelhoenkarkas eet ie tegenwoordig ook lekker op. Botjes en kippennekken etc gaat ook allemaal heel goed, ze gebruiken hun tandjes graag :) Alleen moet ik het zo nu en dan nog wel wat kleiner knippen omdat ze anders niet zo goed weten hoe ze het moeten aanpakken haha..

Bedankt weer voor de tips! :)
Door Sammiej1989
#2752147
Ik heb vannacht wat kippenlever gedroogd en Jake eet et gedroogd wel op! :D

Dus we zijn weer een stapje verder en kan ik hem gelukkig wel al zn vitamientjes geven. :)

Nog wel een vraagje, ik ga natuurlijk wel proberen Jake uiteindelijk op rauw lever te krijgen maar voor the time being wil ik hem dus met gedroogde lever zijn portie binnenkrijgen. Maar hoe reken ik dat met gedroogde lever? Er gaat vast wel iets aan voedingsstoffen weg door het drogen maar had al wel begrepen dat dat bij lever wel een stuk minder is. Normaal krijgen de katjes 50-60 gram lever per week moet ik dit dan rauw 60 gram doen en dat gedroogd geven of moet ik gedroogd 50 gram gaan geven?
Door Mowgli
#2752174
Het ligt er ook een beetje aan bij welke temperatuur je droogt. Wil je dat er zo min mogelijk verloren gaat, dan op 40 graden drogen, zoals het "raw food diet" adviseert voor het drogen van producten om bijv. een raw pizza te maken.
Door Sammiej1989
#2752180
Ik heb niet zoveel invloed op de temperatuur, heb een Bomann, heb wel de kiertjes open gelaten zodat warmte wat meer weg kon dus zal waarschijnlijk rond de 50 a 60 graden gedroogd zijn. Maar dan zitten er alsnog wel vitamines in toch?
Gebruikersavatar
Door Thea
#2752212
Voordat je droog weeg je hoeveel het weeg en dan gedroogd weer.
Dus rauw bv 60 gr en gedroogd 25 dan geef je 25 gr.
Maar zou proberen om steeds wat korter te drogen.
Nou snap ik wel dat je niet iedere week 60 gr gaat drogen
Maar je zou bv een kg in de droger kunnen stoppen en dan bv ieder uur er een beetje uithalen.
Het eerste zakje schrijf je bv nr 10 op het 2de 9 enz.En dan invriezen ;)
Dan geef je week 1 het zakje met laagste nr week 2 het nummer wat daar op volgt enz.
Na bv 10 weken kan je proberen het rauw te geven ;)
Door Riddick
#2752214
Riddick doet een halfuur over een kippelever maar na een tijd eeet hij het gewoon op het is de structuur die hij  raar vindt :D
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door