Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door NienkeJoe
#2735779
Hallo,

Mijn naam is Nienke. Ik ben nieuw hier op het forum. Ik heb al veel gelezen over problemen met de gezondheid bij katten en Barf.
Het probleem met mijn kat ben ik nog niet tegen gekomen, dus vandaar mijn vraag.

Joris is een ex-kater van 6 jaar. Het is een kruising Pers x Maine Coon, langharig dus. Hij is zijn hele leven al aan de diarree. Als kitten stond hij al op Sensitive. Na een tijd (ongeveer een jaar) werkte dit niet meer. Hij is overgegaan op hypo-allergeen voer. Na ongeveer een jaar werkte ook dat niet meer. Zijn diarree was eerst normaal diarree. Soms harde keutels met een sausje erover. Maar het werd steeds erger, tot er hoofdzakelijk slijm en bloed werd gepoept. Ook de stank werd steeds erger. Gezonde ontlasting ruikt. Diarree stinkt. Joris zijn ontlasting meurde de tent uit. Het varieerde van weeïg zoet tot zwaar verrot met een penetrante lucht eraan.
Joris was toen al onder controle van de dierenarts.
Hij is uitgebreid getest op parasieten en hij is helemaal schoon. Nou ja, soms een spoelworm.

Sinds 4 jaar krijgt Joris Dexamethason. Dexamethason is 5 keer zo sterk als prednison.
Zijn diarree is daarmee verdwenen, zo lang hij maar zijn eigen voer eet (inmiddels Gastro Intestinal van de dierenarts) en zijn Dexamethasonprik eens in de twee weken krijgt. Joris is niet te pillen. Hij weegt 8 kilo en is zo sterk als een beer. Zelfs met drie man en een pillenschieter is het niet te doen. En elke dag dat gevecht aangaan wil ik niet. Niet voor mezelf, niet voor hem.
Pillen in eten stoppen is niet mogelijk, aangezien hij alleen brokken verdraagt. En echt, hij is niet zo stom dat hij daar intrapt.

Omdat Joris niet te pillen is, krijgt hij dus elke twee weken een depo van 0.4 ml. Het grote nadeel van dit middel is dat hij dik wordt (bolle buik, maar dunne rug en pootjes -> geitenmodel), kaal wordt, zijn huid dun en droog wordt, jeuk heeft en een 100% risico heeft op diabetes. Het is niet wachten óf hij het krijgt, maar wanneer!

Ik zit met de dierenarts echt helemaal vast. Ik wil eerlijk gezegd iets langer van mijn kat genieten dan een paar jaar. Bovendien hangt het dure voer me de keel uit. En Joris? Die ligt elke twee weken op woensdag plat onder of op de tafel en doet alsof hij niet bestaat. Hij weet namelijk al dat hij elke twee weken voor een prik moet. Hij wordt er boos van, iets wat niet in zijn aard zit (behalve bij pillen en kammen).
De laatste keer is hij naar buiten gegaan en kwam gewoon niet meer terug! Pas toen de dierenartstijd over was, kwam hij weer naar huis.

Ik ben begonnen met kipfilet koken en heb dat in het kookvocht gepureerd. Dat heb ik in porties ingevroren. Joris verdraagt kip heel erg goed. Ook koolvis kan hij eten.
Nu is mijn vermoeden dat hij intolerant is voor gluten of iets in die geest. Het kan ook zijn dat hij reageert op rijst (hij raakt daar ook van aan de diarree namelijk).
Zelf eet Joris spitsmuizen (wat normaal niet door katten gegeten wordt). Hij eet ook viooltjes en rozen! Je kunt hem er echt mee verwennen. Ook dat vind ik best vreemd. Spinnenwebben eet hij ook graag, tot ergernis van de spinnen.
Gewone muizen eet hij niet. Ook vogels laat hij met rust. De sukkel begroet ze zelfs vriendelijk met opgeheven staart en een vriendelijke 'prr'.
Knijpfruit lust hij ook graag. Ik heb de suikervrije versie: Appel Aardbei. Geen gluten en geen toegevoegde suikers (dus ook geen aspartaam e.d.).

