Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Kooiker
#2735341
Hallo,

Ik ben Femke. Ik lees al een hele tijd mee op dit forum en vind het wel eens tijd worden om me aan te melden. Ik heb een kooikerreu van al weer bijna 4,5 jaar oud: Sproet. Hij heeft nu zo'n 3,5 jaar op kvv gestaan (carnibest en lotgering). Sinds een tijdje krijgt hij zo nu en dan wat barfhapjes. Hij vind dit erg lekker (op de vis na). Ik wil graag proberen hoe Sproet het op een combinatie van kvv en Barf gaat doen. Ik heb nog een aantal rollen carnibest in de vriezer liggen en een aantal rollen lotgering (gelukkig bijna op, ben niet erg tevreden over dit voer).

Ik heb op dit moment kippenruggetjes in huis, konijnenoren (waarvan ik (na aanschaf) gelezen heb dat het in een menu niet echt veel toevoegt --> voer ik dan wel op als extra hapje bij de kvv), eendennekken, lamspens en vis. Ik was van plan om binnenkort een bestelling te plaatsen voor orgaanmix (met konijnenniertjes, eendenlevertjes, kippenmaagjes en runderhart), gemalen runderboekmaag, kalkoenfilet, paardensnijsel, hertenvlees, rundersnippers/lippen, kippenvleugels, konijnenrugstuk, patrijzenpoten en fazantbillen/poten. Ik begreep echter dat fazantbot te hard is om veilig te kunnen voeren, dus hiervoor moet ik nog kijken naar een alternatief.

Ik ga uit van ongeveer 250 gram voer per dag, dus 2 kg per 8 dagen.
Dan zou mijn menu voor 8 dagen er als volgt uitzien:

Vleesbot :          Eendennek, kippenruggetje (2x), konijnenrug, patrijzenpoten,           
                          fazantenbillen,kippenvleugels (50% = totaal ongeveer 1 kg)
Orgaan:           Orgaanmix (4 x), lamspens (2 x), boekmaag (2x) (15% = totaal
                          ongeveer 300 gram -> 37-38 gram/zakje)
Spiervlees:          Kalkoenfilet (2x), paardensnijsel (2x), hertenvlees (2x), 
                          rundersnippers/lippen (2x) (27%= totaal ongeveer 540 gram -> zakjes
                          vullen met 62-63 gram per zakje, voor elke dag één)
Groente:           (8% = 160 gram -> 4 zakjes met 40 gram per 8 barf-dagen).

Mijn menu per drie weken wordt dan:
Dag 1: Kvv. Extra: ei
Dag 2: Kvv. Extra: vis (1/2 portie)
Dag 3: kippenruggetje, orgaanmix, kalkoenfilet. Extra: konijnenoor
Dag 4: konijnenrug, lamspens, paardensnijsel
Dag 5: kvv. Extra: groentezakje
Dag 6: kvv. Extra: vis (1/2 portie)
Dag 7: eendennek, orgaanmix, hertenvlees. Extra: konijnenoor
Dag 8: patrijzenpoten, boekmaag, rundersnippers/lippen
Dag 9: Kvv. Extra: groentezakje
Dag 10: kvv. Extra: vis (1/2 portie)
Dag 11: kippenruggetje, orgaanmix,kalkoenfilet. Extra: konijnenoor
Dag 12: fazantenbillen, lamspens, paardensnijsel
Dag 13: kvv. Extra: groentezakje
Dag 14: kvv. Extra: ei
Dag 15: kippenvleugels, orgaanmix, hertenvlees. Extra: konijnenoor
Dag 16: vleesbot (kip, eend, patrijs, konijn of fazant; afwisselend), boekmaag, rundersnippers
Dag 17: kvv. Extra: groentezakje
Dag 18: kvv. Extra: vis (1/2 portie)
Dag 19: brok
Dag 20: brok
Dag 21: brok

De brokken (sorry  ::)) zijn graanvrij en met een hoog vleespercentage (applaws). Ik wil voor nu eerst kijken hoe het barfen mij en Sproet bevalt en zal voorlopig afwisselen tussen kvv, barf en heel af en toe brok. Tot nu toe heeft hij kippenvleugels-en pootjes, een konijnenoor, een patrijzenpoot en vis gehad, waarvan hij alleen de vis niet graag eet. Morgen krijgt hij een kippenruggetje met pens om te proberen en binnenkort een keer een eendennek. Als hij dit lust en ik helemaal tevreden ben over het menu, ga ik de volgende bestelling plaatsen.

