Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door annabe
#2739653
Hallo allemaal,

mijn katje van 2 jaar geef ik natvoer van Natural Balance en soms rauwe kipfilet of wat vis.
Ik wil nu wat meer vers vlees geven.

Nu vond ik kippe-spiermaagjes bij de slager.
Het zag er wel heel taai uit en heb het maar gekookt. Gekookt is het ook aardig taai als ik het snijd.
Moeten spiermaagjes worden gemalen of is in kleine stukjes snijden ook goed?

Kan een katje stikken als het te taai is? (ze mist één onder-hoektand)
en kan een katje van taai, hard eten last van haar tanden / tandvlees krijgen?

dankje
Laatst gewijzigd door annabe op do 15 aug 2013, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
#2739779
De kippenmaagjes kun je heel goed rauw geven en ongesneden. Je kat is een roofdier en heeft niets voor niets zijn tanden gekregen. Dit kauwwerk is juist goed voor het gebit, hiermee worden de tandjes als het ware gepoetst en verminder je de kans op tandsteen en al aanwezig tandsteen kan eventueel zelfs verdwijnen.
Katten eten meestal aan 1 kant, dus volgens mij zal die ene missende onderste hoektand geen probleem zijn, dan gebruikt ze gewoon haar andere kant om te kauwen. Blijf er voor de zekerheid lekker bij als je je zorgen maakt over de veiligheid.
Als je kat niet weet hoe hij de grote stukken moet eten, kun je overwegen ze in kleinere stukjes te snijden.

Koken zou ik niet doen, dan gaan de voedingsstoffen verloren (voor zover er voedingsstoffen in zitten).
#2739783
[quote="annabe"]
mijn katje van 2 jaar geef ik natvoer van Natural Balance en soms rauwe kipfilet of wat vis.
Ik wil nu wat meer vers vlees geven.
[/quote]In hoeverre wil je dan meer vers vlees gaan geven, hoe vaak en wat wil je dan gaan geven?
Ik zou kippenmaagjes niet geven als volledige maaltijd, maar meer als een tussendoortje of als deel van een maaltijd, omdat de voedingswaarde van kippenmaagjes geloof ik niet zo hoog is.
#2739975
Welkom!

Weet je al precies wat je wil gaan doen met het voer? Zo eens een hapje vers, of echt gewoon maaltijden (zoals het hoort eigenlijk)?
Het is allemaal niet zo moeilijk hoor, gewoon even inlezen in hoe een menuutje te maken en dan aan de slag gaan. Dat poes al eens kip etc eet, is een goed teken en geeft aan dat de overstap niet al te moeilijk zal gaan worden.
Succes!
#2740654
bedankt Mowgli en Koekje,

ik had het gisteren al gekookt en voor de zekerheid maar klein gesneden,
maar ik zal de volgende keer rauw proberen.

Het is een buitenkatje die bij ons aan is komen lopen. - nu ongeveer 2 1/2 jaar oud
Eerst at ze nog ergens anders - de katten in de buurt eten gewoon restjes die de mensen buiten leggen of bij een vrouw in de buurt die eten geeft aan alle kitten, maar daar geldt het recht van de sterkste, en dit is een dun rustig poesje.

Dus daar leefde dit katje eerst ook van.
Maar ze kwam steeds vaker bij ons in het tuintje zitten,
en nadat wij ook wat eten begonnen te geven (in het begin alleen een lepeltje yoghurt en later ook wat kip of vis dat we over hadden, blijft ze alleen hier.
Ze is 3 maanden geleden goed ziek geweest (waarschijnlijk ontsteking in het bekje), en toen begon ik haar goed natvoer te geven (Natural Balance).
Maar dat is vrij duur en ook niet echt om te kauwen. Daarom dacht ik aan vers voer.

Rauwe kipfilet is ze dol op. Op vis wat minder.
Ook een keer gekookte kippe-vleugeltjes gegeven (vlees eerst goed van het bot afgehaald).

Ik heb me nog niet helemaal ingelezen op de website.

Jullie zeggen dat spiermaagjes niet veel voedingstoffen bevatten.
Bevat kipfilet of kalkoenfilet meer voedingstoffen?

Ik heb ook gelezen over eierdooier 2x per week, zitten daar genoeg voedingsstoffen in?
Ik heb geen groot budget dus ik ben op zoek naar iets dat niet te duur is maar dus wel goede voedingsstoffen heeft.

dankje
#2740659
Maagjes bevatten zeker voedingsstoffen, maar zie alles in perspectief. Alleen een specifiek orgaan van een prooi (in dit geval de maag) is gewoon geen complete goede voeding. En dat geldt ook voor alleen kip- of kalkoenfilet geven. Dus, lees je eerst in hoe en wat je een compleet menu maakt.
#2740804
Het is verstandig om je eerst even goed in te lezen over percentages (bot/vlees/orgaan).

