Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Lelie
#2722222
Allereerst mezelf even voorstellen, dat is wel zo netjes  :).

Ik ben trots eigenaar van twee prachtige katjes. Een kater en een poes, beide 2.5 jaar oud, en ex-zwerf en asielkatjes.
We wonen nogal klein met weinig diepvries ruimte, en bovendien is vers hier allerminst ingeburgerd (West-Vlaanderen).

Nu heeft de dierenwinkel vlakbij besloten Carnibest te verkopen dus er was geen excuus meer om blikvoer te blijven geven.
Ondanks alle horror verhalen van katten die vers weigeren was het hier absoluut geen probleem, integendeel. Ze vinden het beide heerlijk!

Nu de vragen die ik heb:


Van carnibest zijn alle smaken volledig door een premix heb ik begrepen. Heeft het meerwaarde om toch nog verschillende smaken te voeren of niet echt?

Hoe zit dat nu met honden kvv voor katten? Is daar al een consensus over? Ik heb het over kvv zonder pens en groenten. Wat ik erover kan vinden is dat het vooral een taurine probleem is? Kan ik dat eventueel opvangen door hart bij te voeren of is er meer nodig? Of zelfs best niet aan beginnen?
Het zou om tinlo en/of naturis gaan. Het adres is vrij ver ver, dus het zou niet voor iedere dag zijn, maar om af en toe tussendoor te geven.


Het is uiteindelijk mijn bedoeling om barf te geven (te malen) aan ze, maar dat is een (meer)jaren plan. Eerst verhuizen en me door de nodige literatuur worstelen (heb al eens voorzichtig gekeken bij het barfgedeelte van dit forum :o).
Door Martine-Tom
#2722226
Welkom hier  :)

In principe kan je 1 smaak cb geven de rest van hun leven, maar zelf eet ik ook niet elke dag hetzelfde dus zou ik zelf toch het liefst afwisselen.
En Tinlo en Naturis hebben ook kattenvarianten kan je die daar ook niet krijgen? Naturis ben ik niet zo bekend mee, met Tinlo hond voor de kat zou ik voorzichtig zijn ivm het toch al hoge botpercentage...
Door fem fatale
#2722423
De meerwaarde zit niet in de smaakjes m.i. (als ik mijn katten hun zin gaf, aten ze iedere dag muis, met af en toe een konijntje of een kuikentje voor de afwisseling), maar in dat ze andere dingen leren eten. Als er eens geen carnibest is, wil je ze toch kunnen voeren.
Door Nadine
#2722449
Lijkt mij ook beter om af te wisselen, ook al moet het in principe goed genoeg zijn om alleen 1 soort met premix te geven.
Ook inderdaad om je katten niet te eenzijdig af te richten zeg maar, worden ze misschien wel kieskeurig van.
Heb begrepen dat het beter is om ze verschillende eiwitten (van verschillende diersoorten dus) te laten eten.

Zelf geef ik kvv zonder premix (voldoende diersoorten dus). Ik wissel dit af met Carnibest diabetes (premix) en Carnivoer (compleet door verschillende smaken af te wisselen).
Ik ben ook afhankelijk van wat er in mijn omgeving verkocht wordt en heb geen auto. Ben hierop uitgekomen door uit te proberen wat er te koop is in mijn buurt en wat ze lusten. Dus het is eigenlijk zo gelopen dat ik van alles mix, alhoewel ze toch wel hun voorkeur hebben voor bepaalde smaken/merken.

Over kvv zonder premix las ik laatste dat het lichaam zo zijn voorkeur heeft met het opnemen van eiwitten.
Dus het kan zijn dat het ene dierlijke eiwit beter wordt opgenomen door het andere als je ze tegelijk geeft. Dus soms enkele diersoorten voeren werd aangeraden.

