Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Juul
#2726002
Ik kom in een facebook discussie terecht wat betreft paard voeren. Blijkbaar geld de paspoortregistratie "niet voor de slacht",  alleen maar voor menselijke consumptie, en mag het dier wel geslacht worden voor diervoeder?
Door Juul
#2726036
Gezien het verzoek om te delen, en ik niet weet hoe ik de discussie door moet linken kopieer ik hier even de belangrijkste berichtjes.
Voor alle mensen die RAUW VLEES voeren aan de honden. Boycot svp het paardenvlees. De herkomst ervan is zeer discutabel! Paarden welke niet geslacht mogen worden voor menselijke consumptie omdat de eigenaar dit bij het chippen heeft aangegeven uit respect voor het dier en om te zorgen dat de slachthuisgruwelen aan betreffend dier bespaard worden, worden op slinkse wijze toch oa in het Nederlandse Friesland geslacht, om aan paardenvlees te komen voor hondenvoer. Dit blijkt ook ideaal om gestolen paarden te 'verwerken' en bevordert zo de diefstal van paarden. Om dit leed te voorkomen is het dus van belang dat de markt voor dit paardenvlees op houdt te bestaan en geen hondenliefhebbers meer paardenvlees voert. respecteer niet alleen uw eigen huisdier, maar ook dat van een ander.
Het stuk waar het om begon is dat buiten de illegale slachting er zelfs ook legaal mogelijkheden zijn om paarden en illegaal verkregen paarden te slachten die geregistreerd staan als niet slachtdier. Er zijn tal van handelaren die onder valse voorwendselen heel goedkoop of gratis paarden afnemen omdat ze er wel een 'goed' adresje voor hebben. Vooral in deze crisisideetijd zijn er veel mensen die daar onwetend gebruik van maken en denken dat hun paard veilig is omdat het als niet slachtdier geregistreerd staat in het paspoort en de chip. Zij denken dat hun paard veilig te verkopen/geven is omdat het niet geslacht kan worden en dan blijkt dat hun paard zo naar het hondenvoer kan en dit in Nederland gebeurt.
Op mijn vraag naar een bronvermelding;
Ik doelde op het stukje/ berichtje hierboven, Juul, de info heb ik van eerste hand (een handelaar die me erop attent maakte dat de veiligheid die ik dacht te hebben door mijn registratiekeuze, mijn paarden niet veilig stelde
Facebookpagina; https://www.facebook.com/groups/vermist ... ment_reply
Door Juul
#2726040
Even een paspoort erbij gepakt;
Ondergetekende, eigenaar/vertegenwoordiger van de eigenaar/houder, verklaart dat de in dit identificatiedocument beschreven paardachtige niet bestemd is voor de slacht voor menselijke consumptie.
Dus voor diervoeder zou wettelijk wel toegestaan zijn, als ik het zo lees? Dus ook paarden die officieel geregistreerd met buut en/of andere schadelijke medicijnen behandeld zijn?
Door Mowgli
#2726078
Juul schreef: Even een paspoort erbij gepakt;

Dus voor diervoeder zou wettelijk wel toegestaan zijn, als ik het zo lees? Dus ook paarden die officieel geregistreerd met buut en/of andere schadelijke medicijnen behandeld zijn?

Waarom vraag je dat niet even na bij http://www.nl-paardenpaspoort.nl/ ? Ik neem aan dat ze je daar precies kunnen informeren.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2726215
Juul schreef: Het stuk waar het om begon is dat buiten de illegale slachting er zelfs ook legaal mogelijkheden zijn om paarden en illegaal verkregen paarden te slachten die geregistreerd staan als niet slachtdier. Er zijn tal van handelaren die onder valse voorwendselen heel goedkoop of gratis paarden afnemen omdat ze er wel een 'goed' adresje voor hebben. Vooral in deze crisisideetijd zijn er veel mensen die daar onwetend gebruik van maken en denken dat hun paard veilig is omdat het als niet slachtdier geregistreerd staat in het paspoort en de chip. Zij denken dat hun paard veilig te verkopen/geven is omdat het niet geslacht kan worden en dan blijkt dat hun paard zo naar het hondenvoer kan en dit in Nederland gebeurt.
Tja, even heel hard en nuchter gesteld: als je je dier verkoopt, dan doe je afstand van het dier en ook van dergelijke "rechten". En nog wat harder gesteld: als je je paard voor een zacht prijsje aan een handelaar verkoopt, dan kun je met gezond verstand op 2 vingers natellen (zeken in deze crisistijd), dat ie niet naar een goed adresje gaat. Vind dat om eerlijk te zijn een beetje dom en naief en ik voel mij daar als paardenvleesvoerder niet echt verantwoordelijk voor.

Enige wat zorgen kan baren is dat deze dieren mogelijk niet de verplichte wachttijden voor medicijngebruik hebben gekregen. Dat is voor de gezondheid van onze honden natuurlijk wel een beetje eng.
Door Juul
#2726241
Kaela schreef: Tja, even heel hard en nuchter gesteld: als je je dier verkoopt, dan doe je afstand van het dier en ook van dergelijke "rechten". En nog wat harder gesteld: als je je paard voor een zacht prijsje aan een handelaar verkoopt, dan kun je met gezond verstand op 2 vingers natellen (zeken in deze crisistijd), dat ie niet naar een goed adresje gaat. Vind dat om eerlijk te zijn een beetje dom en naief en ik voel mij daar als paardenvleesvoerder niet echt verantwoordelijk voor.

