Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2722938
Hallo allemaal!

Ik ben Samantha en woon samen met mijn vriend, 2 katten en een parkiet in Leeuwarden. Mijn katertjes komen samen uit 1 nestje en zijn nu 1,5 jaar oud. Ze zijn eigenlijk al vanaf het begin met brokken gevoerd en ik voer ze tot nu toe ook nog brokken. Daarnaast krijgen ze s avond ook blikvoer van Gourmet. Ik weet niet meer precies hoe ik achter het rauwe voeren van katten gekomen ben maar ik heb me hier de afgelopen week erg veel over ingelezen en heb ook besloten om mijn katten rauw te gaan voeren.

Sinds dat ik op het forum aan het lezen ben geslagen heb ik ondertussen ook af en toe al wat rauw voer voor mijn katertjes neer gezet. Kipfilet kregen ze zo nu en dan al weleens van mij dus dat gaat er altijd wel goed in. Ik heb ze daarna kuikentjes voor gezet en daar ging onze Finn eerst een half uur mee spelen maar heeft het kuikentje vervolgens wel opgegeten, hij heeft volgens mij alleen de longetjes laten liggen. :lol:
Onze andere kater Jake was er wat minder gecharmeerd van, die had alleen het nekje, de kop en een pootje eraf gekauwd en besloot om de rest te laten liggen. De dag daarna heb ik ze kippen hartjes gevoerd, dit ging er bij beiden erg goed in! Dag daarna heb ik ze garnaaltjes voor geschoteld, ook deze gingen er goed in! :)

Ik wil in deze dagen graag een menu voor ze gaan samenstellen en beginnen met de vlees inkoop! Ik kan gelukkig via de poelier op de markt al wel alles van de kip krijgen en zo nu en dan kwarteltjes :) Verder wil ik ook nog even bij de islamitische slagers gaan kijken. Ik heb jammer genoeg geen auto dus het word in het begin wel even kijken hoe ik aan het vlees ga komen. ( heb al wel de vraag en aanbod hoek gevonden ;) )

Ik zag door het forum heen dat jullie gek zijn op foto's! Dus hieronder ons huishouden in beeld :lol:

Ons katertje Jake van 5kg
Afbeelding

Het andere katertje Finn van 4,6kg
Afbeelding

Onze engelse grasparkiet Fristi
Afbeelding

En natuurlijk ik en mijn vriend nog ;)
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Sammiej1989 op vr 26 jul 2013, 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nadine
#2723657
Hoi Samantha en aanhang!

Welkom hier, vind het hartstikke goed van je dat je je hebt verdiept in rauw voer, je katjes zullen je dankbaar zijn.
Zelf ben ik er sinds een half jaar ook flink mee bezig. In mijn geval omdat 2 van mijn 6 katten hun leven lang al chronische diarree hebben en de dierenarts heeft ze uiteindelijk niet kunnen helpen.
Heb heel veel op internet gelezen over kattenvoeding en was geschokt over hoe slecht de brok- en blikvoeding is (graanvrij is natuurlijk al een hele verbetering maar toch).
Rauw voer bleek de oplossing voor mijn katjes en ze draaien nu sinds 2 weken uitsluitend kvv perfecte drolletjes voor het eerst van hun leven. Ook mijn diabeteskatje (dankzij de brokjes...) gaat er erg op vooruit. Ik merk ook op dat ze er beter uit gaan zien.
Heb het langzaam opgebouwd omdat mijn katten allemaal ouder dan 10 zijn en overstappen een heel gewenningsproces was voor sommige van mijn katten.

Ik heb ook geen auto, dus best lastig om adresjes in de buurt te vinden die ook bezorgen.
Heb ook kuikentjes voorgeschoteld, maar geen van mijn katten vond het interessant. Ik heb ze zelfs nog opengesneden!
Mijn 2 oudste katjes hebben bijna geen kiesjes meer, dus barfen gaat hier niet echt.
Ben al lang blij dat ze kvv accepteren, sommige van mijn katjes zijn best wel kieskeurig en ik wil toch variatie in hun menu, dus het loopt nog niet helemaal gesmeerd.
Maar het begin is er, geen brok en blik meer in mijn huis!

Wat fijn dat jouw Finn en Jake, waarschijnlijk omdat ze nog zo jong zijn, zo goed reageren op rauw en vooral hele diertjes of delen daarvan.
Leuk dat je zo enthousiast bent, dat heb ik ook, maar weinig mensen om me heen gaan hier in mee.
Dus laat je niet ontmoedigen, alle informatie die je zoekt is op internet te vinden en zal bevestigen dat je goed bezig bent.
Zorg wel dat je een goed gevarieerd menu samenstelt als je barft.

Zelf heb ik geen ervaring met barfen, maar als je vragen hebt, ben je hier op de juiste plek. Er zijn een hoop mensen op dit forum die je goed kunnen adviseren.

Succes!
Door Too
#2723734
Welkom !

