Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door heicke
#2737582
Ik heb Heicke haar eerste menu kippennekken voorgeschoteld ik ben maar eens begonnen met een paar nekjes. Even een vraag: op diverse plaatsen op dit forum staat dat honden moeten leren kauwen en dat je het beste de kippennekken kan vasthouden de eerste keer. Nu zijn deze nekken wel heel erg klein maar ik heb er 3 weten vast te houden. In eerste instantie probeerde ze het uit m'n vingers te trekken met haar tanden, maar na een paar keer 'nee' kauwde ze met haar kiezen een stukje er af om dat vervolgens heel door te slikken... bij de andere 2 nekjes idem.

Er zaten nog 2 kleinere stukjes in haar bak (een cm of 3 á 4 lang) en die heb ik haar zo aangeboden omdat het vasthouden tussen 2 vingers en vervolgens 'weerstand' bieden tegen haar getrek dan niet zo goed gaat (glibbert m'n vingers uit dan :)) en deze gingen dus ook heel naar binnen.

Is het nu de bedoeling dat ze op die kleinere stukjes ook kauwt of mag ze die zo naar binnen slikken? En hoe oefenen we dit?

Als ze een kauwbot heeft kan ze dat wel: tussen de voorpoten en knaagt ze er rustig op.
Door Nugget
#2737599
Wat voor een ras is jouw hond, ergo, hoe groot is zij/hij?
Verder zou ik niet uit de hand voeren, maar er gewoon een paar klappen met een hamer op geven en ze dan in hun geheel geven.
Slikt je hond ze dan heel door, dan maakt het niks uit.
Bij uit de hand voeren is het meer een trekspelletje, dan dat hij/zij de kans krijgt om te leren kauwen.
Doe voor je de kippennekken platslaat, ze wel even in een plastic zakje, dat scheelt spetters. ;)
Door heicke
#2737740
het is een laekense herder. Ik had er flink al op gemept, maar het ging mij er om dat ze alles heel naar binnen slikt en dat vind ik eigenlijk niet zo goed.

Ze verkopen hier alles veelal gemalen in van die worsten maar nu had ik de kippennekken eens geprobeerd omdat ze dan ook eens wat andere botten kan eten. (heb ook nog een zak konijnenkoppen en 1 kilo lamsbouten liggen).
Door Nugget
#2737797
Als je het niet prettig vindt dat je herder de nekken in één keer doorslikt, zou ik wat groters geven.
Kip of parelhoenkarkas. De konijnenkoppen kunnen ook prima, dat kan jouw hond best aan.
Is het lamsvlees echt bout aan één stuk? Want dat is veels te hard. Je kan daar natuurlijk wel het vlees van gebruiken of gewoon zelf lekker opeten.
Als het lamskoteletten of lamsnekstukken zijn (en dan bedoel ik dikke plakken van ong. 2 cm. dik met in het midden wat bot) kan je ze wel aan je hond geven.

Edit: houdt er wel rekening mee dat dit absoluut geen volledig barfmenu is. Als het een keer als extra is, kan het geen kwaad, maar als je echt wilt gaan barfen zal je toch ook spiervlees, orgaan, pens en groente moeten toevoegen.
Laatst gewijzigd door Nugget op ma 12 aug 2013, 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
#2738023
Ik denk dat je een verkeerd beeld hebt van hoe een hond kauwt.
Wij kauwen door onze kaken heen en weer te bewegen, het voedsel in de mond rond te laten gaan tot het fijn is gemalen door de kiezen. Dat komt omdat wij (deels) maalkiezen hebben. Niet zoals herbivoren, maar toch, brede kiezen.

