Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Marjoleine
#2720880
Wij krijgen over een maand twee Noortjes, en die moeten natuurlijk op vers.
Omdat ik amper ervaring heb met kittens op vers meld ik me maar even hier.

Ik voer al jaren vers maar dan dus honden, en de twee katten die hier lopen zijn krijgertjes die niet erg kieskeurig zijn, al volwassen waren en bovendien kortharig. Die vreten pens en kuikens en zo.
Noren zijn natuurlijk halflangharig en groter en kortom: ik heb geen idee.

Dus tips gevraagd over welk type kvv er past en hoe je dit verder aanpakt :)
Door spikkel
#2721023
Leuk dat je 2 kittens krijgt.
Moeilijk is het niet hoor, ik heb 2 kittens grootgebracht met KVV en Barf.
Ik weet niet wat je bedoeld met welk type KVV, of bedoel je het merk.
Die van mij lusten Haaksbarf, degomeat, bandit, en all animal.
Dan krijgen ze ook kippenekjes, kwartels, en spiervlees.

Die van mij mochten eten wat ze op konden, langzamerhand ben ik dat naar normale porties gaan afbouwen. De ene kat word sneller dikker dan de andere.
Dus kijken naar je katten. Kittens mogen ook meer eten dan volwassen katten.
Het is belangrijk om tenminste 4 dieren te voeren (ik meen in de 3 weken),
Ik zoek het meestal in dieren die een wilde kat ook zou eten, dus voer niet veel paard, lam of geit, hoogstens eten ze wat mee van de honden.
Hier krijgen ze meer gevogelte en muis. Maar dat moet je natuurlijk zelf weten.

Kijk eens bij menuus voor katten.
Door fem fatale
#2721066
Alle KVVs zijn geschikt voor kittens, sommige zijn wat fijner gemalen (carnibest heeft een kittenvariant geloof ik, haaksbarf dacht ik ook), maar tegen de tijd dat jij ze krijt, zijn ze 13 weken en is het in principe niet meer nodig. Kan even fijn zijn om ze over te zetten, als ze geen KVV gewend zijn.


Het is handig om in het begin zoveel mogelijk smaken en merken af te wisselen, niet alleen om het menu compleet te maken, maar ook omdat kittens nog alles eten en je ze zo kunt trainen om later wat makkelijkere eters te worden (het werkt niet 100%, mijn katten aten als kitten alles, maar nu weigeren ze alle soorten KVV waar meer dan 1 diersoort in zit).

Kittens eten gemiddeld ongeveer 10% van hun lichaamsgewicht per dag, maar er kunnen uitschieters bij zitten naar 25-30%. Bij mij volgde er dan ook altijd een groeispurt. Ze zijn nu 3 en eten nog steeds naar behoefte. Ze moeten uitkomen op 3-4% per dag, misschien iets hoger voor actieve katten  (wat noren volgens mij in de regel wel zijn) en lager voor inactieve katten. Die van mij zitten nu pas rond de 4-5%, ook Noren groeien nog lang door toch? Reken er dan maar op dat ze de eerste 3 jaar nog flink eten.

KVV doet natuurlijk niets voor de tanden, dus knaagwerk erbij is handig. Dat kunnen complete prooitjes zijn (kuikens, kwartels, muizen, etc), da's makkelijk, dan hoef je nooit te rekenen. Als je er kippennekken oid bij gaat geven, dan moet je wel oppassen dat het niet een te groot aandeel van het menu wordt, anders moet je ook spiervlees en orgaan gaan bijvoeren, in de juiste verhoudingen, om het weer compleet te maken.

