Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Ulrike
#2739601
Helaas zie ik de honden hier erg veel smekken. Het meeste direct na het eten maar vanochtend zie ik het ze alle vier doen terwijl ze 's avonds eten. Volgens mij is dit ook niet echt uitzonderlijk voor ze helaas  :-\.

Van Daya weet ik dat ze vooral 's avonds wel eens echt misselijk is na het eten, ze likt dan alles af in een razend tempo.

Ze doen het zowel bij gemalen vlees als wanneer ze echt gebarft hebben. De hoeveelheid voer lijkt niet echt uit te maken, net als de temperatuur van het eten. Ook eten ze allemaal verschillende dingen, Daya heeft een voedselallergie namelijk en zeker Saar is erg kieskeurig. Ik weet ook niet zeker of het nou echt ongemakkelijk is voor ze, maar ik heb wel sterk dat vermoeden. Ze liggen wel rustig opgerold, maar dat smekken komt toch onrustig over.

Helaas heeft Daya echt chronisch enorme honger en voor haar is het echt wel prettig als ze wat te knagen heeft en het voer daarna wat langzamer door haar systeem heen gaat. Maar bij echt hardere botten hoor ik haar de laatste tijd ook nog wel eens knarsen tanden daarna  :'(. Duidt dit op echte pijn? Minstens op erge ongemak neem ik aan  :'(. In ieder geval op meer ongemak dan bij alleen smekken denk ik  :'(.

Het valt me meer en meer op helaas  :(. Ik heb al Puur Maag gekocht en ben hier pas mee begonnen. Ik hoop dat dit wat verlichting gaat brengen. Aan de andere kant staat erop dat het de aanmaak van maagzuur reguleert. Ik hoop niet het de maagzuurproductie dusdanig verandert dat het de vertering van botten beïnvloedt  :-\?

De honden barfen al allemaal 1 of meerdere jaren, Bass en Daya nu al rond de vijf jaar. Aan het wennen hieraan ligt het dus ook niet  :-\.

Smekken jullie honden ook (veel)? Heeft iemand misschien nog tips?
Laatst gewijzigd door Ulrike op do 15 aug 2013, 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ulrike
#2739605
Oh vergat ik nog te zeggen dat ik met de hardere botten bij Daya bijvoorbeeld haaskarkas of wild konijn bedoel. Ook krijgt ze wel eens jonge hertenribben, maar daarbij knarst ze echt veel daarna  :'(.  Ze is helaas allergisch voor alle gevogelte dus vleesbot daarvan kan ik haar niet geven  :-\. Gisteren hebben ze een klein stukje gehad van de jonge geitjes van sphynxlover met veel vlees.
Door Lizzy
#2739608
Smekken? Mijn honden smekken nooit. Ik heb er vier.

Wel raar, dat al je honden zo reageren...? Ik heb echt geen flets idee!
Door Ulrike
#2739626
Lizzy schreef: Smekken? Mijn honden smekken nooit. Ik heb er vier.

Wel raar, dat al je honden zo reageren...? Ik heb echt geen flets idee!
Oh wat jammer om te horen dat je geen idee hebt! Maar normaal is het dus zeker niet  :(.. Ik vind het zelf ook zo vreemd, ik kan echt mijn vinger er niet op leggen waar het nou door komt  :-\.
Door Annemarie Rijnveld
#2740172
Jawel, Yuma smekt ook weleens af en toe, mijn eerdere honden ook..kweenie hoor, ik heb mij er nooit druk over gemaakt.

