Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Dagmar S
#2732188
Ben zojuist met Sonja (11 jaar) bij het dierenziekenhuis Drachten geweest en daar hebben ze geconstateerd dat zij een milttumor (haemangiosarcoom) heeft. :'( :'( :'( :'( :'( :'(
Ze heeft al een bloeding gehad (misschien ook wel al meer) want er zit nu bloed in haar buik.
De arts ziet ook een paar verdachte plekjes op de lever.
En voordat hij zou gaan opereren wil hij ook nog longfoto's maken om te kijken of daar misschien (ook al) uitzaaiingen zitten. 

Nu moet ik gaan beslissen wat te doen, niets doen (eigenlijk geen optie, dan liever gelijk inslapen), alleen opereren of ook nog een chemokuur.  :( :( :(
Hoe kun je hier ooit tussen kiezen...........  :'( :'(

Ik neig momenteel het meeste naar de tweede optie, dus alleen opereren.

Heb dus dringend gegevens nodig om een beslissing te nemen. (Ondertussen zal ik ook op deze site proberen zoveel hierover mogelijk te lezen).

Heeft iemand van jullie ervaringen met een (kwaadaardige) tumor aan de milt ?
En hoe zijn jullie ervaringen met chemokuren.
Is het een grote "belasting" voor de hond? (Hiermee bedoel ik niet het haaruitval en misselijkheid, maar moeten ze daarblijven, verzwakken ze etc.)

Ben dankbaar voor alle info die ik ontvang.
Door BAC
#2732192
Ik zou uitgaan op het advies van je DA....Als dr een bloeding is geweest klinkt dat niet best. Ik denk dat zij het beste in kunnen schatten wat voor mogelijkheden dr zijn.
Heel veel sterkte met het nemen van je beslissing!
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#2732194
De milt kunnen ze missen, en als ze toch geopereerd wordt gelijk het plekje op de lever verwijderen. Tenminste, daar zou ik voor kiezen als het mijn hond was.
Door Dagmar S
#2732226
Geplaatst door: Senta
« Gepost op: Vandaag om 17:56:43 » Voeg citaat toe
Ik zou uitgaan op het advies van je DA....
Tja het advies van de DA:
Die van het ziekenhuis heeft geen advies gegeven "alleen maar" prognoses,  niet opereren = nog 2 á 3 weken, opereren (en als wel uitzaaiingen lever) = nog 2 a 3 maanden en met een chemokuur (3 a 4 behandelingen) zou ze misschien met de kerst nog leven.

Mijn eigen DA adviseert geen chemokuur maar wel opereren (mits de longfoto's goed zijn) en dan tijdens de operatie de lever en andere organen op uitzaaiingen controleren.

Al met al zit ik nu eigenlijk vooral bij de keuze eerst opereren en daarna verder kijken......
Door hannabelgje
#2732229
Als opereren maar zo weinig tijd extra oplevert dan deed ik dat niet. Ik heb zelf alleen slechte ervaringen met milttumoren en operaties.
Door BAC
#2732233
hannabelgje schreef: Als opereren maar zo weinig tijd extra oplevert dan deed ik dat niet. Ik heb zelf alleen slechte ervaringen met milttumoren en operaties.
Hier ben ik het helemaal mee eens....De prognoses zijn slecht als ik het zo lees. Het wordt een zware buik operatie, en dat voor een hond op leeftijd.....Ik zou die tijdwinst laten voor wat het is, hoe moeilijk dit ook is......
Als je het nu over een prognoses heb van een paar jaar....dan zou voor mij de keus opereren zijn, in dit geval zou ik zelf niet twijfelen.
Nogmaals heel veel sterkte, echt K zo'n keus!!!
Door Dagmar S
#2732241
hannabelgje schreef: Als opereren maar zo weinig tijd extra oplevert dan deed ik dat niet. Ik heb zelf alleen slechte ervaringen met milttumoren en operaties.
Kun je mij (als je dat wilt) meer vertellen over zie ervaringen?

