Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door JosJ
#2736174
http://www.weetjesoverkatten.nl/kaleplekken.htm

Ik heb deze een link, mag die hier of staat die verkeerd of al ergens?
Jee had vreselijke jeuk en kale plekken, zo zielig, allerlei soorten voedsel uitgeprobeerd/weggelaten, wat soms wel en soms niet leek te helpen, bleek uiteindelijk een vlooienallergie te hebben (dierenarts vond er ééntje)
Had ik wel eerder willen weten  ???
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2736379
[quote="JoJ"]
http://www.weetjesoverkatten.nl/kaleplekken.htm

Ik heb deze een link, mag die hier of staat die verkeerd of al ergens?
Jee had vreselijke jeuk en kale plekken, zo zielig, allerlei soorten voedsel uitgeprobeerd/weggelaten, wat soms wel en soms niet leek te helpen, bleek uiteindelijk een vlooienallergie te hebben (dierenarts vond er ééntje)
Had ik wel eerder willen weten  ???
[/quote]

Tja, dat hebben we natuurlijk allemaal wel eens  ::)

Maar goed, in deze, als een dier jeuk heeft dan zijn parasieten vaak de 1ste boosdoener. In vele gevallen wordt dat door een eigenaar vaak direct uitgesloten en dan moet er verder gekeken worden. Blijkbaar heeft jouw kat dus regelmatig vlooien en dan gaan eliminatiediëten niet werken.
Door JosJ
#2736400
[quote="Angelique"]
... Blijkbaar heeft jouw kat dus regelmatig vlooien en dan gaan eliminatiediëten niet werken...
[/quote]

"Had" dus, want nu niet meer, gelukkig  :)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2736424
[quote="JoJ"]
"Had" dus, want nu niet meer, gelukkig  :)
[/quote]

Dan weet je nog niet dat een vlo maar zelden alleen komt. En tenzij je kat volledig in bad is geweest waarbij alles wat eventueel leefde verzopen is, geloof ik niet in de waarneming van 1 vlo gevonden en dat was het dan, nu is die vlovrij.

Overigens geeft een vlooienbeet wel tot 3 weken jeuk en bij dieren die allergisch zijn tot 6 weken.
Door JosJ
#2736907
[quote="Angelique"]
Dan weet je nog niet dat een vlo maar zelden alleen komt. En tenzij je kat volledig in bad is geweest waarbij alles wat eventueel leefde verzopen is, geloof ik niet in de waarneming van 1 vlo gevonden en dat was het dan, nu is die vlovrij.
[/quote]
En dat is gebeurd  ::)  Allemaal helemaal in bad geweest, met hulp van een honden/katten"groom" en middeltje van de dierenarts plus shampoo, drie keer in drie weken tijd, dus echt, echt vlooienvrij...

[quote="Angelique"]
Overigens geeft een vlooienbeet wel tot 3 weken jeuk en bij dieren die allergisch zijn tot 6 weken.
[/quote]
Klopt wat je schrijft, heb ik gemerkt, je weet er veel van, zeg.  Ik wil het niet meer meemaken, heb je nog een tip, is preventief vlooienmiddel aan te raden? Mijn dierenarts zegt: "Dat hoeft niet, maar wel regelmatig met een vlooienkam nakijken."
Door Mowgli
#2736922
[quote="JoJ"]
Ik wil het niet meer meemaken, heb je nog een tip, is preventief vlooienmiddel aan te raden? Mijn dierenarts zegt: "Dat hoeft niet, maar wel regelmatig met een vlooienkam nakijken."

[/quote]Ik zou het advies van de da volgen.

Vlooienmiddel is gif. Onze Pugsley kreeg toen ik nog met hem in NL woonde ook preventief de pipetjes van Frontline, omdat hij altijd buiten kwam. Destijds heb ik er eigenlijk helemaal niet over nagedacht wat ik daar eigenlijk op de huid van mijn kater aanbracht, en "gewoon" het advies van mijn da in Enkhuizen opgevolgd.
In 2008 ben ik met hem (hij was toen 5) naar Berlijn verhuisd en zodra de in NL gekochte pipetjes Frontline op waren, heb ik hier in Duitsland bij de apotheek nieuwe pipetjes Frontline gekocht.

Raar maar waar, zodra ik toen bij Pugsley deze pipetjes op zijn schouders deed, kreeg hij een allergische reactie op zijn huid, alsof hij pijn had. Hij rende rond, begon raar te schokken, rolde over de grond. Vanaf toen besloten niet meer preventief te behandelen. Hij kwam gewoon buiten en al die jaren heeft hij nooit vlooien gehad. Hij is gestorven kort voor zijn 11e verjaardag.
#2736932
Normaal gezien ben ik het daarmee eens, dat preventief ontvlooien niet aan te raden is, want vergif en dergelijke.
Maar bij een kat met vlooienallergie is het wel van het grootste belang om niet te wachten tot de kat vlooien heeft, en is het onontbeerlijk om grondig preventief te ontvlooien. Zeker tot hij een hele tijd klachtenvrij is!
Of het nodig is je andere dieren dan mee te doen, is een vraag.  Maar 1 beet kan al bergen ellende geven en inderdaad voor een hele tijd, dus is het echt nodig die beet niet af te wachten. 