Aangezien je geen groot budget hebt is het wellicht handig om te kijken of er wat voor je bij zit op de verzamelplaats: http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/board,4.0.html
Dat is namelijk goedkoper vlees dan datgene voor menselijke consumptie wat je nu koopt ;)
Ook zou je nog kunnen denken aan KVV, dat zit al in de juiste verhoudingen. Is makkelijker en ook al goedkoper dan natvoer ;)
#2741956
[quote="annabe"]
Het is een buitenkatje die bij ons aan is komen lopen. - nu ongeveer 2 1/2 jaar oud
[/quote]Als het een "struinertje" is, dan hoef je je geen zorgen te maken over eventueel stikken in de taaie kippenmaag of grotere stukken vlees / vleesbot. Ik duf namelijk te wedden dat ze dan ook regelamtig zelf haar prooien heeft gevangen en verorberd ;)
#2742887
dankjewel alledrie

muizen vangen, nee hoor, mowgli, ook al is het een buitenkatje, het is wel een slome hoor :)
ze ligt de hele dag voor de deur te slapen. ze heeft denk ik nooit een muis gevangen, ze hapt soms alleen naar een vlieg die langs vliegt :)

ik zal kijken of ik ergens goed vers voer kan vinden in de buurt
#2743023
[quote="annabe"]
dankjewel alledrie

muizen vangen, nee hoor, mowgli, ook al is het een buitenkatje, het is wel een slome hoor :)
ze ligt de hele dag voor de deur te slapen. ze heeft denk ik nooit een muis gevangen, ze hapt soms alleen naar een vlieg die langs vliegt :)
[/quote]Dat dacht ik destijds ook jarenlang van Pugsley... Ik keek toen we Nog inNederland woonden altijd Hoe hij in de achtertuin probeerde vogeltjes te vangen, dit zonder succes.  Ik dacht altijd dat hij te sloom en te langzaam was. Tot ik hem op onze achterhof in Berlijn aantrof terwijl hij een muis aan het verorberen was.
#2743033
Als ze willen, kunnen ze ineens heel veel. Zo dacht ik dat Sien sinds een operatie aan haar kniebanden een paar jaar geleden, niet meer fatsoenlijk hoog kon springen. En ze heeft haar ronde postuur en korte pootjes ook niet mee.
Totdat op een onbewaakt ogenblik de achterdeur openstond en Sien de kuierlatten had genomen. Ze was op de schuur gesprongen alsof ze dat al jaren deed en het de normaalste zaak van de wereld was  >:(
#2743062
Hai, en welkom op barfplaats!

Als ik jou was, zou ik in eerste instantie gewoon lekker makkelijk wat Smuldier halen bij de supermarkt (volgens mij hebben de meeste ketens wel diervoeder in de diepvries liggen). Zorg dat je een soort neemt waar geen pens in zit, want dat vinden de meeste katten niet lekker.
Smuldier is niet duur, en zo krijgt je katje in ieder geval al wat rauw voer binnen, wat altijd gezonder is dan voer uit blik of brokken. In de tussentijd kun jij je een beetje inlezen over wat vers voeren precies inhoudt, en te zijner tijd zou je dan op ander kant-en-klaarvoer (kvv) kunnen overstappen, of misschien wil je kat zelfs wel echt barfen (dus geen gemalen voor, maar hele stukken vlees en vleesbot eten)!

Als je naar het hoofdmenu op deze website gaat, en je kijkt bij de afdeling Katten, dan vind je daar al heel veel informatie over hoe je je kat het beste rauw voer kunt geven. Maar in de tussentijd zou ik dus alvast met een goedkope kvv als Smuldier beginnen!

Veel lees- en leerplezier!
#2743078
Ik vind smuldier echt niet zo geschikt als kvv voor een kat. De incomplete versies af en toe tussendoor als nood als wel, als onderdeel van je barfmenu. Maar ook dan moet je al weer weten over een menu maken enzo.
Dus begin dan eerder met carnibest of bibi ofzo, dat is ook overal verkrijgbaar bijna.
#2743081
[quote="koekje"]
Ik vind smuldier echt niet zo geschikt als kvv voor een kat. De incomplete versies af en toe tussendoor als nood als wel, als onderdeel van je barfmenu. Maar ook dan moet je al weer weten over een menu maken enzo.
Dus begin dan eerder met carnibest of bibi ofzo, dat is ook overal verkrijgbaar bijna.
[/quote]

Nee, maar het gaat er even om voor weinig geld alvast met rauw te beginnen, en Smuldier is overal wel verkrijgbaar, toch? Hoef je niet meteen een vette vriezer aan te schaffen terwijl je je inleest. Maar als Carnibest of Bibi ook overal verkrijgbaar is, dan is dat ongetwijfeld beter.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door