Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door margreet
#27304
Ik probeer een beetje te barfen en wil graag op of aanmerkingen van ervaren barfers.

Maandag: pond rundergehakt,pond pens,200 gram groenteprut.lamsribje toe.
Dinsdag: pond kipfilet,pond kippenhart,200 gram groenteprut, kalfsribje toe.
Woensdag: pond kippengehakt(met bot),pond runderlappen,200 gram groenteprut.
Donderdag:beide een stuk lamsbout op schouder ongeveer 70%vlees. totaal gewicht 450 gram per hond
Vrijdag:Pond pens,pond lamshart 200 gram groenteprut,lamsribje toe.
Zaterdag:pond rundergehakt,pond kalfslappen,200 gram groenteprutje,boutje toe
Zondag:pond runderlappen,pond pens, 200 gram groenteprut, bot toe veel bot weinig vlees.

Ieder dag schaaltje karnemelk en drie maal per week rauw ei.
Yoghurt door het eten ben ik mee gestopt, na herhaaldelijk kotsen.
Laatst gewijzigd door margreet op ma 01 dec 2003, 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Angelique
#27352
[quote="margreet"]
Ik probeer een beetje te barfen en wil graag op of aanmerkingen van ervaren barfers.

Maandag: pond rundergehakt,pond pens,200 gram groenteprut.lamsribje toe.
Dinsdag: pond kipfilet,pond kippenhart,200 gram groenteprut, kalfsribje toe.
Woensdag: pond kippengehakt(met bot),pond runderlappen,200 gram groenteprut.
Donderdag:beide een stuk lamsbout op schouder ongeveer 70%vlees. totaal gewicht 450 gram per hond
Vrijdag:Pond pens,pond lamshart 200 gram groenteprut,lamsribje toe.
Zaterdag:pond rundergehakt,pond kalfslappen,200 gram groenteprutje,boutje toe
Zondag:pond runderlappen,pond pens, 200 gram groenteprut, bot toe veel bot weinig vlees.

Ieder dag schaaltje karnemelk en drie maal per week rauw ei.
Yoghurt door het eten ben ik mee gestopt, na herhaaldelijk kotsen.

[/quote]

Nah, yoghurt door je eten lijkt me ook niet zo lekker.
Dit zijn de hoeveelheden voor 2 honden? Ik vind het erop zich goed uitzien, het valt me alleen op dat je best veel groentemix voert. Niet dat dat fout is, maar misschien heeft dat een bepaalde reden?
Door margreet
#27354
[quote="Angelique"]
[quote="margreet"]
Ik probeer een beetje te barfen en wil graag op of aanmerkingen van ervaren barfers.

Maandag: pond rundergehakt,pond pens,200 gram groenteprut.lamsribje toe.
Dinsdag: pond kipfilet,pond kippenhart,200 gram groenteprut, kalfsribje toe.
Woensdag: pond kippengehakt(met bot),pond runderlappen,200 gram groenteprut.
Donderdag:beide een stuk lamsbout op schouder ongeveer 70%vlees. totaal gewicht 450 gram per hond
Vrijdag:Pond pens,pond lamshart 200 gram groenteprut,lamsribje toe.
Zaterdag:pond rundergehakt,pond kalfslappen,200 gram groenteprutje,boutje toe
Zondag:pond runderlappen,pond pens, 200 gram groenteprut, bot toe veel bot weinig vlees.

Ieder dag schaaltje karnemelk en drie maal per week rauw ei.
Yoghurt door het eten ben ik mee gestopt, na herhaaldelijk kotsen.

