Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door eelke
#2733619
Kerettilainen schreef: http://www.puppyplaats.nl/giftigvoorhonden.php

Volgensmij klopt deze lijst niet, er staan veel groenten op die vele gewoon voeren.
Wat vinden jullie van deze lijst?
Tja, apart...er staat dat het om een lijst van giftige dingen gaat maar niet alles wat er op staat is giftig, ook niet wat ze zelf beschrijven. Leverworst mag je niet geven vanwege de vitamine a staat er....maar wij doen hier niet anders als lever voeren. Er staan wel echt giftige dingen tussen zoals druiven, maar bij heel veel producten staat er dat er een stofje inzit waardoor je er gewoon niet te veel van moet geven...

Ook zo'n mooie, rauwe vis en visgraatjes.
Oppassen voor visgraatjes, oke, dat klopt bij gebakken vis. Maar er staat ook weer dat je beter alleen vis kunt geven als deze goed doorbakken is want rauwe vis kan giftig zijn voor sommige honden....hmm...
Laatst gewijzigd door eelke op wo 07 aug 2013, 06:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#2733632
Op zich een goed lijstje, bepaalde dingen dwingen je om beter te lezen.. Appelklokhuizen en perenpitjes, een hapje fruit krijgt die van mij toch wel.
Evenals af en toe noten en zo heeeeel af en toe een puddinglepel pindakaas in zijn Kong.

Ik denk dat het lijstje voor mensen van BP overbodig is, we zijn toch al met voedsel bezig. Ik ken echter mensen (waarvan de hond dus BORRELnootjes eet) die mijn inziens dit lijstje toch echt wel op de koelkast horen te hebben..
Door Lizzy
#2733640
Kerettilainen schreef: http://www.puppyplaats.nl/giftigvoorhonden.php

Volgensmij klopt deze lijst niet, er staan veel groenten op die vele gewoon voeren.
Wat vinden jullie van deze lijst?
Het is altijd handig wanneer mensen hun totale huiswerk maken voordat ze dit soort spookverhalen op hun website zetten ::). Het lijkt wel alsof ze dit zo lukraak van een paar Amerikaanse sites af hebben geplukt zonder verder ook maar 1 nano-seconden verder te kijken. Je moet wel wat dieper de materie in, zeg maar.....

Broccoli bijvoorbeeld. Bevat inderdaad Isothiocyanaten. En in normale hoeveelheden is deze stof zelfs een anti-kanker-stofje. In debiel hoge concentraties kan je hond er spijsverteringsklachten van krijgen. Moet je je hond minimaal elke dag 10% van zijn totale menu aan broccoli laten bestaan. Er is geen gek op aarde die dat doet. Om andere redenen raden wij hier al aan om niet teveel koolsoorten in het menu van je hond te stoppen, dus iets waar wij BARF'ers ons totaal niet druk over hoeven te maken, we kunnen we gewoon normale hoeveelheden broccoli voeren.

Kersen, appels en peren pitten: het spijsverteringssysteem van de hond is absoluut niet sterk genoeg om deze pitten te verteren. De pitten worden in z'n geheel weer uitgekakt en het gif blijft netjes in de pit. Dus klokhuizen van appel, peer en kers kun gerust blijven voeren. Wat je niet moet doen is je klokhuis door de sapcentrifuge halen. En dit staat ook op Barfplaats.

Pinda's bijv. zijn helemaal niet giftig. Amandelen ook al helemaal niet.

Avocado is ook niet giftig voor honden en katten. Tenminste, de vrucht is niet giftig. De pit en schil en plant wel.

Asperges zijn ook niet giftig voor honden.

Vis ook niet.

Leverworst: tja, als je naast brokjes (die gemiddeld genomen echt stijf staan van de vitamine A) ook nog eens heel veel lever of leverworst gaat voeren aan je hond, kom je mogelijk in de problemen met teveel vitamine A. Wij barfers hebben daar natuurlijk niks mee te maken. Wij moeten wel lever voeren, juist omdat onze honden vitamine A en D nodig hebben.

Spruitjes zijn niet giftig voor honden. Maar omdat het een koolsoort is, moet je er gewoon niet teveel van voeren.

Nou, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar jullie kunnen zelf ook googlen dus ik ga niet de hele lijst afwerken.