Enige wat zorgen kan baren is dat deze dieren mogelijk niet de verplichte wachttijden voor medicijngebruik hebben gekregen. Dat is voor de gezondheid van onze honden natuurlijk wel een beetje eng.
Helemaal eens, Kaela. Dat stukje is ook niet van mijn hand. Als je een beetje googled dan kom je heel veel ellende in die situaties tegen, en dan heb ik het niet alleen over slacht. Ik ben ook nog steeds eigenaar van eentje van 20, en dat is niet uit luxe.

Mijn zorg is idd wachttijden, maar vooral ook medicijnen die het dier uitsluiten van geschiktheid voor consumptie. Als het niet geschikt is voor menselijke consumptie, dan wil ik het mijn honden ook niet voeren.

Kijk, dat er hier en daar gesjoemeld word kun je niet uitsluiten. Maar als dat gewoon structureel toegestaan is, dan vind ik het echt niet veilig om nog langer paard te voeren.
Door Sietie
#2726270
daar geloof ik ook niks van dat het dan wel voor diervoeding gebruikt mag worden...er werd laatst door de keuring een koe afgekeurd was wat mee, de slachter heeft gevraagd of het voor diervoeding mocht (dacht aan ons, maar ik had het toch niet gehoeven gebruik alleen voor humane consumptie), maar nee ook afgekeurd voor dieren, weet niet wat er met dat dier aan de hand was, maar lijkt mij dat dat het niet mag! Zou mooie bedoening zijn...Bute mag sowieso niet bij paarden worden gebruikt als dat wel wordt gebruikt ontduikt ook de dierenarts de regels... is al lang verboden. Nu zeg ik niet dat het niet gebeurt, in mijn direkte omgeving weet ik ook eentje die Bute kreeg, maar is ook afgevoerd door rendac en dus niet geslacht... maar goed overal is onderuit te komen, maar dat het toegestaan wordt door de wet geloof ik geen bal van!
Door spikkel
#2726820
Als eigenaar van 2 pony's word ons regelmatig gevraagd of we een paard voor niets willen hebben. crisis, mankement aan de benen bla,bla,bla.
Als eigenaar doe je afstand van je paard, en maakt het niet uit wat er in het paspoort staat, wel of niet voor de slacht.

Elke eigenaar die zijn paard gratis afstaat, weet wat er mee kan gebeuren. Men denkt er liever niet aan.
Ik denk wel eens, wees een kerel of vrouw, als je, je paard echt niet meer kan onderhouden breng het dier dan zelf naar de slacht. Elke paardenliefhebber weet wat er gebeurt als het op de markt terecht komt.

En nee,  ik ben niet tegen het voeren van paard, maar geef het bijna nooit, alleen van een slachter die kleinschalig slacht.
Door Wendi
#2727171
Mijn slager slacht niet als de papieren niet in orde zijn.
Hondenvoer of niet.
Maar ik weet ook dat niet alle slachters zo precies zijn...een paard of pony die hij daarom niet slacht blijft echt niet leven.
Gebruikersavatar
Door Lucie110
#2727243
Juul schreef: Even een paspoort erbij gepakt;

Dus voor diervoeder zou wettelijk wel toegestaan zijn, als ik het zo lees? Dus ook paarden die officieel geregistreerd met buut en/of andere schadelijke medicijnen behandeld zijn?
Ik vrees dat je gelijk hebt.
MargaS schreef: http://europa.eu/legislation_summaries/ ... 001_nl.htm

ALS ik het goed lees valt dit vlees met bv bute in categorie 1 en wordt vernietigd.
Zo zou het misschien moeten gaan maar de werkelijkheid is anders. Van de 6 paarden bij ons op stal hebben er 3 al eens op de bute gestaan en bij geen van de 3 is er een aanmerking gemaakt in het paspoort. Ook bij de stallen waar ik heb gewerkt heb ik het nooit meegemaakt dat er een aanmerking werd gemaakt en daar hebben heel wat paarden bute gekregen. Ik heb het wat mijn ervaringen daarover betreft niet over 1 en dezelfde dierenarts maar over 5 verschillende. Mijn honden hebben nog nooit paardenvlees op en dat ga ik maar zo houden.
Door Sietie
#2727681
Lucie110 schreef: Ik vrees dat je gelijk hebt.

Zo zou het misschien moeten gaan maar de werkelijkheid is anders. Van de 6 paarden bij ons op stal hebben er 3 al eens op de bute gestaan en bij geen van de 3 is er een aanmerking gemaakt in het paspoort. Ook bij de stallen waar ik heb gewerkt heb ik het nooit meegemaakt dat er een aanmerking werd gemaakt en daar hebben heel wat paarden bute gekregen. Ik heb het wat mijn ervaringen daarover betreft niet over 1 en dezelfde dierenarts maar over 5 verschillende. Mijn honden hebben nog nooit paardenvlees op en dat ga ik maar zo houden.
in principe hoeft dat ook niet als het paard toch niet voor slacht bestemd is... het is namelijk zo dat als je aangeeft dat je paard niet voor de slacht bestemd is, je alle mogelijke medicijnen mag gebruiken , immers je paard is toch niet voor de slacht (en dus niet voor consumptie bestemd) Ik heb destijds mijn paarden ook opgegeven als niet voor de slacht! Puur en alleen om van alle medicijnen gebruik te kunnen maken en ik vermoed dat velen die in de sport zitten dit doen anders heb je niet zon grote keus in medicijnen!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door