Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2734237
Jerome mijn kater heeft verhoogde nierwaarde, weten we sinds vandaag, nu is hij altijd een brokkenkat en blik kat geweest, toen wij leerde over vers voer hebben we geprobeerd om hem ook over te halen, soms wilde hij wel, maar vaak kon ik het zo wegkieperen. Advies da is natuurlijk nierdieet, maar voordat we het commerciele voer gaan aanschaffen wat zijn jullie adviezen? Overigens barf wilt hij helemaal niet, soms een heel kleine frutsel kipfilet, maar frutsel 2 blijft al liggen  >:(

Geef ik hem nierdieet KVV?
Of is gewoon KVV al voldoende? Geef ik bij gewone KVV een bep dier, dus bv vaker kip, of moet ik bv geen rund geven?
Zijn er bep. toevoegingen die goed zijn, mbt zijn nierproblemen?
Ik lees over niercompositum  is dit een idee, en word niet door de katten geaccepteerd door zijn voer of is het niet te pruimen?

Hij moet nu  1/4 tablet nelio door zijn voer, iemand bekend met dit middel, is dit beter dan bv fortekor?

*edit: titel aangepast met hulpvraag en medicijnnaam toegevoegd*
Laatst gewijzigd door Extreme op do 08 aug 2013, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
#2738389
Het is de vraag hoe hoog de nierwaarden zijn, n.a.v. hiervan kun je beslissen of een kvv nierdieet noodzakelijk is, of dat overzetten op verse voeding voldoende is.
Ik ken Nelio niet, kan dus niet zeggen of het beter is dan Fortekor, maar dat kan je da met zekerheid wel vertellen.

Ik weet niet in hoeverre je het niercompositum kunt gebruiken als je kat ook al tabletten krijgt. Er zijn best wel veel topics over katten met nierproblemen, dus het beste de zoekfunctie gebruiken en veel lezen.
Door Martine-Tom
#2738427
Ik denk dat ik hem eerst over zou zetten op vers, om het even wat voor vers want dat is al een taak opzich meestal  ;)
Als dat eenmaal gelukt is nog eens testen en zien hoe hij het dan doet en eventueel aanpassen.

Uiteraard alleen als het lichamelijk goed gaat natuurlijk  ;)
#2738454
Zonder de waardes te kennen is t lastig te zeggen of je aan een nierdieet moet, dat zet je nl pas in als er echt ernstig falen is -t is en blijft een aangepast/minder uitgebalanceerd menu-
Meestal volstaat vervoeren en komen de waardes al in 'normale waardes'
Net als de voorgangers zou ik poes eerst maar s overzetten op een goed kvv/barf/zelfgemalen menu, na enkele weken nogmaals de waardes checken en van daaruit verder gaan

