Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2734319
Ik weet het even niet meer, en heb met dit totaal geen ervaring, misschien dat jullie mij kunnen helpen ?

Wij hebben 2 herplaatsers, beide gingen een stuk vaker naar de bak dan onze oude katten maar ja ... Je kent de geschiedenis niet en volgens de oude eigenaren viel het allemaal reuze mee (maar ja, die waren ook veel van huis)
Met Max zijn we al een keer naar de DA geweest om dit te laten checken, maar dit werd toen gegooid op stress gezien de DA dat vaker zag bij herplaatsingen (veel en kleine beetjes plassen) en gezien hij geen urine uit Max kon krijgen wilde hij het nog even aankijken.
Hebben toen wel iets gehad om de blaas tot rust te laten komen, maar weet even niet meer hoe het heet.

Afijn, beide katers zijn hier inmiddels helemaal gewend en hebben naar ons idee geen stress meer.
Max plaste wat vaker dan onze oude kat, en Beer plast gewoon normaal ....
Echter vond ik laatst wat bruin/rode druppels op hun eigen kamer, en vandaag weer.

Vandaag kreeg ik er ineens een raar gevoel bij en heb ik bij een vriendin urine sticks gehaald om hun urine te testen.
Beide katers hebben LEUCO en bloed in hun urine (en niet zo'n beetje ook)
Max zijn urine was trouwens wel normale kleur, en die van Beer za je duidelijk dat er bloed inzat  :-\
Manlief heeft ook en stickje in zijn eigen urine gedaan om te kijken of die sticks wel goed waren, maar dat was het geval

Nu zeggen we ons romantische weekendje weg maar op, en gaan we morgen maar naar de dierenarts met beide katers, maar heeft iemand hier tips/trucs wat ik morgen niet moet vergeten te vragen bij de DA ?
Ze zullen morgen zelf ook wel een bloedonderzoek doen, maar ik vraag me af wat het naast blaasontsteking / blaasgruis nog meer kan zijn, en hoe we dat aan moeten pakken  :-\

Life sucks, 3 van onze 4 huisdieren ziek ... Kon ik het maar overnemen hé
Laatst gewijzigd door Monique77 op do 08 aug 2013, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
#2734661
Haha, moest even alles overtikken  :biggrin2:

We zijn weer terug van de dierenarts en het was een bijzonder bezoekje :

Beide katten hadden nl precies dezelfde waardes, alleen de concentratie van de urine was afwijkend.
Hieronder een verslag van de waardes :

Beer :
GLU +- 2.8 mmol/L
*PRO ++++ 10 g/L
URO NORMAL umol/L
BIL - umo/L
cre OVER g/L
PH 6.5
*BLD +++ 10 mg/L
KET - mmol/L
NIT -
*LEU 500Leu/ul
*P/C + 200 mg/gCR
SG1030

Max :
GLU +- 2.8 mmol/L
*PRO ++++ 10 g/L
URO NORMAL umol/L
BIL - umo/L
cre OVER g/L
PH 6.5
*BLD +++ 10 mg/L
KET - mmol/L
NIT -
*LEU 500Leu/ul
*P/C + 200 mg/gCR
SG1050

Blaasgruis en/of niestenen waren het iedergeval niet volgens de DA.
Nierproblemen was ook zeer onwaarschijnlijk gezien de leeftijd en de goede concentratie waardes van de urine.
Verder is het klinisch beeld goed : ze zien er prachtig uit (niet dof/uitgedroogd) en zijn ze speelt, actief en eten/drinken gewoon normaal -> nou ja, zoals ze vanaf het begin hebben gedaan hier, dat is het lastige met herplaatsers die je nog niet al te lang hebt natuurlijk.
Het vreemde is dat ze wel bloed in hun urine hebben, maar geen bacterie
Ook hebben ze teveel eiwitten in hun urine, maar waar dat vandaan komt ????

Voorlopig hebben beide katten een AB kuur voorgeschreven gekregen om te kijken of dat iets aan het vele plassen (en bloed/eiwitten in urine) gaat doen.
Over 2 weken moeten we opnieuw urine inleveren om het te laten bekijken.

