Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Binno
#2722044
Moos is nu 4 maanden 'oud' en heeft in de twee maanden dat hij hier is
al drie keer een behoorlijk erge reactie gehad op een bijen of wespensteek, gelukkig telkens in zijn poot, maar toch...
Twee keer heb ik ook een angel uit zijn poot gehaald, dus het was toen zeker een steek,
na de ergste reactie hebben we geen angel gevonden maar toch een groot vermoeden dat het toen ook een steek geweest is.

Twee keer ging hij meteen enorm gillen en wou hij niet meer op zijn poot staan gedurende een paar uur.
Heb hem naar de auto kunnen dragen, gelukkig kan dat nu nog (alhoewel, begint toch al behoorlijk door te wegen,
maar als hij volwassen is wordt dat al een ander verhaal natuurlijk).
De andere keer, de ergste, in tijdspanne was dat de middenste van de drie steken, was het extremer, gebeurde in de tuin.
Hij ging braken, er zat amper nog beweging in, zelfs zijn hoofdje opheffen was er teveel aan, witte slijmvliezen aan ogen en mond,
hoge hartslag... pas na enkele uren was er verbetering.
Was toen een zaterdagnacht en ben toen naast hem op de zetel gaan slapen (waken) om hem in het oog te houden.

Telkens heb ik hem Apis D30 en Ledum D30 korreltjes gegeven.
Toen hij ging braken ook een paar keer Okugest.

Na die extreme reactie hebben we het volledige verhaal gedaan bij de DA en is hij onderzocht, en was gelukkig weer helemaal in orde.
De DA twijfelde of die extreme reactie ook van een insect geweest is, en zelfs dan, dat we verder toch niet zoveel kunnen doen en al
helemaal niet om het te voorkomen, maar dat we in noodgevallen of als hij bv in zijn keel gestoken altijd meteen mogen langskomen na een belletje.

Maar liefst zie ik het zover niet komen natuurlijk.
Stel dat je op zo'n ogenblik uren van huis bent middenin een bos?
(ik denk er trouwens sterk aan om altijd Apis en eventueel ook Ledum mee te gaan nemen zodat ik dat al meteen kan geven)

OK... mijn vragen nu:

*bestaat er iets wat je preventief kan geven zodat je hond niet telkens kans loopt om zo extreem te reageren op een steek?

*wat is eigenlijk de correcte dosis van Apis en Ledum D30 korrels eens je hond al gestoken is?
  en hoevaak en hoelang moet je dat nog blijven geven nadien? stoppen als de symptomen verdwenen zijn of nog even doorgaan?

* iets anders wat ik nog eventueel kan doen? :-\
#2722064
Binno schreef: Moos is nu 4 maanden 'oud' en heeft in de twee maanden dat hij hier is
al drie keer een behoorlijk erge reactie gehad op een bijen of wespensteek, gelukkig telkens in zijn poot, maar toch...
Twee keer heb ik ook een angel uit zijn poot gehaald, dus het was toen zeker een steek,
na de ergste reactie hebben we geen angel gevonden maar toch een groot vermoeden dat het toen ook een steek geweest is.

Twee keer ging hij meteen enorm gillen en wou hij niet meer op zijn poot staan gedurende een paar uur.
Heb hem naar de auto kunnen dragen, gelukkig kan dat nu nog (alhoewel, begint toch al behoorlijk door te wegen,
maar als hij volwassen is wordt dat al een ander verhaal natuurlijk).
De andere keer, de ergste, in tijdspanne was dat de middenste van de drie steken, was het extremer, gebeurde in de tuin.
Hij ging braken, er zat amper nog beweging in, zelfs zijn hoofdje opheffen was er teveel aan, witte slijmvliezen aan ogen en mond,
hoge hartslag... pas na enkele uren was er verbetering.
Was toen een zaterdagnacht en ben toen naast hem op de zetel gaan slapen (waken) om hem in het oog te houden.

Telkens heb ik hem Apis D30 en Ledum D30 korreltjes gegeven.
Toen hij ging braken ook een paar keer Okugest.

