Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Pluisje
#2728313
Hoi allemaal,

Ik ga vandaag orgaan pakketjes maken voor de barf dagen.
Wat zijn nu exact de verhoudingen tussen de verschillende organen die je moet voeren?
Mijn honden mogen 55 gram orgaan per dag per hond

even voor de duidelijkheid Jeff mag veel niet ivm allergie

Dus geen:lam/schaap,geit,konijn,parelhoen,eend,makreel,witvis,schaal en schelpdieren,zuivel,geen granen of gluten(ook geen rijst) ,zeewier
(onbekend,kangoeroe,struisvogel  lama ect)

Dat maakt keuze in orgaan beperkter.

Ik heb in huis

rundernier
hertenhart
kippenlever
en boekmaag

hier en daar krijgen ze vuile pens apart
en 4 a 5 dagen enkelvoudig kvv(haas hert rund kip kalkoen paard en zalm)

Orgaan uit de barf kwartels eten mijn honden niet op evt hartje na

Hopelijk kan iemand me tips geven
Alvast mijn dank daarvoor!
Laatst gewijzigd door Pluisje op do 01 aug 2013, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2728316
Je voert ongeveer 20% orgaan waarvan 10% pens en boekmaag en 10% organen als lever, nier en hart. En die laatste drie verdeel je een beetje op het oog, alle 3 ongeveer even veel. Dat komt niet zo krap.
Door Pluisje
#2728327
Dank voor je antwoord Lizzy

dus 27 gram pens/boekmaag
en 27 gram hart nier lever

per hond per dag
grappig  ik dacht relatief minder nier lever dan hart bv maar dat is dus niet waar
Door Lizzy
#2728334
Pluisje schreef: Dank voor je antwoord Lizzy

dus 27 gram pens/boekmaag
en 27 gram hart nier lever

per hond per dag
grappig  ik dacht relatief minder nier lever dan hart bv maar dat is dus niet waar
Je hebt mensen die zo ver gaan dat ze ook uitrekenen hoeveel % nier en hart je moet voeren maar mij gaat dat echt mijlenver te ver. Dat is in mijn ogen echt nergens voor nodig als je gewoon op het oog een beetje onderverdeeld tussen 2 of 3 orgaansoorten (lever en hart of lever, nier en hart).
Door Martine-Tom
#2728354
Ik mik een kilo hart, lever en nier bij elkaar (indien erg vet haal ik het vet wat van de niertjes af) hussel het door elkaar en maak daar dagporties van.
Ik voer ook nog wel eens (wat ik noem) overig orgaan, tong of milt ofzo en dat reken ik niet mee. Dat gaat door de mix als extra.
Door Pluisje
#2728403
dat is ook goede tip van dat overig orgaan..nooit over nagedacht ;-)

@ lizzy
Ik voer  ook kvv  maak verschillende groenten prutjes met ei en knoflook,zalmolie,sanofor
dus tekorten oplopen zal wel meevallen denk ik


Omdat ik wel veel degomeat enkelvoudig voer (zit geen nier in maak )ik wel wat extra pakketjes nier bij


Ik ben  niet super precies  met de barf verhoudingen. :biggrin2:
Fijn dat ik niet de enige ben met de losse pols qua verhoudingen..
Ik wissel wel veel af..maar het gaat wel met de natte vinger...als ze hun diersoorten maar binnen krijgen en ontlasting ok is
nu sta ik meteen bekend als luie barfer waarschijnlijk ;)
Door Nugget
#2728515
Ik mik dus ook een kilo van het één en ander bij elkaar.
De laatste keer:

1 kilo gemengde konijnorganen (lever, hart, nier, long)
1 kilo eendenlevertjes
1 kilo kalkoen of hertenhart
1 kilo lamsnier

Dit verpak ik in porties voor 4 dagen.
Maar no way, dat ik dat ook nog ga uitrekenen. Op maandbasis krijgt mijn hond immers van alles ruim een kilo.
Door Pluisje
#2728784
ik heb een dag portie of twintig gemaakt en in de vriezer liggen dus genoeg voor een aantal maanden paar x per week
en wat  extra losse porties nier voor bij de degomeat
de rest van de nier en hart heb ik per portie of 15 verpakt..dus geen kilo blokken meer

ik ga even kijken hoe ze hier op poepen :biggrin2: ,
en dan eens kijken of ik met 1x per week grotere stukken orgaan wegkom met karkas. bv


Hoe krijg je de geur van boekmaag van je handen?  :P

Waar haal jij kalkoenhart nugget?
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2729486
Pluisje schreef:

Hoe krijg je de geur van boekmaag van je handen?  :P
volgende keer handschoenen dragen ;)

Meestal was ik gewoon 20 keer mijn handen met afwasmiddel of zo. En een schuursponsje.... :P En aangezien mijn handen daar niet zo blij van worden, draag ik dubbele handschoenen bij pens ed.
#2729546
Naomi M. schreef: volgende keer handschoenen dragen ;)

Meestal was ik gewoon 20 keer mijn handen met afwasmiddel of zo. En een schuursponsje.... :P En aangezien mijn handen daar niet zo blij van worden, draag ik dubbele handschoenen bij pens ed.
Handen wassen met tandpasta i.p.v. zeep werkt erg goed.

groetjes Joyce
Door Mowgli
#2729994
Pluisje schreef: Hoe krijg je de geur van boekmaag van je handen?  :P
Handen met zout inwrijven, of met citroensap, of zo'n stuk staal in de vorm van een zeep. Deze is speciaal om vervelende luchtjes van je handen te wassen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door