Wat wel giftig is (en dat staat hier ook op Barfplaats): grote hoeveelheden zout (dus niet gebruiken om je hond te laten braken), teveel knoflook, bieslook, ui of prei (knoflook kan prima in normale hoeveelheden gegeven worden), chocolade, rozijnen/druiven, maiskolven (omdat ze blijven steken in het spijsverteringssysteem aangezien het niet verteerd kan worden), koffie, nootmuskaat in grote hoeveelheden (ook giftig voor mensen), zoetstoffen, alcohol.

En de planten ken ik niet uit mijn hoofd.
Door Juul
#2733648
De planten kloppen in grote lijnen wel. Maar ik snap de selectie niet helemaal, van extreem giftig tot zeer matig giftig, dan kun je zo'n beetje al het groen wel opnoemen. Dus net zo ongenuanceerd als de voedingsmiddelen.

En dit is trouwens herfststijlloos; er staat een plaatje van Aster bij;
Afbeelding
Door Mandarijn
#2734216
Juul schreef: De planten kloppen in grote lijnen wel. Maar ik snap de selectie niet helemaal, van extreem giftig tot zeer matig giftig, dan kun je zo'n beetje al het groen wel opnoemen. Dus net zo ongenuanceerd als de voedingsmiddelen.
Dat wordt de hele tuin leeg halen en beklinkeren  ::)
Gebruikersavatar
Door Hylos
#2734229
Ik heb er al een mail naartoe gestuurd om te melden dat het rammeld aan alle kanten. Er wordt doodleuk geadviseerd om je vis helemaal door te bakken alvorens het aan je hond te geven. Wat doet de leek.. Die kletterd een complete makreel in de pan en geeft het vervolgens met graat en al aan de hond.

Lekker advies!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2734551
De kalkoenhuid zou ontstekingen aan de alvleesklier geven, maar als ik me niet vergis is dat toch gewoon omdat het vet is?
Dat lijkt me dan ook gewoon in grote hoeveelheden en zeker niet enkel bij kalkoen.  Wat dacht je van de schapenvetbonbons die zo vaak gegeven worden?
Hangt er ook weer vanaf wat de hond voor de rest te eten krijgt he.

Het is trouwens ook geen kerstroos dat er afgebeeld staat. Daar hebben ze wel gelijk in, Kerstroos is giftig, maar zoals al eerder aangegeven: dat zijn zoveel zaken. Geef gewoon geen sierplanten aan je honden, dat is al een goed begin.  :biggrin2:
Door BAC
#2734581
Ik heb nog nooit zo'n waardeloos bijelkaar geraapte site gezien. Echt allemaal berichtjes die niet kloppen niet alleen over de voeding, maar ook over fokken en opvoeden van honden.
Bovendien....de brokjes zijn prominent aanwezig op die site, hoe serieus moet je ze dan nog nemen, niet dus..
Door Kerettilainen
#2734807
Heel erg bedankt voor jullie antwoorden :biggrin2:
Ik wist wel dat vis bijvoorbeeld kon maar begon een beetje te twijfelen over bepaalde groenten, erg dom van mij eigenlijk  :-[
Erg jammer dat dit artikel veel gedeeld wordt op Facebook en er zo mensen verkeerde informatie krijgen :-\
Door Lil
#2735615
gut a gut wat een rare lijst. Hier inderdaad een hond die last heeft van de nachtschade familie, maar daarom zijn tomaten etc niet giftig, hij kan er niet tegen. Zelfde verhaal als bij mensen.

Asperges zou ik volgens mijn da geven aan mijn hond zodat hij makkelijker vocht afvoert.  :P :biggrin2:
Door Anne in Zweden
#2735754
Die hele site ademt zoiets van: gottegottegot, ga maar vooral niet zelf creatief lopen doen met wat je je honden voert, maar geef gewoon veilige, complete brokjes (bij voorkeur van de merken die op deze site adverteren).
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2736096
Ja toch? Zo werkt dat toch? Je maakt mensen eerst goed bang, (noemt vooral alles giftige stofjes,) en biedt ze dan iets aan wat 'veilig' is en waar men zich geen zorgen over hoeft te maken, lekker makkelijk zonder na te denken!
Zo werkt dat toch ook in de reclame campagnes? Omdat jij het zelf nl niet kunt?
Door Kerettilainen
#2736496
Senta schreef: Dan haal je dat bericht toch weer weg op je facebook??
Heeft nooit op mijn facebook gestaan, mensen in mijn vriendenlijst hadden het bericht gedeeld op hun tijdlijn ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door