Na die extreme reactie hebben we het volledige verhaal gedaan bij de DA en is hij onderzocht, en was gelukkig weer helemaal in orde.
De DA twijfelde of die extreme reactie ook van een insect geweest is, en zelfs dan, dat we verder toch niet zoveel kunnen doen en al
helemaal niet om het te voorkomen, maar dat we in noodgevallen of als hij bv in zijn keel gestoken altijd meteen mogen langskomen na een belletje.

Maar liefst zie ik het zover niet komen natuurlijk.
Stel dat je op zo'n ogenblik uren van huis bent middenin een bos?
(ik denk er trouwens sterk aan om altijd Apis en eventueel ook Ledum mee te gaan nemen zodat ik dat al meteen kan geven)

OK... mijn vragen nu:

*bestaat er iets wat je preventief kan geven zodat je hond niet telkens kans loopt om zo extreem te reageren op een steek?

*wat is eigenlijk de correcte dosis van Apis en Ledum D30 korrels eens je hond al gestoken is?
en hoevaak en hoelang moet je dat nog blijven geven nadien? stoppen als de symptomen verdwenen zijn of nog even doorgaan?

* iets anders wat ik nog eventueel kan doen? :-\
1)Nee, bij mijn weten niet.

2)Ieder kwartier totdat de zwelling afneemt. En daarna 1 keer per dag 1 dosis gedurende 2 a 3 dagen.

3)Het schijnt dat je de gestoken plek het beste eerst kunt verwarmen met warm water en daarna pas moet koelen. Het heeft met het gif te maken dat gevoelig zou zijn voor warmte.
#2722078
Lizzy schreef: 1)Nee, bij mijn weten niet.

2)Ieder kwartier totdat de zwelling afneemt. En daarna 1 keer per dag 1 dosis gedurende 2 a 3 dagen.

3)Het schijnt dat je de gestoken plek het beste eerst kunt verwarmen met warm water en daarna pas moet koelen. Het heeft met het gif te maken dat gevoelig zou zijn voor warmte.
ah OK, in het begin mag het toch zo vaak gegeven worden, daar twijfelde ik dus, maar da's goed om weten!
puntje 3 wist ik trouwens ook helemaal niet, bedankt Lizzy! :-*
#2722125
Mensen die een anafylactische shock krijgen van een steek oid krijgen een epi pen mee en moeten die gelijk gebruiken. Weet niet of zo iets ook bestaat voor honden. De reactie kan ook steeds ernstiger worden na een aantal steken. Je hebt ook van die apparaatjes die het gif eruit zuigen. Weet niet of die helpen.
#2722143
nicolette schreef: Mensen die een anafylactische shock krijgen van een steek oid krijgen een epi pen mee en moeten die gelijk gebruiken. Weet niet of zo iets ook bestaat voor honden.
zoiets had ik ook eerst in mijn gedachten maar ja... :confused1:
#2729322
en ja, wééral gestoken dus, hoe is het toch mogelijk :o

deze keer wel in zijn muil (gelukkig niet in de keel)
maar ondanks een hele avond en gedurende de nacht homeopatische korreltjes werd het niet beter,
(of was het anders nog erger geweest :-\)
een zielig hoopje hond met pijn en een flinke zwelling onderaan en ook in zijn muil :(

dus ja, belletje naar de dierenkliniek en we mochten met spoed langskomen
anti allergiespuit (rapidexon) erin, en antibiotica/pijnstiller (randgevalletje koorts en mogelijk ook ontsteking erbij)

arm ventje, dit is echt niet leuk meer :'(
#2729333
of ze helemaal niks doen weet ik natuurlijk niet, maar in dit geval dus toch niet voldoende, helaas

en het kon inderdaad dat het in de toekomst nog erger zou worden, maar dat kon ze niet met zekerheid zeggen,
ik hoop uiteraard van niet en dat hij er met opgroeien juist minder gevoelig zou voor worden
want ik kan mijn hond toch niet binnenshuis gaan opsluiten om te vermijden dat hij opnieuw gestoken wordt :-\

misschien moet ik maar eens een afspraak maken met een homeopatische DA
en kijken wat die hierover denkt en als mogelijkheden ziet...
#2729687
Lizzy schreef: Nee, dit is zeker niet leuk meer..... En vervelend zeg, dat de homeopathische middelen niks doen. Zal hij alsmaar heftiger gaan reageren op de steken?
dat is wel te verwachten natuurlijk , wespensteken daar bouw je een allergie voor op bij elke steek wordt d reactie van het lichaam heviger , ik zou met dit kereltje dan ook altijd maar dan ook altijd ervoor zorgen dat er een epi pen aanwezig is dus zelfs met een plasrondje dit is wel degelijk een levensbedreigende situatie .
#2729703
Wat afschuwelijk naar voor Moos en wat is hij al vaak gestoken in korte tijd!
Dat vind ik een heel opvallend detail.