[/quote]

Nah, yoghurt door je eten lijkt me ook niet zo lekker.
Dit zijn de hoeveelheden voor 2 honden? Ik vind het erop zich goed uitzien, het valt me alleen op dat je best veel groentemix voert. Niet dat dat fout is, maar misschien heeft dat een bepaalde reden?
[/quote]

Ja klopt angelique is voor twee honden en die groentemix,tja ik had begrepen dat ze dit iedere dag nodig hadden voor de vitaminen enzo??????????
Maar als iemand het er niet mee eens is,ik sta voor alles open hoor.
Door Lizzy
#27361
Hoi Margreet, nou, er is veel onduidelijkheid over groentenmix/puree.

De een zegt dat het niet nuttig is om een hond groenten te geven omdat een wolf geen groenten eet en ook de maaginhoud van zijn herbivoren prooien niet opeet.

De volgende zegt weer dat een wolf wel de maaginhoud van zijn prooi opeet en dus moet een hond groentenmix hebben.

En nog een volgende zegt: sommige wolven eten de maaginhoud wel en andere niet, maar geef tenminste groentenmix want het vlees/botten bevat niet genoeg vitamines, mineralen en vetzuren (tenzij je altijd hele prooidieren kunt geven en volgens mij dan nog het liefst van wilde/natuurlijke oorsprong - in mijn ogen dus haast niet en misschien eerder geheel niet mogelijk, tenzij je vlak bij Roger woont en bij hem kunt shoppen en in de leer kunt :D).

Ik geef dus wel groentenmix/puree en ik blijf dat ook doen.

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 01 dec 2003, 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#27391
Hoi Margreet, ik ben toch al niet goed in rekenen (Ink wel - hint hint), maar het zou wel handig zijn als je ons even verteld hoe zwaar de botjes ongeveer wegen en of ze louter uit bot of ook nog uit vlees bestaan. Eten ze de botten helemaal op?

Tja, zo op het oog (zonder enige berekening) ziet het er hartstikke goed uit joh!!! Ik denk wel dat je kunt proberen om nog iets meer af te wisselen in het orgaanvlees. Zo mis ik bijv. lever (van bijv. kalf of lam of desnoods kip) en nier (van kalf of lam) voor de vitamine A. Je hoeft niet zo veel lever te geven hoor, maar 1 ons per week is wel goed.

Ik denk dat je ook nog wat afwisseling kunt gebruiken in de vleessoorten. Ik zat te denken aan hele, rauwe vette vis. Bijv. sardien of makreel. Is dat wat, denk je?

Ook met soorten groenten zoveel mogelijk afwisselen.

Maar goed, dit is natuurlijk een menu van 1 week en je was misschien al van plan om orgaanvlees enzo af te gaan wisselen? Zo ja, dan heb ik niks gezegd ;D

Doe je nog wat aan supplementen? Zo ja, welke?

En geef jij jou honden 1 maal per dag te eten?

Groetjes, Lizzy
Door margreet
#27400
[quote="Lizzy"]
Hoi Margreet, ik ben toch al niet goed in rekenen (Ink wel - hint hint), maar het zou wel handig zijn als je ons even verteld hoe zwaar de botjes ongeveer wegen en of ze louter uit bot of ook nog uit vlees bestaan. Eten ze de botten helemaal op?

Ja Lizzy die eten ze helemaal op en ik zal ze morgen eens wegen,het is 90 % bot.

Tja, zo op het oog (zonder enige berekening) ziet het er hartstikke goed uit joh!!! Ik denk wel dat je kunt proberen om nog iets meer af te wisselen in het orgaanvlees. Zo mis ik bijv. lever (van bijv. kalf of lam of desnoods kip) en nier (van kalf of lam) voor de vitamine A. Je hoeft niet zo veel lever te geven hoor, maar 1 ons per week is wel goed.

Zal ik doen.

Ik denk dat je ook nog wat afwisseling kunt gebruiken in de vleessoorten. Ik zat te denken aan hele, rauwe vette vis. Bijv. sardien of makreel. Is dat wat, denk je?

Heel stom ja ze krijgen inderdaad ook regelmatig vis,helemaal vergeten .

Ook met soorten groenten zoveel mogelijk afwisselen.

