Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#2726022
Hallo allemaal,
Ik ben Rilana en ben 24 jaar oud. Ik heb 2 American Bullies, Laila en Mister Biggie en 1 chihuahua Luna.

Ik wil overstappen van Kvv na barf.

Ik ben helemaal nieuw in en met het barf en dan komt er nog eens bij dat mijn teefje Laila drachtig is, dus daar moet ik ook goed rekening mee houden dat ik haar niet te kort doe.
Ze eet momenteel niet zo goed dus vandaar dat ik de komende tijd barf wil gaan proberen. voorheen at ze altijd goed, Kivo 1 kilo per dag. ze is dus al wel gewent aan het rauwe eten.

Vanmiddag heeft ze voor het eerst rauwe kippenvleugels op en ze schooide echt om meer.. zeg genoeg denk ik?

Ik heb de rekenhulp ingevuld en het volgende kwam eruit.

Menu voor een American Bully, teef, 2 jaar oud, 30 kilo.
Hoeveelheid: 2% van 30 kilo = 600 gram per dag / 4200 gram per week

Rauw vleesbot 50% : 300 gr.
Groentes 10% : 60 gr.
Orgaanvlees 15% : 90 gr.
Spiervlees 25% : 150 gr.


Omdat ik zsm wil beginnen met barf vraag ik mede jullie hulp om een goed menu samen te stellen.

Ik heb al het een en ander nagelezen in de bibliotheek hier maar ik blijf het toch wel moeilijk vinden.. en dan niet zozeer de verhoudingen.. maar meer welke soorten en keuzes van vlees en producten ik ga gebruiken... ik vind het zeg maar lastig om er zelf een begin mee te maken..

maar goed vandaag heeft ze dus 500 g kippenvleugels op.. ik deed er ook een kippenlevertje bij maar die hoefte ze niet..
in het stuk over barf en zwangere honden staat dat lever voor zwangere honden niet goed is.. geld dat dan ook voor kippenlevertjes??

morgen ( dinsdag ) wil ik haar een volledige maaltijd gaan geven dus ook met groenten e.d erbij

dit wordt mijn menu

rauw vleesbot  - 300g-  150 gram kippenvleugels+150 gram ..?
Groentes          - 60g-    60 gram spercieboontjes
orgaanvlees      - 90g-    kippenhartjes???
spiervlees          -150g-  ...???

als er iemand een invulling heeft... GRAAAG!! je zult mij er enorm mee helpen.. alvast heel erg bedankt!
groetjes van Rilana
Laatst gewijzigd door Lana.LLB op ma 29 jul 2013, 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.
#2726052
Probeer eerst een week menu te maken.
Zorg dat er voldoende diersoorten inzitten.
Orgaan per week 630 gr dat verdeel je ongeveer zo, pens 300 gr, hart 100gr, nier 100gr lever 130gr. Dit kan je verdelen over 6 dagen dus elke dag een orgaansoort.
Groente, de meesten maken een mengsel.

En als je nog niet weet wat wat is (spiervlees) dan denk ik dat je toch nog meer moet lezen in de handleiding die op de start pagina staat.

Sucses en als je een weekmenu hebt gemaakt zullen er genoeg mensen zijn die je weer een stukje verder kunnen helpen.
#2726066
Zoals Arkay aangeeft is het samenstellen van een menu erg lastig en doordat je zelf verplicht wordt te zoeken, leer je een heleboel.

Ik heb je vorige topic ook gelezen en denk dat het belangrijk is dat je teef nu zo snel mogelijk goede voedingsstoffen binnen gaat krijgen.