Weten jullie zeker dat het van bijen of van wespen komt?
Dazen of horzels  kunnen ook gemeen bijten en dikke zwellingen achterlaten en ook hier kun je allergische reakties van krijgen

Bijen laten hun angel achter na een steek en gaan dan zelf dood
Wespen kunnen telkens weer steken,die laten geen angel achter.

Het gif kun je met zo'n apparaatje eruit zuigen ( weet  niet meer  hoe dit heet)
ik zou deze ook altijd bij me dragen

Zit er misschien een nest met wilde bijen in de buurt ?
Deze zijn erg agressief ,ze zijn kleiner dan de gewone bij en lijken op wespen ,alleen minder geel van kleur.

Ik hoop dat je snel duidelijkheid krijgt waar Moos precies allergisch voor is

Sterkte ermee!Dit is echt niet fijn.
#2729764
henneke schreef: ik zou met dit kereltje dan ook altijd maar dan ook altijd ervoor zorgen dat er een epi pen aanwezig is dus zelfs met een plasrondje dit is wel degelijk een levensbedreigende situatie .
bestaat dat ook voor honden?
bij de dierenkliniek vertelden ze dat er dan cortisone gebruikt moet worden, maar zo'n Epi pen is toch een soort adrenaline, of ben ik hier helemaal mis? :-\

Daantje schreef: Weten jullie zeker dat het van bijen of van wespen komt?
Dazen of horzels kunnen ook gemeen bijten en dikke zwellingen achterlaten en ook hier kun je allergische reakties van krijgen

Bijen laten hun angel achter na een steek en gaan dan zelf dood
Wespen kunnen telkens weer steken,die laten geen angel achter.

Zit er misschien een nest met wilde bijen in de buurt ?
Deze zijn erg agressief ,ze zijn kleiner dan de gewone bij en lijken op wespen ,alleen minder geel van kleur.
twee keer hebben we een angel gevonden, de andere twee keer niet, nu dus ook niet,
maar de steek van gisteren zal hoogstwaarschijnlijk ook van een wesp of bij-achtig beestje geweest zijn
er zitten er erg veel in onze tuin, niet bepaald een nest, gewoon veel en verschillende soorten
de steek in zijn poot was dan weer ergens tijdens een wandeling door een grasveldje, dus tja... moeilijk te voorkomen

met dazen heb vooral ikzelf een enorm probleem als we gaan wandelen, tot hiertoe Moos gelukkig niet *hout vasthouden*
Het gif kun je met zo'n apparaatje eruit zuigen ( weet niet meer hoe dit heet)
ik zou deze ook altijd bij me dragen
dan moet je natuurlijk wel precies weten waar hij gestoken is,
en gisteren heb ik dat dus wel rijkelijk te laat ontdekt toen het ging opzwellen
en dan nog... lukt dat eigenlijk wel met een hondenvacht? :-\
Sterkte ermee!Dit is echt niet fijn.
bedankt! ;)
#2729859
Binno schreef: bestaat dat ook voor honden?
bij de dierenkliniek vertelden ze dat er dan cortisone gebruikt moet worden, maar zo'n Epi pen is toch een soort adrenaline, of ben ik hier helemaal mis? :-\

eerlijk gezegt neem ik gewoon aan dat er zoiets bestaat maar misschien denk ik te simpel , in ieder geval zou ik nooit een nachtje wachten of een paar uur voor ik naar de DA ging met je hond je kan er de donder op zeggen dat het elke keer heviger kan worden de reactie .
ik vind het wel echt heel raar dat hij al zo vaak gestoken is trouwens ( niks tegen jou zorg ofzo hoor ) wat gebeurd er toch dat hij zo vaak gestoken wordt :-\