Een behoorlijk uitgebreid verhaal :biggrin2:, maar wat vinden jullie van dit menu? Nog op-of aanmerkingen?
Door Nugget
#2735565
Welkom Femke!
Ik zelf zou de groentemix geven op barfdagen en in ieder geval niet op een Carnibestdag, daar zit al groente in immers.
Runderlip heeft niet zoveel voedingswaarde, ik zou het niet als spiervlees geven in ieder geval.
Qua spiervlees zou ik zelf niet voor snijlingen en snippers gaan, maar voor hompen, echt vlees dus wat je zelf snijdt. De kwaliteit is veel hoger namelijk, en er zit geen vet of zenen aan.

Bedenk je bij het voeren van fazantenbillen wel dat er ook nog klauwen en nagels aan hangen, en grote ook! :)
Qua orgaan, zou ik 10% gemengd orgaan geven en 10% pens=20% dus. En ook boekmaag heeft niet zoveel voedingswaarde, tenzij de maag nog vol is.
Konijnennier is vaak erg vet, vreemd genoeg, lamsnier is mooi mager.
Brok is hier in huis een vies woord, maar over dat applaws ben ik eigenlijk wel enthousiast, voor brok ziet het er goed uit. ;)

Waar ga je bestellen?
Door Kooiker
#2735652
Dank je voor je welkom en je goede tips:)
Sproet is niet echt dol op groente, vandaar dat ik dacht dat het makkelijker zou zijn om het door de kvv te mengen. Ik zal het echter op barf dagen proberen aan te bieden. Misschien blijkt hij het wel lekker te vinden, en anders kan ik altijd proberen om er wat pens of iets dergelijks doorheen te mixen. Ik ga inderdaad kijken naar een alternatief voor de fazant. Ik had ergens gelezen dat boekmaag erg gezond was, maar dit kan ik dus beter vervangen voor de orgaanmix?
Die konijnenniertjes zitten in de orgaanmix verwerkt. Ik wilde graag die orgaanmix halen omdat hier vier verschillende soorten orgaan van vier diersoorten in zitten. Anders zou ik meteen 4 kg moeten bestellen aan orgaan en aangezien orgaan maar 20% van het menu is, wil ik liever niet te veel ervan in de vriezer hebben. (wordt sowieso goed kijken of alles wat ik graag wil bestellen er nog in past). Wat voor effect heeft het op een hond dat konijnennier vet is? Heeft dit alleen invloed op het gewicht van de hond of heeft het ook andere negatieve gevolgen?

Ik ga bestellen bij degomeat. Ik heb wat vleesbot betreft gekeken naar bot van verschillende diersoorten, die kleiner zijn. Ik heb een sterke voorkeur voor botwerk wat klein en licht genoeg is om in het geheel in een maaltijd te voeren, zodat ik niet hoef te gaan hakken in karkassen ;) (dit zal de doorgewinterde barfer misschien raar vinden, maar het is voor mij al een hele stap om dat deels ontdooide vlees los te wrikken en in porties in te vriezen, ben zelf al een jaar of 10 vegetarisch :P)
Ik zal ook kijken naar een alternatief voor de rundersnippers. De snippers leken me makkelijker om in porties te verdelen, aangezien het vrij kleine hoeveelheden zijn die mijn hond elke dag mag hebben.

