Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door kurt007013
#2730783
hoi ,

mss een rare vraag maar hier kolmt ze toch  :D

een BARFmenu ziet er uit als volgt : 50%bot , 10% groente , 15% orgaan & 25% spiervlees

als ik dus op basis van deze % een menu zou opstellen vraag ik me af als ik het volgende SAMEN mag geven :

* kippenek - groenten - kippehart - kippefilet

* kalkoenkarkas - groenten - pens - paard succade

( maw : kan het geen kwaad als ik in hun pot bot geef samen met "zachter" eten als groenten , spier & orgaanvlees ??? zullen ze niet schrokken en de beenderen inslikken samen met de zachtere vleessoorten ? 
Door Martine-Tom
#2730789
Ligt aan hoe je honden eten  ;)
Maar in principe, nee dat kan geen kwaad en je kan alles bij elkaar in 1 bak aanbieden.
Als je een schrokker hebt spier en pens in kleinere brokken snijden en botten of zo groot dat ze niet door te slikken zijn of platmeppen.
Maar heb je een brave eter, dan kan je gewoon alles zo aanbieden  :)
Door kurt007013
#2730795
bedankxt alvast ...
tzijn boxers ... dus die kunnen nogal schrokken

heb zo'n raar gevoel als ik denk dat er wat groenten , wat pens , wat kipfilet in hun pot liggen met doorboven een kalkoenkarkas ???

gaan ze deze dan niet proberen alles ineens op te schrokken ??
Door Martine-Tom
#2730813
Niet als regel nee  :)
Mijn hond haalt alles 1 voor 1 uit de bak en eet dan het lekkere op en stelt de rest zo lang mogelijk uit  :biggrin2:
Door Lizzy
#2731118
kurt007013 schreef: hoi ,

mss een rare vraag maar hier kolmt ze toch  :D

een BARFmenu ziet er uit als volgt : 50%bot , 10% groente , 15% orgaan & 25% spiervlees

als ik dus op basis van deze % een menu zou opstellen vraag ik me af als ik het volgende SAMEN mag geven :

* kippenek - groenten - kippehart - kippefilet

* kalkoenkarkas - groenten - pens - paard succade

( maw : kan het geen kwaad als ik in hun pot bot geef samen met "zachter" eten als groenten , spier & orgaanvlees ??? zullen ze niet schrokken en de beenderen inslikken samen met de zachtere vleessoorten ?
Zo voer ik altijd. En ze vreten hier eerst het zachte spul op (groenten en vlees/orgaanvlees) en daarna beginnen ze aan hun vleesbot. En dat doen ze van nature. En dat maakt me blij want doordat ze dat eerste zachte spul al op hebben, is de ergste schrok er juist af voordat ze aan hun vleesbot beginnen. Nu is kippennek natuurlijk wel hap-slik-weg-werk voor jouw hond. Dus dat wordt vast in 1 keer naar binnen gekloekt. Ik vind kalkoenkarkas echt onprettig vleesbot trouwens. Ik vind de botten van kalkoen net glas, zo scherp. Weet je zeker dat je dit wilt voeren?
Door kurt007013
#2731134
Martine-Tom schreef: Niet als regel nee  :)
Mijn hond haalt alles 1 voor 1 uit de bak en eet dan het lekkere op en stelt de rest zo lang mogelijk uit  :biggrin2:

alvast Martine-Tom  ;)
Door kurt007013
#2731135
Lizzy schreef: Zo voer ik altijd. En ze vreten hier eerst het zachte spul op (groenten en vlees/orgaanvlees) en daarna beginnen ze aan hun vleesbot. En dat doen ze van nature. En dat maakt me blij want doordat ze dat eerste zachte spul al op hebben, is de ergste schrok er juist af voordat ze aan hun vleesbot beginnen. Nu is kippennek natuurlijk wel hap-slik-weg-werk voor jouw hond. Dus dat wordt vast in 1 keer naar binnen gekloekt. Ik vind kalkoenkarkas echt onprettig vleesbot trouwens. Ik vind de botten van kalkoen net glas, zo scherp. Weet je zeker dat je dit wilt voeren?

alvast Lizzy ...
wat die kalkoenkarkas betreft ... was als vb ...
geef vnl wild zoals fazant , haas , eend en konijn
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#2731184
Hier krijgen ze niet alles in ene keer, maar soms een dubbele maaltijd en dan altijd pakken ze eerst het spiervlees eruit en dan pas vlees/bot

Hier krijgen ze ook geen kalkoen karkas veel te scherp die botten..
Door haba
#2731204
het is toch de bedoeling dat je zo voert ?
of voeren jullie 1 dag bot en de andere dag vlees en orgaan?
gaat het darmsysteem dan niet protesteren?
Gebruikersavatar
Door Lucie110
#2731272
haba schreef: het is toch de bedoeling dat je zo voert ?
of voeren jullie 1 dag bot en de andere dag vlees en orgaan?
gaat het darmsysteem dan niet protesteren?
Dat is zeker de bedoeling  ;)

Ik geef 7 dagen per week vleesbot, 7 dagen groenten, 4 dagen spiervlees en 3 dagen orgaan dus nooit alleen vleesbot.

Elke dag compleet mag natuurlijk ook.
Door Lizzy
#2731275
haba schreef: het is toch de bedoeling dat je zo voert ?
of voeren jullie 1 dag bot en de andere dag vlees en orgaan?
gaat het darmsysteem dan niet protesteren?
Alles mag, als je hond over 1 of 2 weken maar alles binnen krijgt. Ik ken mensen die 2 keer per week vleesbot, 1 keer per week pens, 1 keer per week orgaanvlees en 3 keer per week spervlees voeren. Mijn manier is het niet (ik vind het ook niet prettig dat de ontlasting zo onregelmatig is) maar als het werkt voor iemands hond, waarom niet?
Door haba
#2731319
ppfff ik schrok al.... ik maak het me makkelijk: heb een speciekuip waar het verschillende spiervlees en organen in gaat, dit meng ik , en doe het in zakjes.
pak er dan een vleesbot bij en.....klaar
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#2731399
Hier wel alleen vlees/bot anders blijf ik hakken de porties worden dan te klein en dit gaat al jaren zo en de ontlasting is altijd goed.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door