Succes
#2738523
Nierwaarde's waren:
Ureum 12,3
Creatinine 179

Vers vlees heeft hij tot nu toe zelden willen eten(af en toe een keer), welke smaak, merk of wat ik ook probeerde, voor barf is hij ook niet enthousiast te krijgen, na fliebertje 2 kipfilet of rundvlees is het klaar en stopt hij. Toch wil ik weer proberen om hem over te krijgen naar kvv, langzaam mengen misschien trapt hij er nu wel in  ;)
#2738699
Ik heb zelf geen ervaring met nierkatten, maar als ik het goed heb, zijn dat maar licht verhoogde waarden?
Dan zou ik inderdaad gewoon proberen hem op vers te krijgen.  Vaak is dat dan al voldoende om zich terug goed in zijn vel te voelen en er nog een hele tijd tegen te kunnen.
Zorg gewoon dat hij zeker blijft eten.  Dat is bij elke kat aan te raden, maar bij een nierkat ook echt belangrijk.
Dus misschien zachtjes aan, stap voor stap met wat blikvoer dat hij lekker vind beginnen mengen.
En veel geduld hebben. 
Hij zal ook wel sneller vol zitten.  Reken ook eens uit hoeveel vlees hij nodig heeft op een dag volgens zijn gewicht (neem vb 3% als richtgetal) en weeg ook echt af wat hij eet. Want ik schrok er in het begin van hoe weinig vlees een kat maar nodig heeft. En dat ze daar ook echt genoeg mee hebben. Nu nog zijn Kleintje haar maaltijden zo'n klein hoopje, amper 2 koffielepels vol, maar ze heeft er echt genoeg mee.
#2738720
pearlsofpassion schreef: Ik heb zelf geen ervaring met nierkatten, maar als ik het goed heb, zijn dat maar licht verhoogde waarden?
Dan zou ik inderdaad gewoon proberen hem op vers te krijgen.  Vaak is dat dan al voldoende om zich terug goed in zijn vel te voelen en er nog een hele tijd tegen te kunnen.
Zorg gewoon dat hij zeker blijft eten.  Dat is bij elke kat aan te raden, maar bij een nierkat ook echt belangrijk.
Dus misschien zachtjes aan, stap voor stap met wat blikvoer dat hij lekker vind beginnen mengen.
En veel geduld hebben. 
Hij zal ook wel sneller vol zitten.  Reken ook eens uit hoeveel vlees hij nodig heeft op een dag volgens zijn gewicht (neem vb 3% als richtgetal) en weeg ook echt af wat hij eet. Want ik schrok er in het begin van hoe weinig vlees een kat maar nodig heeft. En dat ze daar ook echt genoeg mee hebben. Nu nog zijn Kleintje haar maaltijden zo'n klein hoopje, amper 2 koffielepels vol, maar ze heeft er echt genoeg mee.
Wat ik begrepen heb zijn dit idd lichte verhogingen, maar er werd wel bij verteld dat wanneer de waarde's verhoogd zijn er al minimaal 50% stuk is, dus theoretisch leeft hij nog op 1 nier.
Ik heb afgelopen jaar al vaker geprobeerd hem aan kvv te krijgen, soms at hij er redelijk van, en ineens is het weer over(dus 2 a 3 dagen at hij het en daarna weigerde hij het), nu als ik het meng met dieetvoer dan eet hij het een beetje, maar goed ook zijn natvoer eet hij wisselend, en ja ik blijf volhouden. Maar als ik het goed begrijp is KVV al om te beginnen voldoende en hoeft het niet perse nier kvv te zijn. Ook ik was verbaasd over de hoeveelheid, in het begin kreeg hij ook teveel  ;)
#2739038
Als het nou niet lukt met vers, wat ik niet hoop natuurlijk, maak in elk geval niet de fout om brokken nierdieet te geven, dat is het slechtste dat je aan een kat kunt geven. Er zit zo weinig eiwit in, dat gezonde katten er niet genoeg aan hebben. Een nierkat is een chronisch zieke kat, die heeft juist hoogwaardig voer nodig. Bovendien hoort een nierkat zoveel mogelijk vocht binnen te krijgen om goed te spoelen en het beetje nierfunctie dat ie nog heeft zoveel mogelijk te ondersteunen. Droogvoer werkt dat keihard tegen. Als ie geen vers lust, zou ik dus uitsluitend hoogwaardig natvoer geven (en ook dat is dus geen nierdieet). Als de da begint te miepen over fosfaten, kun je eventueel een fosfaatbinder proberen (geen Ipakitine).

Over zulke waardes halen mijn da en ik overigens onze schouders op.
#2739058
Het is waar dat er zelfs bij licht verhoogde waarden al een groot deel van de nierfunctie weg is.  Ik dacht zelfs 3/4. 
Maar dan nog zijn er ervaringen dat de meeste katten met zo'n waarden vers weer helemaal normaal functioneren.  Vers belast de nieren namelijk een stuk minder dan brok en blik.  Het kan zijn dat nierdieet inderdaad aan te raden is, maar ik weet dat dat in eerste instantie met zo lage waarden niet nodig geacht wordt.  Je kan natuurlijk altijd opletten geen rund te voeren en niet te veel bot of orgaan.  Maar een normale kvv die hij graag eet zou dus ook al prima zijn.