In ieder geval erg bedankt voor de tips, zo kan ik mijn menu eerst verbeteren voor ik van alles koop wat ik later niet kan gebruiken. :D
Door Nugget
#2735698
Ik bestel ook bij degomeat, dus ik weet precies wat ze hebben! ;)
Ik zou qua spiervlees voor de paardensucade en het rundvlees 97/3 gaan, dat is het mooiste en magerste vlees.
Sterker nog, het is mooier vlees dan ze bv. bij de AH hebben.
Snippers is restvlees, overblijfsels dus. Vaak met zenen ed. Minderwaardig in proteine dan echt spiervlees.
Je kan daar ook gemengd konijnenorgaan per kilo bestellen, daarin zit nier, long, hart en lever.
De konijnennier die ik wel eens los bestelde, was soms meer vet dan nier, dus dat zou ik niet doen.
Heb je al eens aan kwartelkarkas gedacht, dat ik mooi spul voor een kleinere hond.
Overigens die biokipkarkassen bij degomeat, die trek je zo met je handen uit elkaar, dat is zo zacht, daar hoef je echt niet in te hakken en zagen hoor.
Maar ik kan me best voorstellen dat het voor jou als vegetariër misschien wat moeilijker is.
Door Kooiker
#2735722
Altijd makkelijk als iemand weet wat er beschikbaar is en wat goed en minder goed is :)
Heb je ook ervaring met de runderstoofvlees van degomeat? En de haaskarkassen: enig idee of die voldoende bevleesd zijn en hoeveel ze ongeveer wegen? Ik vind ze op de foto er niet heel mooi uitzien.
Oké, jammer dat die snippers kwalitatief zoveel minder zijn.
Maar wanneer ik voor gemengd konijnenorgaan ga, heb ik maar organen van één diersoort, en hierin zit toch ook konijnennier? Is het dan niet beter om het gemixte pakket te nemen?
Kwartelkarkas zie ik niet op de site: wel hele geslachte kwartels, maar zijn deze niet vrij zwaar?
Kipkarkas zou dan wel het overwegen waard zijn, maar krijg ik dan niet teveel kip op het menu wanneer ik de kalkoen vervang voor kip?
Door Kooiker
#2735729
Wanneer ik kipkarkas ga voeren in plaats van kalkoen, bestaat zo'n 57% van mijn vleesbot uit kip. Op degomeat wordt wel aanbevolen zo'n zestig % van het vleesbot te laten bestaan uit kip, maar dit lijkt me wel erg veel, of kan dit wel?
Door Nugget
#2735937
Het runderstoofvlees is ook goed, maar voor die 50 cent meer zou ik toch voor de 97/3 gaan, er zit nauwelijks vet aan.
Haaskarkas heb ik nooit besteld bij Degomeat, maar ik heb gehoord dat dit niet zo goed is, kaal en hard.
Wat je ook doet, voer geen kalkoen als vleesbot, dus geen nekken etc. Het is vreselijk scherp, net glas, het bot van kalkoen. Kalkoen als spiervlees is natuurlijk prima.
Ik zie in je menu kippenrug staan, dit zou je kunnen vervangen door biokipkarkas of bio kippenvleugels.
Maar dat maakt verder niet uit hoor, alleen ik zelf voer zoveel mogelijk biologisch of wild dit ivm diervriendelijkheid en geen antibioticaresten in het vlees ed.
Je zou trouwens ook nog aan parelhoen kunnen denken. Dat is ook mooi soepel karkas.
Je hebt gelijk over de kwartels. Het is geen karkas maar een heel dier, wat overigens veel voordelen heeft. Je hoeft dan namelijk geen spiervlees en geen orgaan meer te voeren die dag. Alleen nog pens en je groentemix.
Om eerlijk te zijn wist ik niet dat Degomeat gemengd orgaan van verschillende dieren heeft?
En als hij dat heeft, ja natuurlijk is dat beter. Variatie is het toverwoord bij barfen! :)
Zelf bestel ik altijd een kilo lamsnier, een kilo eendenlever en een kilo hart van kalkoen of hert, maar bij mij gaat er dan ook 3 kilo orgaan per maand doorheen.
Long heeft niet zoveel voedingswaarde dus dat bestel ik niet. Bij orgaan moet je echt denken aan nier, hart en lever.
Door Kooiker
#2736469
Oké, heel erg bedankt voor je tips. Ik zal binnenkort een verbeterde versie van het menu plaatsen.
Dan bestel ik sowieso geen haaskarkas. Ik vond het er op de foto van de site al erg kaal uitzien.
De kippenruggetjes heb ik al in de vriezer, voor een volgende keer zal ik dit vervangen voor biologische kipkarkas. Ik begreep dat parelhoen een smaak is die lang niet alle honden graag lusten? Heb je enig idee hoe zwaar die kwartels ongeveer zijn bij degomeat? Dat kan ik nergens op de site terugvinden.
Degomeat heeft inderdaad gemixt orgaan met ongeveer 25% konijnenniertjes, eendenlevertjes, kippenmaagjes en runderhart. :) Met 3 kg orgaan per maand kan dat inderdaad ook prima. Ik doe daar echter met mijn 8 dagen barf per 3 weken veel langer mee. Puur uit nieuwsgierigheid: hoe ziet jouw menu er ongeveer uit?
Door Nugget
#2736613
[quote="Kooiker"]
Ik begreep dat parelhoen een smaak is die lang niet alle honden graag lusten? Heb je enig idee hoe zwaar die kwartels ongeveer zijn bij degomeat? Dat kan ik nergens op de site terugvinden.
Degomeat heeft inderdaad gemixt orgaan met ongeveer 25% konijnenniertjes, eendenlevertjes, kippenmaagjes en runderhart. :) Met 3 kg orgaan per maand kan dat inderdaad ook prima. Ik doe daar echter met mijn 8 dagen barf per 3 weken veel langer mee. Puur uit nieuwsgierigheid: hoe ziet jouw menu er ongeveer uit?
[/quote]