Misschien een dorstgevoel? Ik doe maar een gooi....
Door Vivianneb
#2740180
Kun je er misschien een filmpje van maken? Volgens mij smekken ze hier ook wel eens, maar ik weet niet of het het smekken is wat jij bedoelt..
Gebruikersavatar
Door Lucie110
#2740466
Ik denk inderdaad dat het komt door misselijkheid. Temba een boerboel die hier een aantal jaar heeft gewoond (was van mijn ex) smekte ook als een bezetene als hij misselijk was en dat was bijna dagelijks. Hij wilde dan naar buiten om te gaan grazen als een paard en struinde langs mijn caviahokken om te kijken of er misschien nog een hooitje te vinden was en ging dan enorm staan braken een paar keer zo erg dat hij er bijna in gebleven is. Dan viel hij letterlijk om tijdens het braken met het schuim op zijn bek. Die arme Temba kreeg aldimeuk te eten. Ik hoorde laatst via via dat Temba niet meer leeft omdat hij amper meer kon lopen omdat zijn heupen zo slecht waren maar hij is toch bijna 14 jaar geworden op die troep die hij te eten kreeg en ondanks zijn misselijkheid. Voordat hij ging braken kon hij echt uren liggen smekken. Knarsen deed hij niet maar ik moet zeggen dat ik dat nog nooit heb gehoord bij een hond. Paarden kunnen erg staan knarsen als ze koliek en dus (buik)pijn hebben. Merkwaardig dat alle vier je honden zo kunnen smekken. Ik hoop dat je er achter kan komen waar het vandaan komt en dat je een oplossing kan vinden voor het probleem.
Door Lil
#2740558
Cay smekte enorm veel, ze was dan echt ook misselijk.

Ik zou eens goed nadenken waar het aan ligt en anders eens navragen.
Hond van mijn zus heeft dus echt medicatie voor de maag. Zij smakt bijna niet meer, is een stuk vrolijker en voelt zich duidelijk beter.
Door Ulrike
#2740570
Bedankt voor alle reacties!!

Vivianne ik zal eens proberen er een filmpje van te maken.

Ze smekken (ik zit nog te denken om het beter te omschrijven, maar ik kan het eigenlijk niet anders zeggen) al lange tijd af en toe en ik heb me er ook nooit druk om gemaakt. Maar de laatste tijd doen ze het echt veel en het lijkt toch wel echt ongemak aan te geven  :-\. Gek he dat ze het inderdaad alle vier doen  :-\. Bij de twee jongens zag ik het gisteren pas dat ze het toch veelvuldiger deden dan ik dacht, maar de twee meiden doen het al langere tijd erger.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik veel te weinig groenten, zaden etc. geef. Zou het daar nog aan kunnen liggen? Probiotica krijgen ze wel, zeker Daya en zij heeft toch het meeste last..

Ik ga denk ik sowieso even wat stapjes terug doen om het voer lichter verteerbaar te maken. Hebben jullie daarvoor nog tips? Het is zo lang geleden  :-[.

Ze krijgen nu maar 1 keer per dag te eten, beter is wellicht om de portie in twee keer te verdelen? En dan wellicht een tijdje terug naar kvv? Zou ik dat nog moeten overgieten met kokend water is of dat overdreven? Is het handig om nu wel met regelmaat groentenmix bij te gaan geven of maakt dat het voer juist slechter verteerbaar? Ik kan me voorstellen dat het wel afvalstoffen helpt afvoeren?
Gebruikersavatar
Door Haasje
#2740583
Lastig probleem.. Charlie deed het ook weleens na het eten maar ik weet waardoor dat komt. Ik heb vanaf het begin dat ze hier barfen onregelmatige etenstijden geïntroduceerd. Met Kismo is het geen 1 keer een probleem geweest. Charlie reageerde met een luid borrelende maag en als hij dan gegeten had begon hij dus ook te 'smekken', behoorlijk snel likken zodat het schuim dat op zijn onderlip staat ook nog lekker in het rondspat, dus erg misselijk. Hij heeft twee keer overgegeven als gevolg maar dat was ruim een half jaar geleden toen ik net begon, het smekken doet hij niet meer. Zou het misschien kunnen liggen aan vaste etenstijden en van tevoren al maagzuur aanmaken?

Ik geef trouwens elke dag verse rauwe gepureerde groente. Daarnaast zou je geitenmelk en/of rauwe honing kunnen geven om de maag te kalmeren (tip van Els).
Door Ulrike
#2740602
Haasje schreef: Lastig probleem.. Charlie deed het ook weleens na het eten maar ik weet waardoor dat komt. Ik heb vanaf het begin dat ze hier barfen onregelmatige etenstijden geïntroduceerd. Met Kismo is het geen 1 keer een probleem geweest. Charlie reageerde met een luid borrelende maag en als hij dan gegeten had begon hij dus ook te 'smekken', behoorlijk snel likken zodat het schuim dat op zijn onderlip staat ook nog lekker in het rondspat, dus erg misselijk. Hij heeft twee keer overgegeven als gevolg maar dat was ruim een half jaar geleden toen ik net begon, het smekken doet hij niet meer. Zou het misschien kunnen liggen aan vaste etenstijden en van tevoren al maagzuur aanmaken?

