Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Stef@nie
#2733235
Ik heb eigenlijk nooit veel aan gebitsverzorging gedaan :-[ maar Maxi is nu 8 en er komt een wat minder fris luchtje uit haar mond. In februari was er zo'n gebitscheck actie bij de dierenarts, toen zag alles er nog piekfijn uit. Ik ben nu nog niet bij de dierenarts geweest, maar ik denk dat tanden gaan poetsen misschien sowieso geen slecht idee is.

Maar nu is de vraag; hoe? Met een tandenborstel dus. Maar voegt een speciale tandpasta toe? Wat is dan een goede? En nou las ik dat je mensen- en hondengebitten ook heel goed kunt reinigen met een papje van water en baking soda / zuiveringszout. Iemand daar ervaring mee? Kan dat verder geen kwaad, als ze dat een beetje binnen krijgen?
Door Lizzy
#2733718
Volgens mij schuurt dat behoorlijk, baking soda. Ik zou zelf toch kiezen voor met het krabbertje het ergste weg halen en daarna dagelijks poetsen met bijv. hondentandpasta. Ik heb die van Beaphar met leversmaak. Ze vinden het nog lekker ook :biggrin2:
Door Lizzy
#2733721
MarijeEnBoomer schreef: Wat voor tandenborstel gebruiken jullie?!
Zijn ook zoveel verschillende van  :-\
Ik gebruik gewoon een handtandenborstel van Oral B van het simpelste soort en die bevalt me het beste.
Door Stef@nie
#2733727
K&D schreef: Waarom niet gewoon tandpasta voor honden kopen met worstsmaak?
Omdat ik baking soda in huis heb en als dat wat zou zijn dan is dat makkelijk. Omdat ik een allergische hond heb en wat huiverig ben voor de toegevoegde smaakjes. Vroeg me daarom ook af of iemand een goede tandpasta voor honden wist. Daarmee bedoelde ik zonder al te veel toevoegingen, dat had ik beter kunnen typen.

En ik was ook gewoon benieuwd of iemand er ervaring mee had. Baking soda kwam in de bar wel eens naar boven als middeltje goed voor van alles en nog wat. Had gekund dat iemand het ook voor het hondengebit gebruikte. Lees op internet wel ervaringsverhalen, maar durf het toch niet zomaar aan. Voor mensen wordt afgeraden het vaak te gebruiken, omdat het een behoorlijk schurende werking heeft. Dus nu op zoek naar een hondentandpasta zonder al te veel rommel er in.
Door Stef@nie
#2733732
Lizzy schreef: Volgens mij schuurt dat behoorlijk, baking soda. Ik zou zelf toch kiezen voor met het krabbertje het ergste weg halen en daarna dagelijks poetsen met bijv. hondentandpasta. Ik heb die van Beaphar met leversmaak. Ze vinden het nog lekker ook :biggrin2:
Oeps, zat er zelf nog doorheen te typen. Ja, ik zie dus ook maar van de baking soda af vanwege die schurende werking.

In verband met Maxi's allergieën had ik het liefst een tandpasta zonder allerlei toevoegingen. Al begrijp ik dat die smaakjes het poetsen wel een stuk leuker maken. Maar bestaan ze? Ik zie overal toegevoegde smaakjes. Is het anders echt te vies, waardoor het poetsen geen pretje wordt? Als ik het vaker wil doen, is het natuurlijk wel zo fijn als ze het niet als vervelend ervaart.

Zo'n krabbertje las ik inderdaad ook over. Wat is het precies en waar haal ik het vandaan? Zag het in de dierenwinkel niet.
Lizzy schreef: Ik gebruik gewoon een handtandenborstel van Oral B van het simpelste soort en die bevalt me het beste.
Klopt het dat je wel het beste voor een zachte tandenborstel kan kiezen?
Door Lizzy
#2733736
Ik snap dat je geen gewone tandpasta (voor honden) aandurft! Ik zou dat ook niet aandurven in jouw geval (met een allergische hond). Kindertandpasta van Weleda is ook heel geschikt voor honden.
Door Stef@nie
#2733863
Dankjulliewel voor de tips. Van die tandpasta met tea tree kan ik me niet voorstellen dat honden dat lekker vinden :-\ . Ik gebruik juist tea trea als ik wil dat Maxi ergens niet aan bijt, dus ik geloof niet dat die smaak hier een succes gaat worden ;) . De dierenarts zal ik ook nog even checken!

Bedoelen jullie met een tandenkrabbertje dit ding? http://www.plaza33.nl/shop/images/tandk ... leugel.jpg
Door nicolette
#2733870
Ik gebruik kokosolie als tandpasta. Hij vindt het lekker. Poets ook vaak in de ochtend mijn eigen tanden met kokos en dat bevalt prima.

Je kunt ook marseille of aleppo zeep als tandpasta gebruiken, zit ook verder geen troep in.
Door Lizzy
#2734049
Stef@nie schreef: Dankjulliewel voor de tips. Van die tandpasta met tea tree kan ik me niet voorstellen dat honden dat lekker vinden :-\ . Ik gebruik juist tea trea als ik wil dat Maxi ergens niet aan bijt, dus ik geloof niet dat die smaak hier een succes gaat worden ;) . De dierenarts zal ik ook nog even checken!

Bedoelen jullie met een tandenkrabbertje dit ding? http://www.plaza33.nl/shop/images/tandk ... leugel.jpg
Yep, dat is 'm!
Door deja
#2734211
Ik heb  Petosan, gekocht bij tuincentrum Ranzijn daar hebben ze ook alles voor dieren. Daar zit geen smaakje aan hoor. Het ziet er niet spierwit uit een beetje creme achtig.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door