Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Roosj
#2736126
Ik heb zo veel mogelijk biologische en wild organen van de diersoorten die ze lust in kleine stukjes gehakt en door elkaar gemengd. Ik heb het geprobeerd om in een karkas te verstoppen, te mengen met gemalen vlees en te mengen met honing.

Het mengen met gemalen vlees lukte redelijk, maar ik heb niet alle dagen gemalen vlees op het menu staan...

De rest mislukte dus volledig.. De honing likte ze er blijd tussenuit..

Lust ze het niet of heeft ze niet zo veel orgaan nodig? Ze krijgt 20% orgaan per week, waarvan 3 dagen 10% orgaan in kvv. De andere 3 dagen vul ik het orgaan dus aan in haar barfmenu.

Hebben jullie tips?
Door Martine-Tom
#2736134
20% is 10% orgaan (hart, lever, nier ed) en 10% pens, dus als je 20% orgaan én pens geeft is dat wat veel  :)
Maar door gemalen eet ze het prima?
Persoonlijk zou ik voor makkelijk gaan en gewoon alles fijn hakken en mengen met een kilotje gemalen vlees  :)
Door Roosj
#2736137
Nee, het is 20% totaal, dus inderdaad inclusief pens. Pens vind ze wel heerlijk ;)

Al het orgaan is al klein gehakt ;) Ik maak op die manier mijn eigen orgaanmixen met zo veel mogelijk diersoorten en vries het dan in porties in.

Bedoel je dat ik het orgaan dan meng in de 3 dagen dat ze kvv krijgt? Krijgt ze dan geen verstoppingen van de wilde konijnen karkassen?
Door Roosj
#2736142
Wat ik wel kan doen is dat ik het gemalen hazenvlees (krijgt ze 1x per week) door 2 deel en dan beide delen meng met orgaan en de ene dag de ene helft en de andere dag de andere helft. De 3e dag krijgt ze namelijk pens.

Tnx  :biggrin2:
#2736221
Ik had ook zo'n lastige orgaan-eter, pas als er een blikje sardientjes doorheen zat dan at hij het  :biggrin2: of..ik moest het even verwarmen voor meneer. Dus gooide ik het in een droge koekenpan en "bakte" het zo een beetje op, zonder boter of olie, maar dan at hij het met smaak  ::) niet zoals het hoort, maar daar had hij geen boodschap aan.
#2736230
Mocht de vlees/orgaan mix geen succes zijn dan is het misschien een idee om het orgaan en de pens te mengen. Dagje in de koelkast laten marineren zou wat  van de smaak en geur moeten overbrengen op het orgaan. 

Het bakken van orgaan (enkel lever in mijn geval) zoals RuBep aangaf heb ik ooit ook voor eentje gedaan. Voor die van mij was even het buitenkantje dichtschroeien voldoende. Een paar keer gedaan, steeds korter en op een gegeven moment at ze het zonder bakken.

Daarnaast hou ik er rekening mee wat lekker gevonden wordt. Datgene wat slecht gegeten wordt zou ik eerst geven. Pas wanneer dat is opgegeten komt de rest van de maaltijd in de bak. Je moet er dan uiteraard geen probleem mee hebben om die dag verder niks te geven wanneer ze het "jekkie bah" niet opeten. Doe je dit wel dn heb je dikke kans dat het kwartje valt dat als ze iets niet eten er iets lekkerders wordt geserveerd en dan ben je het haasje.
#2736236
Hier verricht de droger wonderen. Zodra er iets is wat een van de honden niet lust (ze eten eigenlijk alles, maar eentje miept soms), gaat het in de droger, zodat het kleffejekkie eraf is. Ik droog het dan niet door en door, maar gewoon zo dat de buitenkant droog is. Daarna gaat het erin als koek!
Door Roosj
#2736587
Ik zag vanavond idd dat madam de stukjes hart er tussenuit vist en het lever en nier (glibberige dingen) laat liggen.

Van wild moest ze ook niets hebben, maar nu word ze helemaal wild van hert en haas kvv.

Paard kvv vond ze super lekker, maar een dikke lap paardensucade vond ze weer erg wennen.

Ik denk dat ze gewoon aan de structuur moet wennen en dat het daarna wel goed komt.
Gebruikersavatar
Door nova
#2736653
orgaan wordt  vaak goed geaccepteerd als je het even in de pan gooit, (zonder boter)  en dan  gewoon even kleurt.
Malen , en wat  hüttenkäse erdoor, of wat  sardien uit blik verricht wonderen
Door Roosj
#2736725
Tnx allemaal.

Ik heb hier te maken met oa (een mogelijk) rund en gevogelte allergie. Dus kip orgaan gaat hem niet worden en kaas ook niet. Maar ik denk dat we met het mengen al een heel eind verder komen ;)

Sneetjes erin maken gaat lastig omdat ik het echt in kleine stukjes gesneden heb, maar is wel wat voor een volgende keer als ik het nog moet snijden.

Bedankt allemaal! We gaan volgende week kijken hoe het gaat met het mengen met het gemalen hazenvlees :)
Door Lil
#2736730
Hier hebben ze in het begin allemaal moeilijk gedaan met orgaan.

als mengen met gemalen vlees of ander lekkers (yoghurt etc) niet helpt, kun je het ook drogen.

Nu hier weer zo'n mafketel zitten. Lever en hart moet ik niet.... maar gedroogd bijt hij bijna in mijn vingers. Dus krijgt hij het nu als snack.  :biggrin2: Zal vanzelf wel aan de smaak gaan wennen net als zijn voorgangers.  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door