Het lange haar is in de regel geen probleem. Kai wil wel eens een verenvachtje krijgen als hij een duif plukt, Jet heeft wel eens dooier in haar kraag. Maar dat maken ze ook zelf weer schoon. Voor de vacht zijn kuikentjes/eitjes en vis(olie) wel goed, met name in de rui. Ik borstel mijn langharen in de winter eens in de 4 weken en in de zomer eens in de 2. Ik denk absoluut dat het voer helpt om het vachtonderhoud zo makkelijk te maken. (Mijn korthaar gaat hysterisch gillen als ik met een zachte borstel haar vacht aanraak, ik krijg het er niet uitgetraind, dus zij moet het helaas zonder kammen doen.)
Kai en Jet krijgen ieder 3 kuikens per week, en in de rui nog een halve theelepel visolie per dag. Ze krijgen ook af en toe vis, maar Kai lust heel veel soorten niet.
Door Marjoleine
#2721239
Met soorten bedoelde ik eigenlijk merken die misschien makkelijk geaccepteerd worden, maar ik begrijp dat het voor kittens geen probleem is?

Ik hoorde ook iets over een bestanddeel dat maakt dat haar makkelijk op te braken is.
Maar dat vond ik zo vaag? Daarom zei ik erbij dat het dus halflangharen zijn.
Ik heb daar alleen nog nooit van gehoord, maar goed, dit worden de eerste kittens die op vers groot gebracht worden.
De andere katten heb ik nooit volledig om gekregen en bovendien waren dat niet echt meer kittens en waren ze dus wel degelijk kieskeurig helaas.

De honden hier eten zo ongeveer alles ;) Die krijgen barf aangevuld met kvv om tot het goede gewicht te komen (in de voerbak bedoel ik) dus daar is van alles voorhanden.
Ze zijn trouwens 15 weken als ze komen (ivm vakantie), maar de fokster zou ze wel al wat kvv geven om te wennen. Ze krijgen daar brokjes en wel af en toe vis en BIbi en zo, maar niet heel veel en het is hier toch wel de bedoeling dat zo voornamelijk op vers gaan.
Kittenvariant lijkt me niet nodig, ik schat dat ze 2 kilo zijn als ze hier komen, dan moeten ze toch al wat aankunnen  :biggrin2:
Door dutchdebs
#2721502
De vraag is wat geeft de fokker ze, is deze bereid ze al wat vers te geven. Bijvoorbeeld KVV. Mijn ervaring is dat kittens in hun nieuwe huis zo vers mee eten in de groep. Maar er staat bij mij dan ook niets anders. Wel geef ik kittens om zeker te zijn dat ze alles binnen krijgen een keer per dag KVV. (zelfgemaakt of uit rol) Ook mijn zwangere poezen ben ik iets fanatieker mee dat ze goed compleet eten.
Het belangrijkste is gewoon dat er geen brok te vinden is in huis.
Let wel op bij KVV -kittens zijn soms meuten en laten het bot liggen, het is wel erg belangrijk dat ze dit eten of dat je een calcium vervanger geeft.
Door fem fatale
#2721588
Mijn Kai at brokjes toen hij hier kwam en 's avonds blik. Ik dacht de eerste dag dat ik hem wel KVV kon geven ipv blik en hij heeft daarna nooit meer een brokje aangeraakt.

Ik heb eigenlijk nog nooit iets anders gehoord bij kittens, ze vinden het gewoon lekker.

Ik ken geen KVV's waar katten haarballen van gaan opgeven. In de rui kun je ze vaseline of haarbalpasra of olie geven, dat laxeert en dan poepen ze het uit. Werkt niet 100%, maar het zure maagmilieu verteert ook een hoop haar. Mijn twee langharen hebben in de rui een week haarballen, dat is dan 2-3 keer per kat. Mijn korthaar heeft ze bijna wekelijks, van lange grijze haren. Die laat ik eens in de week gras eten, dan is het eruit.
Door dutchdebs
#2722221
Quq merken ben ik niet zo merkvast, ik heb een flinke groep katten waarbij ik soms erg makkelijk ben. Ik KVV tussen de BARF door. Ik zou ook al snel met een makkelijk prooidiertje beginnen zoals bijvoorbeeld een kuiken of een muisje.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door