Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Nikki
#2726263
*Jet eet sinds februari '12 rauw vlees*

Op 28 mei is er bij Jet blaasontsteking geconstateerd. Ze had pijn bij het plassen en hielt het zolang mogelijk op. Urine naar de dierenarts gebracht voor een check. In de urine zaten ontstekingscellen, struvietkristallen en de pH was 9. Voor 10 dagen antibiotica meegekregen. Voor het einde van de kuur moest ik het weer even laten controleren.

Op 6 juni weer de urine laten controleren. Nog niet helemaal schoon. pH wel gezakt naar 7/7,5. Nog een kuur antibiotica meegekregen. Advies om na een aantal weken weer een check te doen.

4 juli weer de urine laten controleren. Voor mijn gevoel zat het al niet goed. Kreeg vrij snel een telefoontje. Ze zat vol met blaasgruis (struviet) de pH was weer gestegen naar 8,5. De dierenarts wilde graag een echo van haar blaas maken en een blaaspunctie doen.

5 juli is de echo gemaakt. Niks op te zien. Blaaspunctie genomen om wat urine op kweek te zetten. De dierenarts dacht dat het hoogstwaarschijnlijk om een bacteriële infectie ging, dit omdat ze wel reageerde op de vorige antibiotica kuren. De kweek moest uitwijzen om welke bacterie het ging. Voor de zekerheid weer antibiotica meegekregen. 

8 juli de uitslag van de kweek: geen bacterie te bekennen. Waarschijnlijk ligt het dus aan het voer. Advies: aantal weken (zo nodig levenslang) op Royal Canin Urinary S/O. Gelijk begonnen met 't voer. Tevens elke dag een halve Cranberry Plus tablet van 't Kruidvat (na overleg met de dierenarts)

20 juli weer een urine check. Urine ditmaal helemaal schoon. Normale pH. (weet de waarde niet precies ditmaal) Advies: minimaal 2 maanden doorgaan met dit voer. Daarna weer urine laten controleren. Dan zou ik kunnen proberen om een ander voer te geven. De ervaring bij de dierenarts is dat het blaasgruis dan meestal weer terug komt. Deze honden staan dus levenslang op een blaasdieet.

Echter, op de achterkant van de zak RC staat dat dit voer maar maximaal 6 maanden gegeven mag worden. Navraag gedaan bij de assistente: dit zou erop staan zodat mensen niet zomaar dit voer gaan geven zonder advies van de dierenarts. Vond ik vreemd. Een fabrikant zou het er vast niet zomaar opzetten.

Jet heeft dus blaasgruis ontwikkeld terwijl ze al op rauw vlees stond. (Toen Carnibest) Daarvoor diverse andere merken door elkaar.

Ik hoop dat iemand mij wil helpen met wat ik Jet het beste kan geven qua KVV en toevoegingen (BARF heb ik geprobeerd, dit vind ikzelf helemaal niks)
Door Lizzy
#2726647
Nikki schreef: *Jet eet sinds februari '12 rauw vlees*

Op 28 mei is er bij Jet blaasontsteking geconstateerd. Ze had pijn bij het plassen en hielt het zolang mogelijk op. Urine naar de dierenarts gebracht voor een check. In de urine zaten ontstekingscellen, struvietkristallen en de pH was 9. Voor 10 dagen antibiotica meegekregen. Voor het einde van de kuur moest ik het weer even laten controleren.

Op 6 juni weer de urine laten controleren. Nog niet helemaal schoon. pH wel gezakt naar 7/7,5. Nog een kuur antibiotica meegekregen. Advies om na een aantal weken weer een check te doen.

4 juli weer de urine laten controleren. Voor mijn gevoel zat het al niet goed. Kreeg vrij snel een telefoontje. Ze zat vol met blaasgruis (struviet) de pH was weer gestegen naar 8,5. De dierenarts wilde graag een echo van haar blaas maken en een blaaspunctie doen.

