Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2738344
Hallo allemaal,

Ik ben hier redelijk nieuw. Mijn naam is Wanda en woon in Meppel. Ik heb 2 hondjes. Lotte een Franse Bulldog X Jack Russel van 8 jaar en Belle een chihuahua van 1,5 jaar. Ook heb ik 1 kater en 1 poes. De poes heet Blincky en is 15 jaar, de kater heet Buster en is 10 jaar.

Blincky heeft een slecht gebit. Ze mist boven en onder haar voortanden en een aantal kiezen moeten er binnenkort ook uit, van de vakantie is ze een week uit logeren geweest en heeft bijna niet gegeten, want als ik haar aai voel ik nu al haar botten. Slank is ze altijd al geweest, maar niet zo.

Buster mijn kater heeft al meerdere keren blaasgruis gehad en elke keer komt dat toch weer terug.

Nu wil ik al mijn dieren over gaan zetten op KVV en heb net een ouder bericht gelezen met dezelfde titel als die ik nu gebruik. Daar stonden hele interessante dingen in.

Ik heb begrepen dat hier ergens een verhaal staat op dit forum over PH waardes van de kat en blaasgruis. Bij 6-6,5 is de PH waarde goed. Nu vroeg ik mij af waar ik dit verhaal kan vinden om er achter te komen hoe het zit met de rest van de waardes.

Buster lust net als de honden BARFmenu Tinlo smaak Natuurlijk, dus die is al binnen. Echter heb ik Blincky deze niet voor geschoteld, omdat er naar mijn mening te grootte stukken in zitten.

Als ik het goed begrijp zijn de katten versies dus fijner gemalen, dan de honden versies.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
#2738346
Mij is geleerd dat de perfecte PH waarde voor een kat op 6.3 ligt dus inderdaad tussen de 6 en de 6,5.
Wanneer de PH lager is dan 6 dan is de urine te zuur en kan er oxalaatgruis ontstaan.
Is de PH waarde hoger dan 6,5 dan is de urine te basisch en kan er struvietgruis ontstaan.
Door Martine-Tom
#2738354
Te groot is vaak niet zo'n probleem, maar in veel honden kvv zit pens en dat blieven de meeste katten niet.
Geen idee hoe dat met Tinlo natuur zit maar indien er pens in zit zou ik idd voor een kattenvariant of een pensloze gaan  :)
Verhoudingen zijn vaak ook nét wat anders in hondenkvv trouwens. Dus ik zou even voor een kattenkvv gaan kijken  :)
#2739987
Welkom!
Meten is weten en is zeker voor een gruiskater van belang. Je zou ook de dierenarts om urinemeetstrips kunnen vragen.
Als de urine te basisch is, kan het noodzakelijk zijn wat extra te verzuren. Te zure urine is ook weer niet goed, want in theorie ontstaan er dan sneller oxalaatstenen. Die kunnen alleen operatief verwijderd worden.
Lees ook eens de medische hoek van de katten, daar staat ook genoeg informatie over gruiskatten.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door