Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Merel
#2731231
Ik heb een vraagje; mijn kat krijgt als ik één weekendje weg ben haar eten uit een voedselautomaat. Deze staat dan ingesteld op s'morgens en s'avonds 6 uur, tot nog toe ging dit prima. Maar nu het zo warm is de afgelopen tijd, wordt dit wel erg lastig. Het gaat stinken en dan eet ze het niet meer. Ik heb al geprobeerd te werken met koelelementen maar dit geeft te weinig resultaat. Heeft iemand een idee om dit op te lossen, mogelijk een 'goede' brok voor één dagje. Maar eigenlijk wil ik haar geen brokken meer geven, ze doet het juist zo goed op versvlees.
Door Martine-Tom
#2731233
Leg je het er bevroren in of ontdooit?
En hoe lang is het precies, ga je vrijdagmorgen weg en kom je zondagavond dan terug? (Om even wat makkelijker mee te denken  ;))
Door Martine-Tom
#2731248
Dan krijgt ze (bij wijze van spreken) zaterdagmorgen nog vers van jou, voor de avond zit het in de timerbak, wat dan gewoon nog eetbaar zou moeten zijn. Zondagmorgen ook uit de timer (wat al wat twijfelachtiger word voor de poes) en in de avond weer van jou?
Mist de poes volledig gezond is zou ik me er zelf niet zo druk over maken, ik zou de bak open laten gaan en als ze niet eet...is ze savonds de eerste (er vanuit gaande dat ze de avond ervoor wel haar bakje leeg heeft) zolang het onder de 24 uur blijft, en het een uitzondering is maak ik me niet druk.
Ik heb er 1 kat bij die uit zichzelf maar 1 keer per dag eet en hier op het forum zijn er wel meer.
Je zou bijvoorbeeld kunnen kiezen om dan de 1e portie een dubbele te doen en voor de zekerheid de ochtend erna een gewone potie voor het geval  ze honger heeft.

Of je er al dan niet brok bij wil zetten zal je zelf moeten beslissen denk ik  :) Mijn monsters kennen brok niet als eten dus het zou voor hun gewoon geen nut hebben, maar als je er heel de dag mee in je hoofd loopt dat de poes mss te weinig eet, dan is het voor je eigen gemoedsrust mss beter.
Voordeel van een dubbele portie in de timer is ook dat het groter is dus langzamer ontdooit, mss helpt dat ook nog  ;)
Door Merel
#2731265
@Martine-Tom: Ja echt verhongeren zal ze niet van één keer eten overslaan daar heb je gelijk in, maar de eerste portie verdubbelen kan ik ook wel proberen.

@Mowgli: 'gedroogde vleesjes', bedoel je gedroogde snacks of zo. Heb je eventueel een merk hiervan? Ze krijgt wel soms een snack van gedroogde kipfilet of zo, bedoel je zo iets of zijn er nog andere mogelijkheden ?
Gebruikersavatar
Door Thea
#2731270
Mijn katten eten met dit warme weer ook veel minder. Als jou kat dat ook doe zou ik zeker geen dubbel portie neerzetten.
Als jezelf een droogmachine heb zou je gewoon wat vlees/kvv kunnen drogen.
Zorg wel dat er dan weer voldoende water staat. ;)
Gebruikersavatar
Door Sarah5
#2731281
Ik zou ook denken aan gedroogde snackjes om te eten of Ziwipeak 'brokjes' dat is ook gedroogd vlees maar wel compleet.

Dit moet je echter ook niet in de zon zetten, maar warmte kan het wel tegen.

Afbeelding
Door Martine-Tom
#2731284
Wel vooraf een keer testen, die gedroogde dingen, de mijnen herkennen het namelijk niet als eten dus mss moet je het haar wel even leren eten zeg maar, maar dan is het idd een goede optie  :)
Gebruikersavatar
Door Sarah5
#2731293
Merel schreef: @Martine-Tom: Ja echt verhongeren zal ze niet van één keer eten overslaan daar heb je gelijk in, maar de eerste portie verdubbelen kan ik ook wel proberen.

@Mowgli: 'gedroogde vleesjes', bedoel je gedroogde snacks of zo. Heb je eventueel een merk hiervan? Ze krijgt wel soms een snack van gedroogde kipfilet of zo, bedoel je zo iets of zijn er nog andere mogelijkheden ?
Hier eet Meis ook gedroogde kipvleugeltips, gedroogde runderlong trainers (die eigenlijk voor de honden zijn), gedroogde stukjes lamsvlees.
Sinds kort lust ze ook heel graag de gevriesdroogde snoepjes van Orijen (ook eigenlijk voor de hond) maar wel 100% vlees/bot/orgaan

Eigenlijk vist ze alles uit mijn jaszak wat eigenlijk voor de honden er in zit ::)
Door Merel
#2731305
Bedankt voor de tips, ik denk dat ik het gedroogde vlees ga proberen als ik een dagje weg ben. Bij Jainature's bestel ik regelmatig snackjes als tussendoortje. Volgens mij hebben ze daar ook gedroogde vleesstukjes.

Ik ga ermee aan de slag  ;)
Gebruikersavatar
Door Sarah5
#2731309
Martine-Tom schreef: Dus jij laat gewoon je jas hangen, afgeladen met hondensnoepjes als je een dagje weg bent? ;D
Haha dat zou ook kunnen ja. ;D Meis weet ze vakkundig overal uit te halen......

Dus de jas gaat niet meer over een stoel of barkruk heen. Met wandelen loopt ze ook mee en krijgt ze ook zo nu en dan een 'snoepje' nieuwe favoriet: hertentong :biggrin2:
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door