Groentes zijn inderdaad een heleboel verschillende soorten, pureer ik voor ongeveer drie weken en daarna weer eens andere.

Maar goed, dit is natuurlijk een menu van 1 week en je was misschien al van plan om orgaanvlees enzo af te gaan wisselen? Zo ja, dan heb ik niks gezegd ;D

Doe je nog wat aan supplementen? Zo ja, welke?

Nee zoals wat?

En geef jij jou honden 1 maal per dag te eten?

Ja.

Groetjes, Lizzy
[/quote]
Door Lizzy
#27402
Hoi Margreet, OK! Super! Nou, als je wilt weten of je percentage gewijs ook een beetje goed zit, dan moeten we dus de gewichten van de botten weten en volgens mij komen we dan een heel end.

Maar goed, ziet er goed uit dus. Je heeft ook al vis. Cool.

Over supplementeren. Ik zat te denken aan iets van zalm of visolie voor de omega 3 vetzuren, in de winter af en toe (1 keer per week ofzo) een halve theelepel levertraan (bij gebrek aan zuivel) en iets als zeewier of jodium. Hoewel, als je bijv. ook af en toe waterkers gebruikt of zeekralen ofzo, dan heb je geen zeewier of kelp ofzo nodig.

Groetjes, Lizzy
Door Angelique
#27405
[quote="margreet"]
[quote="Angelique"]
[quote="margreet"]
Ik probeer een beetje te barfen en wil graag op of aanmerkingen van ervaren barfers.

Maandag: pond rundergehakt,pond pens,200 gram groenteprut.lamsribje toe.
Dinsdag: pond kipfilet,pond kippenhart,200 gram groenteprut, kalfsribje toe.
Woensdag: pond kippengehakt(met bot),pond runderlappen,200 gram groenteprut.
Donderdag:beide een stuk lamsbout op schouder ongeveer 70%vlees. totaal gewicht 450 gram per hond
Vrijdag:Pond pens,pond lamshart 200 gram groenteprut,lamsribje toe.
Zaterdag:pond rundergehakt,pond kalfslappen,200 gram groenteprutje,boutje toe
Zondag:pond runderlappen,pond pens, 200 gram groenteprut, bot toe veel bot weinig vlees.

Ieder dag schaaltje karnemelk en drie maal per week rauw ei.
Yoghurt door het eten ben ik mee gestopt, na herhaaldelijk kotsen.

[/quote]

Nah, yoghurt door je eten lijkt me ook niet zo lekker.
Dit zijn de hoeveelheden voor 2 honden? Ik vind het erop zich goed uitzien, het valt me alleen op dat je best veel groentemix voert. Niet dat dat fout is, maar misschien heeft dat een bepaalde reden?
[/quote]

Ja klopt angelique is voor twee honden en die groentemix,tja ik had begrepen dat ze dit iedere dag nodig hadden voor de vitaminen enzo??????????
Maar als iemand het er niet mee eens is,ik sta voor alles open hoor.
[/quote]

Nee, het is neit dat ik het er niet mee eens ben, maar wat me verteld is, is dat 1 klontje uit de ijsvormpjes gfmix per dag voldoende is. Ik gaf voordien ook meer gfmix dan die hoeveelheid. Het kan verder ook geen kwaad, maar meestal zie je dat men meer groenten gaat voeren als er afgevallen moet worden. Dat doe ik wel bij onze oudste die wat sterker aanzet, die krijgt verhoudingsgewijs meer groentenmix. bij mij bestaat de groentenmix wel alleen uit groenten, fruitmixje geef ik alleen met yoghurt oid. (lijkt me lekkerder)
Door margreet
#27407
Ik gebruik wel alfalfa maar waterkers ken ik eerlijk gezegd niet, verder schrijf je bij gebrek aan zuivel ,levertraan, maar ze krijgen ieder dag karnemelk beschouw je dat niet als zuivel?
Door Lizzy
#27408
Lastig met die groentenmix....