Zoals de vorige spreker al aangeeft kan je kat inderdaad de kwalitatief goede dierlijke eiwitten goed gebruiken, of je een fosforbinder moet gaan gebruiken, dat weet ik niet.  Bij honden geven ze wel gemakkelijk een ondersteunend niercomposium, maar geen idee wat daarin zit en wat dat precies doet.  Ik weet echter niet meteen wie daarin ervaring heeft bij katten...  :-\
Ik zou eerst al eens proberen hem op vers te krijgen, en dan kijken wat hij zegt. Dat hij wisselend eet kan ook net door zijn nieren komen.  Dat hij zich af en toe wat misselijker voelt dan op andere momenten.
#2739208
Onze Pugsley was een nierkat. Toen wij de diagnose kregen, zat hij al min het laatste stadium. Wij zijn met zakjes vochtig dieet voor van dat rare Konijn begonnen en iedere 2 dagen een onderhuids infuus om vocht toe te dienen. Maar omdat dit geen hoogwaardige eiwitten zijn, was het resultaat dat Pugsley dit na 2 maanden niet meer wilde eten. St*nkblik wilde ik hem niet meer geven en zo ben ik op BP terecht gekomen.
Wij zijn gaan barfen, en ik had het geluk dat Pugsley meteen vanaf het begin heel graag vers at en ik hem er niet aan hoefde te voeren. Ik heb hem wel een fosforbinder (Ipakitine) erbij gegeven.
Pugsley knapte enorm op van het barfen. Maar zijn nierwaarden zijn niet meer beter geworden, maar bleven wel stabiel, ze werden in ieder geval niet hoger. Pugsley werd ij ieder geval weer levendiger en zijn vel werd vele malen beter. Maar wij hebben hem na 3 maanden barfen helaas moeten laten inslapen nadat hij een hele noodzakelijk gebitsreiniging heeft gekregen met helaas de verkeerde narcose. Hij kwam niet goed uit de narcose terug en ging heel hard achteruit :(
#2739422
NoaKaj schreef: Als het nou niet lukt met vers, wat ik niet hoop natuurlijk, maak in elk geval niet de fout om brokken nierdieet te geven, dat is het slechtste dat je aan een kat kunt geven. Er zit zo weinig eiwit in, dat gezonde katten er niet genoeg aan hebben. Een nierkat is een chronisch zieke kat, die heeft juist hoogwaardig voer nodig. Bovendien hoort een nierkat zoveel mogelijk vocht binnen te krijgen om goed te spoelen en het beetje nierfunctie dat ie nog heeft zoveel mogelijk te ondersteunen. Droogvoer werkt dat keihard tegen. Als ie geen vers lust, zou ik dus uitsluitend hoogwaardig natvoer geven (en ook dat is dus geen nierdieet). Als de da begint te miepen over fosfaten, kun je eventueel een fosfaatbinder proberen (geen Ipakitine).

