Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Lana.LLB
#2725756
Hoi allemaal
Ik ben Rilana, 24 jaar en trotse honden bezitster van 2 American bullies en 1 chihuahua.
Ik ben helemaal nieuw hier en dit is het eerste bericht dat ik plaats. Dus ik hoop dat ik het goed doe.

Mijn American bully teefje is momenteel 35 dagen drachtig. Normaal gesproken eet zei 1 kilo kvv per dag. Nu ze dus zwanger is 'hoort' ze veel meer te eten, nou dit doet ze dus echt niet!! Het merk dat ik geef is Kivo. Dit eet ze normaal gesproken altijd netjes op, maar nu laat ze dit al 2 en halve week staan! Het kan natuurlijk komen door het warme week van de afgelopen weken, maar ik begin me inmiddels grote zorgen te maken om mijn meisje wel voldoende voediingstoffen binnen krijgt. en ze is ook nog een drachtig daarbij. Dus kook ik nu al en paar dagen kip met rijst voor haar. Als ik kip met groente en rijst voor haar kook dan eet ze alleen de kip eruit. Ze krijgt sinds de echo van 1 week geleden nu ook brokken sochtend, brokken van cavon voor puppies, maar hiervan is het ook 1 of 2 hapjes en dan is het klaar.

ik vind het totaal niet erg om haar eten zelf klaar te gaan maken, alleen ben ik heel onervaren hierin en heb ik geen idee hoe ik een dergelijk menu voor haar moet maken zodat zij tijdens haar zwangersschap in ieder geval genoeg voeding/vitaminen/mineralen etc. binnenkrijgt.

Of heeft er iemand misschien een andere tip want ik kan gaan proberen? ik ben bereid van alles te proberen en kopen en koken!
Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!!
Groetjes van Rilana
Door Martine-Tom
#2725763
Een drachtige teef die al 2.5 weken nauwelijks eet?
Waarom wacht je daar zo lang mee?
Ik zou als ik jou was een andere kvv zoeken en die vandaag nog aan gaan bieden en me dan eventueel op barfen in gaan lezen, lijkt me dat ze nu eerst weer goed moet gaan eten...
#2725774
Hoi Hoi, ik heb inderdaad al verschillende merken geprobeerd maar het lijkt met meerdere kvv zo te zijn, ik heb vanaf afgelopen maandag, carnibest en duck geprobeerd, maar daar haalt ze ook haar neus voor op, dus dan ging ik maar weer kip koken. Dit weekend heb ik smuldier gekocht bij de supermarkt, maar vond ze ook niet echt zo..  Mijn dierenarts zegt dat het bij heel veel teefjes zo is dat ze ineens een week niet meer echt willen eten, en van hem moet ik goed opletten of ze voldoende drinkt. Dat doet ze ook wel, en die kip vind ze ook echt heerlijk.. maar elke dag kipfilet met groenten lijkt me niet echt voedzaam. En elke dag een ander merk kvv als ze het toch niet op eet vind ik dan ook wel erg zonde snapje.. welke merk moet ik volgens jou proberen?
Door Martine-Tom
#2725777
Ik weet niet waar je aan kan komen?
Waar woon je ergens?

Ik heb verder geen verstand van zwangere teefjes hoor maar ik vind 2.5 weken wel lang klinken om slecht te eten...
Barfen kan uiteraard ook, begin anders eens met iets van een runderlap aan te bieden vandaag, gewoon uit de supermarkt, eens kijken of ze dat kan waarderen...
#2725779
Ik woon in Tiel, een stadje in de betuwe, centraal in het land, dus dat is wel voordelig!

Ik vind dat idd ook lang, en vooral omdat ze een week voor de echo juist heel goed at! Maargoed, die runderlap krijgt ze gewoon rauw dan neem ik aan, ofniet?
En in iedergeval al bedankt voor de tip!!  :)
Gebruikersavatar
Door Thea
#2725783
Waarom kook je de kip?
Rijst zou ik niet geven dat vult mss maar heeft geen voedingswaarde.
Koop evt een 500 gr kippenvleugels knip die door zodat er geen hoek aan zit, of kippennekken.
300 gr kipfilet of ander spiervlees en 200 gr (kip)orgaan hart lever maagjes bv of runderhart.
Het belangrijkste is dat ze nu gaat eten.
Als ze dat eet ga je zo snel mogelijk kijken waar je aan kan komen. Evt vraag je hier of er mensen in jou buurt wonen die je wat kunnen verkopen qua barf.
Dan ga je je eigen hier goed inlezen en stel evt vragen.
Door Lizzy
#2725784
Is ze misselijk misschien? Ik zou Okugest van VSM halen en haar direct twee tabletten geven (even tussen twee eetlepels tot poeder pletten, poeder in haar bek gooien en gauw d'r bek dichtdoen). Verspreid over de dag 6 tabletten geven (dus nog eens 4 na die 2 die je tegelijkertijd gegeven hebt). De tabletten moet je altijd 20 minuten voor of na het eten geven, omdat de mondslijmvliezen schoon moeten zijn.

