Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door M@rina
#2733924
over 2,5 week gaan we met vakantie en in tegenstelling tot eerdere berichten is de vriezer geen 55liter, zoals de inmiddels overleden eigenaresse aan mij had doorgegeven, maar er kan zo'n 8 kg in het vriesvak.

Normaal voer ik het niet maar nu wilde ik kiezebrink bot/orgaan mixen mee gaan nemen en ter plekke aanvullen met spiervlees, dat is in ieder geval heel makkelijk te krijgen.
Ik kan dan konijn, kip, eend en lam meenemen en daar aanvullen met rundvlees, kalkoen, paard en misschien nog iets anders.
mijn vraag is: In de botorgaan mix zit 70% bot (karkassen, kippenrug, nekjes, niet helemaal kaal bot in ieder geval) en 30% orgaan. Hoeveel spiervlees moet ik er dan bijgeven. Ik heb bedacht dacht op 500 gram ook 500 gram spiervlees.  Ik ben niet zo goed in dit omrekenen dus graag julie hulp.

Dit is wat er in de verschillende mixen zit:
Lammix:
70% Lamsvlees- en botmix en 30% Lamspens
eendmix:
35% Eendenkarkas, 35% Eendennekken, 15% Eendenlevertje, 15% Eendenhartjes
konijnmix:
70% Konijnen karkas, 15% Konijnenhart en 15% Konijnenlong.
kipmix:
35% Kippenruggen, 35% Kippennekken, 15% Kippenlevertjes en 15% Kippenmaagjes



edit: ik zie dat hij in de verkeerde categorie staat, modjes graag verplaatsen naar vragen/problemen kvv
Laatst gewijzigd door M@rina op wo 07 aug 2013, 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Daantje
#2734000
Ik denk  dat  de Barfrekenhulp je hiermee ook kan helpen.
Als ik zie welke soort vleesbot er in deze mixen zit ,zou ik deze rekenen als 40 a 45 % vleesbot

Als je dan invult hoeveel % van het lichaamsgewicht per hond je nodig hebt
dan zie je vanzelf de juiste verhoudingen vleesbot/spiervlees/orgaan enz.

Stel : 1 van je honden weegt 20 kilo en heeft 2 % nodig van zijn gewicht= 400 gram.
Dan zou  hij 200 gram vleesbot,100 gram spiervlees  ,60 gram orgaan en 40 gram groente per dag krijgen.

Omgerekend naar deze botmixen kun je dan 2 dagen doen met 1 kilo Kiezebrink bot/orgaanmix voor  1 hond van 20 kilo  waarbij je dan 200 gram spiervlees toevoegt.

Het komt er op neer dat 70 % botmix en 30 % orgaan zo'n 40 % spiervlees nodig heeft
dus 1000 gram bot/orgaanmix + 400 gram spiervlees.Bij dit alles is geen groente meegerekend.

Ik zou zelf 500 gram botmix en 200 gram spiervlees rekenen en dan wat groente restjes toevoegen.

Misschien is het ook nog een idee om ook een  electrische koelbox mee te nemen voor de zekerheid tijdens jullie verblijf.
Sommigen vriezen echt goed op de koudste stand .Dan ben je niet zo afhankelijk van de vriezer ter plekke.
Door M@rina
#2734076
Dank je wel Daantje. Ik ga uit van 1000 gr bot/orgaan mix en 400 gr spiervlees. Ik ga 4 weken op vakantie en zou totaal 14 kg kvv mee moeten nemen ik neem nu 10 kg bot/orgaanmix mee en koop daar spiervlees erbij. Groente krijgen ze een paar keer week van tafelrestjes.

Van een kennis die pas in hetzelfde huis is geweest weet ik dat de vriezer prima werkt alleen veel kleiner is dan ik doorgekregen had. In een goed afgesloten koelbox met veel elementen houd je bevroren spul best lang bevroren. Dat komt wel goed.
Door Bosliefje
#2734131
Ik geef mijn honden 50% de botmixen en 50% de rest (spiervlees en zo nodig orgaan, groente). Als ik meer dan de helft mix geef,  komt het er erg moeilijk weer uit.
Door M@rina
#2734140
Let op! Wanneer u alleen Kiezebrink voert, kan het zijn dat uw hond spiervlees tekort komt. U kunt dan het beste 50% Kiezebrink mix en 50% Spiervlees voeren.
Dit is wat ik op internet gevonden heb: dus wel 500 gram Kiezebrink 500 gramspiervlees
Door M@rina
#2734149
[quote="Bosliefje"]
Ik geef mijn honden 50% de botmixen en 50% de rest (spiervlees en zo nodig orgaan, groente). Als ik meer dan de helft mix geef,  komt het er erg moeilijk weer uit.
[/quote]
Aha! Iemand die het ook echt gebruikt, dat is altijd prettig. Al zal iedere hond weer anders reageren. Ik ga toch 50/50 voeren en zie wel hoe ze het er op doen. Potje gemalen eierschaal mee. Spiervlees, orgaan en groente kan ik daar kopen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door