Over zulke waardes halen mijn da en ik overigens onze schouders op.
Ik blijf aanbieden, en hoop heel erg dat hij het wel gaat eten. Ik heb geen brokken meegenomen, had gelijk al zoiets van brok lijkt me juist slecht, voor een gezonde kat al laat staan voor eentje met verminderde nierwaarde's. je schrijft dat als hij geen vers wilt, ik dan beter een hoogwaardige blik kan geven ipv nierdieet, waarom is dit? Word nierdieet door een da voorgeschreven zoals alle dieet voer? Gesponsord door royaal konijn?
pearlsofpassion schreef:   Bij honden geven ze wel gemakkelijk een ondersteunend niercomposium, maar geen idee wat daarin zit en wat dat precies doet.  Ik weet echter niet meteen wie daarin ervaring heeft bij katten...  :-\
Ik zou eerst al eens proberen hem op vers te krijgen, en dan kijken wat hij zegt. Dat hij wisselend eet kan ook net door zijn nieren komen.  Dat hij zich af en toe wat misselijker voelt dan op andere momenten.
Hij krijgt nu Nelio tabletjes, omdat dit een nieuwe weg voor me is, geef ik het wel, maar denk wel is een nier compositum niet een beter iets, ipv die tabletjes? Om beide tegelijk te geven durf ik (nog) niet, ben bang dat het een de andere in de weg gaat zitten.
Nelio zou de doorbloeding van de nieren verbeteren waardoor de afvalstoffen beter afgevoerd worden, en ook mede helpen om een evt hoge bloeddruk naar beneden te helpen.
Ja ik snap dat hij wisselend kan eten, door misselijkheid, maar ook door zijn gebit. Er moet een gebitssanering plaatsvinden, veel tandsteen, maar als mijn DA al begint met, aan de nierdieet en aan de nelio, maar ook kijk maar of hij het eet en of je die pil er in krijgt, lukt het een of beide niet, ach dat geeft niet, proces gaat alleen wel sneller, dus we moeten maar zien hoe hij over 3 maanden is, gaan we weer meten, en tja dan is het aan jullie hoe ver je wilt gaan, dus dan denk ik moet ik dan hem nu al onder narcose laten gaan? of hem eerst minder last laten krijgen van zijn nieren door nierdieet te geven en daarna pas zijn gebit.
Mowgli schreef: Maar wij hebben hem na 3 maanden barfen helaas moeten laten inslapen nadat hij een hele noodzakelijk gebitsreiniging heeft gekregen met helaas de verkeerde narcose. Hij kwam niet goed uit de narcose terug en ging heel hard achteruit :(
Ja en daar zijn wij ook bang voor, ik weet dat er altijd een risico aan zit, maar mijn andere (inmiddels overleden) kat, is ook niet lekker uit de narcose gekomen, en niet zozeer door de narcose dan wel dat haar hart gestopt is na de operatie, met reanimatie weer opgang is gekomen, dus heb ik nog geen afspraak gemaakt en wil ik hem eerst op de rails hebben mbt zijn nieren. Goed en slim ik weet het niet , een kat die last heeft van zijn gebit eet niet lekker, en dat is wel belangrijk, maar een kat die problemen met zijn nieren heeft onder narcose gaat wat ook een belasting is voor zijn nieren, dus ik zit nog te dubben  :(
#2739452
Extreme schreef: Ja en daar zijn wij ook bang voor, ik weet dat er altijd een risico aan zit, maar mijn andere (inmiddels overleden) kat, is ook niet lekker uit de narcose gekomen, en niet zozeer door de narcose dan wel dat haar hart gestopt is na de operatie, met reanimatie weer opgang is gekomen, dus heb ik nog geen afspraak gemaakt en wil ik hem eerst op de rails hebben mbt zijn nieren. Goed en slim ik weet het niet , een kat die last heeft van zijn gebit eet niet lekker, en dat is wel belangrijk, maar een kat die problemen met zijn nieren heeft onder narcose gaat wat ook een belasting is voor zijn nieren, dus ik zit nog te dubben  :(
Een narcose is goed te doen als de nierwaarden stabiel zijn. Bij Pugsley waren de nierwaarden stabiel, hij was echt enorm levendig en hij werd ook gezond genoeg geacht voor de narcose. Wat ik toen echter niet wist, is dat je oude en (chronisch) zieke dieren beter geen "injectie narcose" kunt toedienen, maar liever een gas narcose. Onze toenmalige da deed niet aan gas narcose :'(
Hadden we op dat moment deze informatie gehad, waren we naar een andere praktijk gegaan die wel gas narcose toedient...
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door