Eigenlijk is parelhoen, net als kip iets dat alle honden lusten. Nou ja, 99.9% van de honden!  ;)
Hoe zwaar een kwartel is weet ik niet, maar je kan even bellen met Degomeat, ze zijn heel servicegericht.
Bedenk je wel dat je bij kwartel, omdat het een compleet dier is en dus in perfecte verhouding, je alleen nog maar pens en groente hoeft te voeren.

Ik heb een Dobermann genaamd Duke en die eet ruim 1 kilo per dag! :)
Aan vleesbot voer ik reeënnek, wilde ganskarkas (met kop er nog aan), lamsribben, biokipkarkas, doorgezaagde lamskop (zijn lievelingseten), fazantenbillen, fazantkarkas, patrijskarkas (als het er is), zalmkop of zalmkarkas en parelhoen.
Helaas lust hij op dit moment geen bosduif, wilde of tamme eend en tam konijn meer...... :(
Wel hele wilde konijnen en haaskarkas, maar dat haal ik in het seizoen ergens anders, dat is nu ook niet verkrijgbaar, althans van goede kwaliteit.
Aan spiervlees krijgt mijn hond, rund, paard, kalkoen en als het er is hert. Ook bestel ik wel een geiten of lamsbout en snijdt daar het vlees van af, het bot is te hard, maar het vlees vrij mager.
Orgaan: eendenlever, herten of kalkoenhart en lamsnier.
Verder natuurlijk pens, maar dat haal ik in een rol van Naturis bij de dierenwinkel, dat stinkt niet zo.
En natuurlijk dagelijks zelfgemaakte groeneprut.
Als extraatjes 2 x in de week een haring of 2 sardientjes (ook van Degomeat) en 2 x in de week een ei met geitenyoghurt (van de AH).

Ik hier zelf een draadje lopen, "Een nieuwe hond, maar hoe ging barfen ook alweer".
Vanaf blz 5 (geloof ik) vertel ik over nieuwe vlees en botsoorten en hoe mijn hond daar (soms) hilarisch op reageert of tegen protesteert! ;)
Laatst gewijzigd door Nugget op za 10 aug 2013, 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Kooiker
#2737242
@Marga: Haha, ik had de foto van je twee kooikers al voorbij zien komen, blijft altijd leuk om rasgenootjes te zien :biggrin2:
Hoe lang barfen jouw hondjes al? Ik vind het erg interessant om alles uit te zoeken over de voeding voor de hond en mocht het bevallen zouden er wel een paar barfdagen bij kunnen komen tegen de tijd dat de kvv-voorraad wat geslonken is :)

@Nugget: Dan haal ik denk ik parelhoen door elkaar met een andere vogelsoort waarover ik bij meerdere mensen gehoord heb dat hun honden het niet graag eten. ;) Mocht ik voor de kwartel gaan: waarom moet er nog wel pens bij gevoerd worden? als het een compleet prooidier is, zit daar toch ook voldoende orgaan in, of vergis ik me hierin?

Jeetje, 1 kg, daarmee kan je leuk variëren per maaltijd :) Zo te lezen doe je dat ook wel, klinkt als een mooi menu :) Ik had inderdaad al een stukje van je topic gelezen, leuk geschreven  :)

Sproet heeft gisteren een kippenruggetje opgegeten en hij ligt nu te genieten van een eendennek. Hij is vooral gek op de pens en vind dat ik hem er veel te weinig van geef. Vanochtend heeft hij kvv gehad en nadat zijn bak leeg was (20 seconden) zat hij me verontwaardigd aan te staren met een scheve bek, zich duidelijk afvragend waar het hoofdmenu bleef na dit kleine voorafje :biggrin2:
Door Nugget
#2737307
[quote="Kooiker"]

@Nugget: Dan haal ik denk ik parelhoen door elkaar met een andere vogelsoort waarover ik bij meerdere mensen gehoord heb dat hun honden het niet graag eten. ;) Mocht ik voor de kwartel gaan: waarom moet er nog wel pens bij gevoerd worden? als het een compleet prooidier is, zit daar toch ook voldoende orgaan in, of vergis ik me hierin?
[/quote]