Vleesbot:
http://voerwijzer.com/vleesbottenlijst-hond

Spiervlees:
Alles behalve varken
http://www.voerwijzer.com/spiervlees

Orgaan:
http://www.voerwijzer.com/organen

Groente:
Ik zou een mix maken, hier kun je evt. ook yoghurt/ei o.i.d. in stoppen:
http://www.barfplaats.nl/handleiding-to ... e-en-fruit

Verder lees dit artikel nog goed door
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 164.0.html


Er zijn een hoop mensen die je veel meer kunnen vertellen dan ik, maar hiermee kun je weer even 2/3 uurtjes uit de voeten om te lezen.. Succes!
#2726189
Je moet echt deze erbij pakken:

Een paar highlights over zwangerschap en bevalling en wat wel en niet te voeren (uit het boek Grow Your Pups with Bones van Ian Billinghurst):

De eerste 6 weken van de dracht moet je de teef geen levertraanolie voeren. Dit bevat teveel vitamine A en kan gevaarlijk zijn voor de foetussen in deze periode. Wees in de eerste 6 weken van de dracht dus ook matig met lever (en voer het niet meer dan 2% a 3% van het totaal aan voeding) en geef geen beta-caroteen supplementen (of voedingsmiddelen die uiterst rijk zijn aan beta-caroteen). Maar, aan het eind van de dracht en na de bevalling moet je vooral wel lever en vette vis en eieren en zuivel voeren. Doe je dat niet, vergroot je de kans op eclampsie. Lust je hond geen lever en vette vis en eieren en zuivel: voer dan levertraanolie. Overigens hoef je na die 2 weken begin dracht niet heel veel meer lever te voeren, 3% is genoeg.

In de laatste 3 a 4 weken van de dracht, ga je meer voeren. Geleidelijk vanaf week 5 a 6 ga je zo'n 5% a 10% meer voeren, zodat je tegen week 8 zo'n 1/4 tot 1/2 meer voert dan in het begin van de dracht. Tegen het eind van de dracht, ongeveer bij week 8, ga je geleidelijk weer minder voeren en geef je meerdere maaltijden verspreid over de dag (3 tot 4 maaltijden per dag). Een paar dagen voor de bevalling ga je de helft minder voeren van wat je de laatste weken meer bent gaan voeren. Een paar dagen voor de bevalling ga je ook weer meer groenten voeren. Je schrapt nu vleesbot zo goed als uit je menu. Je geeft ook minder vlees en orgaanvlees. Je geeft een licht laxerend dieet. Je geeft tegen de tijd dat ze echt moet bevallen nog maar een kwart van wat ze at in week 8. Geef ook minder supplementen.

De laatste 2 a 3 weken van de dracht ga je meer geconcentreerd voer voeren zoals spiervlees, eieren, lever, niertjes, hart, hersenen, etc. Deze voedingsstoffen promoten de groei van de pups. Je gaat ook minder vleesbotten geven, tot ongeveer 30% van het totaal aan voeding. Geef geen grote botten meer (deze verteren te lastig voor de drachtige teef). Geef ook minder groente en fruit. Zo'n 5% groenten en fruit is genoeg.

Geef in de laatste week van de dracht nog minder vleesbot, 25% (en geen grote botten meer!), voer ook minder groenten en fruit en geef meer vlees, eieren, lever, nieren, hersenen, lijnzaadolie, etc (geconcentreerd voedsel).

Tegen het eind van de dracht heeft een teef ook koolhydraten nodig. Dit is om ervoor te zorgen dat de teef niet een te lage bloedsuikerspiegel krijgt. De laatste 2 tot 3 weken van de zwangerschap geef je ongeveer 15% a 20% van het totaal aan voeding aan koolhydraatrijke voedingsstoffen (zoals geweekte havermoutvlokken, zoete aardappel, bruine rijst, pompoen, etc). De koolhydraat is overigens nodig om het glucose-peil op peil te houden.

Aan het eind van de dracht (bij 8 a 9 weken van de dracht) kun je ongeveer de volgende percentages voeren: 25% vleesbot, 5% groentemix, 25% orgaanvlees, 15% koolhydraten, 5% extra's zoals ei, zuivel, rauwe gemalen noten, etc. en de 30% spiervlees.

Waarschuwing: geef de drachtige teef geen/nooit extra calcium! In het wild eten drachtige honden tegen het eind van de dracht ook minder botten. Extra calcium gedurende de dracht veroorzaakt eerder eclampsie dan dat het eclampsie voorkomt! Meer informatie over eclampsie: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=6277

Ian Billinghurst raadt aan om de volgende supplementen te geven tijdens de dracht: vitamine C (2 x per dag 500 mg aan een teef van 20 kg), kelp, vitamine E, multivitamine B. Waarschuwing: gedurende de eerste 6 weken van de dracht geen levertraanolie geven! De laatste 2 a 3 weken van de dracht mag er wel een klein beetje levertraanolie gegeven worden.

