Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

#2734914
Parelridder schreef: Ik las net dit artikel: kankerverwekend kruidenmiddel
Ik deel het omdat kruiden vaak zo veel onschuldiger en milder lijken dan middelen uit de reguliere geneeskunde en het naar mijn idee goed is ons te blijven beseffen dat natuurlijke middelen niet per definitie onschadelijk of mild zijn.
Helaas @Parelridder, ik kan het bericht niet lezen, tenzij ik cookies accepteer. Waar gaat het over? Ik ben er erg in geinteresseerd.
Gebruikersavatar
Door berenboot
#2734929
Kankerverwekkend kruidenmiddel
Chinees kruid veroorzaakt specifieke vingerafdruk in tumoren

Door: Nadine Böke

Lijf & Gezondheid

Het kruid Aristolochia, dat te vinden is in allerlei Chinese kruidenmiddeltjes, is behoorlijk kankerverwekkend. Twee onderzoeksteams ontdekten los van elkaar wat voor soort mutaties het kruid veroorzaakt.

© AnRo0002 / Wikimedia
Aristolochia is niet één plant, maar de naam van een groep verwante planten. Hier zie je een van de planten uit die groep, Aristolochia clematis, een soort die in Europa groeit.

Natuurlijke medicijnenmengsels zijn beter dan “chemische”, menen sommige mensen. Maar ook in de natuur komen allerlei stoffen voor die niet bepaald goed voor je zijn. Het kruid Aristolochia (pijpbloem) is daar een duidelijk voorbeeld van. Het wordt al duizenden jaren gebruikt in Chinese kruidenmengsels vanwege de vochtafdrijvende werking. Maar aristolochiazuur, een van de bestanddelen van de plant, kan ernstige nierschade veroorzaken en is behoorlijk kankerverwekkend. Wie dit kruid slikt, loopt vooral een hoog risico op kanker van de urinewegen.

In veel Westerse landen is het kruid daarom verboden. Het middel zorgde vooral voor ophef toen bekend werd dat ruim honderd Belgische vrouwen die het in de jaren ’90 hadden geslikt als afslankmiddel nierfalen kregen. Bij sommige van de vrouwen gingen de nieren volledig kapot. Anderen kregen naast nierfalen ook kanker. Toch zijn er online nog steeds kruidenpreparaten te koop waar Aristolochia in zit, en glipt het kruid ondanks controles regelmatig toch ons land binnen, onder meer door onduidelijke etikettering van Chinese medicijnen. In andere delen van de wereld is het niet verboden. Onder meer in Taiwan wordt het nog volop gebruikt; met alle gezondheidsschade van dien.

Twee internationale onderzoeksgroepen hebben nu, onafhankelijk van elkaar, gekeken hoe aristolochiazuur kanker veroorzaakt. Zij deden dit door de genetische informatie van tientallen urinewegtumoren uit te pluizen, allemaal afkomstig van Taiwanezen die regelmatig kruidenpreparaten met Aristolochia slikten. De uitkomsten van beide onderzoeken staan in Science Translational Medicine.

Het kruid blijkt een heel specifieke carcinogene werking te hebben, waardoor het een typische genetische vingerafdruk achterlaat in de tumoren. Kanker ontstaat door fouten in het DNA. DNA is samengesteld vier zogenoemde basen, aangeduid met de letters A, C, G en T. De meeste kankerverwekkende stoffen veranderen zo’n G in een T of een A. Maar aristolochiazuur blijkt vooral A’s in T’s te veranderen.

Zo’n enkele letterverandering kan er al voor zorgen dat een gen niet meer werkt. En als het kapotte gen er eentje was die betrokken is bij het onder controle houden van celdeling, kan er kanker ontstaan. Aristolochiazuur bleek ook nog eens dubbel zo veel van zulke letterveranderingen, oftewel mutaties, te veroorzaken dan andere kankerverwekkende stoffen, zoals tabaksrook of UV-straling. De combinatie van het afwijkende type mutaties en de grote hoeveelheid ervan zorgt ervoor dat tumoren die worden veroorzaakt door het kruid goed te onderscheiden zijn van andere typen tumoren.

Een van de twee onderzoeksgroepen ging nog een stapje verder. Deze artsen keken of ze de typische genetische vingerafdruk van door Aristolochia veroorzaakte tumoren misschien ook terug konden vinden bij 93 Taiwanese patiënten met leverkanker. En jawel: bij elf van hen leek het er sterk op dat de tumor was veroorzaakt door aristolochiazuur. Deze mensen bleken ook inderdaad allemaal het kruid te hebben geslikt. Leverkanker kan hiermee worden toegevoegd aan het lijstje van ziekten die Aristolochia kan veroorzaken, en het kan best dat de plant ook nog andere vormen van kanker veroorzaakt.

Maar uiteindelijk gaat het beide teams erom dat hun vinding handig is bij de diagnostiek van tumoren. Met behulp van genetische vingerafdrukken zoals deze kan worden nagegaan waardoor een tumor is veroorzaakt. En als je dat weet, wordt het ook mogelijk om de tumor gerichter te bestrijden.

Deel
Gebruikersavatar
Door Extreme
#2735054
Had het stuk idd al eens gelezen.
Ik heb begrepen dat Aristolochi, niet onbehandeld verkocht of gebruikt mag worden in wat voor kruidenmengels dan ook in nederland.
Blijft bij mij wel de vraag hoe word dit gecontroleerd?
De leverancier zegt  goede banden te hebben met de verwerker van dit kruid, maar als er in de hele wereld gesjoemeld kan worden met medicijnen/kruiden of wat dan ook, omdat er geld mee gemoeid gaat, hoe zeker is het dat alle Aristolochi, die die leverancier ontvangt(waarschijnlijk van verschillende toeleveranciers), ook allemaal 100% zuur vrij zijn?
En als er bv 1 toeleverancier de boel belazerd, hoe groot is het risico als deze vermengd word met  spul van andere wel betrouwbare leveranciers?

Ja parelridder ik denk dat het verstandig is om er voor te waarschuwen dat kruiden ook gevaarlijk kunnen zijn, dat als je dat overweegt om te gaan gebruiken je dit niet op eigen houtje moet gaan doen, maar bij een goede (alternatieve/holistische/homeopatische) dierenarts.
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door