Ik geef trouwens elke dag verse rauwe gepureerde groente. Daarnaast zou je geitenmelk en/of rauwe honing kunnen geven om de maag te kalmeren (tip van Els).
Oh wat sneu voor Charlie zeg! Fijn dat het over is!! Zo te horen had hij er echt erge last van. Zo erg hebben ze het hier gelukkig niet.

Ze krijgen hier wel (te) veel op een vaste tijd te eten. Een van de honden krijgt Selgian en volgens mij is het daarvoor wel goed om die elke dag op ongeveer dezelfde tijd te geven. Bij haar zou het smekken ook nog wel kunnen komen als bijwerking van dit middel. Maar aangezien ze het alle vier doen, denk ik niet dat het hiermee te maken heeft.

Ik las laatst inderdaad iets over geitenmelk! Helpt dat echt? En zou geitenyoghurt dan niet beter zijn? Rauwe honing heb ik in huis. Ik ben alleen een beetje huiverig met al die suikers daarin. Maar als het helpt, helpt het natuurlijk en dat is veel belangrijker. Gevoelsmatig ben ik bang dat het juist de vertering van het vlees niet ten goede zou komen, maar blijkbaar is dat niet zo?
Gebruikersavatar
Door Haasje
#2740606
Ik geef weleens geitenyoghurt omdat ik het zelf ook wel lekker vindt  ;) en ik er makkelijker aan kan komen. Groenteprut eet Charlie niet graag dus daarom doe ik voor beiden een eitje of geitenyoghurt door de mix. Geitenyoghurt geef ik niet zo vaak meer omdat ik dubbele verhalen over zuivel hoor, maar ze vinden het heeeeel erg lekker! Van honing weet ik het niet, zover ik weet geeft zij het regelmatig. Geen duidelijk antwoord, hoop dat je hier wat aan hebt!
Door Drijver
#2740720
Hier doen ze het ook wel eens maar ik weet niet of dat hetzelfde smekken is wat jij bedoeld.
Hier smekken ze en slikken ze zichtbaar heel hard. Dan lopen ze even de tuin in om wat eetbaar groen te eten en daarna is het eigenlijk wel over. Ik heb gemerkt dat ze dat vooral na het eten van een groentenmix hebben. Als ik dat weglaat is het een stuk minder tot bijna niet.
Maar goed, jij geeft al weinig groenten. Ik heb het ook gezien bij een brokkenhond die hier te logeren was. Heeft dus volgens mij niet altijd wat met het eten te maken, wel dezelfde symptomen.
Door Ulrike
#2740882
Drijver schreef: Hier doen ze het ook wel eens maar ik weet niet of dat hetzelfde smekken is wat jij bedoeld.
Hier smekken ze en slikken ze zichtbaar heel hard. Dan lopen ze even de tuin in om wat eetbaar groen te eten en daarna is het eigenlijk wel over. Ik heb gemerkt dat ze dat vooral na het eten van een groentenmix hebben. Als ik dat weglaat is het een stuk minder tot bijna niet.
Maar goed, jij geeft al weinig groenten. Ik heb het ook gezien bij een brokkenhond die hier te logeren was. Heeft dus volgens mij niet altijd wat met het eten te maken, wel dezelfde symptomen.
Volgens mij bedoelen we inderdaad precies hetzelfde. Ze smekken een keer en slikken daarna. Gelukkig is het maar een heel enkele keer zo erg dat ze ook daarna gras gaan eten. Ze liggen er meestal gewoon bij op de bank waarbij ze volgens mij echt hun voedsel aan het verteren zijn. Het ziet er toch niet helemaal gemakkelijk uit  :-\. Bij jou is het dus erger nadat ze groentenmix gegeten hebben, goed om te weten  ;). Dan is dat wellicht  geen oplossing  :-\.
Door Drijver
#2740885
Misschien reageren jouw honden wel anders op de groentenmix, maar het valt me wel op bij mijn honden. Die brokkenhond had het ook, die kreeg geen groentenmix. Kwestie van uitproberen denk ik. Kwaad zal het niet kunnen lijkt mij, het is alleen ongemakkelijk voor de honden.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door