Na de bevalling, gedurende het zogen, kan de hoeveelheid bot weer omhoog geschroefd worden naar zo'n 50% en zelfs 60% vleesbot. Tijdens het zogen heeft de teef meer calcium nodig (en dus niet tijdens de zwangerschap). Geef de teef zoveel eten als ze wil. Ze heeft nu vooral vleesbotten nodig voor de calcium en fosfor nodig. Volgens de boeken heeft een teef tijdens het zogen geen koolhydraat nodig. Toch hebben veel fokkers de ervaring dat een teef tijdens het zogen nog steeds wel koolhydraat nodig heeft, om het glucosepeil op peil te houden. Rauwe honing levert veel koolhydraten en kan goed gecombineerd worden met rauwe geitenmelk (de teef heeft tijdens het zogen ook behoefte aan extra vocht).

Je kunt nu de volgende percentages gaan voeren: 50% a 60% vleesbot, 10% groenten, 20% orgaanvlees (inclusief pens), 10% a 20% spiervlees (de hoeveelheid is afhankelijk van de hoeveelheid vleesbot die je voert) en voor de rest lekkere extra's zoals zuivel, eieren, gemalen rauwe noten, vette vis zoals sardien, etc.

Volgens Ian Billinghurst heeft een zogende teef elke dag levertraanolie nodig. En de dosering is: voor een teef van 25 kilo geef je 3 tot 4 ml levertraanolie per dag.

Vuistregel voor de hoeveelheid voer die je moet voeren: in de eerste weken blijf je dezelfde hoeveelheid voer geven. Pas vanaf een week of 6 a 7 ga je meer voeren. Afhankelijk van de behoefte van de teef en of zij een groot of klein nest gaat krijgen zul je ongeveer 20% a 30% meer voer moeten gaan geven. Na de bevalling gaat de hoeveelheid voer pas echt fors omhoog. Een te dikke teef tijdens de bevalling bevalt minder makkelijk dan een teef die niet te dik is. Te dun is niet goed maar te dik ook beslist niet. Na de dracht mag zij zo vaak en zoveel eten als ze wil, zeker wanneer ze een groot nest heeft. Het mooiste is om de bevallen teef weer snel op haar gewicht (of ietsjes meer) te krijgen dan voor de dracht.

======== zo, bovenstaand was uit de bieb =============

Qua vleesbot lijkt het me verstandig als je geeft: kippenvleugels (ingeknipt of met een bijltje bewerkt), kippennek, eendennek, kwartelkarkasjes, parelhoenkarkas, konijnkarkas. Allemaal mooi zacht spul. Het liefst geeft je 2 en nog liever 3 verschillende diersoorten dus bijv. kip, eend en parelhoen of kip, eend en konijn. Net waar je goed aan kunt komen.

Qua spiervlees geef je : rundvlees (kopvlees of snijdsels of soepvlees), geitenvlees, lamsvlees, etc. Waar je goed aan kunt komen en wat goede kwaliteit is. Het duurste is lappen vlees (stoofvlees, suddervlees, biefstuk) maar dat is natuurlijk te duur voor een hond.... Hoewel ik bij gebrek aan goedkoper bij een drachtige hond gerust biefstuk zou voeren! Liefst voer je 2 a 3 a 4 diersoorten dus bijv. rund, geit en lam. Of rund, lam en kalkoen.

Orgaanvlees geef je: 10% pens en 10% andere organen zoals hart, nier en lever. Die laatste 3 verdeel je op het oog, alle 3 ongeveer evenveel. Lever moet je in de eerste weken mee uit kijken maar die periode heb je al gehad. Je kunt nu prima 10% orgaanvlees voeren, waarvan een deel lever. Je geeft bijv. runderhart, lamshart, kippenlever (maar veel honden vinden dat niet lekker en willen alleen biologische (runder)lever dus die zul je nu moeten aanschaffen, een drachtige teef gaat voor alles!), rundernier of geitennier of lamsnier.

