Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Petra_
#2735356
Hallo allemaal!

Aangezien ik hier nieuw ben, laat ik mij even voorstellen.
Ik ben Petra, 23 jaar en woon sinds kort met mijn vriend in ons huisje in Bilthoven.
We hebben twee lieve katten; Misty van bijna 2 jaar oud en Lajka is 1,5 jaar oud.

Sinds kort hou ik mij bezig met het voeren van vers vlees aan mijn katten, omdat Lajka een allergie heeft. We weten alleen nog niet precies waarvoor. We hebben, op aanraden van de dierenarts, verschillende soorten brokjes geprobeerd en verschillende tests gedaan in de hoop erachter te komen waar ze allergisch voor is, maar dit alles zonder resultaat.
Toen was ik het eigenlijk een beetje zat en begon mij te verdiepen in vers vlees voeren. Ik heb op internet gelezen en een boekje 'Voer voor Carnivoren' gekocht.  Via deze weg kwam ik dus ook op jullie forum en vond het erg leuk!

Ik heb Lajka nu 8 weken op één eiwitbron gezet, namelijk kip. Ik geeft haar spier- en orgaanvlees en kippenvleugeltjes voor het bot. Dit haal ik voornamelijk bij de gewone supermarkt. De vleugeltjes wilt ze niet altijd opeten, dus ik doe ook regelmatig fijngemalen eierschaal over haar vlees om te zorgen dat ze toch voldoende calcium binnenkrijgt.
De allergie is wel minder geworden, maar ze heeft nog steeds jeuk en een flinke kale plek op haar buik. Heeft iemand misschien ervaring met een allergische kat en vers vlees voeren? Ik wil volgende week een andere eiwitbron gaan proberen, maar vind het moeilijk vlees te kiezen dat niet te duur is en ook makkelijk verkrijgbaar is. Ik zat zelf niet aan een ander soort gevogelte te denken, maar aan lam of konijn van de slager ofzo. Dit is een eiwitbron dat ze nog nooit heeft gehad, dus op hoop van zegen....
Misty heeft een tijdje ook vers vlees gehad, maar op een gegeven moment wilde ze het niet meer eten en begon ze af te vallen. Ik heb haar toen weer brokjes gegeven en nu is ze weer op haar oude gewicht.

Nou, dit was het dan zo'n beetje :)
Door fem fatale
#2735358
Ik denk inderdaad dat kip niet de handigste vleessoort is om mee te elimineren, want het zit in veel brokjes en er zitten veel medicijnen in.

Volgens mij wordt carnibest konijn hier wel een aangeraden?

En welkom natuurlijk.
Door Mowgli
#2735395
Welkom op BP, een goede plek om veel informatie te verzamelen, ook over elimineren.

[quote="fem fatale"]
Ik denk inderdaad dat kip niet de handigste vleessoort is om mee te elimineren, want het zit in veel brokjes en er zitten veel medicijnen in.

Volgens mij wordt carnibest konijn hier wel een aangeraden?
[/quote]Dat was ook mijn eerste gedachte, om beter niet met kip te elimineren, omdat juist vele dieren allergische reacties op kip krijgen. Met elimineren begin je met een diersoort wat je kat nog nooit heeft gegeten. Ik geloof dat ik ook gelezen heb over het best beginnen met konijn.
Door Haasm
#2735447
Sluit ik me volledig bij aan, en het leuke van konijn is dat het goed gegeten wordt. Wel is het zo bij ons de kvv maar even gegeten werd en daarna was het saai en aten ze het niet meer. We zijn nu om naar barf en dat gaat erin als koek (raar gezegde voor een kat, maarja je snapt het wel ;) ). Mogelijk kan je tzt barf met iemand uit de buurt mee bestellen en het is ook goedkoper als kvv. Helaas is het is ook wel wat meer werk :-\
Door Mowgli
#2735510
[quote="Haasm"]
en het leuke van konijn is dat het goed gegeten wordt.[/quote] Inderdaad, onze Mowgli is een mieperd met eten. Erg veel dingen zijn bah. Maar konijn is toch nog steeds zijn favoriet. Als ik nieuwe "smaken" introduceer, dan wordt er bijna altijd standaard konijn doorheen gemixt, mits ik konijnenvlees / gemalen konijn heb.
Door Petra_
#2735518
Bedankt voor jullie tips! Ja, achteraf was kip inderdaad niet de beste keuze.
Als ik jullie ervaring zo hoor, denk ik dat konijn een goede keuze is. In barf moet ik me de komende tijd meer verdiepen, want kvv wordt inderdaad snel eentonig voor ze. Dat lijkt me ook de reden waarom Misty nu haar neus voor de kip optrekt :P
Hopelijk gaat het er dan voor beiden straks 'in als koek'  ;)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2735866
Zeker als je erna een eliminiatiedieet wil beginnen, zou ik nu even doordoen zoals je bezig bent en je eerst goed inlezen.
Als je dan precies weet wat je gaat doen, kan je met je eliminatiedieet beginnen.

