Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2733890
Daar ben ik weer  :-[

Daan heeft vanochtend een zalmlijf gegeten en volgens manlief is hij vanochtend om de zoveel tijd zijn keel aan het schrapen (net alsof er een graatje dwars zit)
Het is niet heel de tijd, maar zo eens per half uur/uur doet hij ff een paar keer schrapen/kuchen en dan is het weer weg.

Nu heb ik er wat pens uitgehaald, maar omdat dat nog moet ontdooien heb ik hem wat ontbijtkoek gegeven en wat vocht, wat er allemaal goed ingaat
Hij heeft er verder ook geen last van, maar het is wel vervelend voor hem natuurlijk (althans, dat vind ik ook als ik bv een graatje van een makreel in mijn keel hou na het eten van een broodje makreel)

Kan ik naast pens nog iets anders geven om hem te helpen ?
Laatst gewijzigd door Monique77 op do 15 aug 2013, 08:01, 1 keer totaal gewijzigd.
#2733933
Zuivel zorgt voor meer speekselvorming (vond ik fijn vroeger met keel ontsteking) wat de droge/geïrriteerde keel kan verzachten, honing is ook iets om te proberen. Vervelend zoiets, hopen dat het snel loskomt.
#2734018
Doerak heeft dit een paar weken terug ook gehad, leek er zelf weinig last van te hebben. Ik des te meer :P (overbezorgde hondenmoeder ;)). De volgende dag was het nog af en toe en later helemaal weg, niets van gemerkt. Ik was ook zeker naar de DA gegaan als het niet over was gegaan. Ik heb ook nog speciaal pens ontdooid en gegeven maar hielp niet. Denk dat een flinke maaltijd met bot dan meer doet. Zou het even aankijken als Daan zelf er geen last van heeft. Vervelend voor jou is het wel!!
#2734022
DJ en Doerak schreef: Doerak heeft dit een paar weken terug ook gehad, leek er zelf weinig last van te hebben. Ik des te meer :P (overbezorgde hondenmoeder ;)). De volgende dag was het nog af en toe en later helemaal weg, niets van gemerkt. Ik was ook zeker naar de DA gegaan als het niet over was gegaan. Ik heb ook nog speciaal pens ontdooid en gegeven maar hielp niet. Denk dat een flinke maaltijd met bot dan meer doet. Zou het even aankijken als Daan zelf er geen last van heeft. Vervelend voor jou is het wel!!
Bedankt voor je reactie !
Neuh, zelf heeft hij er geen last van maar ik zit elke keer met spanning te kijken of er wat uit komt
Hmmmm, balen dat de pens niet hielp bij jou (hoewel Daan een extra lap niet erg zou vinden)

Weet je, roesjes als het nodig is prima ... Maar dit vind ik zo'n twijfelgeval (want ik heb zelf ook wel eens een graatje vast in mijn keel gehad van een makreel, en dat is heel irri maar gaat idd vanzelf weg)
#2734041
*Dorothea* schreef: Is het niet "gewoon" kennelhoest? Ik hoor wel vaker dat ze na het eten van iets beginnen te hoesten. Dat is dan omdat de keel al geirriteerd was en niet omdat er wat inzit.
En hoe kan ik het verschil zien tussen kennelhoest en/of een vastzittend graatje ?
Ik weet (toen Kay ooit kennelhoest had) dat je het hoesten op kon wekken door over de keel te wrijven, en dat maakt bij Daan niets uit
Je kan overal op drukken/voelen en dan geeft dat geen hoestprikkel
Er zit ook niet bovenin zijn strot (gevoeld)
#2734045
Monique77 schreef: En hoe kan ik het verschil zien tussen kennelhoest en/of een vastzittend graatje ?
Ik weet (toen Kay ooit kennelhoest had) dat je het hoesten op kon wekken door over de keel te wrijven, en dat maakt bij Daan niets uit
Je kan overal op drukken/voelen en dan geeft dat geen hoestprikkel
Er zit ook niet bovenin zijn strot (gevoeld)
ja dat onderscheid is lastig, als ze gevoelig zijn op de luchtpijp dan weet je zeker dat het kennelhoest is. Maar bij enkel een geirriteerde keel lukt het niet altijd om een hoest op te wekken en dan weet je het dus niet.
#2734046
Ik wilde net gaan schrijven wat Dorothea schrijft. Meestal begint kennelhoest na het eten en als ze net vis hebben gegeten denk je "oh hemel, een graatje". En dat is het dus meestal niet. Ik zou afwachten en niet direct mijn hond onder zeil laten brengen. Ik zou even wat Tussistin geven. Siroop maar liever nog tabletjes.
#2734060
Owkeej, bedankt weer voor het meedenken !
Hij heeft net een kilo pens op en is nu echt aan het kokken icm hoesten
Verder nog gewoon levendig, geen koorts, geen vocht uit neus of ogen en wil alles graag hebben

Tussistin gaat lastig worden nu, gezien de winkels al dicht zijn en ze dat bij de Appie vast niet hebben (ga zo wel even kijken)
Anders hoestsiroop ook goed ?

Mijn vriendin waar ze morgen heen gaan gezien wij er even 2 dagen tussenuit gaan is op de hoogte en houd hem morgen ook goed in de gaten
Mocht het veel erger worden dan gaat zij naar de DA, en anders gaat zij ook door met de hoestsiroop.

We houden hem iedergeval even rustig (met de kennelhoest in het achterhoofd)
#2734063
Monique77 schreef: Owkeej, bedankt weer voor het meedenken !
Hij heeft net een kilo pens op en is nu echt aan het kokken icm hoesten
Verder nog gewoon levendig, geen koorts, geen vocht uit neus of ogen en wil alles graag hebben

Tussistin gaat lastig worden nu, gezien de winkels al dicht zijn en ze dat bij de Appie vast niet hebben (ga zo wel even kijken)
Anders hoestsiroop ook goed ?

Mijn vriendin waar ze morgen heen gaan gezien wij er even 2 dagen tussenuit gaan is op de hoogte en houd hem morgen ook goed in de gaten
Mocht het veel erger worden dan gaat zij naar de DA, en anders gaat zij ook door met de hoestsiroop.

We houden hem iedergeval even rustig (met de kennelhoest in het achterhoofd)
Ap XL heeft wel Tussistin (in de regel). Andere hoestsiroop bevat vaak zoveel troep...... Maar goed, dan iets van tijmsiroop ofzo.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door