Groentenmix: je neemt 10 verschillende groenten (ook bladgroenten!) die pureer je rauw. Je geeft geen ui en geen prei. En als je hond dat niet eet, geef je elke dag een gekookte groenten, zoals bijv. maandag gekookte andijvie, dinsdag gekookte broccoli, woensdag gekookte wortel, donderdag gekookte sperziebonen, vrijdag gekookte courgette, zaterdag gekookte paksoi of witlof, zondag gekookte waterkers.

Vis: je geeft 2 keer per week 1 sardientje en 1 panharing. Of 2 sardientjes.

Ei: je geeft 2 keer per week een rauw heel biologisch ei.

Koolhydraten: je geeft elke dag een havermoutpapje of gekookte aardappel of gekookte zilvervliesrijst of gekookte zoete aardappel of gekookte pompoen of banaan en wissel dat ook zoveel mogelijk af.
#2726207
Bedankt Fenixje!! ga ik zeker lezen! ik vind het idd lastig om de soorten vlees te onderscheiden, als ik dat onder de knie heb moet het vast goed komen!!

En lizzy met jou ben ik ook zo blij!! weer zulke goede info!! ik had dat stuk over zwangere teven gelezen ja! alleen dat stukje van de lever heb ik een paar keer overnieuw gelezen, want ik maak eruit op dat ik haar nu op dit moment beter geen of heel erg weinig levertjes moet geven, en straks als het einde van haar dracht nadert dan juist weer wel de levertjes!

Ik vind het echt superr dat ik zo snel reacties krijg! ik krijg er gewoon helemaal zin in om aan te beginnen hahaha!! ik ga ff het leesvoer doornemen en zal proberen morgenochten mijn bedachte menu te plaatsen!!

bedanktt!!! groetjessss
#2726461
Nou ik ben met al jullie tips bezig geweest, ben inmiddels wel aardig wat wijzer, en had bedacht dat ik de volgende verhoudingen dan kan aanhouden.
omdat mijn teefje nu de 35e dag drachtig is wil ik haar 1,5 kg per dag aanbieden/voeren. Ik heb geen idee of dit teveel is, maar liever te veel als te weinig. Als ik uitga van de rekenmodule hier moet ik 2% lichaamsgewicht nemen. ze weegt +/- 30 kg dus dat zal dan maar 600gram zijn. Voorheen at ze een kilo Kivo per dag. 2% is naar mijn idee te weinig voor een drachtige teef die op de 35e dag zit dus ik heb daarom mijn berekening gemaakt op 1500gram per dag en dat verdeeld naar procenten. Als dat niet goed is of als het zo niet werkt dan hoor ik dat natuurlijk graag :)

Vleesbot          30 % = 450 gram
zal morgen gaan bestaan uit kippenvleugels en eendennek
(minder vleesbot door zwangerschap)

Spiervlees        40 % = 600 gram
zal morgen gaan bestaan uit rundvlees, lamsvlees en kalkoen.
(meer spiervlees door zwangerschap)

Groente            10 % = 150 gram
groentemix die ik morgenochtend ga maken met 10 groenten erin

Orgaanvlees    20 % = 300 gram
zal dan worden 10 % pens en 10 % hart, lever en nier.

2 sardientjes en 2 rauwe eieren per week
en elke ochtend wil ik haar ook als extra een havermout-prakkie geven

Uiteraaard pas na enige goedkeuring van iemand hier op het forum, omdat ik toch een klein beetje bevestiging nodig heb! haha
Hoe vinden jullie dit? slaat dit ergens op??