Hoe kan ik het beste bekijken wat Joris kan eten? En wat MOET er in het Barf-dieet zitten en wat kan er eventueel uit worden weggelaten (allergenen)?
En heeft iemand ooit gehoord van dit soort diarree en het vreemde dieet wat de kat zelf graag eet (fruit, bloemen, spitsmuizen, spinnenwebben)?

Ik hoop genoeg info te hebben gegeven. Mocht iemand wat willen weten: Ik wil alles vertellen over Joris!
Bedankt voor het lezen!  ;D
Door NoaKaj
#2735794
Als ik lees hoe hij er nu uitziet, vraag ik me af of hij niet al Cushing heeft ontwikkeld (dikke buik, dunne slechte huid). Heeft de da ooit een internist geraadpleegd? Ik vind het hoopvol dat ie kipfilet en koolvis wel verdraagt. Wil je echt barfen (zelf samenstellen) of KVV geven?
Door Mowgli
#2735822
waarom probeer je niet een aantal kvv soorten zonder rijst/ graan?
Ik kan je helaas niet helpen met merken, omdat ik ten eerste in Berlijn woon en ten tweede zelf samenstel en dat dan maal voor Mowgli.

Edit: En natuurlijk welkom op BP
Door NienkeJoe
#2735842
Mijn dierenarts heeft overleg gehad met de andere dierenartsen van de kliniek en heeft ook met Utrecht gebeld. Niemand weet eigenlijk waar de diarree vandaan komt.
Het is neergelegd bij een intolerantie, omdat hij direct reageert op ander voer. Binnen een paar uur heb je resultaat van je test: Piepende buik en daarna dunnere ontlasting of zelfs diarree. Als je daarna niet weer het voer geeft, stopt de diarree ook direct weer. Dat komt door de Dexamethason.
Maar ondanks die zware onderdrukker reageert hij toch.

Laatst heb ik hem voer gegeven waar geen soja of tarwe in zit. Glutenvrij. Hij heeft vier brokjes gehad en was na 3 uur aan de pruttel. Een uur later lag er diarree op de grond.

Ik heb drie katten. Joris en nog twee poezen: Duveltje van 8 en Tess van 2. Duuf heeft te grote nieren (aangeboren), maar als ze heel veel drinkt is er niets aan de hand. Een gezonde kat. Tess is ook een gezonde kat.
Als ik ga barfen, is dat dus voor drie katten. Het is niet te doen om de katten gescheiden te voeren. Ze eten nu dus ook allemaal Gastro Intestinal. Een zak van 4 kg kost €47,-! Daar doe ik 4 - 6 weken mee. De prikken komen daar nog eens overheen.
De poezen kunnen in principe wel over op goedkoper voer en alleen 's avonds een lekker hapje zelfgemaakt voer. Maar de kater mag er dus absoluut niet bij!

Joris heeft de verschijnselen van Cushing. Als hij stopt met de Dexamethason, verdwijnen die verschijnselen ook weer.
Het is zeker hoopvol dat hij zo goed reageert op kipfilet en koolvis. Ik had het eerlijk gezegd ook niet verwacht. Mijn moeder vond zelfs dat zijn vacht er beter uitzag. Zijn staartharen zijn inderdaad weer wat aangegroeid. Toeval misschien ... Maar ach, hoop doet leven toch?

Ik wil echt af van kant en klaar voer. Daarmee bedoel ik de brokken die men verkoopt. Blikvoer komt er bij mij niet in voor de katten. Ik heb mazzel met mijn hond, dat is echt een wandelende biobak. Die doet het goed op allerlei soorten voer.

KVV lijkt me niet handig. Ik wil weten wat erin zit. Geen granen, geen rijst, geen bonen, geen erwten en dat soort spul. Hele ratten, muizen en kuikens kan ik ook niet voeren, omdat Joris reageert op granen. Waarschijnlijk de gluten, maar dat weet ik niet zeker. Het kan ook zijn dat hij reageert op bepaalde koolhydraten of zetmeel.
Vandaar dat ik dus echt neig naar het zelf klaarmaken van het voer. Ik ben nergens vies van en ik vind het ook leuk om voor mijn katten lekker eten klaar te maken. Ze lopen nu al 's avonds heel blij om me heen. Ze krijgen dan kipfilet.  ;D
Als ik het zelf kan samenstellen, is KVV wel een optie.

