Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2734773
Ik had al een tijdje het vermoeden,dat als ik Radja met de hark (weet niet hoe zo'n ding heet) had gekamd,vaak kreeg ze een dag daarna een hotspot! Na eergisteren weet ik het wel zeker! Eergisteren heb ik haar na 6 wkn weer uitgebreid behandeld en prompt gisteren een grote hotspot! Alles is hetzelfde gebleven,voer,tussendoortjes ect. Het kan natuurlijk samenloop van zijn,dat ze bijvb.toch is geprikt door een mug,maar toch het viel/ valt me op! Wie herkent dit?

Groetjes Jacqueline
Laatst gewijzigd door Radja op di 13 aug 2013, 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2734776
Van alleen harken krijg je geen hot spot natuurlijk, tenzij je te lang doorharkt en de huid beschadigt. Dan kun je lilukke plekken krijgen. Volgende keer dan maar om de drie weken wat minder grondig harken. voor nu zou ik er een verzachtend cremetje opsmeren.
Gebruikersavatar
Door Radja
#2734782
Heb het super voorzichtig gedaan!juist omdat ik mijn vermoedens al had,mijn vriendin had met haar hond ook na het harken last! Heb er sudocreme opgedaan en vandaag gewassen met mengsel van theetreeshampoo en rozemarijn (las dat rozemarijn prima werkt tegen jeuk,huid en vliegende kwelgeesten ;)posting ergens in 2009) ik heb nu ook olijfolie met rozemarijn getrokken en ga dit 1x per dag geven,hoop dat het helpt,als het uitwendig helpt,misschien ook wel inwendig! 1 x per 3 wkn heb ik ook gedaan toen ze nog op "ander voer" zat zelfde effect,maar toen jatte ze ook wel eens een stukje brood van papegaai en kippen!

Groetjes
Door eelke
#2734790
Wat voor vacht heeft je hond?

Van normaal en zeker van zachtjes harken lijkt het mijn vreemd dat een hond daar een hotspot van krijgt... zit er geen scherp stukje aan?
Gebruikersavatar
Door Radja
#2734795
Radja is Duitse staande langhaar en heeft redelijk lang haar,nu we CB gebruiken ,voelt het stugger dan op dat andere voer! Als ik haar hark kwam,eergisteren stuk minder, een enorme lading oud haar uit,neem aan ondervacht! Is me ook eerst geadviseerd om in de zomer 1x per week te doen,maar dat is voor haar een kwelling,vandaar ook 1 x per 3 tot 6 wkn dat ik het doe!
Door eelke
#2734801
Een hark hoor je eigenlijk alleen in de rui te gebruiken, zeker niet 1 keer per week...
Een duitser heeft inderdaad ook wel een fatsoenlijke vacht, vind het echt vreemd dat ze een hotspot krijgt. Die punten van een hark zijn toch gewoon dik en zacht?

Je bedoeld niet een slicker he?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Door Radja
#2734804
Het ziet er echt uit als een hark,met die mesjes ertussen! Lijkt op een hark voor in de tuin en tussen de tanden zitten mesjes! Je krijgt daar mega bergen met doodhaar mee weg!
Door eelke
#2734806
Radja schreef: Het ziet er echt uit als een hark,met die mesjes ertussen! Lijkt op een hark voor in de tuin en tussen de tanden zitten mesjes! Je krijgt daar mega bergen met doodhaar mee weg!
Mesjes?
Zo een?
Afbeelding

Of zo een?
Afbeelding

Of zo'n furminator?

Mesjes klinkt als absoluut niet goed voor de vacht...

Ik heb er zo een
Afbeelding
Door Lil
#2734815
Die onderste afbeelding bij Eelke heb ik ook en dan met roterende tanden. Daar is nog nooit iets mis mee gegaan. Zelfs mijn oudje met korte haren kan ik daar zonder problemen mee kammen, alleen verwijderd het bij hem te weinig vacht maar lekker vind hij die kam wel altijd. Gebruik die bij hem dus om gewoon even lekker te krabbelen. Bij mijn Tervueren was dat de enige kam die ik in ruim 4 jaar tijd ooit gebruikt heb.
Door Lil
#2734842
Radja schreef: De eerste foto,maar sorry ik vergeet er in deze post erbij te vermelden dat Radja Atopie heeft en daardoor hyper gevoelige huid!
Mijn Tervueren had ook atopie. De aangedane huid kamde ik niet (was bij haar gelukkig de poten). Als ze op plekken atopie heeft die je moet kammen, dan zou ik eens proberen om voorzichtig met je vingers de haren te ontwarren. Werk dan ook niet vanaf de huid naar boven, maar begin bij het uiteinde van de vacht en werk dan heel voorzichtig naar de huid toe.

Dit is gewoon iets dat mijn boerenverstand zegt, ik ben geen trimster of zo.
Door suzanne 1
#2734846
Als je die bovenste hebt (een soort coat king) dan vind ik het niet gek dat ze daar een hotspot van krijgt. Helemaal niet met een gevoelige huid. Als hij een beetje aan de haren trekt en er komt een rimpel in de huid kun je zo met die mesjes in de huid snijden.  En dan kun je idd een hotspot krijgen. Ik zou die onderste nemen met roterende tanden (herders harkje). Dan weet je zeker dat je niet in de huid kan snijden en die haalt ook veel ondervacht eruit. En door de roterende tanden trekt hij niet aan de vacht wat het ook veel fijner voor je hond maakt.
Gebruikersavatar
Door Radja
#2734856
Suzanne dank je wel! Toen het me al eerder opviel zaten we nog in de uit probeer fase! Voer,kippenpoep eten (kippen op een andere losloopplek in de tuin),schoonmaakmiddelen,ect. Maar mijn gevoel zei toen al dat het aan de hark kon liggen!
Door bosnimf1976
#2734858
Als ik onze Golden met atopie soms kam blijkt er af en toe ook kapotte plekjes onder te zitten die dan stuk gaan of gaan bloeden. Heb ik het toch te hard gedaan. Ook heb ik het idee dat soms na kammen de huid toch wat gevoeliger is
Door eelke
#2734861
Mijn golden met allergieën kam ik sowieso niet eigenlijk, ik merk dat dat ook de jeuk weer verergerd enzo. Is ook niet fijn voor hem, hij kan (kon, want hij heeft nu bijna geen plekken meer) dan bijna niet stil staan door al het gekriebel. Ik heb een waterblazer aangeschaft, en die blaast de losse haren eruit. Vind het een fijne oplossing voor een gevoelige huid! :)

Ik heb deze (ik zie dat ie nu wel weer duurder geworden is :( )
https://www.vidaxl.nl/waterblazer-voor-honden

Ander voordeel is ook weer dat het super makkelijk is om hem goed droog te blazen als hij nat is van zwemmen of de regen, is ook weer beter voor de vacht. Ik ben er behoorlijk gelukkig mee :)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door