Wat je verder kunt proberen: je neemt een KVV en doet die in een roestvrijstalen voerbak. De voerbak zet je in de gootsteen met heet water. Het voer schep je af en toe door, zodat het voer een beetje warm wordt, rondom. Je gooit er ook een eetlepel extra vergine biologische kokosolie bij. Die smelt doordat je het voer verwarmt. Dat is goed. Het voer krijgt nu een heel aantrekkelijke smaak, voor de meeste honden dan. En soms ook voor zwangere honden.

Als dat niet werkt, gooi je er andere smaakmakers doorheen zoals een beetje sterke bouillon of volle kwark of Griekse yoghurt.

Kortom, proberen als basis je KVV te geven en dat aan te vullen met smaakmakers. En dan even kijken of dat lukt. Wat je ook kunt proberen, dit is strikt omdat teefjes een verhoogde behoefte aan koolhydraat hebben tijdens de dracht (en dan laat je die vieze gore brokken dus weg): je neemt een bakje met havermoutvlokken. Je giet daar geitenmelk overheen en je laat dat 12 uur (een nacht bijv) in de koelkast weken. De ochtend erop verwarm je het bakje weer "au bain marie". Je doet er een dessertlepel kokosolie bij, je prakt er een banaantje in en je doet er een dessertlepel rauwe honing (van de natuurvoedingswinkel) in. En dan kijk je of ze dat eet. Dat geef je slechts 1 keer per dag, de basis moet toch rauw vlees zijn..... (en kip kook je dus niet).

Als ze dat allemaal niet moet, kunnen we nog een spoedcursusje barf geven.
#2725794
Wooow Lizzy bedankt voor je tips!! en Martine en Thea ook bedankt! Het klinkt heel goed allemaal en ik ga het gelijk halen allemaal!! Ik kookte de kip altijd, omdat ik dacht dat honden geen rauwe kip mochten maar dat is dus wel zo? dus de kippenpoten/nekken/levert/hartjes/filets kan ik allemaal rauw geven?? nog even dubbelcheck hoor of ik het nu goed begrepen heb..

en havermout vind ze lekker ja dat krijgt ze sochtens  ook altijd alleen dan met water.. maar ga nu jou receptje maken lizzy echt heel erg bedankt! als het niet werkt dan horen jullie mij wel weer.. en tips blijven altijd welkom natuurlijk  :)
groetjess van rilana
Door Lizzy
#2725814
[quote="Lana.LLB"]
Wooow Lizzy bedankt voor je tips!! en Martine en Thea ook bedankt! Het klinkt heel goed allemaal en ik ga het gelijk halen allemaal!! Ik kookte de kip altijd, omdat ik dacht dat honden geen rauwe kip mochten maar dat is dus wel zo? dus de kippenpoten/nekken/levert/hartjes/filets kan ik allemaal rauw geven?? nog even dubbelcheck hoor of ik het nu goed begrepen heb..

en havermout vind ze lekker ja dat krijgt ze sochtens  ook altijd alleen dan met water.. maar ga nu jou receptje maken lizzy echt heel erg bedankt! als het niet werkt dan horen jullie mij wel weer.. en tips blijven altijd welkom natuurlijk  :)
groetjess van rilana
[/quote]

Ik hoop dat het werkt! Houd je ons op de hoogte?
Oh, en wat betreft de rauwe kip: in Kivo zit ook rauwe kip, dus dat komt wel goed :)
#2725977
Hoi Hoiiii
De tips hebben tot nu toe goed geholpen!! ik heb haar toen net 500 gr. kippenvleugels en een kippenlevertje gegeven..  het levertje doet ze nog niet veel mee.. maar die kippenpoten!! Eerst deed ik er 2 (van die geknipte) in dr bak met een levertje en ze bleef eerst de hele tijd eraan likken.. totdat ze ging slepen ermee en uitproberen wat ze daar nou mee moest... ik bleef er bij staan en ineens hoorde ik het gekraak van de botjes... ze was het dus aan het eten!! ze had daarna door hoe het moest dus die andere poot at ze ook op.. toen liep ik weer naar binnen om de rest in haar bak te doen.. nouu ze bleef me vrolijk volgennn!! ze kwam helemaaal huppelend zowat achter me aan en de overige pootjes waren zo op!! dus dit vind ze erg lekker!! ik ga gelijk even op deze site verder zoeken naar eventuele menu's zodat ik er dan zelf een complete maaltijd van kan maken!! kan ook nooit eens kwaad lijkt me..

ik heb haar nog niet de okugest tabletten gegeven Lizzy, heb ze wel in huis gehaald maar wilde eerst ff kijken of ze dit ging opeten.. wat zou jij doen? toch nog geven??
Groetjessss
Gebruikersavatar
Door Thea
#2725979
Uhh had je nu vleugels of pootjes?
Dat doorknippen zei ik zodat je geen knik in de vleugel heb, die zou problemen kunnen geven aan een hond die niet gewend is om bot eerst netjes en goed te kauwen ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door