Bedankt voor het welkom en de snelle reacties! Ik zal KVV zeker uitzoeken!
Door Mowgli
#2735845
Zelf samenstellen is natuurlijk nog beter  :biggrin2:

Ik hou de volgende percentages aan:

40% vleesbot (uitgaande dat de vleesbot bestaat uit 50%vlees, 50%bot)
35% spiervlees
20% orgaan (1/3 lever, 13 hart, 1/3 nier)
5% bijproduct ( bestaande zalm / vette vismix of yoghurt of ei)

Het te voeren percentage vleesbot ligt ongeveer tussen 40- en 50%, dit is uitproberen. Ik ben ooit begonnen met 50% vleesbot, maar op een gegeven moment kreeg Mowgli krijtpoep en moest ik naar beneden.

Ik probeer 6 verschillende diersoorten te voeren verdeeld over 3 verschillende complete menu's.
Als jij schatje reageert op granen / gluten, pas dan wel op als je hele dieren gaat voeren zoals duif, kip, etc. Die worden vaak met mais gevoerd, in de nek of maag kunnen nog wel eens wat resten voorkomen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2735860
Ik zou je ook eens inlezen in barf en dan kijken hoe je dat praktisch aan gaat pakken.
Zou je het zien zitten om de katten op vaste tijdstippen eten te geven en hen dan elk hun eigen bakje te laten eten (liefst niet vlak naast elkaar)?
Als je dat niet voor elkaar kan krijgen, en je kan geen hele prooi geven, denk ik dat je het allemaal zal moeten malen. En dan moet je dus rekening houden met een vleesmolen.
Maar denk eens na over dat op gezette tijdstippen eten geven.  De katten leren dat snel hoor en zoals ik dat hoor met de kipfilet zal het wel geen probleem zijn om hun bakje leeg te krijgen. Dan wordt elke maaltijd zo'n feestmomentje.  :)

Maar goed, eerst inlezen dus.
In de bib staat de beginnersinformatie, het is verstandig de linken daarin eens grondig door te lezen.  Je kan ook beginnen met de 'handleiding tot barf' op barfplaats.nl zelf, die info vond ik zelfs heel duidelijk samengevat wat de bedoeling was toen ik begon. 
Daarna kan je je menu hier plaatsen en kunnen wij eens kijken of er zaken op te merken zijn.  En dan kan je beginnen.
Het is best wel handig dat Joris meteen laat merken of iets kan of niet.  En het is zeker veelbelovend dat Joris de kip verdraagt, maar het is wel de bedoeling dat ze het rauw gaan eten.  Gekookt gaan alle goede voedingstoffen in het vlees verloren en bij een kat is het zelfs echt gevaarlijk omdat de taurine afgebroken wordt bij het koken. Zoals je vast wel weet heeft een kat taurine in haar voeding nodig.  In rauw zit dat genoeg, in gekookt voer moet men dat toevoegen. 
Dus kijk misschien eerst eens hoe hij er rauw op reageert. En ondertussen inlezen he.  ;)

Als er vragen zijn, zeker stellen.
Door Envie
#2738770
Voor mijn ''barfplaats tijdperk'' kreeg onze kat ook brok. Nierdieet. Op een dag kreeg ze ernstige huiduitslag. Daarna diarree. Ze was toen 17 jaar. Na meerdere soorten brokjes, pillen, injecties werd het alleen maar erger. Stilletjes ging ze onder de kachel liggen en we dachten dat het snel gedaan zou zijn. Toen kregen we via-via advies om op rauw over te gaan. Hier op barfplaats wat ingelezen, rolletje carnibest zonder rijst gehaald. En na 3 dagen poepte ze een keurig keuteltje dat niet stonk !!!! Ze heeft het hier nog twee jaar op volgehouden !!!
(en de dierenarts stond voor een raadsel  :biggrin2: )

Voor ons dus nooit meer brok !!
Door NienkeJoe
#2741720
Dat is super Envie! Daar doe je het voor, toch?  :biggrin2:

Het eten geven op vaste tijden is geen probleem. Ze komen altijd al thuis op redelijk vaste tijden, mijn katten.
Ze eten momenteel nog steeds gekookte kipfilet, nu gemengd met rauwe runderhart. Joris vindt dat helemaal niet zo lekker, dat rauwe niet. Rauwe kipfilet was voor hem te min. Waarschijnlijk ruikt het niet aantrekkelijk. Ze zijn natuurlijk 'verwend' met die sterk ruikende brokken.
De jongste gaat er wel mee aan de haal hoor. Maar ja, dat is ook een typ.
De kipfilet kook ik steeds minder lang. De binnenkant is dan niet helemaal gaar. Zo hoop ik dat ze wennen aan rauw. Wat die andere twee vinden, mij een biet. Als Joris het maar eet.
Het hele zootje gaat in de blender, met kookvocht. En daarna in de vriezer. Ik vries het in ijsbloklades in, zodat het makkelijk doseren is.
Ik heb voor hart gekozen, omdat het sterker ruikt, veilig is voor Joris en veel taurine bevat. Ook heeft het veel ijzer.
Verder krijgen ze gewoon nog brokken.

Het inlezen is een hoop informatie. Zo hier en daar handige dingen, maar vooral heel veel nieuwe dingen. Gelukkig moet ik rustig aan overgaan op de nieuwe voermanier. Ik wil hier nu even niet de mist mee ingaan.

Nogmaals bedankt voor de aandacht, tips en ideeën! Ik hou jullie op de hoogte. :)
Door Envie
#2747117
Waarom probeer je niet een beetje kvv? Als je heel voorzichtig wilt zijn, start je met een theelepel en giet er een drup kokend water over. Misschien iemand in jouw buurt waar je een smaakje kan proberen?
Door NienkeJoe
#2750063
Ik heb van Smuldier Vlees Kompleet Glutenvrij gekocht. Dat is volledige voeding voor hond en kat.

In het begin vonden ze het maar niks. Vreemde geur, want er zit een klein beetje pens in. De jongste was al heel snel om. Die vrat het vlees op en liet de brokken liggen.
Degene waarvan ik de meeste toestanden verwachtte, was als tweede om. De oudste at al heel snel ook veel vlees en minder brokken.
Joris, de kat waar het allemaal om te doen is, deed er het langst over. Het vlees mengde ik dus door de brokken, zodat hij er wel van moest eten. Verder kreeg hij uiteraard niks. Hij ging in die tijd alleen naar buiten als hij gegeten had. Maar hij weigerde. Totdat ... Ja, honger maakt rauwe bonen zoet.
Nu jammeren ze alle drie onder de bakjes als er gevoerd wordt. Schransen doen ze wel, want ze vinden het lekker. Maar ze krijgen kleine porties, nog steeds met de brokken erbij.

Ik voer nu steeds minder brokken en steeds meer vlees. Net zo lang tot ze over zijn. Hoe lang dat duurt hangt van de katten zelf af. Ik heb alle tijd  :biggrin2:
En wanneer ze eten krijgen eigenlijk ook nog een beetje. Ze komen thuis, tegelijk. Dan willen ze eten. Jullie weten zelf wel hoe goed katten zijn in duidelijk maken dat ze eten willen.  ;)

Joris zijn ontlasting is nog steeds stevig. Eerder wat aan de harde kant. Ook verandert de kleur: Het wordt steeds donkerder naarmate ik meer vlees voer.
Joris voelt zich goed. Hij is boevig, minder meegaand dan normaal (hij gaat niet meer vanzelf van mijn bed als ik slapen wil bijvoorbeeld), speelt en loopt regelmatig een ronde door zijn territorium. Allemaal dingen die hij al een tijd niet meer deed.

Tess heeft een dag gebraakt. Elke keer als ze at, lag het er binnen een halve minuut weer uit. 's Avonds heb ik haar Sensitive brokken gegeven met runderhart waar kokend water overheen gegoten was. Dat heeft ze binnen gehouden. Nu is alles weer normaal. Ik ga maar uit van een 'kattenbuikgriepje'.
De hond heeft alles braaf opgeruimd voor mij.