Klinkt hartstikke veelbelovend hoor zoals de mannen reageren ik denk dat ze zonder al te veel gedoe overstappen... zo ging t indertijd bij mijn meidjes ook.
Als je aankunt sluiten bij groepsbestellingen of 'lijntjes zijn de mogelijkheden legio maar t kan ook heel goed zonder
De eerste periode hebben ze hier een [super]markt/islamslager-menu gegeten dwz vrij veel kipbot [vleugel,ruggen en nekken] kwartel en later eend van de aziatische supermarkt, spiervlees en orgaan was wat makkelijker: kalkoen, lam, koe, geit en natuurlijk een visje : horsmakreel met stip op 1, sardien of zalmgraat [das dan weer vleesbot]
Door Sammiej1989
#2723799
Hey Nadine!
Bedankt! Mijn katjes zijn mij volgens mij nu al dankbaar met de zo nu en dan rauwe vlees stukjes ;) Ze beginnen al om meer te vragen nu, erg leuk om te zien! :)

Ik ben blij dat de KVV goed werkt bij jouw katjes! Altijd beter dan brok natuurlijk dus sowieso goed! :) Gelukkig gaat het nu ook beter met ze :)

Ja ik ben wel bang dat onze Jake de kieskeurige van de twee gaat worden, hij eet dus zn kuikentjes ook niet helemaal op en de zalm van vandaag vond ie maar mwah, wel meer dan de helft van opgegeten maar toch nog wat laten liggen. Maar ik denk wel dat het goed zal gaan met rauw voer geven als ik ze een beetje goed kan in schatten, vooral Finn zal geen probleem worden.

Het is inderdaad erg jammer dat veel mensen zich vastklampen aan de "regels" van onze samenleving. Ook betreft onze eigen voeding trouwens! Ik ben zelf niet echt een persoon die met de massa mee loopt dus dat zal allemaal ook wel goed komen ;) Doe tenslotte toch wat ik zelf wil haha.

Ik zit stiekem al op 2 forums hier en op voer natuurlijk :$ Dus heb al redelijk veel informatie opgezocht en het is voor mij nu al aardig duidelijk allemaal!
Het enige waar ik nog een beetje onzeker over ben is natuurlijk welke soorten vlees ze wel of niet willen haha, maar dat komt ook allemaal wel op zn pootjes terecht. Ik ben er klaar voor! :)


Hey Too!
Dankjewel! Ik denk inderdaad dat het allemaal wel goed komt, alleen Jake word denk ik nog wel wat meer moeite, maar dat heb ik er wel voor over :)
Ik ga inderdaad de "lijntjes" in de gaten houden hier! Ik kan zelf hier in Leeuwarden al vrij goed aan kip en kwartel komen, wij hebben ook wel islamslagers hier maar daar moet ik nog naar toe. Ik zal eens kijken of mijn katjes deze soorten vlees dan ook lekker vinden! Bedankt voor de tips! :)
Door Sammiej1989
#2723811
Ik heb trouwens ook al een start gemaakt aan het menu voor mijn katten. Ik wil ze graag volledig rauw vlees gaan voeren, in het begin nog even zelf alles samenstellen daarna wil ik ook graag hele prooien gaan geven. Ik ben in mijn voorbeeld menu uitgegaan van 3% lichaamsgewicht aan voer wat ze dan dus per dag krijgen.

Afbeelding

Heb ik het zo qua percentages ongeveer goed gedaan?

Tot nu toe eten ze alles van de kip ( kuikentjes, kipfilet, lever en hart) en zalmfilet. Jake is wat kieskeuriger merk ik al want die eet niet zijn hele kuikentje op en eet wel van de zalm maar laat wel wat stukjes liggen. (volgens mij houd Jake niet van eigeel want een rauw ei vond ie ook al niet zon goed idee) Ik heb op de markt ook al een kwartel kunnen scoren, maar ik denk dat dit nog niet verstandig is? Ze zijn namelijk nog geen bot gewent, behalve die van een kuikentje dan.. Wat kan ik qua bot het beste als eerst geven?

Verder is het nu dus eerst uitzoeken wat ze allemaal willen eten :)
Door Nadine
#2723823
Er zijn veel trucjes om voer op te leuken voor de moeilijke eters, zelf zit ik Toby regelmatig met de hand te voeren.
Niet echt de bedoeling, maar werkt wel. Voor nu dan, ga ik ook niet blijven doen.
Ben er ook achter dat als hij niet eet uit zijn bakje, hij wel van een schoteltje zijn eten wil.

Verder kun je beter naar het ideaal gewicht van de kat kijken. Ik neem aan dat jouw katjes die broertjes zijn en even oud dezelfde hoeveelheid eten nodig hebben.
Dus als je bijvoorbeeld Jake te dik vindt en Finn goed op gewicht is, kun je voor allebei uitgaan van 980 gram per week (er staat "dag").

Over de samenstelling kan ik je niks vertellen, iemand anders tips???
Door Sammiej1989
#2723855
Ja dat klopt dat heb ik inderdaad door het forum heen al gelezen, ook het kapot hameren van de botjes ;) Hier eten ze ook van schoteltjes af alleen halen ze het er meestal eerst af en gaan dat eten haha. Ik ben nu met mijn berekeningen gewoon uit gegaan van 3% maar ik denk idd dat Jake ook wel netzoveel als Finn zou kunnen eten.

Ah typ foutje in mijn menu! Ben ik vergeten aan te passen haha, dankjewel ;)

In ieder geval bedankt voor je reactie Nadine :)
Door Sammiej1989
#2723895
Ik weet inmiddels nu ook wat de beginnersbotten zijn! :) Sowieso alles (behalve de poten) van de kip, verschillende gevolgeltes en kwarteltjes!

Dus ik denk dat ik morgen maar een stukje van de kwartel af ga snijden!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door