Er zijn wel mensen die de ervaring hebben dat katten op vers veel minder snel vlooien krijgen. Dus als je kat een hele tijd zuiver op vers staat en al een tijd klachtenvrij is, zou je kunnen kijken of hij ook klachtenvrij blijft zonder ontvlooien. De eerste maanden tot een jaar zou ik dat risico echter nog even niet nemen en echt stipt preventief ontvlooien.

Deze info over vlooienallergie, preventief ontvlooien en dergelijke waar jij nu allemaal zo verwonderd over bent, staat trouwens wel in tal van topics in deze board.  Ik wil er toch wel op wijzen dat het altijd aan te raden is zelf eens goed rond te kijken en je in te lezen ipv van anderen te verwachten dat ze het je wel vanzelf komen vertellen.
Er zijn gelukkig altijd mensen die zo gek zijn om keer op keer hetzelfde te blijven vertellen.  ;)
Door JosJ
#2737019
[quote="pearlsofpassion"]
...Ik wil er toch wel op wijzen dat het altijd aan te raden is zelf eens goed rond te kijken en je in te lezen ipv van anderen te verwachten dat ze het je wel vanzelf komen vertellen.
Er zijn gelukkig altijd mensen die zo gek zijn om keer op keer hetzelfde te blijven vertellen.  ;)
[/quote]
Ja, nu je het zegt, heb ik de posts gezien, sorry voor de overlast
Toch bedankt dat je dit nu wilde vermelden
Door JosJ
#2737024
[quote="Mowgli"]
Ik zou het advies van de da volgen.

Vlooienmiddel is gif. Onze Pugsley kreeg toen ik nog met hem in NL woonde ook preventief de pipetjes van Frontline, omdat hij altijd buiten kwam. Destijds heb ik er eigenlijk helemaal niet over nagedacht wat ik daar eigenlijk op de huid van mijn kater aanbracht, en "gewoon" het advies van mijn da in Enkhuizen opgevolgd.
In 2008 ben ik met hem (hij was toen 5) naar Berlijn verhuisd en zodra de in NL gekochte pipetjes Frontline op waren, heb ik hier in Duitsland bij de apotheek nieuwe pipetjes Frontline gekocht.

Raar maar waar, zodra ik toen bij Pugsley deze pipetjes op zijn schouders deed, kreeg hij een allergische reactie op zijn huid, alsof hij pijn had. Hij rende rond, begon raar te schokken, rolde over de grond. Vanaf toen besloten niet meer preventief te behandelen. Hij kwam gewoon buiten en al die jaren heeft hij nooit vlooien gehad. Hij is gestorven kort voor zijn 11e verjaardag.
[/quote]

Wat erg dat je er zo achter moest komen. Bedankt voor deze waarschuwing.
#2737173
[quote="JoJ"]
Ja, nu je het zegt, heb ik de posts gezien, sorry voor de overlast
Toch bedankt dat je dit nu wilde vermelden
[/quote]

Geen probleem hoor, overlast zou ik het niet noemen.
Het staat je zeker altijd vrij om een vraag te stellen, ookal staat het antwoord hier al ergens.  Daar is het forum voor.  ;)
Zolang je maar niet kwaad bent als wij iets niet verteld hebben dat je had kunnen helpen, maar waar we niet aan gedacht hebben. Want om die reden worden alle topics bewaard, zodat je altijd terug de eerdere ervaringen van anderen kan lezen, de tips die daarop gekomen zijn en daaruit kan leren.  :)
Door JosJ
#2737758
pearlsofpassion schreef: Geen probleem hoor, overlast zou ik het niet noemen.
Het staat je zeker altijd vrij om een vraag te stellen, ookal staat het antwoord hier al ergens.  Daar is het forum voor.  ;)
Zolang je maar niet kwaad bent als wij iets niet verteld hebben dat je had kunnen helpen, maar waar we niet aan gedacht hebben. Want om die reden worden alle topics bewaard, zodat je altijd terug de eerdere ervaringen van anderen kan lezen, de tips die daarop gekomen zijn en daaruit kan leren.  :)
Dank je wel.
Maar kwaad? Nog nooit gehoord van kwade kattenmensen :)
Door JosJ
#2738266
Martine-Tom schreef: Je zit nog niet zo lang op fora zeker?  :biggrin2:
Klopt, maar ik ging er vanuit dat een kat antistresserend ::) werkt, voor kattenliefhebbers dus :)
Door Mowgli
#2738372
JoJ schreef: Klopt, maar ik ging er vanuit dat een kat antistresserend ::) werkt, voor kattenliefhebbers dus :)
  ;D  ;D  ;D Sinds wij Mowgli hebben, vind ik ineens grijze haren tussen mijn "gewone" haren  >:(
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door