Mijn hond is moeilijk weg te houden bij het kattenvoer. Hij vindt het onweerstaanbaar. En aangezien de katten het ook lekker vinden, kan ik niet meer horen aan het gerammel of Joris de bakken uit slikt of mijn hond.
Nou ja, voor de hond ligt er vlees met pens in de vriezer. De katten vonden het walgelijk smerig, de hond vindt het een droom. Mijn neus vindt daar een middenweg in  :P

Ik ben heel blij met al jullie adviezen en berichten. Ik ben nog steeds ijverig bezig met inlezen. Maar één ding is wel erg belangrijk: De smaak en de wil van de kat. Als je daar ook rekening mee houdt, lijkt alles een beetje vanzelf goed te gaan.
Een beetje, uiteindelijk.

Bedankt, nogmaals. En ik blijf hier posten, als dat mag.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2750443
Fijn dat het beter gaat.
Ook opletten dat zijn ontlasting niet té hard wordt natuurlijk.  :P

Als je zou willen uitbreiden met andere merken kvv (ook voor de honden) kan je kvv's vergelijken op www.voerwijzer.com.
En misschien is af en toe een barfhapje ook wel leuk als extra'tje.  Gewoon wat rondkijken hier op BP, dan ga je vanzelf wel mogelijkheden zien. ;)
Gebruikersavatar
Door Neally
#2750451
Welkom Nienke Joe.
Wat super dat hij goed reageert, je wilt toch dat hij uiteindelijk een lekker boefje is. Zonder die nare rommelbuik.

(wat schrijf je leuk=compliment  :biggrin2:)
Door NienkeJoe
#2751934
Pearlsofpassion (mooie naam trouwens):
Ik ben een beetje huiverig voor echte barf, omdat Joris waarschijnlijk reageert op gluten. Dus hele dieren voeren die graan eten, gaat niet.
Ik ben er alleen nog niet achter of eendagskuikens gluten kunnen bevatten of niet. Als het kuiken graan heeft gegeten, dan kan het niet. Maar als ze niet hebben gegeten, dan kan het wel. Eieren bevatten geen gluten, omdat het één hele grote cel is. Het eigeel in het eendagskuiken heeft dus geen gluten.
Verder heb ik geen moeite met dieren voeren aan mijn dieren hoor.
Maar ze voorzien zelf wel in hun behoefte. De jongste is echt een jager. Ze is zoals een kat hoort te zijn: Snel, lenig, slank, klein, eigenwijs, koppig, nieuwsgierig en heel erg slim. Die vangt zelfs vliegende dieren uit de lucht.
Joris vangt voornamelijk kikkers en spitsmuizen. En hij vreet ze dus ook op.
Duuf is bang voor vogels, dus die jaagt niet meer. Vroeger ving ze nog wel eens een muis. Maar muizen zijn vervangen voor mos. Ze brengt plukken mos thuis. Gek beest.
Maar als er hele dieren zijn die geen gluten hebben, dan ben ik daar dus zeker voor. Het brengt wel het oerdier in de kat weer naar boven.

Ik zal je link naar voerwijzer even opslaan. Heel handig! Bedankt!

Neally:
Bedankt voor je compliment  :)
Ik wil zeker dat het weer een boef wordt. Het -je mag je weghalen hoor. Hij weegt 8,5 kilo en is uitgerekt een meter lang (zonder staart). Hij is kruising Pers x Maine Coon. Paps was Pers en heel groot. Mams was Maine Coon en ook behoorlijk hoog en lang.
Joris' zusje is ook groot: 5 kilo. En slank hoor!

Hebben jullie ook gemerkt dat jullie katten anders gingen doen toen ze over gingen op barf? Het begint mij op te vallen dat mijn katten zich anders gedragen dan normaal. Ze zijn drukker, onderzoeken meer, halen kattenkwaad uit en zijn ook feller.
Joris speelt bijvoorbeeld weer. Iets wat hij al een jaar niet meer heeft gedaan. Tess haalt allerlei soorten rottigheid uit, zoals uit ramen klimmen die open staan terwijl ze er theoretisch gezien helemaal niet door kan. Ze neemt ook andere routes: Via de verwarming (tussen verwarming en vensterbank door) naar de andere kant van de kamer lopen, via kastdeuren de kast in en dan naar beneden, enz.
Duveltje begint ook weer te spelen en wordt opeens aanhankelijk. Die kat is overal bang voor, zelfs voor haar eigen schaduw volgens mij. Maar nu ... Ze wordt bijna normaal, haha :biggrin2:
Ook glanzen de vachten heel mooi. Tess komt wat aan (ze zal nu 2,5 kilo zijn). En Joris krijgt weer dekharen en zijn vacht op zijn buik komt terug!

