Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#2733686
Ik heb een Bomann drogertje en had dat gevuld met looppootjes van gans en kip. Nu is het zó heet geworden dat ik het niet eens meer vast kan pakken. Dat lijkt me toch niet de bedoeling van een drogertje. Volgens mij zou de circulerende lucht hooguit lauw mogen zijn.
Ik heb de poten (ca. 30 stuks!) maar weggegooid omdat het bot volgens mij nu niet meer rauw is en ze het dus niet meer mogen hebben. Wel zonde hoor. Baal daar best van!
Heeft iemand dit ook wel eens meegemaakt? En is daar iets aan te doen, dat hij niet meer zo heet wordt?
#2733688
Bij mij ook, ik gebruik hem ook voor mezelf (aparte plaat) en mijn appelchips en knoflook worden gewoon bruin.....

Ik droog enkel hart en spiervlees en ga er maar vanuit dat er geen voedingswaarde in zit. Hopelijk komt het door de temperatuur en is het in september/oktober weer normaal, en anders weet ik weer waarom ik ASAP mijn diploma moet halen en gaan werken  :biggrin2:
#2733697
Bohmann word na verloop van tijd wel steeds warmer vind ik.
Ik heb pas een nieuwe Bohmann erbij gekocht. Die is wat minder warm.
Nu heb ik er appel in gedaan om te drogen. Heb 10 roosters gedaan en de onderste 2 en bovenste heb ik leeg gehouden.
Hoe hoger die is denk ik dat die ook minder warm word.
Wat ook kan schelen is de roosters op de hoge stand zetten zodat er wat warmte kan ontsnappen.
#2733795
Ik denk dat ik toch maar eens naar een andere ga kijken dan. Deze is dan wel niet duur, maar als hij zó ontzettend heet wordt als die van mij, heb je er ook niets aan. De omgevingstemperatuur waar hij stond was trouwens beneden de 20 graden. Dus dat zou toch moeten kunnen.
#2733847
Ik heb hem inmiddels open geschroefd. Er zit een ventilatortje in en een gloeispiraal. Mijn man zegt dat die gloeispiraal tevens een weerstand is voor het ventilatortje, Dus als ik de verwarming uitschakel, kan de droger niet zomaar meer op het stopcontact worden aangesloten. We hebben echter nog een voedingsadapter liggen die precies de goede spanning afgeeft (4,5 à 5 volt gelijkspanning). Die gaan we nu aansluiten. :biggrin2:
Dan heb ik dus straks alléén nog maar het ventilatortje draaien, zónder verwarming. Ben benieuwd of de omgevingstemperatuur voldoende is om spul te drogen. Ik denk als ik het apparaat buiten in de zon zet, het toch wel zou moeten lukken. Helaas waren het de laatste looppootjes die ik nu heb weggegooid, dus op dit moment kan ik het nog niet uitproberen.
Is er toevallig iemand die wel eens spullen droogt zónder verwarmde lucht? En hoe gaat dat?
#2733853
Doranto schreef: Ik heb hem inmiddels open geschroefd. Er zit een ventilatortje in en een gloeispiraal. Mijn man zegt dat die gloeispiraal tevens een weerstand is voor het ventilatortje, Dus als ik de verwarming uitschakel, kan de droger niet zomaar meer op het stopcontact worden aangesloten. We hebben echter nog een voedingsadapter liggen die precies de goede spanning afgeeft (4,5 à 5 volt gelijkspanning). Die gaan we nu aansluiten. :biggrin2:
Dan heb ik dus straks alléén nog maar het ventilatortje draaien, zónder verwarming. Ben benieuwd of de omgevingstemperatuur voldoende is om spul te drogen. Ik denk als ik het apparaat buiten in de zon zet, het toch wel zou moeten lukken. Helaas waren het de laatste looppootjes die ik nu heb weggegooid, dus op dit moment kan ik het nog niet uitproberen.
Is er toevallig iemand die wel eens spullen droogt zónder verwarmde lucht? En hoe gaat dat?
Wel eens gedaan, maar gaat erg langzaam.
#2733856
Ik heb nu bij de appel eens voor de gein een vleesthermometer erin gezet.
Zal niet de preciese temp aangeven, maar schrok wel in het midden van 10 rooster had ik hem geprikt en hij was 75 graden :-\
Nu heb ik hem in de bovenste rooster geprikt dus straks weer kijken ;)
Maar ik droog eigenlijk alleen long of konijn oren dus dan is het niet zo erg.
Dit is trouwens wel mijn nieuwste bohmann.
Ga ik straks ook eens kijken bij de oude.

Er zijn mensen hier die drogen in een schuur of oude kast.
#2733859
Thea schreef: Ik heb nu bij de appel eens voor de gein een vleesthermometer erin gezet.
Zal niet de preciese temp aangeven, maar schrok wel in het midden van 10 rooster had ik hem geprikt en hij was 75 graden :-\
Nu heb ik hem in de bovenste rooster geprikt dus straks weer kijken ;)
Maar ik droog eigenlijk alleen long of konijn oren dus dan is het niet zo erg.
Dit is trouwens wel mijn nieuwste bohmann.
Ga ik straks ook eens kijken bij de oude.

Er zijn mensen hier die drogen in een schuur of oude kast.
Ik had de temperatuur niet opgemeten, maar ik kon de rekjes niet meer vastpakken zonder ovenwanten!
Ik heb ook wel eens gehoord van dingen in een schuur of oude kast drogen. Maar zónder ventilator ben ik persoonlijk bang dat het gaat schimmelen.
#2733885
Ik heb er ook eentje en de kippenekken zijn er goed uitgekomen.
Hij wordt idd wel warm maar 60 graden is dan ook erg warm aan je handen, dat is niet iets wat je voor je plezier lang vasthoud.
Eigenlijk zou je temp van de lucht moeten meten.
Denk wel dat duurdere drogers wel eens beter en temp constanter zouden kunnen zijn dan deze
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door