Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2726870
Hoi allemaal,

Ik heb sinds een dikke week een Labrador x Ridgeback pup, inmiddels 9 weken oud, een teefje. Bij de fokker (een particulier) kreeg ze arieblok puppybrok. Als diernutritionist (paard voornamelijk, geen hond ;)) ben ik allesbehalve kapot van 'reguliere brok' en voer ik nu op advies van Farmfood 14 dagen Farmfood Fresh Hart & Pens, om straks de brok van FF te combineren met één of twee FF Fresh-dagen. Daarnaast wil ik heel graag regelmatig vleesbotten (evt. aangevuld met orgaan, mocht ze dat nodig hebben voor haar ontlasting) voeren, omdat ze daar echt op moet knagen en ik geloof dat dat o.a. een heel nuttig tijdverdrijf is... 

Ik ben een newbie wanneer het gaat over BARF, ben er wel heel erg in geïnteresseerd, omdat ik heb gezien hoeveel beter honden en katten het doen op BARF in vergelijking met regulier voer (vacht, verharen, adem, tanden, geur, ontlasting, etc.). De enige reden waarom ik brok wil blijven voeren, is omdat ik mijn hond ook ooit wil kunnen onderbrengen bij mensen die geen ruimte hebben in de vriezer en niet te moeilijk wil doen als ze meegaat op vakantie..

Zijn er meer mensen die brok/kvv/vleesbot combineren, en is dit een goed idee, kan ik problemen verwachten en waar moet ik op letten? Alvast dank voor jullie reacties!
#2726882
Jammer dat je brok wil bijvoeren, je hebt namelijk ook gedroogd Nrv voer, misschien niet ideaal, maar beter dan brok. Ook bij de oppas is een stuk kip of rundvlees en kippebot zo gekocht. Tussen brok en rauw moet minimaal 8 uur zitten, ik weet niet of dat handig is voor een pup.

In ieder geval ben je al goed bezig om over te schakelen naar rauw.

Nog even dit, een rol KVV kun je vaak bij een dierenwinkel kopen en smuldier bij de supermarkt. Je kan dat 2 dagen bewaren in de koelkast, dus het moet te doen zijn zonder brok.

Je krijgt vast meer reacties van mensen die wel brok en rauw voeren.

Veel succes en welkom.
Door Martine-Tom
#2726898
Welkom hier.
Ik zou niet structureel brok erbij voeren, de gemiddelde hond heeft geen enkele moeite met tijdelijk wat brok eten  ;)
Eventueel zou je een paar dagen voor het logeren daarmee kunnen beginnen omdat ze wel eens wat dunne ontlasting hebben van de omschakeling.
Maar om nou 50 weken per jaar brok te voeren voor 2 weekjes vakantie?  ;)

Als ik jou was zou ik lekker vers gaan voeren en op vakantie als het niet anders kan brok oid meegeven  :)
#2726917
Hoi en welkom, het kan natuurlijk best, brok en rauw combineren, als je het bottenwerk maar een beetje aanpast (altijd de zachtere botten geven) en deze niet tegelijk met de brokken geeft.

Met mijn katten neem ik het noodgedwongen ook niet zo heel nauw, hoewel voor 90% op vers, krijgen zij ook blikvoer zonder graan en brokken.

Met de hond ben ik zelf wel heel strict, maar ook omdat het gewoon veel makkelijker gaat, zij eet echt alles....

Ik ken wel meer mensen die zonder problemen hun honden zowel brok als rauw geven, de een geeft sochtends brok en savonds rauw, de ander geeft een paar dagen brok en een paar dagen rauw....net hoe het uitkomt en de beste resultaten geeft.
Het allerbeste zou natuurlijk zijn 100% rauw  :biggrin2:
#2726921
Welkom hier op bp.  :)

Ik zou ook helemaal over gaan op vers en gewoon in de vakantie brok of gestoomd vlees voeren als je geen vers kan/wil geven.

En als je dan toch brok wilt geven zou ik geen FF voeren maar een merk wat meer vlees bevat en graanvrij is. FF bevat namelijk maar 20% vlees en dierlijke bijproducten (wat dat dan ook mag zijn  :-X) en 50% graan.(http://www.voerwijzer.com/hondenbrok/farmfood)
#2726990
Dank voor jullie reacties. Ik ben niet per se anti-granen, zolang het om ontsloten graan gaat, dat kunnen ze prima verteren en hoeft niet slecht te zijn. Goede kwaliteit grondstoffen en een net productieproces doet ook veel goed. En zolang ik vers bij blijf voeren is het uiteindelijke aandeel graan maar klein. Ik moet bovendien nog zien hoe ze het zal doen op de brok, als het niet bevalt, stap ik over.

De opmerking van Martine-Tom, dat het geen probleem hoeft te zijn voor een hond om tijdelijk brok te eten, geeft me wel nog meer reden om in ieder geval te kijken hoe alleen vers me bevalt (de hond zal het wel prima vinden ;)). Ik heb in de dierenspeciaalzaak een rol Alaska gekregen om uit te proberen, heeft iemand daar ervaring mee? Ik begrijp dat bij vers alle merken door elkaar gebruikt kunnen worden en dat het belangrijk is om verschillende diersoorten te voeren.

Ze krijgt nu ook regelmatig een kippennekje, daar eet ze letterlijk mijn vingers bij op. Helemaal zelf samenstellen vind ik wel teveel werk, hetzij voorlopig. Naast een fulltime baan en 2 bijbanen is een pup op zich al werk genoeg :)
#2727703
Welkom hier en gefeliciteerd met je nieuwe pup.

Ik raad je in ieder geval aan om op de startpagina de principes van het barfen te lezen en in dit geval zouden de pagina's bij het KVV gedeelte misschien voor jou een uitkomst zijn. Daar worden ervaringen met KVV gedeeld. Ook in de bibliotheek is veel materiaal terug te vinden. In jouw geval, als het om tijd gaat, dan is kvv net zo makkelijk als brok maar kwalitatief een stuk beter. Ook voor logeeradressen prima te doen  ;)
Maar het is jouw hond, dus jouw keuze. Niemand hier die dat voor je kan uitmaken.

Succes ermee.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door