Ik vraag me af of het komt van het rauwe vlees. Maakt het het oerdier in de kat wakker? Of hebben ze allemaal een tekort gehad in hun voeding door de dieetbrokken. Of is het beide ...

Maar goed, het gaat prima met de katten. Ik ben moe inmiddels. Hele enerverende tijd gehad privé en de spanning van hoe Joris gaat reageren. Na alle negativiteit komt er eindelijk weer een hoop positiviteit onze kant op.
Heerlijk is dat!

Kan ik ergens foto's toevoegen?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2751963
Barf hoeft niet steeds met complete dieren te zijn hoor.
Ik voer die ook niet omdat ik niet houdt van het idee dat er dieren speciaal gestorven zouden zijn om mijn katten te voeren.  Nee, ik voer ook de onderdelen apart.  vb Eendennek, ganzenvlees en lamshart op een dag. En dan de volgende dag konijnkarkas, geitenvlees en hazenlever. Enz... Ik voer vrijwel enkel zaken die mensen toch niet willen eten (geldt niet voor echt alles, maar toch 90% van wat ik voer).
Ik stel samen, voer geen hele prooidieren.  Maar weinig mensen voeren enkel hele prooidieren aan hun katten.  Ik weet enkel Fem Fatale hier die dat doet, bij anderen is het aanvullend of bijkomstig of zelfs helemaal niet in het menu aanwezig.  Kuikens zijn een uitzondering.


Barf voeren is eigenlijk vrijwel hetzelfde als kvv, alleen voer je het ongemalen, weet je zelf wat je voert kwa kwaliteit en kan je het menu precies afstemmen op je katten.  Verder is het goedkoper of kan je betere kwaliteit voeren voor dezelfde prijs.
Als je katten niet graag knagen, kan je ook wel zelf samenstellen maar alles nog steeds malen.  Dan heb je nog steeds het prijsvoordeel en het feit dat je zelf bepaald wat je katten eten en in welke verhoudingen.  Je kan dan bevoorbeeld opletten dat je geen maagjes of darmen voert, geen nekken met slokdarm, kroppen enz... voor je kat met glutenallergie. Bij kvv weet je nooit wat ze er precies in draaien, je moet ze maar geloven.  Bij barf kan je het zelf zien, en controleren voor je het geeft.
Bovendien vinden ze het vaak veel lekkerder dan gekochte kvv.


Eendagskuikens krijgen niets te eten en kan je dus prima voeren.  Het zijn de mannetjes vanuit te legindustrie waar ze niets mee kunnen en daar wordt dus geen geld in gestopt. Vreselijke praktijk, maar de kuikens brengen hen niets op (ze moeten ze ook verpakken, opslaan, vervoeren enz... voor je ze koopt) en worden enkel gedood omdat mensen eieren willen kopen.  Ik heb dus mijn eigen kippen voor de eieren en zolang andere mensen maar eieren blijven kopen uit de eierindustrie voer ik de overschotkuikens aan mijn katten.

Dat katten levendiger, vrolijker worden en beter in hun vel komen te zitten op vers is geweten ja.  Ook afvallen gaat op vers een stuk eenvoudiger.  De energiehuishouding van een kat is gewoon op dit soort voer gebouwd, en niet op koolhydraten. Dus het is logisch dat ze nu veel meer energie vrij kunnen maken en zich beter voelen.  Ze zullen ook steviger gaan aanvoelen omdat ze meer spieropbouw krijgen ipv onderhuids vet.  Vachten gaan meer glanzen, voller staan, zachter worden en vooral minder vettig aanvoelen.  Adem gaat minder snel stinken en tanden blijven schoner en zo kan ik nog wel even doorgaan.  ;)
Door NienkeJoe
#2752600
Dat de vacht beter wordt zie ik nu al bij alle drie. En ze zijn nog niet eens volledig over op kvv.
Joris moet inderdaad afvallen. Van de dexamethason is hij vet geworden. Twee van die uiers onder zijn buik. En ook een bolle buik, geitenbuik zeg ik altijd. Twee kilo minder is prima. Spieren heeft hij gelukkig nog wel. Hij voelt stevig aan gelukkig. Maar die kleine voelt inderdaad steviger aan. Die was altijd zo slap als een natte lap als je die aaide. Nu geeft ze niet meer mee.