twee keer hebben we een angel gevonden, de andere twee keer niet, nu dus ook niet,
maar de steek van gisteren zal hoogstwaarschijnlijk ook van een wesp of bij-achtig beestje geweest zijn
er zitten er erg veel in onze tuin, niet bepaald een nest, gewoon veel en verschillende soorten
de steek in zijn poot was dan weer ergens tijdens een wandeling door een grasveldje, dus tja... moeilijk te voorkomen

met dazen heb vooral ikzelf een enorm probleem als we gaan wandelen, tot hiertoe Moos gelukkig niet *hout vasthouden*
dan moet je natuurlijk wel precies weten waar hij gestoken is,
en gisteren heb ik dat dus wel rijkelijk te laat ontdekt toen het ging opzwellen
en dan nog... lukt dat eigenlijk wel met een hondenvacht? :-\
bedankt! ;)
#2730297
in ieder geval zou ik nooit een nachtje wachten of een paar uur voor ik naar de DA ging met je hond

ja OK maar ik ging er vanuit dat het wel niet zo'n vaart zou lopen,

de vorige keer hielpen de korreltjes wel voldoende en was er na een paar uur niks meer aan de hand
de DA is ook telkens op de hoogte gebracht en we zijn ook langsgeweest voor raad hieromtrent en om Moos te laten checken,
wel zijn nu wel pas 's anderendaags 's morgens geweest, omdat het 's nachts altijd een noodgeval is met zoveel poespas
en omdat ik vond dat het wel veilig genoeg was om nog een paar uur te wachten (ik hield hem wel constant in de gaten hoor)
en in eerste instantie dacht/hoopte ik dat het tegen dan wel veel beter zou zijn (inschatting van mij dan :-[)
als ik had vermoed dat het gevaarlijk zou worden (keel opzwellen, moeilijk ademen, of wat dan ook... shock) dan had ik uiteraard wel bij de DA gestaan,
ook al zou dat om 3 uur 's nachts geweest zijn ;)


ik heb al twee keer bij de dierenkliniek gevraagd of er niks is wat ik ofwel preventief, ofwel in noodgevallen kon doen,
maar er zou niks anders opzitten dan een injectie zoals hij nu gehad heeft, met dexamethason dus.
maar ik ga het ongetwijfeld nog wel een keer navragen ;)

ben ook aan het kijken naar zo'n afweerspray tegen wespen, kijken of dat wat doet
en eventueel een wespenval in de tuin :g:
ik vind het wel echt heel raar dat hij al zo vaak gestoken is trouwens ( niks tegen jou zorg ofzo hoor ) wat gebeurd er toch dat hij zo vaak gestoken wordt :-\
ja dat vind ik ook raar!
en bij de fokker van Moos schrokken ze er ook van

misschien heb ik gewoon pech
het is tot hiertoe ook enkel hier in de tuin en op wandeling in de buurt gebeurd
"op verplaatsing" tot nu toe helemaal geen problemen gehad met Moos :-\ *hout vasthouden*
verhuizen is dus misschien ook nog een optie :P 8)
#2730521
Ik zou iig zorgen dat ik altijd medicatie bij me had vanaf nu ! En in overleg ook een injectie met dexamethason oid !

Mijn Vivi- windhond- heeft steeds enorme winkelhaken, ze heeft zo'n dun velletje ! Dus nu heb ik altijd standaard een hechtsetje bij me...
Soms lastig, maar idd als je ver van de auto af bent....
#2731215
ik heb de korreltjes nu standaard op zak voor als we onderweg zijn
in de tuin is het ook extra opletten nu
de hybiscussen staan volop in bloei en de bijen vliegen af en aan
af en toe valt vliegt er eentje wat laag of valt in het gras omdat hij teveel stuifmeel bij heeft
en wat zwaar is om verder te vliegen,
ik ga zo meteen de tuindraad nog maar eens een beetje verzetten denk ik
maar tja... alles uitsluiten kan natuurlijk niet

vraagje:
intussen nog een beetje aan het rondlezen geweest
ik gebruikte altijd Apis in een D30 potentie, maar nu zie ik ook de C30
die in zo'n gevallen gegeven wordt

---> kan iemand mij het verschil in werking tussen beide uitleggen
en zou de C30 in dit geval dan beter zijn? :-\
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door