Ian Billinghurst zegt 15%-20% groenten en fruit

Mogens Eliasen zegt 1/3 van het totaal aan voedsel is groenten

Kymythy Schultze zegt dat groenten het derde ingrediënt moet zijn (van de piramide).

Dat is in ieder geval altijd meer als 1 ijsklontje. Voor mijn honden komt de 15%-20% van Ian B op zo'n 150-200 gram per dag voor mijn honden.

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 27 jan 2004, 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door margreet
#27409
Hoi Angelique fruitmix geef ik helemaal niet,ik heb me laten vertellen dat er veel suikers inzitten en mijn oudste is zeker vijf kilo te zwaar,dus dat laat ik maar achterwege
Door Lizzy
#27411
[quote="margreet"]
Ik gebruik wel alfalfa maar waterkers ken ik eerlijk gezegd niet, verder schrijf je bij gebrek aan zuivel ,levertraan, maar ze krijgen ieder dag karnemelk beschouw je dat niet als zuivel?

[/quote]Ik heb net even de tabellen van DHont er op na geslagen en in karnemelk zit geen vitamine D. Nu is de vraag of honden persee extra vitamine D (in de vorm van levertraanolie - ik vind supplementeren met vitamine A/D druppels of pillen zeeeeer listig!) nodig hebben.... Ik heb besloten dat 1 maal per week een paar druppels geen kwaad kan (alleen in de winter).

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 01 dec 2003, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Helen
#27477
[quote="Lizzy"]
[quote="margreet"]
Ik gebruik wel alfalfa maar waterkers ken ik eerlijk gezegd niet, verder schrijf je bij gebrek aan zuivel ,levertraan, maar ze krijgen ieder dag karnemelk beschouw je dat niet als zuivel?

[/quote]Ik heb net even de tabellen van DHont er op na geslagen en in karnemelk zit geen vitamine D. Nu is de vraag of honden persee extra vitamine D (in de vorm van levertraanolie - ik vind supplementeren met vitamine A/D druppels of pillen zeeeeer listig!) nodig hebben.... Ik heb besloten dat 1 maal per week een paar druppels geen kwaad kan (alleen in de winter).

Groetjes, Lizzy
[/quote]

Ik geef 's winters ook levertraan. Een of twee keer per week enkele druppels.

groetjes Helen
Door Angelique
#27486
[quote="margreet"]
Hoi Angelique fruitmix geef ik helemaal niet,ik heb me laten vertellen dat er veel suikers inzitten en mijn oudste is zeker vijf kilo te zwaar,dus dat laat ik maar achterwege
[/quote]

Daar heb je gelijk in hoor, daarom geef ik het maar hooguit 1 keer per week.
Door Ink
#30180
Owwwkeeee dan. Even een beetje zitten plussen en minnen and these are the results of the Dutch jury.

vlees (rund, kip, kalf, lam) 4.500 gram 45%
bot (kip, kalf, lam) 1.800 gram 18%
orgaan (**) 2.500 gram 25%
GF 1.200 gram 12%
1 week = 2 honden 10.000 gram

** = runderpens, kippenhart, runderhart

Orgaan is denk ik een beetje hoog en wat mij betreft zeker als dat 3 keer per week pens is. Valt daar nog wat muziek mee te maken?
En hoeveel krijgt Lana nu per dag?

O ja en nog wat voor de statistieken. Ik geef zelf geen gehakt meer. Op de eerste plaats is het wEEr gemalen spul waarvan je niet precies aard en omvang kan zien en op de tweede plaats spoort die gemalen prut niet met de basisprincipes. Remember het gebit en het spijsverteringsstelsel? Gemaakt om grove brokken te scheuren en te verteren. Dus bij mij is gemalen (orgaan)vlees sinds enige tijd geschrapt.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door