Ik heb Naturis ook uitgeprobeerd. Het ging om soorten voor de hond die ook voor de kat geschikt zijn. Ik had lam en kip/makreel gekocht.
De lam was niet echt populair en de kip/makreel ging wel als ik het mengde met iets anders. Maar mijn katjes zijn erg kritisch, dus dat zegt verder niks.
Gelukkig zijn het 150 gram rolletjes, dus handig om te proberen. Er stond geen samenstelling op, maar las op de site dat er ook een premix in zit.
De kip/makreel bevat 5% pens en 2% zeewier (koolhydraten), dus ivm diabeteskatje en weinig enthousiasme koop ik dit maar niet meer.
Prijs viel erg mee trouwens.
Weet niet hoe het met de samenstelling zit wat betreft spier/orgaan/bot, zal wel meer op de hond gericht zijn, maar voor de afwisseling niet verkeerd lijkt me.

Tinlo heb ik nooit geprobeerd en is wel wat duurder heb ik begrepen.
Wel ontzettend goed dat die dierenwinkel besloten heeft kvv te gaan verkopen, weer een stap in de goede richting voor onze diertjes.

Succes!
Door Lelie
#2722458
Van tinlo hebben ze ook de kattenversie, maar die vind ik aan de dure kant. Zeker als de hondenversie eigenlijk ook zou voldoen (mits wat bijvoeren). Maar ik wil ook geen tekorten creëren natuurlijk.


Fem Fatale: Ja, je hebt een goed punt (al geloof ik niet dat dat echt voor mijn duo geldt, ze eten tot nog toe alles wat ik hen voorschotel, zeker de kater).
Ik denk dat ik voorlopig de goedkopere versies van de carnibest als basis houd en dan af en toe de duurdere afwissel.

Edit: Had de laatste post nog niet gezien.

Naturis kan dus wel voor katten? Ik kon het nergens vinden op de site. In dat geval kan ik wel wat smaakjes meedoen om uit te proberen. Normaal eet de kater alles en zo niet kan ik het nog doorschuiven naar de hond bij m'n ouders, dus dat is handig.
Ik ga nog kijken of de smaken kan vinden die ook gaan voor katten.

Premix heeft ook mijn voorkeur niet, maar het is het beste wat ik kan krijgen hier in de omgeving. We lopen hier helaas best wel wat achter op Nederland op dat gebied.
Laatst gewijzigd door Lelie op wo 24 jul 2013, 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lelie
#2722512
Ow, en nog een vraag, stel dat ik af en toe tinlo koop. Hoe voer ik dat dan het beste in combinatie met de carnibest?

1 week tinlo en drie weken carnibest? Of 1 dag per week een tinlodag invoeren? Of nog iets anders?
Door Nadine
#2722567
Volgens mij is het met barfen zo dat je een compleet gevarieerd menu samenstelt voor ongeveer 2 weken als ik het goed heb.
Denk dat het verder niet echt uitmaakt, hoe je afwisselt. Financiën en de voorkeur van je katten kan ook een rol spelen.

Zelf geef ik kvv en bedenk ik per week wat ik wanneer geef en dan zo afwisselend mogelijk.
's Ochtends krijgen ze altijd hetzelfde (favoriete merk) en 's avonds probeer ik andere smaken/merken uit evt. door te mengen met elkaar.

Ik zou het anders even vragen in die dierenwinkel welke Naturissmaken ook voor katten geschikt zijn.
Ik kreeg die info via de natuurdierenwinkel waar ik mijn kvv bestel.
In ieder geval de lam en kip/makreel, er waren nog een paar smaken voor de kat, maar die hadden ze niet daar.

Ik woon in de Zaanstreek en kan ook maar een beperkt aantal merken hier in de omgeving vinden. Zijn er landen dan waar ze verder zijn op dit gebied? Er is ook veels te weinig voorlichting en reclame over rauw voer, niet eigenlijk tenzij je er zelf hard naar op zoek gaat.
Het schijnt wel steeds 'populairder' te worden, maar het gaat mij ook niet snel genoeg.
Schandalig dat iedereen wijs wordt gemaakt dat brok en blik goed is voor onze diertjes. Ik heb een diabeteskatje, ben overtuigd dat ze dat aan de koolhydraatrijke brokjes te danken heeft.
Maar gelukkig weet ik nu beter en zijn er op deze site een héleboel mensen die ook begrijpen hoe het zit.
Het enige wat we kunnen doen is goed voor onze eigen diertjes zorgen en spread the word!
Door Lelie
#2723296
Ik heb op de site al de smaken gevonden die ook voor katten gaan. Nou, voor de afwisseling is het in ieder geval prima niet te duur alternatief denk ik, als ze het gaan willen eten. Nouja, de vraag is of mijn vlekje het gaat eten, de kater is een bodemloos vat op dat vlak.