Het zou ook kunnen dat er geen uitzaaiingen zijn dan is de prognose eerder iets van minimaal 9 maanden.
Kijk als ik heel zeker zou weten dat er uitzaaiingen zitten dan was voor mij de keuze ook makkelijker en zou ik haar geen operatie laten ondergaan.
Door hannabelgje
#2732247
Toen ik nog in een Da praktijk werkte hebben we een paar keer honden met een milttumor geopereerd en dat is bij geen van de honden goed afgelopen. Is er niet achter te komen of het inderdaad uitgezaaid is? Dat zou ik toch wel willen weten voor ik een beslissing nam.
Door Ike
#2732254
Wij zijn helaas onze vorige hond hieraan verloren  :'(
Was behalve de milt nergens iets te zien (voor zover dat echt te zien is op n echo)
ook had ze bloed in haar buik.
Wij hebben de milt laten verwijderen, na drie maanden was de strijd alsnog verloren  :'(
Ik wens je sterkte met je beslissing, het is zo moeilijk  :( :-*
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2732260
Ik vind de prognoses drie keer slecht. Milttumoren zaaien door de bloedingen heel makkelijk en snel uit naar de rest van het lichaam en ook opereren heeft dan weinig echte zin. Dat blijkt ook wel uit de prognose. Chemo is iets wat ik met droge oogjes weiger en waarvan de prognoses vaak iets te rooskleurig worden neergezet. Daar waar de prognose bij "niks doen" vaak te sombertjes wordt neergezet.

Wil je zeker weten dat er geen uitzaaiingen zitten, dan moet je een mri laten doen. Echoos en rofo's zijn dan niet genoeg.

Met wat bekend is over milttumoren en de bijbehorende prognoses zou IK in deze kiezen voor " niets doen". Dus niet opereren en geen chemo. Wel zou ik de prednison aanpakken en daarmee wel kijken waar " het schip strand".

Sterkte met het nemen van deze lastige beslissing  :(
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2732265
Dagmar S schreef: Kun je mij (als je dat wilt) meer vertellen over zie ervaringen?

Het zou ook kunnen dat er geen uitzaaiingen zijn dan is de prognose eerder iets van minimaal 9 maanden.
Die kans is gewoon uitermate klein als de tumor al bloedingen heeft veroorzaakt. Die kankercellen verspreiden zich via dat weggelopen bloed en zijn zeer kwaadaardig en agressief.

Die 9 maanden zou misschien opgaan als de tumor per toeval in een vroeg stadium gevonden wordt en nog niet bloed.
Door hannabelgje
#2732269
Ik ga mee met Angelique. Zo'n operatie is erg zwaar, zeker voor een hond van die leeftijd. De kans is bijzonder groot dat ze na de operatie niet eens meer hersteld en dat de tijd die ze eventueel nog heeft niet bepaald prettig is. Dan zou ik het liever even uitzingen met prednison en op mijn gemak afscheid nemen. Klinkt hard en is makkelijk gezegd als het niet je eigen hond is, maar ik vind even lijden na een operatie ok als de kans groot is dat de hond hersteld en nog een poos vooruit kan. Dat zie ik hier niet zo snel gebeuren.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2732303
Ik vind zware operatie voor een hond op leeftijd geen criterium. Maar dan moet de prognose gewoon beter zijn. Niet dat ze net hersteld zijn en dat ze dan nog gaan. Dan vind ik die geschatte 2 maandjes extra echt de rotmoeite niet. En afscheid nemen doet over drie maanden net zoveel pijn als over 4 weken. Ik zie hier in opereren gewoon geen echte winsituatie. Zou ze na zo,n operatie gewoon nog een flinke tijd verder kunnen, dan ging ik ervoor, zwaar of niet, je kan er hooguit dood aan gaan en als dat niet gebeurd kun je nog veel tijd extra krijgen.
Door BAC
#2732311
Angelique schreef: Ik vind zware operatie voor een hond op leeftijd geen criterium. Maar dan moet de prognose gewoon beter zijn.
Idd, als de prognose goed was dan wordt het een ander verhaal, maar een ouder dier heeft meer moeite met herstellen, en in dit verhaal wordt het lijden met een lange IJ.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door