Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door monster
#2726927
Hoera, ik heb nu een vriezer en een molentje (oude hond en kat)
Ik heb in de bibliotheek zitten lezen over manieren van ontdooien om het vlees te malen.
Vrijdag krijg ik voor het eerst vlees om te verwerken. (tot nog toe kant en klaar gekocht).
Ik heb een amerikaanse koelkast met een apart dooivak.
Heeft iemand ervaring om dat te gebruiken? Blijven dan de voedingsstoffen bewaard?
Vrijdag wordt het in de 30 graden, in de buitenlucht leggen lijkt me geen goed plan.
Door Mowgli
#2727001
Omdat mijn kater een mieperd met eten is, moet ik wel malen om hem alles te kunnen geven wat nodig is. Ik stel zelf samen en voer compleet, en maak dus zelf kvv met mijn Jupiter  885 gehaktmolen. Ik moet dus ook alles (gedeeltelijk) laten ontdooien om te kunnen malen / mengen.
Ik ontdooi zoveel mogelijk in de koelkast, maar heb geen apart dooivak.

Sommige producten krijg ik al gemalen binnen. Die ontdooi ik gedeeltelijk totdat het me lukt met een vork de klomp vlees uit elkaar te harken en alles zo fijn uit elkaar te halen dat ik het met de andere gemalen vleesjes en - organen kan mengen. Het eventuele dooivocht wat vrij komt tijdens het gedeeltelijk ontdooien wordt gewoon mee gemengd.
De ongemalen producten worden zover ontdooid tot ze door de gehaktmolen kunnen zonder deze te beschadigen.

Door het ontdooien gaan wel wat voedingsstoffen verloren, maar ik heb geen andere manier om te verwerken. Bovendien ontdooi ik niet helemaal, maar gedeeltelijk. ER zij n hier heel veel mensen op BP die al jaaaaaren op dezelfde manier werken.

De producten die ik trouwens bij de islamitische slager koop zijn niet bevroren. Die gaan even een uur of 2 de vriezer in voordat ik ze ga malen, omdat de ideale temperatuur van het product om het zonder problemen te kunnen malen 0 graden is.
Door monster
#2727017
OK, ik kan het vak op 0 graden zetten, dus dan heb ik altijd de goede maaltemperatuur begrijp ik.
Mijn kat heeft nu ontdekt, dat de honden veel lekkerder eten, dus zij wil het ook.
Ze eet geen brokjes meer, maar er moet geen kruimeltje groente in het vlees zitten, want dan moet ze dat ook niet.
Lastig, labradors eten altijd alles, veel handiger.
Door Mowgli
#2727052
monster schreef: OK, ik kan het vak op 0 graden zetten, dus dan heb ik altijd de goede maaltemperatuur begrijp ik.
Maar als je bevroren vlees in het 0 gradenvak legt, ontdooit het niet.
Ik leg vlees altijd boven in de koelkast om te ontdooien, want daar is het het warmst (max. 4 graden). Als ik het heel laag leg, dan duurt het soms meerdere dagen tot het ontdooid is. In ieder geval het gemalen vlees dat duurt heel lang.
Laatst gewijzigd door Mowgli op di 30 jul 2013, 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door