Kwa landen ben ik eigenlijk ook wel nieuwschierig. Barfen kan overal neem ik aan, mits je de kennis en de plaats ervoor hebt. En je kat(ten) het willen.
Kvv is een ander verhaal natuurlijk.

Ja, de kennis (of gebrek daaraan) omtrent rauw is echt bedroevend. Ik vraag me bijvoorbeeld oprecht af of mijn dierenarts(en) überhaupt al hebben gehoord van vers. Laat staan de 'gewone' mens.
Als het aan hen lag gaf ik nu speciale dieetbrokken aan mijn vlekje die dit als hoofdingrediënten bevat: Mais, rijst, lijnzaad en sojameel. Verder prima DA hoor, maar op vlak van voer oerconservatief helaas  :(.
Laatst gewijzigd door Lelie op do 25 jul 2013, 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nadine
#2723327
Die ervaring heb ik ook met mijn dierenarts.
Ik heb maanden lang dure Royal canin, boordevol rijst inderdaad, bij hem gekocht voor mijn katjes met al 11 jaar chronische diarree.
Heeft niks geholpen, sinds ze volledig over zijn op kvv is het over. Sinds een paar weken eindelijk echte drolletjes.
Werd me afgeraden door de dierenarts i.v.m. bacteriën in rauw vlees....

Dierenartsen schijnen zeer weinig over voeding te leren tijdens hun studie, dus kwestie van mazzel als je dierenarts zich er zelf enigszins in verdiept heeft.
Ze worden natuurlijk ook gesponsord door de merken die ze zelf verkopen, dus dat stimuleert ook niet echt.
Evengoed begrijp ik niet dat de meeste dierenartsen inderdaad er zo weinig van af lijken te weten.
Gelukkig zijn er uitzonderingen, zoals Carnivoer dat ontwikkeld is door een dierenarts.

De meeste mensen kijken me raar aan als ik over rauw voer begin, hopelijk komt er een tijd dat bij iedereen de ogen wordt geopend.
Zelfs voor dat brok- en blikvoeding was ontwikkeld kregen de meeste katten en honden betere voeding gegeven dan nu.
Die hele industrie draait alleen maar om geld en gemak voor de mens, onbegrijpelijk dat in een tijd van bewustwording van voedsel amper aan onze huisdieren wordt gedacht.

Het zal een langzaam proces zijn, maar we gaan de goede kant op...
Door NoaKaj
#2723369
Een van mijn dierenartsen heb ik na jaren discussiëren weten te overtuigen dat graan niet in diervoeding thuishoort. Hij is nu anti-Hills en RC aan het worden. De andere heeft zelfs onlangs KVV getest, maar hij zegt dat ie over z'n nek ging van de geur na één dag in de koelkast. Nou ja, proces van jaren dus, ik blijf doorgaan.
Door Lelie
#2723513
Ik durf er niet zo goed over beginnen tegen de DA, denk serieus dat ze me gek verklaren.
Ik vind de kvv in ieder geval niet meer stinken dan mijn eigen vlees tot nog toe in ieder geval.

Ik heb trouwens een oud topic gevonden hier op het forum over de honden-tinlo. Blijkt dat die niet zoveel verschilt, dus omdat het maar voor af en toe is zal ik wel de hondenversie geven. Scheelt nogal in prijs.
Door Nadine
#2723617
Als ik de ene portie geef, ontdooi ik de volgende, dus kvv blijft altijd supervers dan.
Het ruikt gewoon naar vlees inderdaad, soort gehakt.
Kan me niet voorstellen dat het na 1 dag in de koelkast al stinkt. Was vast de interpretatie van iemand die snel vies is van dingen en zelf nog nooit rauw vlees heeft aangeraakt (z'n vrouw waarschijnlijk ook laat koken dus).

