Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door berenboot
#2729300
wij zijn druk aan het denken, kijken en rondvragen om er zo achter te komen of we onze gezellige beestenboel willen gaan uitbreiden met 2 varkentjes.

Omdat wij streven naar zoveel mogelijk zelfvoorzienende te zijn, zullen de scharrelknorren (of althans hun nageslacht) hier met een doel zijn.  ;)

Nu ben ik uiteraard bekend met aujeszky. En zoals ik het begrijp kan je middels bloedonderzoek uitzoeken of je varken deze ziekte bij zich draagt.

Weet iemand hoe dit gaat of is dit alleen maar mogelijk voor de grote bedrijven?

Hier zou nl mooi zijn als de honden mee konden genieten van een (h) eerlijk stukje vlees / orgaan.
Door miik
#2729311
Ik denk dat het snelste en meest betrouwbare is om even de gezondheidsdienst te bellen !
Zij kunnen je dat allemaal zo vertellen ;)

http://www.gddeventer.com/varken

(en houdt en rekening mee dat als ze getest zijn, dat ze later het alsnog kunnen krijgen... dus je zou ze dan vlak voor de slacht nog een keer moeten testen)
Gebruikersavatar
Door berenboot
#2729548
bedankt voor de links! Inmiddels heb ik wat mailtjes rondgestuurd met mijn vragen.

Ik ben benieuwd, zijn hier op bp nog meer mensen die varkens houden en hoe doen jullie dat?
Gebruikersavatar
Door kira
#2729562
Varkens boeren zijn altijd extreem voorzichtig met het contact varken, mest etc en hun hond. Dus ik zou zeker de varkens afscheiden van de honden en ook hun mest goed apart houden. Scharrelvarken is wel lekker en varkens zijn leuke intelligente dieren.
Gebruikersavatar
Door berenboot
#2729649
Martine-Tom schreef: Is het risico bij 1 of 2 hobby speklappen echt dusdanig groot dat je er zo voorzichtig mee om moet gaan?
+1 :)

Hier staan we verder niet in contact met andere (grote) varkenshouders of andere varkens. Daarnaast vraag ik me af, hoeveel meer risico loop je dan in vergelijking met bijv een wandeling in een gebied met wilde zwijnen? Of in een buitengebied, waar toch heel wat litertjes varkensmest op het land komt.

ik ga denk ik maandag maar eens een rondje bellen doen met instanties om te kijken of het risico op aujeszky tegenwoordig nog wel echt zo groot is.
Laatst gewijzigd door berenboot op vr 02 aug 2013, 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#2729658
hannabelgje schreef: Aujesky is dermate dramatisch dat ik daar geen risico's mee zou nemen.
Het wordt niet voor niets pseudo rabiës genoemd. Daar ga je echt niet mee lachen.
Klopt, ik snap heus wel dat als ze het krijgen dat ze opgegeven zijn...echter vraag ik me gewoon af hoe groot het risico is, NL is toch Ausjeski vrij? Wat betekend dat dan?
Door miik
#2729682
Toen ik in Estland was heb ik mijn honden wel varkens vlees en varkens organen gevoerd..
Maar dat is een risico en een keuze die je maakt, alternatief was een goedkope slechte brok...
En mijn honden leven nog en zijn niet ziek ;)
(Maar ik weet dat het ook fout had kunnen gaan)
Gebruikersavatar
Door berenboot
#2729710
hannabelgje schreef: Aujesky is dermate dramatisch dat ik daar geen risico's mee zou nemen.
Het wordt niet voor niets pseudo rabiës genoemd. Daar ga je echt niet mee lachen.
klopt, ik zou ook geen varken voeren van bijv mijn slagertje. Maar daar gaat het hier juist om. Of ik, met mijn eventuele eigen dieren, welke evt getest zouden zijn, nog risico zou lopen of dat ik het op die manier/ of op een andere manier veilig kan maken.  :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door