Als ze het vleesbot niet goed opeet, zou je er een paar tikken met een hamer op kunnen geven zodat het eenvoudiger wordt. Vleugels zijn inderdaad nogal hard. 

En verder is het natuurlijk erg duur als je je vlees in de supermarkt of bij de gewone slager haalt. Er bestaan echter ook barfleveranciers.  In de 'a la carte' onder de rubriek 'Vraag en Aanbod/ Verzamelplaats, kan je barfleveranciers vinden. Kijk ook verder dan je eigen provincie, want vele leveranciers leveren in heel NL.
Als je zou willen bestellen kan je dat ook melden in de V&A, met de vraag of er iemand mee wil bestellen. Door samen te bestellen kan je de bezorgkosten vermijden of toch minstens verminderen.  Je kan ook aansluiten bij de vraag van een ander om samen te bestellen.  Je kan natuurlijk ook gewoon op jezelf bestellen, dat staat je vrij. 
Kijk er maar eens rond, het wordt je vast vanzelf duidelijk.  ;)
Door JosJ
#2736181
[quote="Petra_"]
... maar ze heeft nog steeds jeuk en een flinke kale plek op haar buik. Heeft iemand misschien ervaring met een allergische kat en ...
[/quote]

Ow... Ik had net een link over kale plekken en allergieën geplaatst. 
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... ,13.0.html
Maar het is sowieso goed om over alles over rauw voedsel  eerst op dit forum te vragen, had ik ook eerder willen weten  ???

(Ik zit een beetje te prutsen met de link, even opnieuw:)
http://www.weetjesoverkatten.nl/kaleplekken.htm
Laatst gewijzigd door JosJ op za 10 aug 2013, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2736268
[quote="JoJ"]
Ow... Ik had net een link over kale plekken en allergieën geplaatst. 
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... ,13.0.html
Maar het is sowieso goed om over alles over rauw voedsel  eerst op dit forum te vragen, had ik ook eerder willen weten  ???

(Ik zit een beetje te prutsen met de link, even opnieuw:)
http://www.weetjesoverkatten.nl/kaleplekken.htm
[/quote]

Kale plekken zijn inderdaad niet meteen voedingsgerelateerd.  Voedselallergie uit zich bij katten typisch door wonden rond de kop, vlooien geven vaak jeuk op de achterhand. Maar dat is niet altijd zo duidelijk natuurlijk.

Het spijt me voor je dat jouw DA dat niet herkent heeft als vlooienallergie. Het is altijd goed verder te kijken dan wat je DA je zegt.
Door Petra_
#2737554
Bedankt voor de link naar de kale plekken. Ze had inderdaad eerder ook grote, vieze wonden op haar oren en aan de zijkant van haar hoofd. Ik heb de wonden steeds schoongemaakt en haar 5 weken een kapje op gedaan (zo zielig :( ) en haar toen op het kip dieet gezet. Inmiddels is het kapje al een hele tijd af. De plekken op haar hoofd zijn een stuk minder, ook omdat ze er niet meer aan kon krabben, maar er zitten nog steeds kleine korstjes. Gelukkig krabt ze er bijna niet meer aan.

Ik zal ook eens kijken naar de Barf leveranciers. Dat scheelt een hoop!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door