Dierenartsen zijn dus blijkbaar wel te beinvloeden, zo zie je maar weer, het is gewoon onwetendheid en onwenningheid.
En alles is te vinden op internet tegenwoordig, dus ik doe liever aan zelf informatie verzamelen. Tegelijkertijd neem ik dierenartsadviezen wel altijd serieus, maar beslis zelf uiteindelijk over mijn katten.

Als ik eerder had geweten wat ik nu allemaal weet, dan had Yari nu geen suikerziekte gehad en dan hadden mijn diarreekatjes nooit al die onderzoeken hoeven ondergaan of dure rijstbrokjes hoeven te eten. Dan had ik ze meteen rauw gegeven.
Anitibiotica kreeg ik mee, kreeg het gelukkig niet naar binnen bij Gijs dus was daar mee gestopt. Ik las achteraf dat antibiotica voor chronische diarree helemaal geen goed idee is.
Prednisonkuur gehad en verteringsenzymen door het eten (laatste bleek overbodig doordat de dierenarts de bloedwaardes verkeerd had gelezen en daar moest ik haar op wijzen).
Allemaal voor niks dus, laat staan de onnodige stres door dierenartsbezoeken en bloedprikken. En natuurlijk de kosten...

Toen mijn dierenarts niks meer kon doen zei ze dat sommige honden met chronische diarree baat hebben bij het eten van rauw voer.
Ik kon het proberen, maar ze vond het eigenlijk geen goed idee i.v.m. bacteriën. Ze wist dus blijkbaar ook niet dat hun verteringssysteem daar op gebouwd is.

Had natuurlijk wel iets ernstigs kunnen zijn, maar was achteraf gezien liever begonnen met ander voer dan allerlei onderzoeken en medicatie.
Ik heb het heuglijke nieuws dat de diarree nu eindelijk over is nog niet eens verteld aan mijn dierenartsen. Ga ik toch maar even doen dan, hopelijk zet het ze aan het denken..
Vertel ik meteen dat mijn diabeteskatje nog maar een miminale dosering insuline nodig heeft. Daar ben ik ook nooit over voorgelicht wat betreft het hele koolhydraten verhaal in voeding.

En wat betreft die honden-Tinlo, goed idee toch als mensen met ervaring het je aanraden en het toch maar voor af en toe is.
Het is erg zoeken hoor inderdaad, ik kom zelf amper rond, maar wil toch goed voor mijn katjes zorgen.
Sommige kvv soorten kan ik dan ook niet betalen, omdat het voor 6 katten is, Darf is hier erg populair en kost gelukkig maar €12,- per 2 1/2 kilo.
Verder ben ik ook nog een beetje zoekende afhankelijk van wat er in de buurt te koop is.
Hoop eigenlijk dat sommige van mijn katjes wat minder kritisch worden, ze hebben dan ook ruim 11 jaar Whiskas en Felix gegeten overspoten met lokkende geurstoffen.

Onze diertjes hebben het maar getroffen met ons, wij zijn in ieder geval goed bezig!
Door Lelie
#2726812
We krijgen er misschien een kleintje bij!

wat ik ervan heb begrepen mag de kleine gewoon mee eten met de rest? Hoevaak zou hij ongeveer per dag een potje kvv moeten krijgen denken jullie?

Ik hoop dat hij net zo gemakkelijk blijkt te zijn dan ons huidig duo op rauw vlak.
Door Lelie
#2728598
Kitten blijkt al (deels) CB te krijgen bij zijn opvanggezin (heel fijn), en lijkt er bovendien erg dol op te zijn. Verstandig ventje dus en ik verwacht dus ook geen problemen op dat vlak.

Ik had wel nog een vraag, hoe maken jullie het kvv op temperatuur. Zo uit de koelkast vind ik het te koud, maar wat dan wel? Ik voeg er nu een beetje warm water aan toe, kan dat kwaad? Of best iets anders doen?
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door