groetjesssss
#2726555
Lana.LLB schreef: Nou ik ben met al jullie tips bezig geweest, ben inmiddels wel aardig wat wijzer, en had bedacht dat ik de volgende verhoudingen dan kan aanhouden.
omdat mijn teefje nu de 35e dag drachtig is wil ik haar 1,5 kg per dag aanbieden/voeren. Ik heb geen idee of dit teveel is, maar liever te veel als te weinig. Als ik uitga van de rekenmodule hier moet ik 2% lichaamsgewicht nemen. ze weegt +/- 30 kg dus dat zal dan maar 600gram zijn. Voorheen at ze een kilo Kivo per dag. 2% is naar mijn idee te weinig voor een drachtige teef die op de 35e dag zit dus ik heb daarom mijn berekening gemaakt op 1500gram per dag en dat verdeeld naar procenten. Als dat niet goed is of als het zo niet werkt dan hoor ik dat natuurlijk graag :)
"Pas vanaf een week of 6 a 7 ga je meer voeren". En op 35 dagen dracht is ze nog niet op 6 a 7 weken, toch? Dus nee, niet meer gaan voeren en ja, teveel kan wel kwaad, meer dan te weinig. Je maakt het bevallen voor een te dikke teef extra zwaar.
Vleesbot          30 % = 450 gram
zal morgen gaan bestaan uit kippenvleugels en eendennek
(minder vleesbot door zwangerschap)

Spiervlees        40 % = 600 gram
zal morgen gaan bestaan uit rundvlees, lamsvlees en kalkoen.
(meer spiervlees door zwangerschap)

Groente            10 % = 150 gram
groentemix die ik morgenochtend ga maken met 10 groenten erin

Orgaanvlees    20 % = 300 gram
zal dan worden 10 % pens en 10 % hart, lever en nier.

2 sardientjes en 2 rauwe eieren per week
en elke ochtend wil ik haar ook als extra een havermout-prakkie geven

Uiteraaard pas na enige goedkeuring van iemand hier op het forum, omdat ik toch een klein beetje bevestiging nodig heb! haha
Hoe vinden jullie dit? slaat dit ergens op??

groetjesssss
Je moet de hoeveelheden nog aanpassen maar verder ziet het er goed uit. Het is ook nog belangrijk om te weten dat je in totaal (dus met vleesbot, spiervlees en orgaanvlees) nu wel liefst 5 verschillende diersoorten voert. Dat doe je met kip, eend, rund, lam en kalkoen. Geef overigens niet vaker dan 2 keer per week nekken. Dus als je nog aan iets anders qua vleesbot kunt voeren, zou dat mooi zijn.

In de groentenmix: doe er niet teveel koolsoorten in. Dus 1 koolsoort op je mix is genoeg. En ik zou dan broccoli nemen. Zeer gezond. En verwerk er ook lekker wat bladgroenten in zoals waterkers, andijvie, postelijn. Courgette vinden honden ook erg lekker. En wortel, wordt ook graag gegeten. Tien verschillende soorten groenten voor je mix is prima! Geef alleen geen ui en geen prei.
#2726628
[quote="Lana.LLB"]
Ja klopt nu 5 soorten per dag? Of is dat niet goed? Ik zal straks mn weekmenu gaan maken.. had hem nu alleen voor vandaag.. ander botvlees kan ik ook aankomen hoor.. groetjesss
[/quote]

Nee, het gaat om het totaal aan diersoorten, dus ongeveer per week. En dan verdeel je dat wel dusdanig dat je niet 6 dagen kip en 1 dag eend geeft. Eerder bijv. 3 dagen kip, 2 dagen eend, 2 dagen parelhoen of konijn ofzo. En dan geef je best al veel kip, dus probeer je bij spiervlees en orgaanvlees geen of zo weinig mogelijk kippen-dingen te geven.
#2726743
Nou ze heeft net gehad:

200g = 20% orgaan - waarvan 100g pens(smuldier) en 100g runderhart
400g = 40 % spier - waarvan 200g runderpoulet en 200g sukadelap
300g = 30 % botvlees - alleen kippenvleugels
+ sardientje

Kan vanmiddag een sapcentrifu lenen voor de groentemix te maken dus die moest nu even wachten.. geef ik zodra die klaar is

Het was Hap, kauwen kauwen kauwen, Slik, Weg!! Geweldiggggg. Ze staat nu in de keuken lijkt wel of ze meer wil..
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door