Katten en honden hebben echter knipkiezen.  Die zijn gemaakt om te functioneren als een schaar en niet als een vijzel.  Het is dus heel normaal dat je hond niet kauwt zoals wij dat doen. Zijn kauwen bestaat eruit om kleine stukjes van een groter stuk af te halen en dan inderdaad in zijn geheel in te slikken.
Bij een karkas zal je al eerder hebben dat ze het fijngekauwd hebben voor er een stuk vanaf komt maar bij een nek is dat inderdaad doorbijten en slikken. 
Een hond kan zijn kaken niet opzij bewegen, enkel omhoog en omlaag.  Het is dus gewoon fysiek onmogelijk om een losgekauwd stuk nog in de mond fijner te kauwen.  Dat kan gewoon niet.  En dat is ook niet nodig of niet de bedoeling. 
Een hond zijn gebit is gemaakt om stukken van een prooi af te halen en en die in te slikken. De maag verteerd deze grotere stukken dan.  Van een natuurlijke prooi worden stukken afgebeten (of getrokken) die klein genoeg zijn om in zijn geheel in te slikken.  Niet meer en niet minder.
Vandaar ook dat vele honden die met klein vleesbot of stukken spier proberen.  Dat is instinctief. 
Hoe rustiger ze eten, hoe meer kans dat ze er toch kleinere stukjes vanaf gaan knagen. 
Als je echt bang bent dat haar maag het nu nog niet kan verteren, kan je de nek ook platmeppen zodat het bot in kleine stukjes is voor ze het krijgt. En anders een karkas voeren dat ze niet in 1 keer door kan slikken.  Dan moet ze wel kauwen (lees: stukjes vanaf knagen).  ;)
Door heicke
#2738051
@ Nugget: Ze krijgt er ook vlees en orgaan (waarvan 10% pens) en groente bij, verder hebben we sprotjes, yoghurt en ei, we moeten nog leren, zijn pas net begonnen, maar ik probeer gevarieerd en alles te geven. Eerder heb ik gemalen kippennekken gegeven, maar ze hadden ook zakjes met hele kippennekken die ik nu wilde geven.

Lamsvlees: ik heb het gekocht als lamsbout maar ze zijn echt zacht en volgens de eigenaresse was het voor beginnende barfer (stond er ook bij) de botten zijn helemaal wit van binnen waardoor je kon zien dat ze zacht zijn aldus de eigenaresse van de winkel. Ik kan ze ook doormidden knippen. Ik heb dit ook al gemalen gegeven. De ribben en schijven van rund en paard heb ik links laten liggen die waren voor de meer ervaren honden en mocht ik ook niet kopen van d'r. Je moet mij echt niet vragen welk deel het is van het lammetje, daar heb ik helaas geen kaas van gegeten. Het zijn goed bevleesde smalle stukken van een 6 cm lang, met dun bot eraan.

Ze verkopen ook kippenkarkassen, staat ook op de zak (zelfs in Nederlands van Kiezenbrink uit Putten), maar dat zijn dus allemaal rugstukken en geen hele karkarssen ik heb ze nog ingevroren liggen. Kan ik die ook al gewoon geven? Zijn ook klein en smal.

@Pearlsofpassion: ze 'zuigt' als het ware de bak leeg en is letterlijk in 10 seconden klaar met een hele bak. Of daar nu kippennekjes of gemalen vlees in ligt. Maar dat zal dan inderdaad wel aan mij liggen en geheel normaal zijn  :biggrin2: Geen idee, ik heb al jaren honden maar altijd brokken gegeven met 1x per week een pakje smuldier o.i.d. uit de supermarkt erbij. Maar omdat zij zo'n kieskauwer is ben ik eens verder gaan zoeken en kwam zo op barf uit. Ik ben het niet gewend dat ze:
1. in 1x haar bak leeg eet zonder deze te begraven onder haar deken, ondersteboven te kukelen en ze alle kanten op te kegelen, of gewoon 2 dagen er niet naar om te kijken;
2. niet kraakt op brokken maar meer als stofzuiger alles naar binnen werkt.
Ook ik moet wennen dus...

Ik zal haar van de week eens zo'n konijnenkop geven kijken wat ze daarmee doet. En me niet al te druk over maken over haar eettechnieken :D
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2738542
Die rugstukken van de kip kun je prima geven. Desnoods mep je ze ook nog even met een hamer. Kippennekken gaan hier 1 x doormidden (door de hond) en hap slik weg. Dat verteert wel. Maak je geen zorgen om die nekken. Je kunt ook eendennekken geven. Dat is ook beginnersbot en moet hij wat meer aan knagen. In het begin gaf mijn hond van de eendennekken nog wel eens de wervels terug. Maar die vrat hij zo ook weer op. Dus dat zou je nog kunnen verwachten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door