Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Kaela
#2726557
Otje heeft blaasontsteking. Vroeger heeft ze dat ook gehad. Toen stond ze eerst nog gewoon op felix, uiteindelijk zijn we door de blaasontstekingen Hils S/D gaan voeren (zeg ik zo uit mijn hoofd, ik bedoel het normale onderhoudsvoer van Hills voor katten met blaasgruis).
Ze heeft al met al een keer of 3 blaasontsteking gehad.
Twee jaar geleden zijn ze over gegaan op kvv, ik wissel lotgering en haaksbarf af, met soms ook eens een ander merk als ik het ergens kopen kan. Sindsdien nooit meer last.

Nu heeft ze weer blaasontsteking. Druppeltje voor druppeltje wordt er geperst en gemauwd. Onmiskenbaar.

We moeten zo met de hond naar de dierenarts, maar hond en kat in 1 auto is géén optie. Ik ga daar natuurlijk wel direct vragen. Nu is de ellende dat ik dan pas morgenavond met Otje daar heen kan gaan en das ook zo sneu.
Kan ik al direct antibiotica mee vragen? Urine opvangen lukt nu niet, het komt er druppel voor druppel uit. In het verleden kwam het door blaasgruis, maar ik wete niet meer welke van de 2 kristallen. Ik kan dat natuurlijk nog wel even opvragen.
Iemand nog tips voor ons, ik kan voor we bij de dierenarts zijn nog wel even mobiel hier lezen, dus elke tip is welkom!
Door Annemarie Rijnveld
#2726627
Is Hills S niet voor Struviet blaasontsteking?
Als de blaasontsteking veroorzaakt wordt door Struviet, zou je de pH kunnen verlagen door 1 theelepeltje/liter water biologische appelzijn toe te voegen aan of het eten of door het drinkwater.
Verder zou ik een bouillon maken en haar hiermee vaker laten drinken.

Gaat het daarentegen om Oxalaatkristallen dan ligt de zaak anders, en dan mag je de urine juist niet extra verzuren.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2726633
We hebben pijnstilling mee gekregen voor vandaag en morgen. Otje is bij deze kliniek nog niet eerder in behandeling geweest, dus wilden ze eerst urine onderzoeken voordat we een AB en strategie kiezen. Er werden wel al verzurende brokjes geopperd, gezien het feit dat ze vroeger struviet heeft gehad (ik heb even gebeld naar de andere kliniek).

Nu moeten we urine opvangen en die ga ik morgen even brengen. En ik heb aangegeven eerst verder te willen zoeken naar een verzurende oplossing met verse voeding. Dat was prima. Is het echt zo simpel dat het een kwestie van appelazijn toevoegen is? Bij honden lees je vaak ook over vitamine C en cranberry. Kan dat bij katten ook of is dat weinig zinvol?
Door NoaKaj
#2726786
Ik zou geen vitamine C geven, daardoor kan oxalaat ontstaan. Het is inderdaad onnodig om die oplossende brokken te geven, maar met appelazijn heb ik geen goede ervaringen. Ik gebruik Uropet voor de twee blaasgruispatiëntjes (die overigens op vers staan, vers hoeft dus helemaal niet de oplossing te zijn, er is ook nog zoiets als aanleg).
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2727050
Annemarie Rijnveld schreef: Volgens mij heb ik je al eens deze link gegeven, veel interessante info over Struvite enz (2 pagina's)
http://feline-nutrition.org/health/feli ... ney-stones
Nee die link heb je mij nog niet eerder gegeven. Ik ga hem morgenochtend lezen, ben nu te moe voor het engels. Dank je wel!
NoaKaj schreef: Ik zou geen vitamine C geven, daardoor kan oxalaat ontstaan. Het is inderdaad onnodig om die oplossende brokken te geven, maar met appelazijn heb ik geen goede ervaringen. Ik gebruik Uropet voor de twee blaasgruispatiëntjes (die overigens op vers staan, vers hoeft dus helemaal niet de oplossing te zijn, er is ook nog zoiets als aanleg).
Op vers hebben ze dik 2 jaar geen problemen gehad (daarvoor op speciale brokjes ook al een tijd niet), dus het is in elk geval wel beter. Dat Uropet is misschien wel het verzurende goedje wat de dierenartsassistente ook opperde. Ze zei alleen dat dat erg vies is. Ik kan het natuurlijk altijd morgen meenemen om te proberen. Otje is de vreetzak van de twee, dus misschien eet ze het wel.
Wat is jou minder goede ervaring dan met appelazijn?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2727067
Annemarie Rijnveld schreef: Volgens mij heb ik je al eens deze link gegeven, veel interessante info over Struvite enz (2 pagina's)
http://feline-nutrition.org/health/feli ... ney-stones
Ik heb hem toch nu al doorgelezen, het las gelukkig vrij makkelijk weg.

Maar ik word er niet veel wijzer van. Ik heb nu de volgende adviezen:

Antibiotica en speciale brokjes (DA)

Appelazijn en boulion (Annemarie)

Geen appelazijn, maar Uropet (NoaKaj)

Véél, véél drinken en verder niets doen behalve pijnstilling (artikel van Annemarie)

Tja, en dan, ik heb er zelf echt geen idee van.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2727229
Eerst pijnstilling en veel drinken, dan toch urine proberen opvangen, sedimentonderzoek laten doen en bacteriële kweek.  Van de bacterien krijg je dan een antibiogram waardoor je weet welke AB je kan aanwenden om de infectie te bestrijden.
Uit het sediment kan je opmaken of er gruis aanwezig is en welke kristallen dan, zodat je in de toekomst daar rekening mee kan houden.  Verzuren of net niet.