Eigenlijk is het raar dat we onze katten en honden brokken geven. En dat geldt voor meer roofdieren en omnivoren. Naast mijn drie katten en de hond, heb ik nog 2 rovers. Ik heb twee luipaardgekko's. Die krijgen dus krekels en soms gehakt met kalk. Ze zijn nu oud en leggen niet zo vaak meer eieren, dat scheelt.
De gerbil die ik heb lust ook wel een stukje dier. Die krijgt dus ook eens een krekel, huisvlieg of een brokje hondenvoer. Vinden ze echt lekker. Rauw vlees eten ze niet, tenzij ze erg ziek zijn.
Door mijn opleiding (dierverzorging/paraveterinair) heb ik veel geleerd over voeding voor dieren. Grote katachtigen, wolven en andere roofdieren krijgen dus rauw vlees, met supplementen. De meeste bezoekers vinden het niet leuk als je een hele koe in een verblijf gooit. En ik denk dat de meeste verzorgers het ook niet leuk vinden om een dooie koe ergens neer te leggen.
Maar op de een of andere manier heeft men het bij huisdieren altijd over brokken en andere droge voeders. Blikvoer wordt wel afgedaan als onnodig en dikmakend. Maar brokken dus niet.

Ik heb op zich geen moeite met het voeren van hele dieren. Als je als mens de voederdieren met respect behandeld, is er niks mis mee. En de voederdieren worden met goed voer gevoerd, omdat ze gezond moeten zijn. Als ze al gevoerd worden ... (eendagskuikens, babymuizen, enz.)
Voor deze hagedissen had ik een slang (rode rattenslang). Ik fokte zelf de muizen. Ik wist dus dat de muizen een goed leven hebben gehad en dat ze goed gevoerd waren. Ook waren ze gezond. De moeders werden nooit gevoerd. Die bleven voor de fok. En de fokman dus ook.
Ik bouwde zeker een band op met mijn muizen. Ze werden geboren, ze waren schattig, ze werden verzorgd en je herkende hun karaktertjes.
Ik hou nog steeds muizen als huisdier vaak. Nu even een gerbil dan.
Maar die muizen zijn huisdieren, geen kattenvoer! Levende dieren gaan niet naar de katten. Zelfs nog geen krekel. Katten zijn walgelijke moordenaars. Echt afgrijselijk vind ik dat. :'(

Het is wel een idee om eens een heel stuk te geven aan de katten. Rauwe kip vinden ze tot nu toe niet lekker. Hart vinden ze ook niet lekker. Dus wat dat betreft is gemengd voeren wel heel handig, omdat ze dan wel alles binnen krijgen wat ze nodig hebben. Weinig variatie, dat wel.
Maar misschien vinden ze een kuiken wel lekker. De jongste vindt het zeker geen probleem. En ik denk dat die bange het ook wel lekker vindt. Joris, ik weet het niet. Die kat is mysterieus hoor.

Kippen zijn geweldig hè? Wij hebben ze vroeger ook gehad. We hebben ze uiteindelijk naar de dierentuin in Emmen gebracht. We hadden zijdehoenders, witte.
Nu kan ik even geen kippen nemen, omdat mijn vader een longtransplantatie heeft gehad. Kippen zijn 'vies' en stoffig. Hij mag er dus niet bij in de buurt komen. En dat betekent dat hij niet meer op bezoek mag komen als ik kippen heb. Dat zou toch jammer zijn.
Dus ik wacht gewoon tot mijn vader er niet meer is. Niet dat ik dan de volgende dag kippen heb of zo ...  :P
Maar ze komen er zeker weer. Hopelijk duurt het nog heel lang, haha!
Maar ja, die eigen eitjes zijn toch heerlijk hoor. En zo af en toe eens een paar kuikens is ook erg leuk.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door