Veel honden houden niet zo van eend, misschien bedoel je dat.
Tja, die pens.
Kijk ieder dier is opgebouwd uit botten, spieren en organen maar niet ieder dier is een herkauwer. Alleen herkauwers beschikken over verschillende magen, waaronder de pensmaag.
Een kwartel is geen herkauwer en draagt dus geen pens bij zich, vandaar dat je pens moet bijvoeren.
Net zo goed als een kwartel geen groentemix bij zich draagt, ook bijvoeren dus...... ;)
Door Kooiker
#2737494
Klinkt logisch ::)

Mijn aangepaste menu:
Dag 1: Kvv. Extra: ei
Dag 2: Kvv. Extra: vis (1/2 portie)
Dag 3: kippenruggetje, orgaanmix, kalkoenfilet. Extra: konijnenoor
Dag 4: konijnenrug, lamspens, paardensucade. Extra: groentezakje
Dag 5: kvv.
Dag 6: kvv. Extra: vis (1/2 portie)
Dag 7: eendennek, orgaanmix, hertenvlees. Extra: konijnenoor
Dag 8: patrijzenpoten, runderpens, rundvlees. Extra: groentezakje
Dag 9: Kvv.
Dag 10: kvv. Extra: vis (1/2 portie)
Dag 11: kippenruggetje, orgaanmix,kalkoenfilet. Extra: konijnenoor
Dag 12: Parelhoenkarkas, lamspens, paardensucade. Extra: groentezakje
Dag 13: kvv.
Dag 14: kvv. Extra: ei
Dag 15: kippenvleugels, orgaanmix, hertenvlees. Extra: konijnenoor
Dag 16: vleesbot (kip, eend, patrijs, konijn of parelhoen; afwisselend), runderpens , rundvlees. Extra: groentezakje
Dag 17: kvv. Extra: vis (1/2 portie)
Dag 18: kvv.
Dag 19: brok
Dag 20: brok
Dag 21: brok
Door Nugget
#2737552
Ik denk dat je zo een prima menu hebt, qua afwisseling.
Overigens had Degomeat 2 weken geleden geen hertenvlees meer.

Ik denk echter wel dat je er rekening mee moet houden dat je hond op barfdagen meer zal moeten plassen.
In je applawsbrok zit weliswaar geen graan, maar toch zal je hond meer moeten drinken die dag om de droge brokken om te kunnen zettten in verteerbaar voedsel.
In Carnibest zit rijst en hoewel ik niet weet hoe hoog dit percentage is, heeft ook dit invloed op de vochthuishouding en drinkbehoefte van je hond.
Een hond die alleen maar barft heeft veel minder behoefte aan water, dat haalt hij grotendeels uit zijn voeding.
Mijn hond drinkt in de winter soms maar om de dag.
Maar omdat je soms ook brok en de Carnibest met rijst voert, kan het zijn dat hij op barfdagen dus net zoveel blijft drinken als op de brok/Carnibest dagen en dus veel meer zal moeten plassen.
Waarom wil je eigenlijk die applaws blijven voeren? Lijkt me duur en niets toevoegen als je toch ook al gaat barfen?
Door Kooiker
#2737602
Mooi zo, dan kan ik binnenkort bestellen :)
Ik hoop dan maar dat ze straks wel weer hertenvlees hebben, anders maar 2x kalkoenvlees bestellen ipv hertenvlees pf even verder kijken naar een alternatief:-\

De applaws wil ik blijven voeren omdat ik nog een paar zakken heb staan :biggrin2: Wanneer het op is, verwacht ik geen nieuwe meer te bestellen. De pest is dat ik over de voeding nog altijd wat onzeker ben en ik bang ben dat mijn hond tekorten op gaat lopen. Om volledig zelf samen te gaan stellen zie ik deels om deze reden (nog) niet echt zitten. Misschien verandert dat wel in de loop der tijd, maar tot de kvv en de brokken op zijn, blijf ik in ieder geval combineren. Daarna kijk ik wel weer verder :)

Wat plassen betreft: Sproet staat al een hele tijd op combinatie van lotgering en carnibest en heel af en toe brokken. Bij de brokken merk ik inderdaad dat hij meer drinkt en plast dan op kvv. Ik zie vanzelf wel hoe hij het op barfdagen gaat doen. Een plasje meer of minder... ;)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door