Het is wel zo dat bij poezen er vaak minder snel iets gemerkt wordt van gruis dan bij katers.  Het kan dus ook wel dat ze gewoon een erg aanleg heeft en dus zachtjesaan toch struviet is blijven produceren.  Op een keer wordt de blaaswand dan toch gekwetst en krijgt ze blaasontsteking, ookal was het al lang aan het sluimeren. Tenzij je kan bedenken dat je recent nog iets veranderd hebt aan haar voeding.
Ze krijgt toch compleet geen koolhydraten in haar voeding he? Want vers en vers (kvv) zijn soms twee verschillende zaken.  Ik ga er vanuit dat je geen koolhydraten aan haar voert en als dat wel zo zou zijn, zou ik dat proberen vermijden.

Verder wens ik haar veel sterkte.  Ik hoop dat de pijnstilling aanslaat, want dit is inderdaad erg sneu.
Als er na pijnstilling nog steeds geen urine uitkomt, zou ik toch dat beetje proberen onderzoeken (al is het maar een paar druppels, daar kan men ook al iets mee) en desnoods foto's laten nemen om te zien of ze geen grote stenen in haar blaas heeft die de boel verstoppen. 
Maar ik hoop dat het dat niet is.
Pas je wel op met die verzuurders zolang je niet zeker weet dat het struviet is?  Als ze oxalaat zou vormen, kan dat verzuren de boel nog erg verergeren en calciumoxalaat los je niet zomaar op. 

Ik duim dat je snel vooruitgang boekt.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2727306
Ik weet wel zeker dat Otje gewoon aanleg heeft, ze heeft deze problemen al meerdere keren eerder gehad, telkens struviet. Sinds we vers voeren, lengen we het voer niet meer aan met water, maar dit is denk ik wel slim om weer te gaan doen. Zeker met het warme weer. 

Ze krijgt in principe geen koolhydraten, maar ik voer wel af en toe kvv voor de hond van haaksbarf en daar zitten groentes in. Maar, de afgelopen maand heeft ze die in het geheel niet gehad (misschien al langer niet, maar hoe lang precies weet ik niet) en daarvoor was het ook maar af en toe.

Ze heeft de hele nacht apart gezeten, dus ik hoop dat er wat urine is. Meneer K gaat straks kijken. En dan vanmiddag even langs de dierenarts rijden. Ze krijgt behalve pijnstillers niets totdat we weten wat er is. Als er geen of heel erg weinig urine is, dan neem ik haar mee en moet ze verder onderzocht worden.
Door NoaKaj
#2727322
Uropet vindt een van de katers heerlijk, de andere eet het met wat natvoer meestal op. Een van de katers ging overgeven van appelazijn. Bovendien heb ik gemerkt met alle metingen die ik heb gedaan dat het lang niet zo effectief werkt als Uropet.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2727621
Otje zit al sinds gisteravond apart en nog steeds geen fatsoenlijke plas. Een paar drupjes hier, paar drupjes daar, meer niet. We hebben om 17.45 een afspraak staan. Dan kan ze goed onderzocht worden.

Ik neig nu toch naar de appelazijn voor het verzurende effect. En voortaan extra water over de kvv. Maar eerst maar eens zien dat we deze acute situatie weer opgelost krijgen.

Dank allemaal voor de hulp! Ik laat vanavond nog wel weten hoe het bij de dierenarts was.
Door flin
#2727640
Aangezien fosfaat één van de bouwstenen van struviet is, is het niet verwonderlijk dat wanneer
katten meer fosfaat toegediend krijgen in het dieet zij meer kans hebben op de ontwikkeling van
struvieturolithen (Lekcharoensuk et al., 2001). De aanbevolen hoeveelheid fosfaat in de voeding om de
kans op struvietontwikkeling te verlagen, ligt tussen de 0,5% en de 0,9% op droge stof basis (Forrester et
al., 2010).
Bovendien worden urine verzurende middelen, zoals DL methionine, in de voeding aangeraden om
de kans op recidivering van struvietstenen te beperken. Een gedaalde urinaire pH gaat namelijk gepaard
met een reductie van fosfaat ten voordele van fosforzuur in de urine. Voor de preventie van struviet ligt de
urinaire pH het best tussen 6,0 en 6,4 (Buffington et al., 1990; Houston et al., 2004; Forrester et a
l., 2010).


UNIVERSITEIT GENT
FACULTEIT DIERGENEESKUNDE
Academiejaar 2011 - 2012
MINERALEN TER PREVENTIE VAN STRUVIET – EN CALCIUMOXALAATBLAASSTENEN
BIJ DE KAT
door
Cathy MAZEREEL
http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/8 ... 001_AC.pdf
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2727796
Bij de dierenarts bleek Otje een redelijk gevulde blaas te hebben, maar zeker niet té. Ze kan dus nog voldoende plassen. We moeten nog doorgaan met de pijnstilling en ze heeft een antibioticaprik gehad die 2 weken werkt. Verder drinken, drinken drinken, dus ze krijgt momenteel kvv soep en dat lepelt ze lekker naar binnen.

Als ze weer fatsoenlijke hoeveelheden plast, opvangen en laten onderzoeken.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door