5 juli is de echo gemaakt. Niks op te zien. Blaaspunctie genomen om wat urine op kweek te zetten. De dierenarts dacht dat het hoogstwaarschijnlijk om een bacteriële infectie ging, dit omdat ze wel reageerde op de vorige antibiotica kuren. De kweek moest uitwijzen om welke bacterie het ging. Voor de zekerheid weer antibiotica meegekregen. 
Tot zo ver duidelijk en prima. Wanneer er een bacteriele blaasontsteking aanwezig is, wordt de urine alkalisch en daar kunnen zich makkelijk bacterieen in vormen.
8 juli de uitslag van de kweek: geen bacterie te bekennen. Waarschijnlijk ligt het dus aan het voer. Advies: aantal weken (zo nodig levenslang) op Royal Canin Urinary S/O. Gelijk begonnen met 't voer. Tevens elke dag een halve Cranberry Plus tablet van 't Kruidvat (na overleg met de dierenarts)
??? ???
20 juli weer een urine check. Urine ditmaal helemaal schoon. Normale pH. (weet de waarde niet precies ditmaal) Advies: minimaal 2 maanden doorgaan met dit voer. Daarna weer urine laten controleren. Dan zou ik kunnen proberen om een ander voer te geven. De ervaring bij de dierenarts is dat het blaasgruis dan meestal weer terug komt. Deze honden staan dus levenslang op een blaasdieet.

Echter, op de achterkant van de zak RC staat dat dit voer maar maximaal 6 maanden gegeven mag worden. Navraag gedaan bij de assistente: dit zou erop staan zodat mensen niet zomaar dit voer gaan geven zonder advies van de dierenarts. Vond ik vreemd. Een fabrikant zou het er vast niet zomaar opzetten.
Blaasontsteking kan best iedere keer opnieuw terug komen. Maar dat mag geen reden zijn om deze troep-brokken dan maar permanent te gaan geven.... Een hond moet gewoon op rauwe/verse voeding kunnen staan zonder fratsen. Als dat niet lukt, is er meer aan de hand. Overigens bevat de gemiddelde brok voor struviet een verhoogde hoeveelheid zout, om het drinken te bevorderen.
Jet heeft dus blaasgruis ontwikkeld terwijl ze al op rauw vlees stond. (Toen Carnibest) Daarvoor diverse andere merken door elkaar.

Ik hoop dat iemand mij wil helpen met wat ik Jet het beste kan geven qua KVV en toevoegingen (BARF heb ik geprobeerd, dit vind ikzelf helemaal niks)
Jammer dat je BARF niks vindt. Want dat is het meest ideale. Maar goed, mijn ervaring is dat honden met steeds terugkerende blaasontsteking het heel goed doen op Bibi Natuurvoeding. En vraag me niet waarom. Als je het mij vraagt voer je het beste een merk met gemalen bot en geen premix. Dus Carnibest valt af (waarmee ik niet zeg dat het geen goed voer is, het valt nu gewoon af omdat er premix in zit). Bibi Natuurvoer bevat dus geen premix. En je kunt dit afwisselen met andere merken waar geen premix in zit. En ik blijf zeggen dat een vrij hoog percentage aan orgaanvlees de urine zuurder maakt, hetgeen jij bij jouw hond goed kunt gebruiken. Ik zou zelf voor de komende periode 50% Bibi Natuurvoer gaan voeren (en niet de kipmix!) en voor de rest andere merken zonder premix en wel met gemalen bot, dus bijv. TinLo, HaaksBarf, CarniVoer, All Animal, DARF, etc.

Ik zou daarnaast extra vocht geven aan haar. Vochtrijke voeding zoals watermeloen en fruit is prima maar ook elke dag een flinke slok lekkere bouillon. Extra, dus naast haar rauwe verse voeding en normale water.

Ik zou zelf pH waarde strips kopen zodat je zelf de pH waarde van de urine in de gaten kunt houden en in kunt grijpen indien nodig. Ik heb deze: http://www.mn-net.com/tabid/10467/Default.aspx en die zijn uitstekend. Via een van deze NL distributeurs kun je dat vast bestellen: http://www.mn-net.com/tabid/255/default.aspx.

Goed, wat ik zou doen is overschakelen op rauwe voeding. En extra vocht. En ik zou een weerstandverhoger geven namelijk Echinacea Extra Forte van Bloem en probiotica (ook omdat ze diverse keren AB heeft gekregen). En dan even elke dag de pH waarde van de ochtend urine opmeten. Deze moet rond de 6,5 zijn. Tussen de 6,0 en 6,5. Zodra je ziet dat deze hoger wordt (richting de 7,0) ga je direct cranberry pillen geven + biologische appelazijn. Van dat laatste 1 eetlepel per dag en van de cranberry de halve mensendosering. Je gaat vervolgens iedere dag de pH waarde meten. Als het goed is zie je deze vanzelf weer lager worden. Tenminste, dat hopen we.

Barfplaats wordt gesponsord door