Duimen jullie mee dat er geen enge dingen uitkomen dan ??
#2734681
sylvi@ schreef: Max zijn soortelijk gewicht van de urine (SG1050) is iig veel te hoog, wat krijgen ze te eten?
Als het kvv is, zou ik daar extra water aan toe voegen, bij barf kijken of je ze op 1 of andere manier toch extra kan laten drinken.
Waaruit maak jij op dat het veel te hoog is ?
De dierenarts schrok niet van deze waardes, zeker niet gezien hoe de katten eruit zien, dus ik vraag me af waar jij de "veel te hoog" vandaan haalt ?
#2734695
Mijn kat met een verleden van blaasstenen had ook altijd 1050 SG, is mij nooit iets van gezegd dat dit te hoog is. Maar de internist en uroloog vinden dit dus echt veel te hoog.
Door het SG omlaag te krijgen kan je problemen met steen vorming voorkomen (want mochten er kristallen vormen, plassen ze dat mooi uit), dat is nu niet aan de orde (mooie ph) maar mocht de ph door een ontsteking omhoog gaan, dan ligt blaasgruis op de loer.
#2734700
Maar zou dat niet in verband staan met een andere waarde (dat iets aan twee voorwaarden moet voldoen) als alles normaal is namelijk is die SG niet te hoog - en ik heb echt heeeeeel veel katten gehad en ze hadden allemaal een waarde tussen de 1.040 en 1.055 en daar is echt nooit een probleem van gemaakt.
Ze hebben verder ook geen struviet of iets geconstateerd..
Laatst gewijzigd door Vivianneb op do 08 aug 2013, 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
#2734707
sylvi@ schreef: Mijn kat met een verleden van blaasstenen had ook altijd 1050 SG, is mij nooit iets van gezegd dat dit te hoog is. Maar de internist en uroloog vinden dit dus echt veel te hoog.
Door het SG omlaag te krijgen kan je problemen met steen vorming voorkomen (want mochten er kristallen vormen, plassen ze dat mooi uit), dat is nu niet aan de orde (mooie ph) maar mocht de ph door een ontsteking omhoog gaan, dan ligt blaasgruis op de loer.
Bedankt voor je toelichting, hier kan ik meer mee dan alleen de melding "is veel te hoog" :)
#2734720
Vivianneb schreef: Maar zou dat niet in verband staan met een andere waarde (dat iets aan twee voorwaarden moet voldoen) als alles normaal is namelijk is die SG niet te hoog - en ik heb echt heeeeeel veel katten gehad en ze hadden allemaal een waarde tussen de 1.040 en 1.055 en daar is echt nooit een probleem van gemaakt.
Ze hebben verder ook geen struviet of iets geconstateerd..
Nou hier zijn natuurlijk ook meerdere waardes niet goed, teveel eiwit, bloed.

Ik kan alleen na-papegaaien wat de internist en de uroloog mij hebben verteld (de behandelend da (2 stuks)) hebben mij hier ook niet op gewezen, terwijl dit 1 van de eerste dingen was die de internist en de uroloog opmerkten en er ook op blijven hameren dat hij voldoende moet drinken, omdat dan eventueel gruis kan worden uitgeplast. En dat het algemeen bekend is dat katten uit zichzelf te weinig drinken, ook al krijgen ze vers.
#2734753
Mowgli schreef: Dat zou wel op nierproblemen kunnen duiden. Leeftijd zegt niet altijd iets.
Dat leeftijd niet alles zegt is ons natuurlijk ook wel bekend en gelukkig heb ik een dierenarts die ook verder kijkt  ;)
Bij nierklachten zul je ook uitdroging zien en een toename in water drinken.
Tevens zou de concentratie van de urine dan veel lager moeten zijn.
Symptomen die onze kanjers beide niet hebben
#2735006
Weet je zeker dat er geen bacteriën in de urine zitten? Heb je een kweek laten maken?

Want waarom schrijft je DA dan AB voor als er geen bacteriën zouden zijn? Dat zou ik niet pikken hoor. Het is het 1 of het andere, lijkt me.
Als je een kweek laat maken krijg je trouwens meteen een anti-biogram bij en kan je gericht een AB kiezen waar de kiem sensitief aan is. Anders kan het zomaar dat je een AB gebruikt waar ze resistent voor zijn. 

Maar het is inderdaad erg vreemd dat er bloed aanwezig is en geen kristallen of bacteriën.  Waar komt dat bloed dan vandaan?
Is het sediment in de urine wel goed bekeken?  Want als je zegt dat die ene urine echt duidelijk bloed bevat, vind ik de waarden die je hier geeft nogal laag.  Zo'n stick is trouwens ook niet altijd zo accuraat bij een dierlijke urine als het over bloedgehalte gaat, je moet dat echt microscopisch laten controleren.  De kleur van de urine is trouwens ook niet altijd rechtlijnig te linken met bloedgehalte, een kleurloze urine kan vreemd genoeg ook bloed bevatten en een donkere hoeft niet altijd bloed te bevatten.  Heel vreemd, maar blijkt wel zo te zijn.

Het enige wat nu zeker en vast goed is, is zorgen dat ze meer vocht binnen krijgen.  Dat is altijd goed bij blaasproblemen.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door